سوم تا ۱۰ نوامبر ۲۰۱۱

وزیر خارجه آلمان:بحث حمله ‌نظامی رهبران ایران را تقویت می‌کند

 رادیو آلمان: گیدو وستروله، وزیر خارجه‌ی آلمان، ایران را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد. وی همزمان گفت که بحث حمله‌ی نظامی به ایران بیهوده است. فرانسه، روسیه و چین نیز از دامن زدن به چنین مباحثی ابراز نگرانی کردند.

گیدو وستروله، وزیر امور خارجه‌ی آلمان، روز سه‌شنبه (۸ نوامبر/۱۷ آبان)، در گفت‌وگویی با کانال یک تلویزیون این کشور، در مورد خطر تسلیح اتمی ایران هشدار داد و جمهوری اسلامی را به تحریم‌های بیشتر تهدید کرد.

وی همزمان نسبت به یک حمله‌ی نظامی احتمالی به ایران هشدار داد و گفت، بحث‌ها درباره‌ی مداخله‌ی نظامی در ایران بیهوده است و حمله‌ی نظامی به این کشور نتیجه‌ا‌ی معکوس دارد.

وستروله اعلام کرد که اگر مناقشه‌ی اتمی با ایران وخیم‌تر شود، تشدید تحریم‌ها عاقلانه‌ترین راه سیاسی ممکن است. وزیر خارجه‌ی آلمان تاکید کرد که: «در هر صورت نمی‌توان این خطر را پذیرفت که ایران خود را از نظر اتمی مسلح کند». وی وضعیت کنونی را «بسیار جدی» توصیف کرد.

وزیر خارجه‌ی آلمان همچنین در گفت‌وگویی با روزنامه‌ی آلمانی «هندلزبلات» گفت، نباید بحث‌های حمله‌ی نظامی به ایران را به میان کشید. به گفته‌ی وزیر خارجه‌ی آلمان، چنین مباحثی رهبران ایران را قوی‌تر می‌کند و نه ضعیف‌تر.

ان ژوپه، وزیر امور خارجه‌ی فرانسه نیز در گفت‌گویی با فرستنده‌ی رادیویی RTL گفت: «باید از حمله نظامی که ترمیم آن جبران‌ناپذیر است به هرطریقی پرهیز کرد». وی افزود که البته دلایلی برای پذیرش این موضوع وجود دارد که برنامه‌ی اتمی ایران در خدمت هدف‌های نظامی است.

وزیر خارجه‌ی فرانسه گفت، چنین امری در خدمت بی‌ثبات کردن شدید منطقه است و فرانسه در این زمینه موضع نیرومندی دارد. ژوپه گفت، اگر لازم باشد که تحریم‌ها علیه ایران تشدید شود، فرانسه آماده است.

به موازات آن، دیمیتری مدودیف، رئیس‌جمهوری روسیه نیز موکدا به اسرائیل در مورد حمله‌ی نظامی به ایران هشدار داد. وی پس از گفت‌گویی با کریستیان وولف، رئیس‌جمهوری آلمان در برلین گفت، صحنه‌ی‌سازی تهدیدآمیز می‌تواند پیامدهای سنگینی داشته باشد و به جنگ منتهی گردد.

مدودیف با توجه به تنش‌های بزرگ در خاورمیانه، لحن اسرائیل را در این مناقشه خطرناک توصیف کرد. مدودیف گفت که حمله‌ی نظامی به ایران می‌تواند برای منطقه‌ی خاورمیانه فاجعه‌آمیز باشد. وی همزمان به تهران هشدار داد که باید به تعهدات خود مبنی بر استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای عمل کند.

از سوی دیگر، چین نیز ایران را به اعلام آمادگی برای همکاری‌های بیشتر فراخواند. یک سخنگوی وزارت خارجه‌ی این کشور روز سه‌شنبه گفت، اکنون ایرانی‌ها باید «انعطاف و صداقت» نشان دهند.

سخنگوی وزارت خارجه‌ی چین تاکید کرد که این کشور کماکان معتقد است مناقشه‌ی اتمی با ایران، تنها از طریق گفت‌وگو و همکاری حل خواهد شد. وی افزود، پکن استفاده از هر گونه قهر علیه ایران را قاطعانه رد می‌کند.

به گزارش رسانه‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستندات زیادی در دست دارد که حاکی از تلاش‌های منظم ایران برای دستیابی به جنگ‌افزار اتمی است. این امر باعث شد که در اسرائیل بحث‌های مربوط به امکان حمله‌ی نظامی به ایران بالا گیرد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر صالحی، وزیر خارجه‌ی جمهوری اسلامی، در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی در ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان گفت، ایران نه تنها مخالف ساخت و کاربرد هرگونه تسلیحات هسته‌ای است، بلکه تمام تلاش خود را برای افشای برنامه‌های تولید تسلیحات هسته‌ای در مناطق مختلف جهان به کار می‌برد.

وی ضمن رد اتهامات مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات اتمی گفت، برنامه‌ی هسته‌ای ایران شفاف است و اگر ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای بود آن را آشکارا اعلام می‌کرد.

این سخنان در زمانی بیان می‌شود که روزنامه‌ی آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» روز سه‌شنبه (۸ نوامبر/۱۷ آبان) نوشت، از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برمی‌آید که تهران در همه‌ی زمینه‌هایی که برای ساختن بمب اتمی ضروری است فعال است؛ از جمله غنی‌سازی اورانیوم، ساختن کلاهک انفجاری هسته‌ای برای موشک‌ها و نیز مکانیسم انفجار واکنش زنجیره‌ای هسته‌ای.

 

آریا آرام‌نژاد، آهنگ‌ساز و خواننده جوان بازداشت شد

 بر اساس گزارشات رسیده از منابع استان مازندران آریا آرام نژاد آهنگ ساز و خواننده جوان هوادار جنبش سبز، با یورش پنج مامور وزارت اطلاعات استان مازندران بازداشت شده است.

آریا آرام نژاد که برای پیگیری پرونده محکومیت خود به دادگاه تجدیدنظر استان مازندران واقع در ساری مراجعه کرده بود، پس از بازگشت به منزل با یورش ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد.

بنا به این گزارش این دستگیری همراه با ضرب شتم این آهنگساز جوان و دستبند زدن در داخل خانه توسط ماموران اطلاعات شهرستان بابل صورت گرفت.

گفتنی است ماموران امنیتی ضمن تفتیش منزل بخشی از دست نوشته های آریا و مدارک کاری و همچنین کامپیوتر شخصی او را نیزتوقیف کرده و با خود بردند.

آریا آرام نژاد آهنگ ساز خوش ذوق و نام آشنای هوادار جنبش است که پس از حوادث عاشورای ۱۳۸۸ ترانه‌ای با عنوان علی برخیز ارائه کرد. او چندی پس از انتشار این ترانه که با استقبال خوبی از سوی مردم و مخاطبان مواجه گردیده بود، توسط اداره اطلاعات بابل در ۲۶ بهمن ماه ۱۳۸۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شد و پس از گذراندن نزدیک به ۵۰ روز انفرادی و زندان که تمام این مدت را در بند انفرادی به قید وثیقه آزاد و در دادگاه انقلاب شهرستان بابل به نه ماه حبس تعزیری محکوم شد. دادگاه تجدیدنظر در حال بررسی پرونده فعالان شهر بابل است که تا کنون نتیجه دادگاه مشخص نگردیده است.

 

کتایون شهابی و مهران زینت‌بخش آزاد شدند

 رادیو زمانه: پس از گذشت نزدیک به دو ماه بازداشت، سرانجام کتایون شهابی، پخش‌کننده فیلم و مهران زینت‌بخش، مستندساز، از زندان آزاد شدند.

مهران زینت‌بخش، مستندساز و کتایون شهابی، پخش‌کننده بین‌المللی فیلم که ۲۶ شهریورماه سال جاری به اتهام همکاری با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی بازداشت شده‌ بودند، بعد از ظهر روز چهارشنبه ۱۸ آبان‌ماه، از زندان آزاد شدند.

همچنین گفته می‌شود مقامات قضائی ایران وعده داده‌اند که مجتبی میرطهماسب، آخرین مستندساز زندانی نیز در چند روز آینده آزاد خواهد شد.

این سه سینماگر به همراه هادی آفریده، ناصر صفاریان و محسن شهرنازدار سه مستندساز دیگر به اتهام مشترک بازداشت شدند که سه نفر اخیر چندی پیش از زندان آزاد شدند.

مهران زینت‌بخش کارگردان فیلم‌های مستندی چون “برف” (درباره فرهاد مهراد خواننده فقید)، “قریه من” (درباره زندگی و مرگ فریدون فروغی)، “ستاره خموش” (درباره حسین سرشار، بازیگر وخواننده اپرای مشهور ایران)؛ از سال ۱۳۷۳ ساخت فیلم کوتاه را شروع کرد و مدتی نیز به عکاسی و بازیگری مشغول بود. زینت‌بخش همچنین در عرصه فیلم‌نامه‌نویسی نیز فعالیت می‌کرد.

کتایون شهابی مدیر شرکت رسانه بین‌المللی شهرزاد و عضو هیأت مدیره انجمن تهیه‌کنندگان سینمای مستند ایران است و ۲۵ سال سابقه کار در مؤسسه فارابی و سینمای ایران دارد.

آزادی این دو سینماگر زندانی در حالی صورت می‌گیرد که به گزارش تارنمای کلمه امروز هم‌زمان با آغاز جشنواره سینما حقیقت که با تحریم فیلم‌سازان خارجی روبه‌رو شده، مستندسازان سینمای ایران خواستار آزادی مجتبی میرطهماسب، کتایون شهابی و مهران زینت‌بخش شده بودند.

هیأت مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران در نامه‌ای به شفیع آقامحمدیان، دبیر جشنواره سینما حقیقت که از مدیران دولتی است، خواستار تلاش برای آزادی سه مستندساز زندانی شده بود.

 

واگذاری پروازهای داخلی به قطر غیرقانونی است

رادیو آلمان: وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که پروازهای داخلی به شرکت هواپیمایی قطر واگذار خواهند شد. هرچند شاید مسافران داخلی از شنیدن این خبر خشنود شده باشند و در ذهنشان رویای یک سفر هوایی بدون ترس و دغدغه را به واقعیت نزدیک ببینند، اما شرکت‌های هوایی داخلی این خبر را تهدیدی علیه ادامه فعالیتشان می‌دانند.

رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت وگو با ماهنامه “جهان صنعت” در این باره گفته: «با آمدن هواپیماهای قطری مطمئن باشید صنعت هوایی ایران در مسیر نابودی می‌افتد. کاری را که آقایان قصد انجام آن را دارند واگذاری حاکمیت ملی است و دقیقا همان کاری است که با بستن عهدنامه ترکمان‌چای بر سر کشورمان آوردند».

وزیر راه اظهار کرده:«شرکت‌های ماهان، هما و آسمان که بیشتر جابجایی‌ها را انجام می‌دهند و در جلسه تفاهم با طرف قطری بوده‌اند، مخالفتی ندارند».

اما رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی به ماهنامه جهان صنعت گفته این انجمن که عصاره دهها سال تجربه کسانی است که در این صنعت موی خود را سفید کرده‌اند از این تصمیم بی خبر بوده است.

بحث دیگری که در این میان مطرح شده، غیرقانونی بودن واگذاری پروازهای داخلی به یک شرکت خارجی است. همایون ذرقانی سردبیر ماهنامه صنعت حمل و نقل در گفت وگو با دویچه‌وله این اقدام را که در صنعت حمل و نقل هوایی به آن “کاپوتاژ” می‌گویند نوعی کاپیتولاسیون در صنعت هواپیمایی دانست.

این کارشناس امور حمل و نقل با اشاره به قانون هواپیمایی کشور واگذاری خطوط هوایی داخلی به یک شرکت خارجی را غیرقانونی دانسته و می‌گوید حتی ایالات متحده امریکا که به باز بودن در صنعت حمل و نقل شهره است تا به حال چنین کاری نکرده است.

ذرقانی همچنین اظهار داشت که در برنامه پنجم توسعه به آزاد شدن کاپوتاژ در حمل و نقل هوایی اشاره شده اما کمیسیون عمران مجلس با آن مخالفت کرد.

این در حالی است که مدیر عامل شرکت هواپیمایی هما در گفت وگو با روزنامه تهران امروز، قرارداد با شرکت قطری را مصداق کاپوتاژ ندانسته و گفته: «موضوع پیشنهاد قطری‌ها مبنی بر ارائه خدمات در خطوط هوایی داخلی کشور است و ربطی به ممنوعیت کاپوتاژ ندارد».

وی سپس اظهار داشته: «ایرلاین‌های قطری قرار نیست تمام پروازهای داخلی را پوشش دهند، بلکه با رسیدن به توافق با ایرلاین‌های داخلی تنها بخشی از پروازهای داخلی را پوشش خواهند داد و همین موضوع باعث می‌شود که ایرلاین‌های داخلی در این میان زیان نبینند».

 مدیرعامل شرکت هما همچنین به این نکته اشاره کرده که به دلیل گرانتر بودن بلیت پروازهایی که توسط شرکت قطری انجام می‌شود، همه مسافران قادر به استفاده از این خطوط نیستند بنابراین شرکت‌های داخلی بدون مسافر نخواهند ماند.

وزیر راه این تصمیم را راهی برای مقابله با تحریم صنعت هوایی کشور نامیده است اما آقای ذرقانی معتقد است راه‌های بهتری برای مقابله با تحریم‌ها وجود دارد. او می‌گوید: «اگر بحث تحریم است، باید این تحریم ریشه‌ای حل شود. من معتقدم که اگر این شرکت قطری می‌خواهد در ایران کار کند، بهتر است یک شرکت مشترک تأسیس کنند. یک شرکت مشترک که سهامدارش هم شرکت داخلی است و هم شرکت خارجی بهتر جواب می‌دهد تا این که یکباره بازار را در اختیار شرکت خارجی قرار دهیم».

وی همچنین به سرمایه‌گذاری و تجربه‌اندوزی شرکت‌های هوایی داخلی اشاره می‌کند و می‌گوید نباید تمام این سرمایه و تجربه با یک اقدام نادیده گرفته شود.

برخی از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی می‌گویند در چند سال اخیر به جای آنکه سرمایه‌ها در جهت نوسازی هواپیماها هزینه شود، صرف تجهیز فرودگاه‌های قدیمی و نیز ساخت فرودگاه‌های جدیدی شده که اکثرا هم بی‌مورد و بدون کارشناسی ساخته شده‌اند.

این گروه از کارشناسان معتقدند اگر این هزینه‌ها در راه درست صرف می‌شد امروز نیازی به واگذاری پروازهای داخلی به یک شرکت خارجی نبود.

سردبیر ماهنامه صنعت حمل و نقل در این باره می‌گوید بسیاری از این فرودگاه‌ها در شهرهای بسیار کوچک و در فواصل کم ساخته شده‌اند که اصلا ضروری نبوده‌اند. وی می‌گوید در بسیاری از موارد نیز ساخت راه‌آهن یا تقویت خطوط اتوبوسرانی بسیار کم هزینه‌تر و پرفایده‌تر از ساخت فرودگاه بوده است.

ماهنامه صنعت حمل و نقل از قول یک مدیر ارشد شرکت هواپیمایی داخلی که نخواسته نامش فاش شود، نوشته: «یکی از این فرودگاه‌های تازه احداث شده در شهر شاهرود است که در مرداد ماه سال قبل تنها ۲۶۰ مسافر را جابه جا کرده. همچنین فرودگاه جهرم نیز در همین مدت تنها ۱۳۰ مسافر داشته است».

به گفته این کارشناس ۱۰ فرودگاه کوچک ایران در طول یک ماه تنها پنج هزار مسافر جابه جا کرده‌اند در حالی که میلیاردها تومان هزینه داشته‌اند. این کارشناس تاکید می‌کند که اگر این بودجه هنگفت صرف نوسازی ناوگان هوایی می‌شد شاید الان نیازی به کمک گرفتن از قطر برای پروازهای داخلی نبود.

 

انتقال مهدی کروبی به یک آپارتمان کوچک

رادیو آلمان: محمد تقی کروبی فرزند مهدی کروبی در وبلاگ خود نوشته که پدرش به مکان جدیدی منتقل شده و به مادرش هم اجازه نمی‌دهند در کنار او حضور داشته باشد. آقای کروبی به دلیل عدم دسترسی به هوای سالم و آزاد دچار مشکلات تنفسی شده است.

آقای کروبی که از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برد، هفته گذشته به یک آپارتمان جدید در منطقه شمیران منتقل شده ولی ماموران امنیتی از حضور خانم کروبی در این آپارتمان جلوگیری کرده‌اند.

محمد تقی کروبی فرزند مهدی کروبی در وبلاگ شخصی خود نوشته است با وجود بیماری پدرش، ماموران اجازه حضور خانم کروبی در کنار وی را نداده‌اند و مهدی کروبی ناچار است از این به بعد دوران نامعلوم حبس خود را به تنهایی بگذارند.

به نوشته محمدتقی کروبی، مهدی کروبی همچنان از حقوق اولیه یک زندانی مانند ملاقات منظم با نزدیکان، تلفن و دسترسی به روزنامه محروم است و هواخوری نیز تنها در محدوده آپارتمان برای او مجاز شمرده شده است. وی همچنین نوشته که در ماه‌های گذشته رفتار ماموران با پدرش بسیار نامتعارف و متناقض بوده است.

مهدی کروبی به همراه همسرش فاطمه کروبی از روز ۲۵ بهمن ماه در حصر خانگی به سر می‌برند. ابتدا مشخص نبود که آیا این دو در منزل خود هستند یا به مکان دیگری منتقل شده‌اند اما پس از مدتی خانواده کروبی اعلام کردند که پدر و مادرشان در منزل خود در حالت بازداشت به سر می‌برند.

فاطمه کروبی در این مدت چندین بار اجازه پیدا کرد تا از منزل خارج شود اما مهدی کروبی تنها یک بار در ۱۵ مهرماه سال جاری پس از هشت ماه توانست در منزل یکی از پسرانش حاضر شده و با خانواده‌اش دیدار کند.

 

اکبر تورسان برنده جایزه منوچهر فرهنگی شد

بی بی سی: اکبر تورسان بعد از ۱۵ سال اقامت در خارج از تاجیکستان به وطن برگشت و ریاست پژوهشگاه زبان، ادبیات، خاورشناسی و آثار خطی وابسته به فرهنگستان علوم را بر عهده گرفت.

این سازمان فرهنگی ایرانی‌تباران خارج از کشور اثر “احیای عجم” آقای تورسان را دستاورد مهم علمی دانسته است.

اکبر تورسان که در گذشته مدّتی در آمریکا به سر برده و فعلاً رئیس پژوهشگاه زبان، ادبیات، خاورشناسی و آثار خطّی وابسته به فرهنگستان علوم تاجیکستان می‌باشد، در صحبت با بی بی سی برای قدردانی اثرش از سوی این بنیاد اظهار سپاس کرد.

کتاب “احیای عجم” که در سال ۱۹۸۴ منتشر شده بود، به روابط سیاسی شرق و غرب، جایگاه فلسفه در جامعه و مسائل گوناگون اختصاص یافته است.

برخی از صاحب‌نظران معتقدند که اکبر تورسان با این اثر خود، در علم خاورشناسی مفهوم جدید “احیای عجم” را وارد کرد که باعث ملاحظه‌های زیادی در این موضوع در میان خاورشناسان شده است.

این برای بار دوم است که آثار محققان تاجیک جایزه بنیاد “منوچهر فرهنگی” را کسب می‌کنند. سال قبل گروهی از پژوهشگران دانشگاه دولتی شهر خجند برای تهیه اثر “دانشنامه سامانی” برنده این جایزه شدند.

جایزه بنیاد “منوچهر فرهنگی”، یک جایزه پولی پنج هزار دلاری است.

بنیاد “منوچهر فرهنگی” که یک سازمان بین‌المللی است و دفتر مرکزی آن در اسپانیا واقع است که مربوط به “منوچهر فرهنگی”، تاجر بشردوست ایرانی‌تبار است.

“منوچهر فرهنگی” که همچنین بنیانگذار تنها مکتب بین‌المللی انگلیسی زبان برای جوانان تا ۱۸ ساله در مادرید بود در سال ۲۰۰۸ به ضرب چاقو در اسپانیا به قتل رسید. وی وصیت کرده بود که دارای هایش عمدتا برای رشد عرصه آموزش و پرورش مصرف شود.

به این دلیل، همه‌ساله با استفاده از صندوق این فرد فرهنگ‌ دوست که برخیها او را “نوبل” ایرانی عنوان کرده‌اند، از دانشمندان کشورهای مختلف، به خصوص از کشورهای فارسی‌زبان برای دستاوردهای علمیشان قدردانی می‌شوند.

 

نکات تازۀ گزارش آژانس در مورد برنامۀ اتمی ایران

 رادیو فرانسه: سرانجام آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه منتشر شد و در اختیار اعضا شورای حکام این آژانس قرار گرفت. از چندین هفته قبل گفته می‌شد که این گزارش برای نخستین بار ادعا می‌کند که برنامۀ اتمی ایران یک وجه نظامی هم دارد. با این حال، گزارش اخیر مدارک کافی برای اثبات این امر که ایران قصد ساخت یک بمب اتمی را دارد، ارائه نمی‌کند.

نکات مهم‌تر گزارش را می‌توان چنین خلاصه کرد:

– طی سال‌های ٢٠٠٢و ٢٠٠٣ یک واحد محرمانه، تحت نام رمز “آماد” مسئولیت بخش احتمالاً نظامی برنامۀ اتمی ایران را به عهده داشته است. این طرح زیر نظر شخصی به نام محسن فخری‌زاده، و در دفتری که “دفتر ارکیده” نام داشته، اداره می‌شده است. احتمالاً دلیل این نام گذاری، قرار داشتن این دفتر در کوچه‌ای به نام ارکیده بوده است.

– در پایان سال ٢٠٠٣ به این دفتر دستور داده می‌شود که فعالیتش را متوقف کند. اما نکتۀ مهم گزارش آژانس در اینجاست که می‌گوید برخی از فعالیت‌هایی که قبلاً در چارچوب طرح آماد جریان داشت، دوباره از سر گرفته شده و آقای فخری‌زاده نقش سازمان‌دهندۀ اصلی را حفظ کرده است.

– آژانس اطلاع دارد که ایران از طریق شبکۀ مخفی منسوب به عبدالقدیرخان پاکستانی، یک یا چند نقشۀ سلاح اتمی به دست آورده است. قبل از این آژانس می‌پنداشت که ایران فقط نقشه‌های ابتدایی شبیه به آنچه که لیبی در سال ٢٠٠٣ کسب کرده بود، داشته، اما اینک متوجه شده که طرح‌های ایرانی بسیار پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر بوده است.

– ایران چاشنی‌هایی ساخته است که به نام “EBW” معروف است. این چاشنی‌ها تقریباً هیچ استفادۀ غیر نظامی ندارد.

– در سال ٢٠٠٣، در نزدیکی مریوان، ایران یک انفجار آزمایشی انجام داده است. در این آزمایش، کپسول انفجاری به شکل یک نیم‌کره بوده که می‌تواند در کلاهک موشک‌ کاربرد داشته باشد. همچنین آژانس می‌داند که بعد از سال ٢٠٠٣، ایران این نوع کپسول‌ها را آزمایش کرده است.

– آژانس اطلاع دارد که ایران در کاربرد موادی با قابلیت بسیار بالای انفجار، از یک کارشناس روس کمک گرفته است.

– ایران آزمایش‌های موسوم یه “هیدرو دینامیک” انجام داده است. این آزمایش‌ها برای اینست که کارآیی مواد انفجاری که فقط به شکل تئوریک امتحان شده، عملاً ثابت گردد. از نظر آژانس این نوع داده‌ها، احتمال گسترش سلاح‌های اتمی را بسیار زیاد می‌کند.

– ایران آزمایش‌هایی را با کپسول‌هایی انجام داده که محتوی مواد اتمی بوده‌اند. به نوشتۀ آژانس این نوع انفجارها، می‌تواند واکنش‌های زنجیره‌ای، یا به عبارت دیگر انفجار اتمی ایجاد کند. آژانس حدس می‌زند که این برنامه همچنان ادامه دارد.

– تحت نام رمز “پروژۀ ۱۱۱”، شش گروه مهندس ایرانی برای ساخت کلاهک موشک تلاش کرده‌اند. همۀ نشانه‌ها حاکی از آنست که این کلاهک‌ها با هدف حمل بار اتمی طراحی شده است.

– آژانس احتمال می‌دهد که ایران برنامه‌ای را برای انجام یک انفجار اتمی آزمایشی آغاز کرده است.

با وجود همۀ این مطالب، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدرک قاطعی دال بر این که ایران قصد ساخت یک بمب اتمی دارد، ارائه نمی‌کند.

مدارک و اطلاعات به دست آمده می‌توانند نشان دهند که ایران قصد دارد ابزار و دانش لازم برای ساخت سلاح اتمی را کسب کند، تا اگر زمانی رهبران سیاسی تصمیم به ساخت این نوع سلاح بگیرند، امکان اجرای طرح در دسترس باشد.

 

 نخست وزیر یونان استعفا داد

 یورونیوز: جرج پاپاندرئو، نخست وزیر یونان شامگاه چهارشنبه ضمن ایراد نطقی تلویزیونی از سمت خود کناره گرفت. سوسیالیست های حاکم در یونان پس از کناره گیری وی از سمت نخست وزیری با حزب محافظه کار مخالف دولت، کابینه ای ائتلافی تشکیل می دهند.

انتخابات بعدی یونان برای تعیین رئیس آیندۀ دولت این کشور در ماه فوریۀ سال آیندۀ میلادی برگزار می شود. پس از انتخابات یاد شده دولت انتقالی کنونی به کار خود پایان می دهد.

 

تلاش برای جلوگیری از تعمیق بحران اقتصادی ایتالیا

 بی بی سی: هزینه استقراض برای دولت ایتالیا یک روز پس از آن که سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر این کشور گفت قصد کناره‌گیری دارد، به حد بی سابقه ای افزایش یافته است.

بر اساس گزارش ها، بازارهای مالی تنها در صورتی آماده خرید اوراق قرضه دولت ایتالیا هستند که این اوراق با بهره ای بالاتر از هفت درصد عرضه شود که کمابیش معادل همان بهره ای است که برای خرید اوراق قرضه دولت های یونان، ایرلند و پرتغال مطالبه می شود.

این سه کشور به دلیل مشکلاتی که در مورد بازپرداخت بدهی خارجی خود دارند، به کمک مالی خارجی نیاز پیدا کرده اند.

رابرت پستون، سردبیر بخش اقتصادی بی بی سی می گوید این احتمال قوی وجود دارد که ایتالیا نیاز به وام اضطراری پیدا کند در حالیکه پول کافی در صندوق کمک های مالی منطقه اقتصادی اروپا برای این وام وجود ندارد.

سرمایه گذاران اینک نگران آن هستند که ایتالیا قربانی بعدی بحران بدهی های حوزه یورو باشد.

نخست وزیر ایتالیا روز سه شنبه، هشت نوامبر موفق شد رای نمایندگان مجلس سنای این کشور را در مورد لایحه بودجه به دست آورد، اما اکثریت خود را در مجلس سنا از دست داد.

با توجه به بالا رفتن هزینه‌های استقراضی برای دولت ایتالیا، نگرانی ها در مورد ناتوانی این کشور که سومین اقتصاد بزرگ این قاره است، در بازپرداخت بدهی های سنگینش جدی تر شده است.

 

جو فریزر درگذشت

 بی بی سی: جو فریزر، قهرمان سابق مشت زنی جهان پس از مبارزه ای کوتاه با بیماری سرطان کبد، در ۶۷ سالگی درگذشت. جو فریزر شهرت اش را بیشتر مدیون سه مسابقه خبرساز با محمدعلی کلی، قهرمان مشهور مشت زنی جهان، بود. او در سال ۱۹۷۱ با شکست محمدعلی، مسابقه معروف به “جنگ قرن” را برد. جو فریزر چهار بار قهرمان جهان شد. جو فریزر سال ۱۹۷۳به جورج فورمن باخت. فریزر در فیلادلفیا زندگی می کرد و در آنجا برای سال‌های بسیاری یک باشگاه مشتزنی راه انداخته بود.

  

پزشک مایکل جکسون در مرگ او مقصر شناخته شد

 بی بی سی: کنراد موری، پزشک شخصی مایکل جکسون در رابطه با اتهام قتل غیرعمد این ستاره موسیقی پاپ مجرم شناخته شده است.

هیات منصفه یک دادگاه در کالیفرنیا پس از دو روز مشورت در پشت درهای بسته دکتر موری را در رابطه با مرگ مایکل جکسون مجرم شناخت.

مایکل جسکون در بیست و پنجم ژوئن ۲۰۰۹ به علت مصرف بیش از اندازه داروی بیهوشی پروپوفل درگذشت.

دکتر موری می تواند به حداکثر مجازات ۴ سال حبس و لغو پروانه طبابت محکوم شود.

در پی اعلام نظر هیات منصفه که از ۷ مرد و ۵ زن تشکیل شده بود، اعضای خانواده مایکل جکسون که در دادگاه حاضر بود، شروع به گریه کرد.

در خیابان های اطراف دادگاه نیز مردمی که منتظر شنیدن نتیجه محاکمه بودند، شروع به شادی کردند و شعار می دادند: “مجرم، مجرم!”

محاکمه آقای موری ۶ هفته به طول کشید و به طور گسترده در رسانه های آمریکا پوشش داده شد.

وکلای مدافع او ادعا کردند که مایکل جکسون در زمانی که دکتر موری در اتاق حضور نداشته، خودش داروی کشنده را تزریق کرده است.

اما بر اساس کیفرخواست دادستانی، آقای موری با بی توجهی و اهمال منجر به مرگ مایکل جکسون شد.

در طول برگزاری محاکمه ۴۹ نفر شهادت دادند و بیشتر از ۳۰۰ سند به دادگاه ارائه شد.

 

حمله به مخالفان دولت سوریه در قاهره با تخم مرغ

 بی بی سی: فعالان سوری و مصری در قاهره، پایتخت مصر مانع از آن شده‌اند که گروهی از رهبران مخالف دولت سوریه در نشست اتحادیه عرب شرکت کنند.

این فعالان، مخالفان دولت سوریه را به خیانت متهم کرده اند. قرار بود مخالفان دولت بشار اسد با دبیرکل اتحادیه عرب درباره خشونت های سوریه گفت وگو کنند.

فعالان سوری و مصری به سوی این افراد تخم مرغ پرتاب کردند و هنگامی که سران مخالفان درصدد ورود به مقر اتحادیه عرب در قاهره بودند با آنها درگیر شدند.

خبرنگاران می گویند این موضوع نشان‌دهنده شکاف میان جنبش مخالفان دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است.

برخی، رهبری جنبش مخالفان را نامربوط و غیر مردمی می دانند. مخالفان دولت سوریه متفرق هستند و تا کنون نتوانسته اند جبهه واحدی علیه حکومت سوریه تشکیل دهند و اختلاف نظرها تاکنون مانع از آن شده که آنها بتوانند با هم همکاری کنند.

گروه های مخالف بر سر مسایل مختلفی دچار اختلاف نظر هستند. برخی از این گروه ها خواهان گفت و گو با دولت سوریه و برخی نیز خواهان دخالت نظامی خارجی هستند.

گروهی که امروز به قاهره سفر کرده بود، کمیته ملی هماهنگی سوریه نام دارد و رهبری آن با حسن عبدالعظیم است و هیات رهبری آن در سوریه مستقر است.

این گروه رقیب شورای ملی سوریه است که تشکل اصلی مخالف دولت سوریه به شمار می رود. شورای ملی سوریه که در ترکیه شکل گرفت، هر نوع گفت وگو و مذاکره با دولت سوریه را رد می کند.

بسیاری از اعضای کمیته ملی هماهنگی سوریه که شامل فعالان سیاسی کهنه کار و زندانیان سیاسی سابق هستند از گفت وگو و مذاکره با دولت حمایت می کنند.

هیات رهبری این گروه در عین حال می گوید تا زمانی که به سرکوب ها پایان داده نشود، از مذاکره با دولت امتناع خواهد ورزید. این گروه به دعوت دبیرکل اتحادیه عرب به قاهره سفر کرده است.

این اتحادیه اخیرا با دولت سوریه برای پایان دادن به خشونت ها به توافق رسید. طبق این توافق، نیروهای ارتش سوریه باید مناطق مسکونی را ترک می کردند.

اما خشونت ها در سوریه طی روزهای اخیر ادامه یافته و فعالان سوریه می گویند نیروهای امنیتی ده‌ها معترض را کشته اند.

سازمان ملل روز گذشته اعلام کرد تعداد افرادی که در جریان تظاهرات ضد دولتی سوریه کشته شده‌اند، از ۳۵۰۰ نفر گذشته است.