سازمان بهداشت جهانی همراه فدراسیون بین‌المللی دیابت از سال ۱۹۹۱، روز ۱۴ نوامبر برابر با ۲۳ آبان ماه هر سال را با نام “روز جهانی دیابت” نامگذاری کرده‌اند تا به این بهانه روزی هم برای بالابردن سطح اطلاعات و آگاهی همه مردم دنیا از این بیماری شایع داشته باشیم و همراه با ۱۶۰ کشور جهان با بیماران دیابتی هم‌صدا شویم. اگرچه دیابت درمان‌پذیر نیست، اما قابل کنترل است. روز ۱۴ نوامبر در واقع سالروز تولد دکتر فردریک بانتینگ است. او محققی است که با همکاری چارلز بست برای اولین بار در سال ۱۹۲۲ انسولین را برای درمان افزایش قند خون بیماران دیابتی معرفی کرد. سازمان بهداشت جهانی از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۳ برنامه‌های روز جهانی دیابت را بر ۲ اصل آموزش و پیشگیری از دیابت بنا نهاده و این خود نشان‌دهنده میزان اهمیت این دو موضوع است.

فرصتی برای یادآوری مخاطرات بیماری دیابت و ضرورت بسیج همگانی برای مبارزه با این بیماریست، بیماری مزمنی که امروز بیش از ۲۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا هستند، ظرف ۲۰ سال گذشته تعداد مبتلایان به آن در دنیا هفت برابر شده و در صورت تداوم روند فعلی با افزایش سالانه هفت میلیون نفر به جمعیت این بیماران، تا سال ۲۰۳۰ این تعداد به ۳۵۰ میلیون نفر می رسد و هم اینک مرگ بیش از ۱/۱ میلیون نفر در سال شامل ۵۰ درصد مرگ افراد زیر ۷۰ سال و ۵۵ درصد مرگ زنان را در دنیا موجب می شود. از عوارض دراز مدت دیابت می توان به آسیب شبکیه چشم که به نابینایی مطلق دو درصد بیماران طی مدت ۱۵ سال و اختلال جدی بینایی در ده درصد بیماران می انجامد، نارسایی کلیه که مرگ ۱۰-۲۰ درصد بیماران دیابتی را در پی دارد، بیماری های قلبی و سکته قلبی که موجب مرگ ۵۰ درصد بیماران دیابتی می شود، اختلال جریان خون و نیز آسیب اعصاب پا که به قطع پای بسیاری از بیماران دیابتی منجر می گردد، اشاره نمود. در کشورهای غربی ابتلاء به دیابت به میزان ۶۰ تا ۹۰ درصد مربوط به عامل دریافت کالری اضافی، چاقی و در نتیجه مقاومت نسبی به انسولین است. در بیمارانی که وزن طبیعی دارند، افزایش مختصر وزن از جمله افزایش وزن به طور طبیعی در دوره کودکی یا هنگام بلوغ، موجب افزایش عدم تحمل نسبت به گلوکز خواهد شد.

 مطالعات نشان می‌دهد دیابت ۵-۱۰ درصد کل هزینه های سلامتی را در جهان به خود اختصاص داده و علاوه بر مشکلات جسمی تاثیر زیادی بر اقتصاد خانواده نیز خواهد داشت. دیابت، یکی از بیماری های سخت محسوب می شود که تحت پوشش بیمه است. اگر شما تاکنون بیمه بیماری های سخت را دریافت نکرده اید می توانید تا ۲۲ نوامبر از فرصت اخذ این بیمه با تخفیف ۲۵ درصد به مدت ۲ سال برخوردار گردید. هدف از عنوان بیماری های سخت، غم انگیز نشان دادن زندگی امروز نیست، بلکه اشاره به واقعیت هایی است که در گذر کارهای روزمره مان تا لحظه تصادم به آن توجهی نداریم. ما در این میان سعی داریم، کمربند ایمنی شما باشیم و تلخی دوران بیماری را با پوشش خوب مالی، آرام بخش تر کنیم. مانند تمام سالهای گذشته فریاد می زنیم: بیمه یک نیاز واقعی است با هر میزان توانایی شما. بیمه یک نیاز واقعی است با……

 

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.ca

www.youtube.com/ sherkatbime