شهروند- آرش عزیزی: حمله‌ی مامورین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به نشست سالیانه‌ی «کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری» در شهر کرج و دستگیری ۶۰ نفر از فعالان کارگری در هفته‌ی گذشته جهان کارگری را تکان داده است و منجر به اقدامات همبستگی در کشورهای مختلف جهان شده است. کانادا نیز از این قاعده مستثنا نبود.

روز جمعه‌ی هفته‌ی گذشته، گروهی از معترضان در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در اتاوا گرد آمدند تا اعتراض خود را به گوش برسانند و خواهان آزادی فوری دستگیرشدگانِ کرج شوند.

تظاهرات مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتاوا در اعتراض به دستگیری فعالان کارگری

اعتراض آن‌ها مورد توجه رسانه‌های محلی نیز قرار گرفت. متروی اتاوا با سروش حریری، که به عنوان «یکی از اعضای جامعه‌ی ایرانی اتاوا» معرفی شده مصاحبه کرد و عکسی از حمید قربانی، که از او به عنوان زندانی محکوم به اعدام رژیم نام برد، منتشر کرد.

پیش از حمله‌ی اخیر نیز هفت فعال کارگری دیگر مدت‌ ها است در زندان هستند و عفو بین‌الملل همین تازگی‌ها خواهان آزادی‌شان شده بود. فرید پرتوی، رئیس واحد ۴۷۷۲ اتحادیه کارگران دولتی کانادا، از دیگر شرکت‌کنندگان بود که با رسانه‌های محلی مصاحبه کرد.

مهم‌تر آن‌که پرتوی در گفتگویی مفصل با شبکه‌ی مطرح جهانیِ «ریل نیوز» (Real News) حاضر شد که توسط بنیانگذار این شبکه، پل جی، صورت گرفت. پرتوی در این گفتگو علاوه بر ماجرای کرج به مسائل وسیع‌تر مربوط به ایران از سرکوب حقوق دموکراتیک تا خطر جنگ اشاره کرد.