با توجه به اهمیت انتخابات انتاریو، شهروند از این شماره رویداد ها، تحلیل ها، نتایج نظرسنجی ها و گزیده ای از مهمترین خبرهای مربوط به انتخابات را در این بخش ویژه دنبال خواهد کرد و شما را در جریان مبارزات مهم انتخاباتی که از هفته پیش شروع شده، خواهد گذاشت.

ما همچنین تلاش می کنیم با چهره های مختلف صاحب نظر و فعال در این رویداد مهم سیاسی گفت وگوهایی انجام و منتشر کنیم. تا روز رای گیری شما می توانید انتخابات ۲۰۱۴ انتاریو را در شهروند دنبال کنید تا زمان رای دادن با اطلاع کامل، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

انتخابات انتاریو با عدم حمایت ان دی پی از لایحه بودجه لیبرال ها کلید خورد

هفته گذشته دولت اقلیت لیبرال به رهبری خانم کاتلین وین سومین لایحه بودجه خود را در کوئینز پارک به مجلس ارائه کرد. با توجه به اقلیت بودن دولت خانم وین، نخست وزیر انتاریو، دو لایحه قبلی این دولت، از زمانی که خانم وین در ۱۱ فوریه ۲۰۱۳ به رهبری حزب لیبرال رسید، با حمایت خانم آندریا هوروات و نمایندگان ان دی پی به تصویب رسیده بود. این بار اما رهبر ان دی پی بلافاصله اعلام کرد از لایحه لیبرال ها پشتیبانی نخواهد کرد و دیگر اعتمادی به وعده های خانم وین ندارد. نخست وزیر انتاریو که ابتدا یک هفته به رهبر ان دی پی مجال داده بود تا تصمیم بگیرد، منتظر نماند و با مراجعه به دیوید اونلی، فرماندار کل انتاریو خواستار انحلال مجلس چهلم انتاریو شد و روز پنجشنبه ۱۲ جون را روز رای گیری برای انتخاب ۱۰۷ نماینده مجلس چهل و یکم و دولت آینده استان اعلام کرد. به هنگام انحلال مجلس، لیبرال ها ۴۸، محافظه کاران پیشرو ۳۷ و ان دی پی ۲۱ کرسی را در مجلس در اختیار داشتند. یک کرسی مجلس هم خالی بود.

نگاهی تحلیلی به انتخابات:

در انتخابات ۲۰۱۱ لیبرال ها به رهبری دالتون مک گینتی توانستند برای سومین بار به پیروزی برسند، اما با به دست آوردن ۵۳ کرسی به حکومت اقلیت رسیدند. در صورتی که در دو انتخابات ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ لیبرال ها توانسته بودند به ترتیب با به دست آوردن ۷۲ و ۷۱ کرسی از ۱۰۷ کرسی پارلمان با قاطعیت به حکومت اکثریت دست یابند. مک گینتی که از اول دسامبر ۱۹۹۶ به رهبری حزب رسیده بود، در دوره سوم، زمانی که نخست وزیری دولت اقلیت لیبرال ها را در دست داشت، سیاست هایش با انتقادات زیادی روبرو شد و بالاخره روز ۲۶ ژانویه ۲۰۱۳ از مقام خود کناره گیری کرد و خانم کاتلین وین رسما از ۱۱ فوریه ۲۰۱۳ رهبری حزب را به دست گرفتCover-1489.

خانم وین، سیاستمدار با سابقه ی انتاریو که نخستین بار در سال ۲۰۰۳ به نمایندگی مجلس انتخاب شده، عمده تلاشش پاسخگویی به انتقاداتی بود که عملا از دوران مک گینتی متوجه حزب شده بود، اما در کنار این کار کم کم شروع به برنامه ریزی و پیاده کردن طرح هایی تازه با همکاری وزرای کابینه اش برای بهبود اوضاع اقتصادی و امور دیگر استان کرد.

دو لایحه بودجه ای که وی به مجلس داد هر دو حاوی تغییرات عمده ای بود که نشان از سمت و سوی تازه حزب لیبرال به رهبری خانم وین داشت و لایحه ای که هفته پیش به مجلس ارائه کرد به گفته ی بسیاری از ناظران و تحلیلگران سیاسی یکی از بهترین لوایح بودجه و برنامه هایی بوده که در چند دهه اخیر برای انتاریو در نظر گرفته شده است؛ به علت ارزش های کیفی و کمی این لایحه و قابلیت اجرایی و همین طور میزان بالای پاسخگویی اش به اولویت ها و نیازهای مختلف انتاریو.

زمانی که خانم هوروات، رهبر ان دی پی اعلام کرد از این لایحه پشتیبانی نخواهد کرد، بسیاری تعجب زده شدند و این موضع گیری رهبر ان دی پی را یک اشتباه سیاسی که به نفع هیچکس و از همه بیشتر به نفع ان دی پی نیست، توصیف کردند.

با عملکرد لیبرال ها تحت رهبری خانم وین و این لایحه بودجه، حزب لیبرال به حزب مرکز متمایل به چپ تبدیل شده و عملا در جایگاه سنتی ان دی پی قرار گرفته است . این به لیبرال ها شانس می دهد که قسمتی از آرای طرفداران ان دی پی را به دست آورد. تحلیلگر تورنتو استار نوشته اگر محافظه کاران برنده این انتخابات بشوند، ان دی پی قطعا تعداد قابل توجهی از کرسی های خود را از دست خواهد داد. گرچه اکثریت تحلیلگران بر این باورند که این احتمال ضعیف است و فقط ممکن است لیبرال ها دوباره به دولت اقلیت برسند. روزهای در پیش و در نهایت رای مردم مشخص خواهد کرد که انتاریو در چه راستایی گام برخواهد داشت.

تورنتو استار: مبارزات انتخاباتی انتاریو بر سر پنج موضوع خواهد بود

 

جنجال ها و آبروریزی ها: اینها مشکلاتی است که از دوران مک گینتی به لیبرال ها تحت رهبری خانم کاتلین وین به ارث رسیده است. نمونه ی مهم آن موضوع لغو طرح احداث دو نیروگاه اوکویل و می سی ساگاست که بر اساس برآوردها در ده سال آینده یک میلیارد و یکصد میلیون دلار به انتاریو ضرر خواهد زد.

کار و اقتصاد: انتاریو به طور کامل از بحران اقتصادی ۲۰۰۹ – ۲۰۰۸ گذار نکرده و مشکل بیکاری در خارج از مترو تورنتو و هامیلتون و مناطق روستایی بویژه در مناطق شمالی و جنوب غربی استان هنوز از مسائل عمده مردم است.

مشکل ترافیک، وسائل حمل و نقل عمومی: در مترو تورنتو و هامیلتون، دو شهر پر جمعیت و پر تحرک استان، مسئله تردد مردم به شدت به گره پیچیده ای برای انتاریو تبدیل شده است. گفت و گو درباره این مسئله و راه حل احزاب برای آن اهمیت زیادی دارد.

بیمه بازنشستگی: فکر اصلاح سامان بازنشستگی را لیبرال ها در سال ۲۰۱۰ از ان دی پی گرفته اند و مدتی است بویژه از زمانی که خانم وین به نخست وزیری رسیده در تلاشند که آن را به نفع مردم و وضعیت اقتصادی استان عملی سازند. در حالی که این موضوع با مخالفت اتاوا و دولت هارپر روبرو شده و حزب لیبرال تصمیم گرفته با برنامه و طرح «ساخت انتاریو» این کار مهم را به انجام برساند.

برق و انرژی: مسائل مربوط به کمبود برق مصرفی برای خانه های مسکونی و صنایع و ابعاد این مشکل در مناطق روستایی انتاریو و اختلاف نظر بر سر استفاده از انرژی اتمی برای رفع این کمبودها ، موضوع دیگری است که در جریان مبارزات انتخاباتی درباره آنها بین احزاب رقیب کشمکش های زیادی ایجاد خواهد کرد.

گلوب اند میل:در انتخابات انتاریو، رقابت اصلی بین محافظه کاران و لیبرال هاست

خانم آدریان مارو، تحلیلگر سیاسی روزنامهگلوب اندمیل در مقاله ای، نوشته است: در این انتخابات از یک سو خانم کاتلین وین و لیبرال ها با طرح ها و برنامه های پر خرج و از سوی دیگر تیم هوداک، رهبر محافظه کاران (پیشرو) با برنامه دولت کوچکتر، ایجاد کار و افزایش مالیات ها روبروی هم قرار گرفته و رقابت اصلی بین این دو حزب و ایده های آنها برای انتاریوست و آنطور که نظرسنجی ها نشان داده، ان دی پی به رهبری خانم آندریا هوروات با فاصله ای قابل توجه و با اختلاف چند درصد پشت سر این دو حزب و رقیب اصلی قرار گرفته است. خانم هوروات با این پرسش دشوار که به چه دلیل از لایحه بودجه دولت لیبرال حمایت نکرده و اعلام کرد نمایندگان ان دی پی به آن رای منفی خواهند داد، قرار گرفت. پرسشی که پاسخ دادن به آن آسان نبوده و نیست. به دلیل اینکه بسیاری از نقطه نظرات ان دی پی در آن لحاظ شده بود. خانم هوروات اما روز جمعه گفت من به جزئیات بودجه کاری ندارم و علت عدم حمایت خود را عدم اعتماد به وعده های لیبرال ها اعلام کرد. خانم کاتلین وین و لیبرال ها وارد مبارزات انتخاباتی شده اند که آمادگی زیادی برای آن نداشته اند و این در حالی است که تیم هوداک و محافظه کاران از حدود دو سال پیش با پلاتفورم و برنامه های نوشته و تدوین شده، آماده رسیدن انتخابات بوده اند. آنها با برنامه های کامپیوتری خود شناسایی کاملی از واجدین شرایط رای دادن و چگونگی دسترسی به آنها دارند و حتی کاندیداهای خود را از حدود یک سال پیش برای اکثرحوزه های انتخاباتی، برگزیده و آماده مبارزات انتخاباتی کرده اند.

 

هوروات : لیبرال ها می خواهند تی تی سی را خصوصی سازی کنند

روز دوشنبه صبح خانم آندریا هوروات، رهبر ان دی پی در گفت وگوی خود با مت گالووی، مجری برنامه صبحگاهی سی بی سی مدعی شد که : «لیبرال ها می خواهند تی تی سی را به بخش خصوصی بسپارند.» مت گالووی از خانم آندریا هوروات پرسید شما از کجا و چه منبعی چنین خبری را دارید؟ رهبر ان دی پی پاسخ داد این برنامه ای است که خانم کاتلین وین برای رفع مشکلات تردد و ترافیک تورنتو دارد و در همین روال هم حرکت کرده و دارد حرکت می کند. گالووی گفت، ما که تا کنون چنین صحبتی را از خانم کاتلین وین نشنیده ایم. خانم هوروات توضیح داد: «لازم نیست از وی شنیده باشید به برنامه های آنها که در بودجه آمده با دقت نگاه کنید، متوجه می شوید.» خانم کاتلین وین اما همان روز دوشنبه این ادعای رهبر ان دی پی را رد کرد و گفت این یک ادعای ساختگی است و من نمی دانم خانم هوروات این ایده از کجا به ذهنش رسیده است.

Andrea-Horwath-on-Metro-Mor 

نتایج اولین نظرسنجی درباره انتخابات انتاریو

بر اساس یکی از اولین نظرسنجی هایی که به وسیله بنگاه سنجش افکار عمومی Forum Research انجام و روز یک شنبه در تورنتو استار منتشر شده است، در اولین روزهای شروع مبارزات انتخاباتی نتایج این نظرسنجی نشان داده که ۳۸ درصد واجدین شرایط رای دادن از حزب محافظه کاران پیشرو، ۳۳ درصد از حزب لیبرال و ۲۲ درصد هم از ان دی پی حمایت می کنند، اما بر اساس تحلیلی که بر این یافته ها در تورنتو استار نوشته شده، اکثریت ساکنان تورنتو که در این نظرسنجی شرکت داشته اند از حزب لیبرال پشتیبانی کرده اند و با توجه به اینکه تورنتو بیش از نیمی از کرسی های مجلس را در کوئینز پارک در اختیار دارد، تحلیلگر تورنتو استار یادآور شده که نتیجه این انتخابات ممکن است یک حکومت اقلیت دیگر لیبرال باشد. در قسمت های دیگر شرحی که بر این نظرسنجی و نتایج آن در این روزنامه آمده، گفته شده حالا تیم هوداک، رهبر محافظه کاران پیشرو و خانم آندریا هوروات، رهبر ان دی پی باید امیدوار باشند آنچه چندی پیش در انتخابات کبک اتفاق افتاد در انتخابات انتاریو هم تکرار بشود. خانم پولین ماروآ در کبک اعلام انتخابات کرد با این امید که حزبش به حکومت اکثریت برسد، اما نتیجه نهایی انتخابات کبک این شد که لیبرال ها با قاطعیت پیروز شده و به دولت اکثریت دست یافتند و حزب کبکی ها به کلی از قدرت حکومتی برکنار شد و رهبر آن حتی نتوانست کرسی خود را در مجلس ملی کبک دوباره به دست آورد.

 

اعتراف تیم هوداک به نامحبوب بودن خود در میان مردم

تیم هوداک ۴۶ ساله، رهبر حزب محافظه کاران پیشرو، نوه یک خانواده مهاجر اهل چکسلواکی سابق است و در منطقه نیاگارای انتاریو در شهرک فورت اری در یک خانواده نسبتا مرفه بزرگ شده است. پدرش ناظم یک مدرسه کاتولیک و مادرش هم آموزگار بوده است. هوداک در سال ۱۹۹۵ در سن ۲۷ سالگی به نمایندگی مجلس انتخاب شده است. او گفته می داند که کاتلین وین، رهبر لیبرال ها و آندریا هوروات، رهبر ان دی پی در بین مردم از او محبوب ترند. وی همچنین گفته می داند که مردم از رفتار اطو کشیده او خوششان نمی آید و او را به خاطر اینکه از روی کاغذ سخنرانی می کند و همیشه تنها درباره یک موضوع، موضوع کار حرف می زند، دوست ندارند، اما یادآور شده به کارش باور دارد و امیدوار است پیامی که برای مردم دارد به آنها برسد و برنامه ایجاد یک میلیون فرصت شغلی ما را خوب متوجه بشوند.