از زمان آمدن هارپر صورت گرفته است

شهروند- آرش عزیزی:درخواست‌های مهاجرت از کشورهای کلیدی آسیا به کانادا از سال ۲۰۰۶ که دولت محافظه‌کارِ استفن هارپر به قدرت رسیده است بیش از نصف شده است. تورنتو استار ضمن گزارش این خبر بر اساس مطالعه‌ی آمار مهاجرت گفت دولت محافظه‌کار از همان ابتدای کار خود دست به تغییر در نظام مهاجرت زده است.

منتقدین می‌گویند کاهش نامتوازن مهاجران از کشورهایی همچون چین، هند، فیلیپین و پاکستان نشان می‌دهد که سیاست‌های اتاوا در مورد مهاجران بر اساس کشور مبداشان تبعیض قائل می‌شود و روی ترکیب مهاجران کشور تاثیری منفی می‌گذارد.

کاهش چشمگیر مهاجران آسیایی به دلیل سیاست های جدید دولت کانادا

طبق آماری که استار منتشر کرده است بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۱ متقاضیان مهاجرت از چین با کاهش ۴۵ درصدی از ۵۵۶۴۷ به ۳۰۵۰۷ رسیدند؛ از هند، با کاهش ۵۱ درصدی، از ۶۱۵۵۹ به ۳۰۲۸۳؛ از فیلیین با کاهش ۳۲ درصدی از ۳۷۱۳۲ به ۲۵۳۷۸؛ و از پاکستان با کاهش ۶۵ درصدی از ۳۱۳۳۰ به ۱۱۰۶۶.

در این دوره مجموع تعداد متقاضیان از ۱۰ کشور اصلی مبدا از ۲۲۷۶۸۹ به ۱۴۰۱۷۲ کاهش داشت که نشانه‌ی تغییر سیاست دولت برای کنترل میزان مهاجرت و پاسخ به متقاضیانی که جواب نگرفته بودند است اما میزان کاهش در چهار کشور اول (که در بالا ذکر شدند) بیش از کشورهای انگلیسی یا فرانسوی‌زبان بوده است.

طبق آمار وزارت شهروندی و مهاجرت کانادا شمار متقاضیان مهاجرت از آمریکا با ۱۰ درصد کاهش از ۸۳۵۲ به ۷۴۵۶ نفر رسید. متقاضیان از فرانسه با تنها ۷ درصد کاهش از ۵۱۴۱ به ۴۷۹۵ نفر رسیدند.

دولت محافظه‌کار به رهبری جیسون کنی، وزیر مهاجرت، تغییرات عمده‌ای در نظام مهاجرت کشور به وجود آورده است که اغلب مورد اعتراض مدافعان حقوق پناهجویان و مهاجران بوده است. اتاوا مثلا پیش‌نیاز زبان برای کسب شهروندی را سفت و سخت‌تر کرده، مشاغل بسیاری را از برنامه‌ی «کارگر ماهر» حفظ کرده و سقف حداکثری برای پذیرش تقاضانامه‌ها اعلام کرده است.

منتقدان تاکید می‌کنند که تغییرات کنی بدون مشورت با دست‌اندرکاران و به عنوان دستورهای وزارتخانه اعمال شده است. آنان می گویند تنوع کانادا کلید ارتباط با بازارها و محصولات جدید است و این تغییر ترکیب مهاجرین بر روابط تجاری کانادا با کشورهای نوظهوری همچون هند و چین (و حتی روسیه و برزیل) تاثیر می‌گذارد.

کنی گفت انتظار ندارد شاهد تغییری بنیادین در کشورهای اصلی مبدا مهاجرت به کانادا باشد اما آن‌چه به نظرش تغییر می‌کند «افزایش ظرفیت مهاجران این کشورها برای موفقیت» است. او به استار گفت: «واقعا برایم مهم نیست مردم از کجا آمده‌اند به شرط این‌که در کانادا به موفقیت دست پیدا کنند.»