وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نام ۱۰ برنده جایزه  شجاعت را که از سال ۲۰۰۷ به ۱۰ زن جهان اهدا می شود، اعلام کرد

 

شهروند ۱۲۷۱ – پنجشنبه ۴ مارچ ۲۰۱۰


 

وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا نام ۱۰ برنده جایزه  شجاعت را که از سال ۲۰۰۷ به ۱۰ زن جهان اهدا می شود، اعلام کرد. 

از جمله این برندگان شکریه اصیل یکی از چهار زن عضو شورای ایالتی بغلان افعانستان کلنل شفیقه قریشی، مدیر بخش حقوق کودک، حقوق بشر و جنسیتی در وزارت کشور افعانستان، اندرولا هنریکز از جنبش مبارزه با تجارت زنان در قبرس، آن نجوگو، از فعالان کمیته رفرم قانون اساسی کنیا، دکتر لی آئران، از فعالان حقوق بشر، جانسیلا مجید از فعالان حقوق زنان سری‌لانکا، خواهر ماری کلود ناداف از فعالان حقوق بشر و زنان سوریه، جستینا موکوکو، فعال حقوق بشر از زیمبابوه، سونیا پییر، فعال حقوق بشر از جمهوری دومینیک، و نیز شادی صدر از ایران هستند.

شادی صدر وکیل، روزنامه‌نویس و کارشناس حقوق قانونی زنان است و مطالب زیادی در مورد وضعیت زنان در ایران منتشر کرده است. او مدیر "راهی"، یک مرکز ارائه مشاوره حقوقی به زنان بود که توسط دولت ایران تعطیل شده است. او بنیانگذار سایت "زنان ایران" بود، اولین سایتی که به فعالیت‌های فعالین حقوق زنان اختصاص داشت. او وکیل فعالان و روزنامه‌نگاران، از جمله چند زن محکوم به اعدام بود و موفق شد این احکام را لغو کند. صدر هم‌چنین در "میدان زنان" فعالیت داشت که گروهی از فعالان حقوق زنان هستند که چندین کارزار از جمله "قانون بی‌سنگسار" را آغاز کرده‌اند.

صدر یکی از ۳۳ زنی است که در مارس ۲۰۰۷ به خاطر شرکت در یک تظاهرات مسالمت‌آمیز در جلوی دادگاهی که در آن پنج زن ایرانی به اتهام "تبلیغات علیه نظام" و چند اتهام دیگر محاکمه می‌شدند، دستگیر شدند. او بیش از دو هفته در بازداشت به سر برد تا آن که به قید ضمانت آزاد شد. در میانه اعتراضات پس از انتخابات، صدر در روز جمعه ۱۷ جولای ۲۰۰۹ هنگامی که به نماز جمعه می‌رفت، توسط لباس شخصی‌ها بازداشت شد. وی ۱۱ روز بعد بر اثر اعتراضات بین‌المللی آزاد گشت و به آلمان گریخت و در آن جا به فعالیت خود در راه کسب حقوق قانونی زنان ادامه داده است.