سالشمار تاریخ جمهوری اسلامی ایران

 

اعدام  زندانیان سیاسی، ترور دو استاد فیزیک هسته ای

 فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، مهدی اسلامیان، علی صارمی، حسین خضری، جعفر کاظمی، محمدعلی حاج آقایی، زهرا بهرامی اعدام شدند

 شهلا جاهد پس از ۸ سال زندان و با وجود ابهامات فراوان در پرونده اعدام شد

 علی صارمی پس از ۳۲ سال زندان در دو نظام اعدام شد

 ترور عبدالرضا سودبخش یکی از پزشکان مرتبط با بازداشتگاه کهریزک 

محمد مختاری، صانع ژاله و امیرحسین تهرانچی از کشته شدگان ۲۵ بهمن در تهران

 داریوش همایون، بهمن محصص، هانیبال الخاص، محمد نوری و مرضیه از درگذشتگان این سال بودند

سی و دومین شماره ی پیاپی شهروند به رویدادهای سال ۱۳۸۹ می پردازد.

از شماره ۱۳۵۸ مرور سال ۵۸ را آغاز کردیم و بنا داریم رویدادهای مهم این ۳۳ سال حکومت جمهوری اسلامی را در ۳۳ شماره ی شهروند بیاوریم. برای سه سال اول با استفاده از آرشیو روزنامه های اطلاعات و کیهان توانستیم تقریبا به همه آنچه که در آن زمان ها در روزنامه ها منعکس می شد، اشاره کنیم. از سال۶۱ از اینترنت کمک گرفتیم و از خوانندگانمان نیز تقاضا کردیم در این مسیر ما را یاری کنند و اگر رویداد یا نکته ای باید گفته شود را یادآوری نمایند، یا خاطرات خودشان را از آن سالها برایمان بفرستند.

اعدام... اعدام ... اعدام و کشتار جوانان و مردم ایران در سال ۸۹ ادامه دارد

از سال ۷۷ باز از آرشیو روزنامه اطلاعات کمک می گیریم، ضمن آنکه دیگر هرچیزی را در روزنامه ها نمی توان پیدا کرد، قتل های زنجیره ای، ترورها و بسیاری مسائلی که مردم برای دانستنش خودی محسوب نمی شوند. پس باز هم باید از منابع دیگر کمک گرفت.

این مرور نه چندان کامل با نیت مبارزه با معضل فراموشی جمعی انجام می گیرد با این امید که تأثیری ولو اندک بر جای گذارد.

***

فروردین ۸۹

ـ رضا کرم‌رضایی بازیگر، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان و مترجم ۱۴ فروردین در سن ۷۳سالگی درگذشت.

 

ـ کیومرث ملک‌مطیعی بازیگر تئاتر، سینما، تلویزیون ۲۱ فروردین در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

 

ـ جهان با نام اصلی غلام‌عباس قشقایی خواننده ی سرشناس موسیقی پاپ ۲۲ فروردین در سن ۵۶ سالگی درگذشت.

 

ـ شجاع‌الدین شفا، ادیب، نویسنده، پژوهشگر و مترجم، بنیان‌گذار حزب میهن‌پرستان. تا سال ۱۳۵۷، حدود شصت عنوان ترجمه و تألیف از شجاع‌الدین شفا به چاپ رسید. دارای دکترا در رشته ادبیات تطبیقی از فرانسه که روز ۲۷ فروردین در سن ۹۲ سالگی در پاریس درگذشت.

 

ـ هژبر یزدانی از جمله افراد مهم و کلیدی در صحنه اقتصاد ایران در قبل از انقلاب ۵۷ ۲۹ فروردین در سن ۷۶ سالگی در کاستاریکا درگذشت.

 

ـ حمیده خیرآبادی معروف به نادره و ملقب به مادر سینمای ایران بازیگر سینما و تلویزیون ۳۱ فروردین در سن۸۶ سالگی درگذشت. او در بیش از ۲۰۰ فیلم بازی کرد.

تیترهای روزنامه اطلاعات:

ـ جمعیت کشور از مرز ۷۴میلیون نفر گذشت. میزان زاد و ولد در کشور ۵/۳ درصد افزایش یافت

ـ ورشکستگی پی درپی شرکت های ساختمانی در دبی

ـ رونمایی نسل سوم سانتریفیوژها، اولین نمونه سوخت مجازی رآکتور تحقیقاتی تهران نیز در این مراسم رونمایی شد

ـ رئیس کل بانک مرکزی (محمود بهمنی) پرداخت تسهیلات بیش از ۳میلیارد تومان به اشخاص نیاز به تأیید بانک مرکزی دارد

ـ وزیر اطلاعات: در آزادسازی عطارزاده موفقیت بزرگی کسب کردیم. اقدام های اولیه و اتمام حجت هایی که باید با پاکستان صورت می گرفت، انجام شد و از آنها خواستیم در خصوص عطارزاده و تحویل وی به ایران اقدام کنند

ـ جمعیت استان تهران امسال از مرز ۱۵میلیون نفر می گذرد

ـ محمود بهمنی: رئیس کل بانک مرکزی: پس از بررسی اثرات اجرای هدفمندی یارانه ها، موضوع حذف ۳ صفر از پول ملی در دستور کار قرار می گیرد

ـ آیت اله العظمی جوادی آملی: جامعه را باید با احترام اداره کرد نه با ترحم

ـ دوره ابتدایی از سال تحصیلی ۹۱-۹۰ شش ساله می شود

 

اردیبهشت ۸۹

ـ عطاء جنگوک، نوازنده  تار و سه‌تار و پژوهشگر و مدرس موسیقی بود. او اول اردیبهشت به علت سکته در سن ۶۲ سالگی درگذشت.

 

ـ نسرین خسرویتصویرگر کتاب های کودک و نوجوان. او سوم اردیبهشت به دلیل ابتلا به سرطان ریه در سن ۶۰ سالگی در کانادا درگذشت.

 

ـ محمد بهمن‌بیگی نویسنده و بنیان‌گذار آموزش عشایری در ایران در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

 

ـ نعمت حقیقی فیلمبردار سینما که به شاعر تصویر سینمای ایران ملقب بود، ۸ اردیبهشت در سن ۷۱سالگی درگذشت.

 

ـ علی‌محمد حق‌شناس لاری زبان‌شناس، فرهنگ‌نویس و شاعر، مؤلف و مترجم و استاد گروه زبان‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران ۱۰ اردیبهشت در سن ۷۰ سالگی درگذشت.  

 

اعدام ۵ جوان بی محاکمه ی عادلانه

ـ ۱۹ اردیبهشت ۸۹ پنج جوان که چهار تن آنان کُرد بودند در زندان اوین به دار آویخته شدند. فرزاد کمانگر، علی حیدریان، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی و مهدی اسلامیان پنج جوانی بودند که اعدام شدند.

فرزاد کمانگر فعال حقوق بشر، فعال محیط زیست، روزنامه‌نگار و فعال صنفی، و معلم کرد به اتهام عضویت و همکاری با پژاک به اعدام محکوم شد و در زندان اوین به دار آویخته شد. فرزاد کمانگر به پاس فعالیت هایش، به صورت افتخاری گزارشگر ویژه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز بود. یونسکو در گزارش خود در مورد فشارها علیه فضاهای آموزشی، به موضوع اعدام فرزاد کمانگر اشاره کرد. اتحادیه اروپا حکم اعدام او را محکوم و سازمان دیده بان حقوق بشر از او به عنوان یک معلم یاد کرده است. فرزاد به هنگام مرگ ۳۵ سال داشت.

شیرین علم‌هولی آتشگاه متولد سال ۱۳۶۰ در روستای دیم قشلاق در حوالی ماکو، پس از گذراندن یک سال و ۹ ماه حبس در زندان اوین تهران در روز هشتم آذر ماه به اتهام ارتباط با گروه پژاک دادگاهی شده و به اعدام محکوم گردید و در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۹ بدون اطلاع خانواده و وکلایش در زندان اوین اعدام شد. خلیل بهرامیان وکیل شیرین علم‌هولی درباره او گفته‌است: من تنها توانستم دو مرتبه شیرین را ببینم. این دختر زمان دستگیری سواد نداشت و تنها کردی حرف می‌زد. به من گفت در زندان تا کلاس پنجم درس خوانده و فارسی را هم یاد گرفته است. قول داد تا دانشگاه به درس ادامه دهد. می‌خواست رشته حقوق بخواند.

شیرین علم‌هولی در تاریخ ششم خرداد ماه سال ۱۳۸۷ در تهران توسط سپاه پاسداران بازداشت شده بود و پس از تحمل ۲۱ روز حبس و شکنجه در محلی نامعلوم به زندان اوین منتقل شد. او در نامه‌ای که از زندان به دست خانواده‌اش رسانده، شرح کامل آنچه در طول سه ماه بر او رفته را توصیف کرده بود. شیرین در طول دوران بازجویی بارها تحت فشارهای جسمی و روانی شدید قرار گرفته و در آخرین نامه خود خطاب به بازجوهایش نوشته، آنچه در طول سه ماه اول بازداشت بر او گذشته است، کابوس شب‌هایش شده و عوارض جسمی و روانی ناشی از آن همچنان او را آزار می‌دهد. شیرین علم هولی در آخرین نامه خود نوشته بود، در حالی بازجویی شده و به دادگاه برده شده که حتی زبان فارسی را به خوبی نمی دانسته است.

علی حیدریان و فرهاد وکیلی زندانیان سیاسی کرد بودند که در ۱۹ اردیبهشت ماه به همراه سه تن دیگر اعدام شد.

مهدی اسلامیان زندانی سیاسی ۱۹ اردیبهشت ماه اعدام شد. مهدی به اتهام دست داشتن در انفجار حسینیه رهپویان شیراز در فروردین ماه ۸۷ زندانی شد. وی برادر محسن اسلامیان (با ۱۹ سال سن) است که به همین اتهام بازداشت، محاکمه و به همراه دو تن دیگر به اسامی روزبه یحیی‌زاده و علی اصغر پشته در ۲۱ اردیبهشت ماه ۸۸ اعدام شده بود.

 

ـ معصومه سیحون هنرمند نقاش، از پیش‌کسوتان هنرهای تجسمی در ایران و مدیر گالری سیحون، قدیمی‌ترین نگارخانه هنری فعال در ایران بود. او دارای حدود نیم قرن پیشینه فعالیت هنری بود و نقش برجسته‌ای در معرفی استعدادهای هنری ایران داشت. سیحون ۳۱ اردیبهشت در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

تیترهای اطلاعات:

ـ منوچهر متکی در گفت و گو با وزیر خارجه ترکیه: هیچ سایت جدید هسته ای ایجاد نشده است

ـ در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار گرفت: کاهش روابط ۴ وزارتخانه با انگلیس

ـ نامه مدیران مسئول مطبوعات و خبرگزاری های ایران به نخست وزیر ایتالیا: خبرنگار ایرانی را آزاد کنید

ـ توضیحات محمدرضا تابش در مورد خبر ممنوع الخروجی خاتمی

ـ رهبر معظم انقلاب: تقلید لهجه اقوام ایرانی از باب تمسخر حرام است

ـ ۲ تبعه بازداشت شده ایرانی در ایتالیا آزاد شدند

ـ راهپیمایی نمازگزاران تهرانی در اعتراض به مظاهر بدحجابی

ـ مجید کاکاوند راهی تهران شد

ـ آیت اله جوادی آملی: سرمایه داری در اسلام مذموم است

ـ آیت اله مکارم شیرازی: مردم در انتظار برخورد جدی با بدحجابی هستند

ـ فعالیت ۹۵درصد از فرودگاه های ایران اقتصادی نیست

ـ علی وکیلی راد پس از ۱۹ سال به وطن بازمی گردد. وکیلی راد که به اتهام ادعایی قتل شاپور بختیار نزدیک به ۱۹ سال در زندان های فرانسه به سر برده است، با دریافت حکم آزادی به وطن برمی گردد

ـ اعترافات ریگی از نحوه ارتباط مستقیم با ناتو، اسرائیل و امریکا

ـ دستگیری دومین قتل های سریالی در قزوین

 

خرداد ۸۹

ـ محمدرضا اعلامی نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ۶ خرداد در سن ۵۴ سالگی به دلیل سکته قلبی در تهران درگذشت.

 

ـ مریم حاتمی شاعر منتقد ادبی، نمایشنامه نویس و بازیگر. مشهورترین اثر او “اشک های گل آلود یک الهه” است که در سال ۱۳۸۴ چاپ شد. مریم حاتمی در روز تولد ۲۷ سالگی اش یعنی ۲۶ خرداد ۸۹ در اثر تصادف فوت کرد.

 

ـ عبدالمجید ریگی مشهور به عبدالمالک ریگی رهبر گروهی به نام جندالله بود که در منطقه سیستان و بلوچستان به مبارزه مسلحانه با حکومت جمهوری اسلامی ایران می‌پردازد.

ریگی اسفند ۱۳۸۸ دستگیر و ۳۰ خرداد ۸۹ در سن ۳۱ سالگی به دار آویخته شد.

تیترهای اطلاعات:

ـ دبیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در گفت و گو با اطلاعات: تأسیس خانه ایران در ۱۲ کشور. شورای صیانت از حقوق پایمال شده ایرانیان در خارج از کشور تشکیل شد

ـ مادران ۳ امریکایی زندانی دو بار با فرزندانشان ملاقات کردند

ـ رئیس مجلس شورای اسلامی: بیشتر واگذاری های اصل ۴۴ به شرکت های شعبه دولتی بوده است

ـ در نامه ای به دبیر شورای نگهبان احمدی نژاد گفت: برخی طرح های مصوب مجلس با قانون اساسی انطباق ندارد

ـ افشای نقش امریکا و عربستان در ربایش شهرام امیری

ـ ۶۰هزار نخبه ایرانی به خارج مهاجرت کرده اند

ـ واکنش مقام های بلندپایه ایران به قطعنامه شورای امنیت

ـ بانک اطلاعاتی نخبگان ایرانی مقیم خارج راه اندازی می شود. همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشور روزهای ۱۱ و ۱۲ امرداد در تهران برگزار می شود

ـ آیت اله هاشمی رفسنجانی: هیچ یک از دوستان انقلاب از اتفاق روز ۱۴ خرداد سود نبردند

ـ پرونده ۲۸۶ بدهکار کلان بانکی در کمیته بررسی وزارت اقتصاد

ـ توسط وزارت اطلاعات اعلام شد: جزئیات دستگیری دو تیم تروریستی. مصلحی: این دو تیم تروریستی درصدد بمب گذاری در چند میدان شهر تهران بودند که قبل از هر گونه تحرکی دستگیر شدند

ـ پاسخ ایران به قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت: سران اتحادیه اروپا اقدام های تحریمی یک جانبه ای را علیه ایران وضع کردند

ـ عبدالمالک ریگی اعدام شد

 

تیر۸۹

ـ کارو لوکس یا لوکاس دانشمند ایرانی ارمنی تبار دارای دکترای مهندسی برق و علوم کامپیوتر دانشگاه برکلی، از پژوهشگران بنام سیستم‌های هوشمند در ایران بود. او سال‌ها استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران و دوره‌ای هم رئیس گروه برق این دانشکده بود و مرکز «کنترل و پردازش هوشمند» را در این دانشگاه بنیان گذاشت. کارو لوکس سابقه تدریس در چند دانشگاه مطرح دنیا از جمله دانشگاه تورنتو و دانشگاه برکلی را نیز داشت.

کارو لوکس یکسال تمام با بیماری سرطان روده مبارزه کرد و بر بیماری اش غلبه کرد اما علت اصلی مرگ او زخم ایجاد شده در اثر عدم دقت کافی در انجام کولونوسکوپی روده و تبدیل آن به عفونت بود که باعث شد ۱۷ تیرماه در سن ۶۱ سالگی فوت کند.

 

ـ علی شاطر زاده نایب قهرمان کاراته جهان و با به دست آوردن چهار عنوان قهرمانی آسیا پرافتخارترین کاراته کای ایران در مسابقات آسیایی در حین تمرین سکته مغزی کرد و ۲۲ تیر در سن ۳۷ سالگی درگذشت.

 

ـ رضا سقایی خواننده موسیقی لری ۲۷ تیر در سن ۷۱ سالگی در تهران درگذشت.

تیترهای اطلاعات:

ـ عرضه اسکناس ۱۰هزار تومانی و چرخه پولی کشور

ـ کنگره امریکا تحریم های جدید علیه ایران را تصویب کرد

ـ رئیس قوه قضاییه: اسامی مفسدان اقتصادی را قطعا اعلام می کنیم

ـ رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین: چین شریک اول تجاری ایران شده است

ـ شرایط حضور بانک های خارجی در ایران تسهیل شد

ـ انهدام شبکه قاچاق انسان در تهران

ـ محکومیت ۲ نفر از متهمان بازداشتگاه کهریزک به قصاص

ـ دو نفر به اتهام ایراد ضرب و جرح عمدی منتهی به قتل امیر جوادی و محسن  روح الامینی و محمد کامرانی علاوه بر حبس، انفصال موقت از خدمت، جزای نقدی، شلاق تعزیزی و پرداخت دیه به قصاص نفس و ۹ متهم دیگر را حسب اتهامات منتسب به آنان به تحمل حبس، پرداخت دیه، جزای نقدی، انفصال موقت از خدمت و شلاق تعزیری محکوم کرد. در اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح همچنین در خصوص حوادث کوی دانشگاه آمده است: به دنبال وقوع اغتشاشات در خرداد پارسال در کوی دانشگاه و تخریب اموال عمومی و درگیری آشوبگران با مأموران انتظامی برای کنترل اوضاع و جلوگیری از اغتشاش و تخریب اموال عمومی مأموران انتظامی با رعایت مقرارت وارد کوی دانشگاه تهران شدند. این اطلاعیه می افزاید در این اثناء عده ای افراد متفرقه و غیر مسئول با ورود به کوی دانشگاه، با اغتشاشگران درگیر و متاسفانه بعضی از آنان وارد خوابگاه های دانشجویی شدند و عده ای از دانشجویان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و به اموال عمومی و خوابگاه های کوی و لوازم شخصی دانشجویان خسارت وارد کردند. بر اساس این اطلاعیه در مجموع بیش از ۶۰ نفر تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و در نهایت بر اساس اسناد، مدارک و شواهد موجود دادسرای نظامی تهران ۳۳ نفر از متهمان را مجرم شناخت و پرونده آنان را به دادگاه ارسال کرد و در مورد سایر متهمان به دلیل احراز نشدن جرم، قرار منع پیگرد صادر شد.

ـ آیت اله رفسنجانی: دعواهای سیاسی و جناحی مخل یک پارچگی ملی ست

ـ مدیریت مدارس به بخش خصوصی واگذار می شود

ـ پارلمان اروپا مانع فعالیت گروهک منافقین در اروپا شود

ـ حکم بازداشت ۲ سرکرده اصلی منافقین در عراق صادر شد

ـ رونمایی از مدل های موی ایرانی

ـ جشنواره عفاف و حجاب بیستم تیرماه در سالن همایش صدا و سیما برپا می شود

ـ رئیس کل بانک مرکزی: به دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن تحویل شد

ـ ۳ روز عزای عمومی در پی انفجارهای تروریستی زاهدان

ـ روایت آیت اله هاشمی رفسنجانی از ماجراهای آغاز و پایان جنگ تحمیلی

ـ تحویل زیر دریایی های جدید ساخت ایران به ارتش

ـ به گفته مقام مطلع: امیری اطلاعات ارزشمندی را درباره “سیا” به ایران منتقل کرد. در هدف گذاری خود به دنبال به دست آوردن اطلاعات مناسب از درون سیا بودیم

 

مرداد ۸۹

ـ کورش فرزامی معمار برجسته و طراح سردر جنوبی دانشگاه تهران بود. او در سال ۱۳۴۳ در مسابقه‌ای که برای طراحی این سردر برگزار شده ‌بود شرکت کرد و برنده این مسابقه شد. او مرداد ماه سال ۸۹ در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

 

ـ بهمن محصص نقاش، مجسمه‌ساز و مترجم. نقاشی‌های آوانگارد بهمن محصص از آثار معتبر نقاشی مدرن ایران محسوب می‌شود. او ۶ مرداد در سن ۷۹ سالگی در رم درگذشت.

 

ـ محمد نوری خواننده، برنده جایزه «خورشید طلایی» (۵۰ سال صدای متفاوت و ماندگار) در سال ۷۸ از جشنواره مهر و دارای مدرک درجه یک هنری خوانندگی بود. وی در سال ۱۳۸۵ به عنوان چهره ماندگار برگزیده شد. نوری ۹ مرداد ۸۹ در سن ۸۱ سالگی درگذشت و مراسم تشییع او به تظاهراتی عظیم تبدیل شد.

 

ـ مسعود برزین روزنامه‌نگار و رئیس سابق رادیو تلویزیون ملی ایران بود. او چند کتاب درباره ماهاتما گاندی و جنبش عدم خشونت ترجمه کرده بود. برزین مترجم خبرگزاری پارس، خبرنگار و سردبیر مهر ایران و سردبیر مجله خواندنیها بود و در سال ۱۳۴۸ به ریاست روابط عمومی دفتر فرح پهلوی منصوب شد. در سال ۱۳۵۳ استعفا داد و به دانشگاه تهران رفت. مدت چهار سال مشاور رییس دانشگاه و مدرس روزنامه نگاری و روابط عمومی بود.

برزین در تاریخ ۲۷ مرداد در سن۹۰ سالگی در تهران درگذشت.

تیترهای اطلاعات:

ـ قیمت مرغ به مرز ۴۰۰۰تومان رسید

ـ واکنش ایران به اقدام اتحادیه اروپا در تشدید تحریم ها

ـ حمایت مجدد رئیس جمهوری از سیاست افزایش جمعیت

ـ هر روز ۲۴۰۰ نفر به جمعیت کشور اضافه می شود

ـ آیت اله هاشمی رفسنجانی: افراط و تفریط در اسلامیت و جمهوریت به آینده کشور ضربه اساسی می زند

ـ بانک مرکزی نرخ تورم را در پایان تیر ۱/۹ درصد اعلام کرد

ـ تیم ملی والیبال قهرمان جام آسیا شد

ـ ۵۲۴ شرکت دولتی امسال واگذار می شود

ـ دستگیری ۲۰۰ نفر حامل سلاح سرد نامتعارف در تهران

ـ بادامچیان غیرقانونی خواندن مصوبه های مجمع تشخیص مصلحت در شأن  رئیس جمهوری نیست

ـ دانه درشت ها بیشترین بدهی معوقه به سیستم بانکی را دارند

ـ امضای پیش نویس موافقت نامه تجارت آزاد میان ایران و سوریه

ـ تپش قلب استثنایی ترین نیروگاه هسته ای جهان در ساحل خلیج فارس

ـ ایران در بنگلادش پالایشگاه می سازد

ـ رونمایی از بمب افکن بدون سرنشین “کرار”

ـ راه اندازی سامانه پاسخگویی به پرسش های دینی ایرانیان مقیم خارج

 

شهریور ۸۹

 

ـ مهین شهابی با نام اصلی مهین نیک طبع، بازیگر سینما اول شهریور۸۹ در سن ۷۴ سالگی درگذشت. 

 

ـ علی بهزادی روزنامه‌نگار، و بنیان‌گذار و مدیر مجلهٔ هفتگی سپید و سیاه بود. او ششم شهریور در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

 

ـ هانیبال الخاص نقاش، منتقد و مدرس هنری، مترجم و نویسنده بود.

الخاص از نقاشان نوگرای معاصر ایران بود که بیش از سی و پنج سال از زندگیش را در آموزش سپری کرد اما همواره نقاشی بر کارهای دیگرش سایه افکنده بود. وی آغازگر طراحی فیگوراتیو در نقاشی نوگراست و یکی از تاثیرگذارترین نقاشان و مدرسان هنری برجریان هنر معاصر نقاشی ایران بود. الخاص ۲۳ شهریور در سن ۸۰ سالگی در کالیفرنیا درگذشت.

 

ـ ترور عبدالرضا سودبخش دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. او در تاریخ ۳۰ شهریور ۸۹ در ساعت ۹ شب هنگام خروج از مطب خود به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته شد.

خبرگزاری جرس سودبخش را یکی از پزشکان مرتبط با بازداشتگاه کهریزک دانست که به بیماریهای عفونی در مجاری ادراری و تناسلی بازداشت‌شدگان رسیدگی کرده بود و برای اعلام اینکه آنها مننژیت گرفته بودند تحت فشار بود. سودبخش ۶۱ سال داشت.

 

تیترهای اطلاعات:

ـ بخش قابل توجهی از منابع ارزی به داخل کشور انتقال یافت

ـ جمعیت استان تهران به ۵/۱۴ میلیون نفر رسید

ـ گزارش تجارت خارجی ایران در ۵ ماه منتشر شد: صادرات ۱/۱۱ میلیارد دلار، واردات ۲/۲۴ میلیارد دلار

ـ منشور حقوق بشر کورش به ایران انتقال یافت

ـ فهرست ۳۳۵ قلم کالای ممنوع الورود برای دستگاه های دولتی

ـ اظهارات دادستان تهران درباره آخرین وضع پرونده ۳ امریکایی متهم به جاسوسی

ـ سارا شورد، یکی از سه آمریکایی زندانی، آزاد شد

 

 

مهر ۸۹

ـ مَرضیه نام هنری اشرف السادات مرتضایی بود؛ خواننده ای که حدود ۱۰۰۰ ترانه خواند و در پیشرفت موسیقی ایرانی بسیار اثرگذار بود. مرضیه ۲۱ مهر در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

تیترهای اطلاعات:

ـ در انفجار تروریستی در مهاباد ۱۲ زن و کودک شهید و ۸۰ تن زخمی شدند

ـ رئیس دیوان عالی کشور: بدحجابی، عامل بسیاری مفاسد است

ـ طلا فروشان مغازه هایشان را گشودند

ـ عاملان اصلی حادثه تروریستی سنندج به هلاکت رسیدند

ـ راه اندازی شبکه ملی اینترنت تا ۳ ماه آینده

ـ رئیس قوه قضاییه: برخورد ایران با موضوع کهریزک را با عملکرد امریکا در ابوغریب و گوانتانامو مقایسه کنید

ـ دیوان محاسبات در مورد اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی اعلام کرد: ۶۴درصد اهداف اصل ۴۴ محقق نشده است

ـ ذخائر نفت ایران از ۱۵۰ میلیارد بشکه گذشت

ـ بهای دلار به ۱۰۵۵ تومان کاهش یافت

ـ میشل سلیمان: استقبال گسترده مردم از احمدی نژاد نشانه قدرشناسی ملت و دولت لبنان از حمایت ها و کمک های بی دریغ ایران است

ـ دستگیری ۵ جاسوس و هشدار دادستان به مسئولان، دادستان عمومی و انقلاب(عباس جعفری دولت آبادی) اظهار داشت: دشمن درصدد جمع آوری اطلاعات رمز از همه حوزه های کشور است. وی درباره پرونده پنج جاسوس دستگیر شده گفت: در پرونده ی فردی متولد ۱۳۶۱ که سابقه همکاری در حوزه هوایی و فضایی دارد، اطلاعاتی را در اختیار دشمنان قرار داده است. به گفته جعفری دولت آبادی فرد دیگری با مدرک فوق لیسانس در رابطه با مسائل تهران، اطلاعاتی را جمع آوری کرده و در اختیار دشمن قرار داده. فرد متولد ۱۳۵۶ نیز با مدرک فوق لیسانس شاغل در یک دستگاه اجرایی به همکاری با سرویس های خارجی قرار گرفته. فرد دیگری متولد ۱۳۴۷ اطلاعاتی را به روشن داده است و همچنین فرد دیگری شاغل در یکی از موسسه های مالی، اطلاعاتی را از حوزه دفاعی تهران در اختیار دشمنان قرار داده است. جعفری دولت آبادی با اشاره به پرونده دو حزب سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت گفت: حکم انحلال این دو حزب را به مراکز رسمی ابلاغ و اجرا خواهیم کرد

ـ ۲ تبعه آلمانی دستگیر شده در تبریز اعتراف کردند

 

آبان ۸۹

ـ اِولین باغچه‌بان موسیقی‌دان، از بنیان‌گذاران اپرای تهران و از پیشگامان هنر آواز دسته‌جمعی (گروه کُر) در ایران و استاد پیانو و همسر ثمین باغچه بان بود. او ۹ آبان در سن ۸۲ سالگی در ترکیه که زادگاهش بود، درگذشت.

 

ـ اسماعیل ریاحی کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر و سینمای ایران و همسر شهلا ریاحی ۲۲ آبان در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

 

تیترهای اطلاعات:

ـ ۱۰۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی ایران

ـ با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها: رشد اقتصادی کشور ۳ برابر می شود

ـ کاهش ۲ میلیارد دلاری بدهی خارجی ایران

ـ دلایل انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران

ـ برنامه های جدید بنیاد ایران شناسی به مناسبت هفته کتاب

ـ اختلاس ۵/۳ میلیارد تومانی در ایران خودرو

ـ واکنش ایران به قطعنامه کمیته حقوق بشر سازمان ملل

آذر ۸۹

ترور استادان فیزیک هسته ای

ترور استادان فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی ایران در تهران در ۸ آذر ۱۳۸۹ باعث کشته‌شدن یک استاد شد. مجید شهریاری و فریدون عباسی دو تن از استادان فیزیک دانشگاه شهید بهشتی بودند که هدف ترور قرار گرفتند که در این ترورها مجید شهریاری کشته و دو تن از همراهانش مجروح شدند. مجید شهریاری به هنگام مرگ ۴۴ سال داشت.

 

ـ بیژن الهی شاعر، مترجم و نقاش ۱۰ آذر در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

 

اعدام شهلا جاهد

ـ خدیجه جاهد معروف به شهلا همسر موقت و دوم ناصر محمدخانی بود. او به اتهام قتل لاله سحرخیزان همسر دائمی ناصر محمدخانی در سال ۸۱ دستگیر و به اعدام محکوم شد و ۱۰ آذر ۸۹ در محوطه داخلی زندان اوین اعدام شد. او به هنگام مرگ ۴۱ سال داشت و صندلی را از زیر پای او فرزند محمدخانی کشید.

 

ـ شمس‌الدین سادات آل‌احمد نویسنده و محقق، دانش‌آموخته فلسفه و علوم تربیتی‌ و برادر جلال آل احمد بود. آل احمد ۱۴ آذر در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

تیترهای اطلاعات:

ـ۲ مدال طلا برای فرنگی کاران ایران در گوانگجو

ـ آلودگی هوا در تهران تا دو هفته دیگر ادامه دارد

ـ مجمع تشخیص مصلحت تصویب کرد: ممنوعیت دسترسی دستگاه های حکومتی به اطلاعات خصوصی اشخاص

ـ تولید ۳۵کیلوگرم ارانیوم با غنای ۲۰درصد در ایران

ـ انتقاد سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس از اقدام اروپا در حمایت از منافقین

ـ رئیس جمهوری در کنفرانس مطبوعاتی: دست غربی و صیهونیست ها پشت ترورهاست

ـ ۳ روز تعطیلی در اصفهان به دلیل آلودگی هوا

ـ مهمان پرست: اسناد ویکی لیکس با موافقت سرویس های امنیتی امریکا انتشار یافت

ـ مذاکرات جلیلی اشتون در ژنو

ـ اعتراف عوامل ترور دانشمندان هسته ای به ارتباط با سازمان های جاسوسی

ـ رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد: خودکفایی ایران در تولید کیک زرد هسته ای

ـ ایجاد اختلال تلفنی در ۷ مرکز مخابراتی

ـ جلالی: کاهش روابط با انگلیس هفته آینده در مجلس بررسی می شود

ـ انتقال دارایی های ایران در خارج به کشورهای امن

ـ عوامل تروریستی چابهار از سوی سرویس های فرامنطقه ای هدایت می شوند

 

دی ۸۹

اعدام زندانی سیاسی

ـ علی صارمی که به جرم همکاری با سازمان مجاهدین و محاربه به اعدام محکوم شده و در تاریخ ۷ دی ۱۳۸۹ در زندان اوین به دار آویخته شد.

او یکی از قدیمی‌ترین زندانی‌های سیاسی ایران بود و در مجموع حدود ۳۲ سال در زندان‌های ایران پیش و پس از انقلاب زندانی بود. پس از انقلاب در سال های ۱۳۶۱ و  ۱۳۶۸ دستگیر شد به جرم هواداری از مجاهدین به اعدام محکوم شد. این حکم به ۱۰ سال حبس کاهش یافت. او که برای دیدار فرزندش به اردوگاه اشرف در عراق رفته بود، پس از چند دستگیری و آزادی بعد از این اتفاق، در شهریور ۱۳۸۶، در سالگرد اعدام زندانیان ۱۳۶۷ در محل کارش، دستگیر می‌شود. صارمی به هنگام اعدام ۶۲ سال داشت.

ـ محسن پزشکپور حقوقدان، وکیل دادگستری و نماینده مجلس شورای ملی ایران از بنیان‌گذاران حزب پان ایرانیست، ۱۶ دی ماه در تهران درگذشت. او هنگام مرگ ۸۳ سال داشت.

 

اعدام زندانی سیاسی

ـ حسین خضری، ۲۸ ساله، زندانی سیاسی کرد بود که در ۲۵ دی  ۱۳۸۹ بدون برخورداری از یک دادگاه عادلانه اعدام شد.

 

تیترهای اطلاعات:

ـ آغاز صدور کارت ملی هوشمند

ـ مهندس مشایی: برپایی جشن نوروز در ابعاد جهانی فرصتی مناسب برای مطرح شدن بیشتر نام ایران

ـ ۴۰ فروند کشتی اقیانوس پیما به ناوگان دریایی ایران می پیوندد

ـ نرخ تورم آذرماه ۱/۱۰ درصد اعلام شد

ـ مترو انقلاب آزادی آماده بهره برداری شد

ـ علیرضا  پهلوی خودکشی کرد

ـ انتقاد رئیس قوه قضاییه از تجسس بی مورد در زندگی خصوصی افراد

ـ تولید ۴۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای  ۲۰درصد در ایران

ـ لحظه های دلهره و اضطراب از زبان نجات یافتگان سقوط هواپیما در ارومیه، در این حادثه ۷۷ نفر کشته شدند

ـ دستگیری عوامل اصلی ترور شهید علی محمدی توسط وزارت اطلاعات

ـ آغاز توسعه بزرگترین میدان نفتی ایران با مشارکت چین

ـ رحیم مشایی در نشست نقش رسانه ها در تعامل با ایرانیان مقیم خارج: هر ایرانی مقیم خارج از کشور، یک رسانه است

ـ دکتر حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ایرانیان خارج از کشور حوزه ای بسیار مهم و تعامل رسانه ای با آنها بسیار ضروری ست

ـ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام: رئیس جمهوری مسئول نصب و عزل رئیس کل بانک مرکزی ست

ـ حجم آب ۴۳ سد کشور به کمتر از ۲۰ درصد رسید

 

بهمن ۸۹

اعدام دو زندانی سیاسی دیگر

جعفر کاظمی ۴۶ ساله، و محمدعلی حاج‌آقایی ۶۲ ساله، در جریان اعتراضات مردم ایران به نتایج انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۸۸) دستگیر شدند و به جرم همکاری با سازمان مجاهدین خلق و محاربه در تاریخ ۴ بهمن ۱۳۸۹ در زندان اوین به دار آویخته شدند.

 

ـ داریوش همایون روزنامه‌نگار و سیاست‌مدار، در زمان نخست وزیری جمشید آموزگار وزیر اطلاعات و جهانگردی و سخنگوی دولت بود. او حزب مشروطه ایران را بنیان گذارد. همایون ۸ بهمن ۸۹ در سن ۸۲ سالگی در ژنو درگذشت.

 

ـ آرش ارکان دارای فوق لیسانس مدیریت صنعتی از بازداشت شدگان تظاهرات هواداران جنبش سبز در ۱۳ آبان ۱۳۸۸ بود. او به دلیل کمک به فردی که در حال فیلم‌برداری از اعتراضات مردم بود، دستگیر شده بود و تا سه ماه پس از دستگیری اطلاعی از او در دست نبود. آرش پس از یک سال بلاتکلیفی در زندان به ۸ ماه دیگر زندان محکوم شده بود. پس از حاد شدن بیماری کلیوی‌اش در یک سال و سه ماه زندان به وی چند روز مرخصی برای مداوا داده شد ولی او را قبل از پایان مدت درمان به زندان اوین بازگرداندند و بی‌توجهی زندان‌بانان و پزشک زندان وضعیت او را وخیم‌تر کرد. تا جایی که سه روز پیش از مرگ به بیمارستان بقیه‌الله منتقل شد و سرانجام در روز ۹ بهمن‌ ۱۳۸۹، پس از یک سال و سه ماه زندان در بیمارستان بقیه‌الله تهران درگذشت. او هنگام مرگ ۲۶ سال داشت.

 

اعدام زن زندانی اعتراضات خیابانی

ـ مطهره بهرامی معروف به زهرا بهرامی و در گذرنامه هلندی سارا بهرامی شهروند ایرانی-هلندی بود، که در جریان تظاهرات روز عاشورا دستگیر و سپس به اتهام قاچاق مواد مخدر در دادگاه انقلاب اسلامی به قضاوت قاضی صلواتی محکوم و ۹ بهمن ۸۹ اعدام شد. او هنگام مرگ ۴۶ سال داشت.

 

ـ عزالدین حسینی از رهبران و شخصیت های دینی و سیاسی کُرد در کردستان به ماموستا (به معنای استاد) نیز مشهور است. او ۲۱ بهمن ۸۹ در سن ۸۹ سالگی در سوئد درگذشت.

 

۲۵ بهمن اعتراضات خیابانی

در سالروز ۲۵ بهمن سال گذشته، جوانان باز به خیابان ها آمدند و باسرکوب شدید نیروهای امنیتی ـ نظامی مواجه شدند.

ـ امیرحسین تهرانچی،۲۲ ساله، در ۲۵ بهمن۸۹ در پی اصابت گلوله در تهران جان باخت. پیکر وی توسط نیروهای امنیتی ربوده شد و در ۴ اسفند تحت تدابیر امنیتی بالا در بهشت زهرا در قطعه ۳۱۲ به خاک سپرده شد.

 

ـ محمد مختاری در جریان اعتراضات جنبش سبز در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در تهران کشته شد.

پدر مختاری در آستانه سالگرد کشته شدن فرزندش در راهپیمایی اعتراضی ۲۵ بهمن می گوید: می خواستند محمد را بسیجی معرفی کنند اما محمد پیش از مرگ خودش را معرفی کرده بود و آنها نمی دانستند اگر محمد را بسیجی معرفی کنند جواب نوشته های فیسبوکی اش را چه بدهند.  محمد هنگام مرگ ۲۱ سال داشت.

 

ـ صانع ژاله دانشجوی کُرد رشتهٔ هنرهای نمایشی دانشگاه هنر تهران بود که در جریان اعتراضات جنبش سبز در ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ بر اثر برخورد گلوله کشته شد. صانع به هنگام مرگ ۲۶ سال داشت.

 

تیترهای اطلاعات:

ـ دکتر قالیباف: تهران در ۱۰ ماه گذشته ۸۰ روز هوای ناسالم داشته

ـ آغاز عملیات ساخت فاز نهایی خط ۳ مترو

ـ امواج مخابراتی کشور به هیچ وجه زیانبار نیست

ـ دکتر صالحی از مجلس رأی اعتماد گرفت

ـ رئیس جمهوری: ایران تا ۵ سال آینده جزو ۱۰ اقتصاد برتر جهان می شود

ـ ۴۸۰ نخبه ایرانی مقیم خارج جذب بخش های علمی کشور شدند

ـ محمد شریف ملک زاده در نخستین شورای پژوهشی ایرانیان خارج از کشور گفت: بانک اطلاعاتی دبیرخانه شورای عالی ایرانیان شامل مشخصات ۸۰۰هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور تشکیل شده است

ـ آخرین درخواست وکیل مدافع ۳ امریکایی از مسئولان قضایی ایران

ـ آقاز فاز نخست پروژه ملی اعزام انسان به فضا

آیت اله هاشمی رفسنجانی: بی قانونی مخل وحدت کشور است

ـ بررسی رویدادهای ۲۵ بهمن در کمیته ویژه مجلس

 

 

اسفند ۸۹

 

ـ حامد نورمحمدی دانشجوی ترم ۴ رشته زیست شناسی دانشگاه شیراز، اهل خرم‌آباد بود که به موازات اعتراضات جنبش سبز در اول اسفند ۱۳۸۹ در شیراز کشته شد. در برخی از منابع ادعا می‌شود حامد نورمحمدی از پل روگذر حد فاصل میدان دانشجو و میدان نمازی در شیراز توسط ماموران امنیتی به پایین پرت شده و پس از برخورد ماشین در سطح خیابان جان خود را از دست داد. در حالیکه، محمد موذنی، رئیس دانشگاه شیراز، مدعی شد “تصادف با یک دستگاه خودروی سواری شخصی” دلیل مرگ نورمحمدی بوده است.

 

ـ مهری ودادیان بازیگر سینما و تلویزیون ۹ اسفند در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

 

ـ آلینوش طریان فیزیک‌دان ارمنی تبار ایرانی که به مادر نجوم و بانوی اختر فیزیک ایران ملقب شده ‌است. طریان در دانشگاه سوربن درس خواند و در سال ۱۹۵۶ میلادی دانشنامه دکترای خود را گرفت. به ایران بازگشت و در دانشگاه تهران به عنوان دانشیار ترمودینامیک منصوب شد. او در پایان عمر در خانه سالمندان زندگی می کرد و ۱۵ اسفند در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

 

ـ ایرج افشار پژوهشگر، ایران‌شناس و کتاب‌شناس و فرزند دکتر محمود افشار ۱۸ اسفند در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

 

ـ بهنود رمضانی قراء متولد سال ۱۳۷۱ در شهرستان قائم شهر دانشجوی ترم دوم رشته مهندسی مکانیک دانشگاه نوشیروانی بابل در اعتراضات جنبش سبز در چهارشنبه‌سوری ۱۳۸۹ بر اثر ضربات باتوم نیروهای بسیج در میدان نارمک تهران کشته شد.

 

ـ آزاده شفیق دختر اشرف پهلوی بود. او پس از انقلاب روزنامه‌ای به ‌نام «ایران آزاد» را به همراه بهروز صوراسرافیل، در پاریس منتشر می‌کرد.

آزاده شفیق در اسفند ماه سال ۱۳۸۹ به علت ابتلا به بیماری سرطان در ۶۰ سالگی درگذشت.

تیترهای اطلاعات:

ـ تبدیل حبس تعزیری ۲ تبعه آلمانی به جزای نقدی

ـ بررسی لایحه بودجه ۹/۵۳۸ هزار میلیارد تومانی سال نود در مجلس

ـ طرح موضوع شیعه و سنی از توطئه های دشمنان است

ـ ایران بهترین الگوی جهانی مبارزه با مواد مخدر است

ـ آیت اله هاشمی رفسنجانی: نیروهای معتدل و دلسوز برای تعدیل افراط گری و حاکمیت منطق و قانون تلاش می کنند

ـ ذخایر ارزی ایران امسال به ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد

ـ رئیس قوه قضاییه: تحمل نمی کنیم عده ای در خیابان شعار بدهند، خود محاکمه و خود اجرا کنند

ـ آیت اله رفسنجانی در خدمت انقلاب می مانم

ـ وزیر اطلاعات: شبکه های هرمی تهدید جدی برای اقتصاد کشور است