رامین جهانبگلو، پژوهشگر و اندیشمند ایرانی، شامگاه سه شنبه ۱۱ اسفند (دوم مارچ) جایزه صلح سال ۲۰۰۹ را در بارسلون اسپانیا دریافت کرد.

شهروند ۱۲۷۱ – پنجشنبه ۴ مارچ ۲۰۱۰


 

رامین جهانبگلو، پژوهشگر و اندیشمند ایرانی، شامگاه سه شنبه ۱۱ اسفند (دوم مارچ) جایزه صلح سال ۲۰۰۹ را در بارسلون اسپانیا دریافت کرد.

جایزه صلح از سوی انجمنی وابسته به سازمان ملل، به افراد یا نهادهایی اعطا می‌شود که در چارچوب اهداف این سازمان بین‌المللی، در راه تقویت صلح، رعایت حقوق بشر و پیشرفت تفاهم فرهنگی میان ملت‌ها تلاش کرده باشند.

در سند جایزه گفته می‌شود: «رامین جهانبگلو فیلسوف عدم خشونت است که با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر خود، هم در عرصه اندیشه و نظر و هم در عمل سیاسی، به گسترش صلح و آشتی‌جویی یاری رسانده است.»

جهانبگلو در سخنرانی تشکر خود، اظهار داشت که از اوان جوانی با خشونت مخالف بوده و به صلح و آشتی در حل کشمکش‌ها معتقد بوده است. او گفت که در این زمینه همواره از نظریات ضدخشونت مهاتما گاندی و مارتین لوتر کینگ الهام گرفته است.

جهانبگو هنگام دریافت جایزه صلح سازمان ملل متحد، در "خانه آسیا" در بارسلون، جایزه خود را از آن مردم ایران دانست، که به گفته او: "اعتراضات مسالمت‌آمیز خود را در قالب جنبش مدنی پیش می‌برند".

او گفت: «من اینجا صدای مردمی هستم که در ایران بی‌صدا اعتراض می‌کنند.»

جایزه صلح از سال ۱۹۸۰ هر سال به یک شخصیت یا نهاد فعال در امر حقوق بشر اعطا می‌شود. امسال سی‌امین دوره این جایزه بود.

پیش از این نلسون ماندلا، میخائیل گورباچف، اولاف پالمه نخست وزیر سابق سوئد، میریام ماکبا، خواننده نامی آفریقای جنوبی این جایزه را دریافت کرده‌اند.

جهانبگو در فرانسه و کانادا، در رشته‌های فلسفه و علوم سیاسی تحصیل کرده است. او در هند به تحقیق و تدریس پرداخته و در جهت گسترش اندیشه‌های آشتی‌جویانه‌ی مهاتما گاندی، پیشوای هند، تلاش کرده است.

رامین جهانبگلو چند سالی در ایران در زمینه کارهای فرهنگی و دانشگاهی فعال بود.

او در چارچوب "مرکز تحقیقات فرهنگی" به تلاش‌هایی در جهت گسترش فرهنگ مدنی و فلسفۀ تحمل و مداراجویی دست زد.

جهانبگلو در بهار سال ۱۳۸۵ هنگام ترک تهران، در فرودگاه دستگیر شد و بیش از ۴ ماه در زندان گذراند.

جهانبگلو در حال حاضر عضو هیئت علمی شعبه علوم سیاسی در دانشگاه تورنتو (کانادا) است. از جهانبگلو بیش از ۲۰ جلد کتاب به زبان‌های خارجی منتشر شده، که برخی از آنها به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.