شهروند علی شریفیان: روز سه شنبه با اعتصاب آموزگاران بریتیش کلمبیا، درِ صدها مدرسه این استان در آغاز سال تحصیلی روی ده ها هزار دانش آموز این استان بسته ماند.

۴۰ هزار مدرس عضو فدراسیون آموزگاران بی سی به دنبال کشمکش حدودا ده ساله خود با دولت نتوانستند به توافق و بستن قرارداد تازه ای با نمایندگان آن برسند. اختلاف عمده بر سر اندازه کلاس ها بویژه در دوره ابتدایی و تعداد شاگردان هر کلاس و دستمزد و مزایای آموزگاران است.

اختلاف نظر میان دو طرف این کشمکش کهنه به اندازه ای است که در سال تحصیلی گذشته هم آموزگاران اعتصاب های نیمه وقت و منطقه ای پراکنده داشته و همیشه تهدید کرده اند که بطور کامل و بطور درازمدت دست به اعتصاب خواهند زد. پس از پایان سال تحصیلی، با رای اکثریت اعضای فدراسیون

BC-TEACHERSآموزگاران کلاس های تابستانی مدارس تشکیل نشد و از مدتها پیش به علت پیش بینی ادامه اعتصاب در شروع سال تحصیلی مذاکرات مفصلی بین دولت و نمایندگان فدراسیون در جریان بود که نتیجه ای نداد.

روز یکشنبه در حالی که هنوز مذاکرات در جریان بود پیتر فاسبندر، وزیر آموزش و پرورش دولت لیبرال بی سی اظهار داشت: «این وضع تاسف آور است.» و فضای مذاکرات را نومیدانه توصیف کرد.

با لغو آغاز سال تحصیلی کریستی کلارک، نخست وزیر بی سی با انتشار پیام کوتاهی از طریق توئیتر و فیس بوک درباره اعتصاب گفت:«در حالی که اندازه و تعداد شاگردان هر کلاس مهمترین موضوع است و برتریت دارد، آموزگاران درخواست حقوقی دو برابر کارمندان دیگر دوایر و بخش های دولتی دارند.»

جیم ایکر، دبیر کل فدراسیون آموزگاران اما کریستی کلارک را متهم به مخدوش کردن اذهان عمومی کرده و می گوید این دولت است که نمی خواهد اختلافات حل شود.

رایان اندرو مورفی، نماینده ان دی پی مجلس بی سی در فیس بوک خطاب به کلارک نوشته است: «خانم کلارک از موقعیت بهره برداری سیاسی نکنید. دولت شما با سوءنیت در مذاکرات شرکت می کند.»

در همه حال در این میان دانش آموزان بی سی و والدین آنها عصبانی و بلاتکلیف هستند و نمی دانند این اعتصاب تا کی ادامه خواهد داشت.