شهروند ۱۲۷۰
جشنواره سینمایی بین‌المللی برلین شامگاه شنبه ۲۰ فوریه جایزه اصلی خرس طلایی را به فیلم عسل (بال) محصول مشترک آلمان و ترکیه به کارگردانی سمیح کاپلان‌اوغلو تقدیم کرد.

شینوبو تراجیما به خاطر بازی در فیلم هزارپا، محصول ژاپن، خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. این فیلم از عملیاتبتین قبادی جایزه برد ارتش ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم با جسارتی کم‌مانند انتقاد می‌کند.

خرس نقره‌ای برای بهترین بازیگر مرد به طور مشترک به گریگوری دوبریگین و سرگئی پوسکپالیس، دو بازیگر اصلی فیلم روسی “تابستانم چگونه گذشت” تعلق گرفت. مضمون اصلی این فیلم آلودگی محیط زیست به مواد رادیواکتیو است.

رومن پولانسکی جایزه خرس نقره‌ای بهترین کارگردانی را به خاطر فیلم “نویسندۀ پنهان” دریافت کرد. در این فیلم ایوان مک‌گرگور نقش نویسنده‌ای را ایفا می‌کند، که مأمور می‌شود خاطرات نخست وزیر سابق بریتانیا را به روی کاغذ بیاورد تا به نام او منتشر شود.

پولانسکی، کارگردان لهستانی‌تبار فرانسوی، به خاطر یک رسوایی جنسی در سوئیس در بازداشت به سر می‌برد و نتوانست در جشنواره شرکت کند.

فیلم سینمایی “توان یوان” از جمهوری خلق چین به کارگردانی وانگ کوانئان جایزه بهترین فیلمنامه را دریافت کرد.

جایزه بزرگ هیئت داوران به فلورین شربان، کارگردان رومانیایی تعلق گرفت، که محصول مشترک رومانی و سوئد را به نام “بخواهم سوت بزنم، سوت می‌زنم” کارگردانی کرده است.

از آلمان دو فیلم در جشنواره حضور داشتند: یکی فیلم “یود زوس، سینمای بدون وجدان” به کارگردانی اسکار رولرز. این فیلم پرخرج نه تنها جایزه‌ای نبرد، بلکه با حمله شدید منتقدان و سوت تمسخر تماشاگران روبرو شد.

حضور ایرانی ها جشنواره برلین را هم سبز کرد

فیلم دیگر آلمانی به نام “شهادت” را برهان قربانی ساخته است، فیلمسازی جوان و زاده‌ یک خانواده‌ افغانی مهاجر به آلمان. این فیلم به بحران هویت در میان جوانان خارجی ساکن برلین می‌پردازد. نقش اصلی فیلم را مریم زارع ایفا می‌کند، بازیگر ایرانی مقیم برلین.

از ایران فیلم “شکارچی” به کارگردانی رفیع پیتز در بخش مسابقه شرکت داشت، اما مورد استقبال قرار نگرفت.

در عوض، جایزه اولین فیلم یک سینماگر، در بخش “نسل” به فیلم سبه تعلق گرفت، به کارگردانی بابک نجفی، کارگردان ایرانی مقیم سوئد.

در بخش فیلم‌های کوتاه نیز فیلم “از باد بپرسید” به کارگردانی بتین قبادی به عنوان بهترین فیلم کوتاه در بخش نسل جوان برلیناله، خرس بلورین را از آن خود کرد.

جشنواره برلین رسما شامگاه ۲۱ فوریه به پایان می‌رسد.

در بخش‌های گوناگون فستیوال ۳۸۰ فیلم در اندازه‌ها و ژانرهای مختلف شرکت دارند. در بخش اصلی (مسابقه) ۲۶ فیلم شرکت داشتند، که ۶ فیلم از رقابت برای جوایز فستیوال، خرس‌های طلایی و نقره‌ای، بیرون بودند.

ورنر هرتسوگ سینماگر آلمانی ریاست هیئت داوران را در شصتمین دوره ی “برلیناله” بر عهده داشت.