رئیس تویوتا اذعان کرده است که رشد سریع شرکت ممکن است علت مجموعه مشکلات ایمنی ای باشد که به صدور درخواست بازگرداندن ۸ میلیون و نیم اتومبیل 

 شهروند ۱۲۷۰ ـ پنجشنبه ۲۵ فوریه ۲۰۱۰

هشت میلیون و نیم اتوموبیل برگشت می خورد


 

رئیس تویوتا اذعان کرده است که رشد سریع شرکت ممکن است علت مجموعه مشکلات ایمنی ای باشد که به صدور درخواست بازگرداندن ۸ میلیون و نیم اتومبیل برای معاینه فنی منجر شد.

آکیو تویودا در بیانیه ای شخصی که قرار است روز چهارشنبه تحویل کنگره آمریکا شود، گفت که رشد شرکت "احتمالا شتابزده بوده است."

او افزود که با رشد بازار "در مورد اولویت ها دچار سردرگمی شدیم."

یک رشته مشکلات عمده فنی در طیفی از اتومبیل های این شرکت به شدت به وجهه تویوتا لطمه زده است.

پدال گاز معیوب، گیر کردن پدال گاز به کفی زیرپای راننده و مشکلی در سیستم ترمز تویوتا پریوس ـ با موتور ترکیبی ـ ایرادهای مهمی بوده که در اتومبیل های شرکت بروز کرده است.


پوزش شخصی

آقای تویودا که نوه بنیانگذار شرکت است، گفت او مسئولیت بهبود کیفیت تویوتا را به عهده می گیرد.

او گفت: "همه اتومبیل های تویوتا نام من را بر خود دارند. وقتی اتومبیل های تویوتا آسیب می بینند، مثل این است که من آسیب دیده باشم. من بیش از هر کس خواهان ایمنی اتومبیل های تویوتا و احساس امنیت مشتریانمان هنگام استفاده از این اتومبیل ها هستم."

او اضافه کرد:"ما توسعه را با سرعتی پی گرفتیم که بیش از سرعت رشد خدمه و سازمان بود و باید صادقانه متوجه این قضیه باشیم."

تویودا "عمیقا" از حوادث روی داده برای مشتریان تویوتا ابراز تاسف کرد و شخصا از خانواده مارک سیلور، افسر گشتی بزرگراه های کالیفرنیا، که در تصادفی همراه همسر، دختر و برادرزنش کشته شد عذرخواهی کرد.

آقای سیلور در حال رانندگی با یکی از اتومبیل های تویوتا بود که اتومبیل بی اراده سرعت گرفت و از جاده خارج شد.

آن حادثه یکی از علل اصلی تحقیقات دولت آمریکا درباره سرعت گرفتن ناخواسته برخی از مدل های تویوتا بود.

روز سه شنبه همچنین روندا اسمیت از مشتریان تویوتا در جلسه کمیته انرژی و تجارت مجلس نمایندگان کنگره، از تجربه اکتبر ۲۰۰۶ با یک اتومبیل "لکسس" (از اتومبیل های خط لوکس تویوتا) گفت. او اظهار داشت که در آن حادثه نمی توانست از سرعت خود بکاهد و تا "آستانه مرگ" پیش رفت.

خانم اسمیت گفت که تویوتا نگرانی های او را "صریحاً نادیده گرفت" و افزود که هم تویوتا و هم "سازمان ایمنی تردد جاده ها" در آمریکا باور او را دایر بر وجود نقصی در سیستم الکترونیکی اتومبیل رد کردند.

جیمز لنتز رئیس تویوتا در آمریکا در برابر این کمیته حاضر شد و در شهادت خود گفت که "ما در تحلیل و پاسخگویی" به اطلاعات ارائه شده ناکام ماندیم.

او گفت که "ضعف ارتباط در داخل شرکت و همچنین با ضابطان مقررات و مصرف کنندگان بر مشکلات افزود."

هنری وکسمن رئیس این کمیته مجلس نمایندگان پیشتر طی نامه هایی از آقای لنتز و اداره ایمنی تردد جاده ای انتقاد کرده بود.

در جلسه روز سه شنبه همچنین از ری لاهود وزیر ترابری آمریکا پرس و جو شد. لاهود در شهادت خود گفت که ماموران این وزارتخانه به تحقیق درباره "تمامی علل ممکن" سرعت گرفتن ناخواسته اتومبیل های تویوتا ادامه خواهند داد.

 

افزایش فروش

تویوتا روز سه شنبه اعلام کرد که فروش جهانی آن در ماه ژانویه ـ زمانی که بسیاری از فراخوان ها به علت مشکلات ایمنی صادر شده بود ـ نسبت به ژانویه سال قبل ۱۵ درصد افزایش یافت.

فروش داخلی تویوتا ۴۵ درصد افزایش یافت و افزایش فروش جهانی آن ۹ درصد بود.

شهادت

آقای تویودا ابتدا گفته بود که قصد دارد یوشی اینابا مسئول بخش آمریکای شمالی تویوتا را برای حضور در کنگره اعزام کند.

اما هفته گذشته رئیس کمیته نظارت و اصلاح دولت در مجلس نمایندگان رسماً از او خواست شهادت دهد که تجدید نظر آقای تویودا را به دنبال داشت.

آقای تویودا در این کمیته با سئوالات دشواری روبرو خواهد شد. او به خاطر واکنشی کند به مشکلات ایمنی و توضیحات مبهم شرکتش مورد انتقاد قرار داشته است.

رسانه های ژاپنی نیز پیشتر در ماه جاری از او انتقاد کردند که چرا در یک کنفرانس خبری که برای عذرخواهی او ترتیب داده شده بود به اندازه کافی سر خم نکرده است و این سئوال مطرح شد که عذرخواهی او تا چه حد صادقانه بوده است.