چند ماه پیش بود که وزارت مهاجرت کانادا راهنمای جدیدی برای حقوق شهروندی طراحی کرد تا جای نسخه‌ی سال ۱۹۹۵ را که لیبرال‌ها طراحی و منتشر کرده 

 

شهروند ۱۲۷۱ – پنجشنبه ۴ مارچ ۲۰۱۰


 

چند ماه پیش بود که وزارت مهاجرت کانادا راهنمای جدیدی برای حقوق شهروندی طراحی کرد تا جای نسخه‌ی سال ۱۹۹۵ را که لیبرال‌ها طراحی و منتشر کرده بودند، بگیرد. متقاضیان شهروندی اکنون باید از روی این راهنما، امتحان پس بدهند.

اما این راهنما با انتقادات بسیاری روبرو است و بسیاری از مخالفان می‌گویند کنی گرایشات محافظه‌کارانه‌ی خود را در تدوین آن به کار برده است.

هفته‌ی گذشته کندین پرس اسنادی داخلی را منتشر کرد که نشان می‌دهد کنی مشخصا جلوی هرگونه اشاره به حقوق هم‌جنس‌گرایان را گرفته است. این اسناد نشان می‌دهند که نسخه‌ی اصلی راهنما به این اشاره می‌کرده که هم‌جنس‌گرایی در سال ۱۹۶۹ قانونی اعلام شده، منشور حقوق‌ و آزادی‌ها تبعیض بر اساس گرایش جنسی را ممنوع می‌کند و ازدواج با هم‌جنس در سال ۲۰۰۵ در سراسر کشور قانونی شده است، اما کنی، که خود وقتی در مجلس بود به شدت با تصویب قانونی شدن ازدواج هم‌‌جنس‌گرایان مخالفت می‌کرد،‌ دستور داده که این ارجاعات از راهنما حذف شوند.

حتی وقتی بعضی مقامات ارشد، مثل نیل ییتز،‌ معاون وزیر،‌ خواستار اضافه کردن مجدد آن شدند، کنی مخالفت کرد.

راهنمای جدید در ۵۰۰ هزار نسخه چاپ شده و آزمون‌های شهروندی بر اساس آن از ۱۵ مارچ آغاز می‌شود. پروژه‌ی طراحی این راهنما ۴۰۰ هزار دلار خرج برداشته است.


 

مخالفت محافظه‌کاران با حقوق هم‌جنس‌گرایان

کانادا به حقوق بسیار گسترده‌ی موجود برای هم‌جنس‌گرایان معروف است. محله‌ی چرچ و ولزلیِ تورنتو را می‌توان معروف‌ترین محله‌ی هم‌جنس‌گرایان در جهان دانست.

اما این‌که بیشتر محافظه‌کاران و حتی بعضی از لیبرال‌ها با حقوق هم‌جنس‌گرایان که در این کشور تضمین‌شده محسوب می‌شوند مخالفند، امری واضح است.

جیسون کنی خود در زمانی که قانون ازدواج مدنی (یا لایحه C-38) تصویب می‌شد، یعنی فوریه‌ی ۲۰۰۵، در مجلس در اپوزیسیون بود و به شدت علیه آن صحبت کرد. کنی یک بار در جلسه‌ای به روزنامه‌نگاران پنجابی تورنتو گفته بود هم‌جنس‌گرایان حق ازدواج کردن دارند،  به شرط این‌که با کسی از جنس مخالف ازدواج کنند!

کنی پس از به قدرت رسیدن حزب محافظه‌کار نیز به مخالفت خود ادامه داد و در سال ۲۰۰۶ تلاش کرد این قانون را لغو کند.

وزیر مهاجرت سال گذشته یکی از محافظه‌کارهای پرسابقه را که مخالف ازدواج هم‌جنس‌گرایان است به اداره مهاجرت و پناهندگی منصوب کرد. یکی از تصمیمات او در مورد این خواهد بود که وضعیت پناهندگی به هم‌جنس‌گرایان تعلق می‌گیرد یا خیر.

کنی پیش از این در کنفرانس مطبوعاتی که در ۱۲ نوامبر سال قبل برگزار شد در پاسخ به این سئوال که چرا اشاره‌ای به ازدواج هم‌جنس‌گرایان در راهنمای جدید نیست گفته بود: «ما نمی‌توانیم به تمام تصمیمات حقوقی و تمام سیاست‌های دولت کانادا اشاره کنیم» اما مدارک جدید نشان می‌دهد که او عمدا اشاره به هم‌جنس‌گرایان را حذف کرده است.

اسکات بریسان، عضو لیبرال مجلس فدرال که خود هم‌جنس‌گرا است و در سال ۲۰۰۷ ازدواج کرد گفته محافظه‌کاران آن حقوق منشور را که مورد موافقت‌شان نبوده بیرون گذاشته‌اند. بریسان در مصاحبه با کندین پرس گفت: «دارد خیلی روشن می‌شود که کنی هیچوقت نمی‌خواسته این راهنمای شهروندی کانادا باشد بلکه می‌خواهد این راهنمای شهروندی محافظه‌کار باشد… منشور حقوق سلف سرویس نیست که هر چه خواستی برداری و به بقیه توجه نکنی».

بیل سیکسی، منتقد حزب نیودموکرات در مسائل هم‌جنس‌گرایان، گفت: «وزیر، جیسون کنی،‌ نمی‌تواند با یک قلم کانادایی‌های هم‌جنس‌گرا را از تاریخ کانادا حذف کند. این چیزی است که تازه‌واردین به کانادا باید راجع به آن بدانند».

کندین پرس قبلا گزارش داده بود که بخش‌هایی مثل اشاره به این‌که کلیساهای کانادا مدارس شبانه‌روزی برای بچه‌های بومی داشته‌اند که در آن این بچه‌ها مورد آزار قرار می‌گرفتند، از این راهنما حذف شده‌اند.