یعقوب مهرنهاد، روزنامه نگار و فعال مدنی در استان سیستان و بلوچستان، روز دوشنبه همراه با عبدالناصر طاهری صدر به اتهام «محاربه و فساد فی الارض» اعدام شد.


 شماره ۱۱۸۹ ـ ۷ آگوست ۲۰۰۸


 

یعقوب مهر نهاد، روزنامه نگار، در زاهدان اعدام شد


رادیو فردا: یعقوب مهرنهاد، روزنامه نگار و فعال مدنی در استان سیستان و بلوچستان، روز دوشنبه همراه با یک فرد دیگر در زاهدان اعدام شد.

به موجب حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب اسلامی، یعقوب مهرنهاد و عبدالناصر طاهری صدر به اتهام «محاربه و فساد فی الارض» از طریق عضویت و همکاری با «گروهک تروریستی موسوم به جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی» به اعدام محکوم شده بودند.

 


 

خبرگزاری های ایرنا و ایسنا و سایت تابناک روز دوشنبه این خبر را به نقل از دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان و دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرده اند.

این رسانه ها نوشته اند: حکم صادره پس از تایید از سوی مراجع عالی قضایی و مخالفت باعفو نامبردگان از سوی کمیسیون عفو استان، در محوطه زندان مرکزی زاهدان اجرا شد.

یعقوب مهرنهاد، روزنامه نگار و فعال حقوق مدنی، در دی ماه سال گذشته از سوی دادگاهی در استان سیستان و بلوچستان به اعدام محکوم شده بود.

بر اساس گزارش ها، دادگاه یعقوب مهرنهاد بدون حضور هیات منصفه، وکیل و خانواده او برگزار شد.

بازداشت او توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت سال ۱۳۸۶ و پس از درگیری هایی که بخشی به دلیل فعالیت های مسلحانه گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی، ایجاد شد، صورت گرفت.

مهرنهاد در آن هنگام همراه با چند تن از فعالان حقوق بشر و روزنامه نگاران بازداشت شده بود.

گزارش ها حاکی است که پس از مدتی، تعدادی از بازداشت شدگان آزاد شدند، اما یعقوب مهرنهاد به اتهامی که از سوی مقامات قضایی همکاری با گروه عبدالمالک ریگی عنوان شده بود، همچنان در بازداشت باقی ماند و حال، خبر اعدام وی انتشار یافته است.

از جمله کسانی که در ارتباط با حکم اعدام برای یعقوب مهرنهاد سخن گفت، علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، بود که در یک کنفرانس مطبوعاتی، دلیل صدور این حکم را به دلیل آنچه که «ارتباط او با گروه جندالله» خواند، اعلام کرد.

او با بیان اینکه این حکم «قابل تجدیدنظر» است، جزییاتی در باره اقدامات آقای مهرنهاد که منجر به محکومیت او شده است، ارائه نکرد.

مرتضی سنی یاری، از فعالان حقوق مدنی در استان سیستان و بلوچستان، پیشتر در این مورد به رادیو فردا گفته بود: «آقای مهرنهاد به همکاری با گروه های مسلح و گسترس خط مشی این گروه ها از طریق فعالیت در انجمن جوانان صدای عدالت متهم شده است.»

به نوشته خبرنامه امیرکبیر، خانواده آقای مهرنهاد گفته بودند که در یکی از ملاقات هایشان با او، آثار شکنجه بر سر و صورت و بدن فرزندشان آشکار بوده و وی به شدت دچار کاهش وزن شده بود.

این در حالی بود که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران در اسفند سال گذشته، ابراهیم مهرنهاد، برادر یعقوب مهرنهاد را نیز بازداشت کردند.

ابراهیم مهرنهاد، یکی از اعضای انجمن جوانان صدای عدالت بود که پیش از این همراه با برادرش بازداشت شده و چند ماه در زندان بود.


 

اعتصاب یک روزه وب لاگ نویسان به خاطر اعدام یعقوب مهرنهاد


 

"اما من یعقوب مهرنهاد متولد سال ۵۸ شمسی و ساکن دیار مردان و زنان خونگرم و صبور و نوع دوست بلوچستان می باشم و به روز نمودن وبلاگ نیز به دلیل مشغله های فراوان در انجمن جوانان صدای عدالت که سازمانی مردمی و غیرحکومتی و برای خدمت به همنوعان و جامعه بشری می باشد…"

این صدای جوانی وبلاگ نویس بود که در سحرگاه چهاردهم مرداد ماه ۱۳۸۷ در زندان مرکزی زاهدان اعدام گردید و یگانه جرم او ابراز اندیشه و تلاش در جهت حقوق اولیه مردم محروم بلوچ بود، اما صدای او خاموش نخواهد ماند و ما وبلاگ نویسان ایران با اعتصاب یک روزه ی سکوت قلم خود و انتشار این اعلامیه در در تاریخ پنج شنبه ۱۷ مرداد ماه ۸۷ اعتراض خود را به حکم ناعادلانه او اعلام خواهیم کرد و به ناقاضیانی چون جلاد پرونده یعقوب مهرنهاد هشدار میدهیم اینگونه با قلم وبلاگ نویسان با تهعد و با وجدان ایران زمین به جدال و دشمنی نپردازند چرا که روزی در پیشگاه مردم ایران در مقابل احکام صادره که مخالف با شرع و انسانیت است جوابگو خواهند شد.

وبلاگ نویسان ایران زمین

رونوشت: دبیرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران

سازمان جهانی نویسندگان

و کلیه وبلاگ های ایرانی


 

اجرای حکم ۹ محکوم به سنگسار متوقف شد


 

بی بی سی: علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضائیه ایران در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران گفته است که اجرای حکم تمام محکومان به سنگسار و قطع دست در این کشور متوقف شده است.

بنابر قانون اساسی ایران این لایحه در مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد و در صورت تصویب، نیازمند تایید نهایی توسط شورای نگهبان است.

اعضای شورای نگهبان که شامل شش فقیه منصوب رهبری و شش حقوقدانی است که به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و با رای مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند، تاکنون درباره این لایحه ابراز نظر نکرده اند.

در سال های اخیر گرچه اجرای حکم سنگسار در ایران کاهش یافته، اما کماکان برخی از قضات این نوع محکومیت را برای متهمان به جرائمی از جمله تجاوز به عنف و زنای محسنه که به معنی برقراری رابطه جنسی خارج از ازدواج با زن همسردار است، صادر کرده اند.

مطابق قانون فعلی مجازات اسلامی این رابطه با شهادت چهار شاهدی که دادگاه آنان را عادل تشخیص دهد یا چهار بار اعتراف افرادی که مرتکب این عمل شده اند ثابت می شود.

آخرین مورد سنگسار در ایران که با واکنشهای بین المللی مواجه شد اعدام مردی در تاکستان قزوین در ۲۰۰ کیلومتری تهران، پایتخت ایران در تیرماه ۱۳۸۶ بود که بر خلاف دستور رئیس قوه قضائیه برای توقف اجرای آن، حکم سنگسار اجرا شد.

وقوع این سنگسار توسط قوه قضائیه ایران تایید شد اما اعلام شد که بنا نبوده که چنین احکامی به این شکل اجرا شود.

رئیس دادگستری وقت قزوین که برای توضیح به تهران فرا خوانده شده بود، گفته بود که قاضی اجرای احکام تاکستان خودسرانه حکم سنگسار را اجرا کرده است.

با این همه سخنگوی قوه قضائیه ایران گفته است که حکم سنگسار افرادی که [در حال حاضر] صادر شده است، در دو مورد مشمول عفو رهبری قرار گرفته و مجازات آن تبدیل به حدود ده سال حبس شده و در دو مورد دیگر مجازات آنها به شلاق تبدیل شده است.

جمشیدی در جلسه خود با خبرنگاران در تهران گفته است که حکم تمام کسانی که به سنگسار محکوم شده اند، موقوف‌الاجراست.


 


گزارش بازداشتهای اخیر در شهرهای آذربایجان


کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان
ـ آسمک: دستگیریهای غیرقانونی، بازداشتهای طولانی مدت بدونِ دسترسی به وکیل مدافع، شکنجه های جسمی و روحی، تهدید خانواده های محبوسین در خصوص عدم انتشار هر گونه خبر، کنترل مکالمات تلفنی و اینترنتی، حمله به منازل و تعرض به حریم خانواده های فعالان آذربایجانی در ماههای اخیر به شدت افزایش یافته است.

در ماههای گذشته در روندی انسان مدارانه و دمکراتیک همدلی و حمایتهای برخی نهادها و تشکلهای سیاسی و حقوق بشری غیر آذربایجانی از فعالیتهای هویت طلبانه تورکهای آذربایجان افزایش چشمگیری یافته است که در این میان نقش تشکلهای دانشجویی و بویژه دفتر تحکیم وحدت قابل ستایش می باشد. در روزهای اخیر محمد هاشمی و بهاره هدایت دو عضو شورای مرکزی تحکیم وحدت که نقش عمده ای در دفاع از حقوق بشر و دانشجویان زندانی داشته اند نیز بازداشت و در زندان اوین تهران حبس شده اند.

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان، آسمک، با استقبال از این همگرایی، بازداشت همه فعالان دانشجویی و مدنی را مصداق بارز نقض حقوق بشر تلقی کرده و خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی می باشد.

موج جدید سرکوب فعالان دانشجویی آذربایجان

همزمان با تعطیلات تابستانی، دور جدیدی از بازداشت و اعمال فشارها بر فعالان دانشجویی افزایش یافته و در بیشتر دانشگاهها مورد هجمه نیروهای امنیتی قرار گرفته اند. در این میان دانشجویان هویت طلب ترک نیز تاوان یک سال کوشش مداوم خویش را در بسط آزادیهای فرهنگی و مدنی و پاسداشت زبان و فرهنگ آذربایجانی می پردازند و هر روز خبر جدیدی از احضار، بازداشت و صدور احکام شدید در مورد آنان منتشر می گردد.

دانشجویانی که اخیرا بازداشت شده اند عبارتند از:

مهندس سجاد رادمهر ۲۶ ساله، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک ظهر پنجشنبه ۲۷ تیر بعد از اتمام جلسه دفاعیه پایان نامه خود (پایان نامه کارشناسی ارشد)دستگیر شده است. مامورین امنیتی بعد از دستگیری او محل سکونت وی را تفتیش کرده اند.

از طرف دیگر الهه رادمهر خواهر سجاد و دانشجوی رشته شهرسازی دانشگاه ارومیه دو بار پیاپی به کمیته انضباطی دانشگاه و در چند نوبت به حراست کل احضار شده است. او را تهدید کرده اند که در صورت نشر اخبار و یا هر گونه اقدام دیگری در مورد بازداشت برادرش با ارجاع پرونده وی به کمیته مرکزی انضباطی در تهران، حکم اخراج وی صادر خواهد شد. سجاد رادمهر عضو سابق شورای انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تبریز، عضو انجمن ادبی سهند، روزنامه نگار و نویسنده نشریات محلی و دانشجویی است.

فراز ذهتاب و آیدین خواجه ای دانشجویان حقوق دانشگاه تبریز ظهر روز پنجشنبه ۲۷ تیر بعد از شرکت در جلسه دفاعیه پایان نامه دوست خود سجاد رادمهر دستگیر شده اند. این دو نفر در تحصن روز ۲۲ اردیبهشت سجاد رادمهر را همراهی کرده بودند. هر دوی آنها ۲۳ سال دارند.

فراز ذهتاب و آیدین خواجه ای بعد از اعتراضات خرداد ۱۳۸۶ در شهرهای آذربایجان به همراه ۱۲ دانشجوی دیگر به دو ترم تعلیق از تحصیل محکوم شدند.

شاهرخ حاتمی (آخان) ۲۷ ساله دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه قاضی آنکارا روز ۳۰ ام تیرماه سه روز بعد از دستگیری برادرش داریوش در تبریز بازداشت شده است.

ودود اسدی ۲۶ ساله دانشجوی زمین شناسی دانشگاه آزاد رشت، عصر روز اول مردادماه در منزل خود در شهر رشت توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

ودود اسدی را دو هفته بعد از جشن عروسی اش دستگیر کرده اند.

ودود اسدی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه دانشجویی سحر بوده است.

پیمان غلامی و علی عبدالله زاده دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند که در پی تعرض یکی از مسئولان حراست دانشگاه سهند تبریز به یکی از دختران دانشجو، تحصن و اعتصاب غذا کرده بودند نیز روز ۳۱ ام تیرماه بازداشت شده اند. این در حالیست که در پی آن اعتراضات، مسئولان دانشگاه سهند ضمن پذیرش خواسته های دانشجویان، قول پیگیری حادثه و برخورد با فرد متخلف را داده بودند.

در زنجان نیز پس از رسوایی اخلاقی عوامل دولتی و اعتراضات گسترده دانشجویان، جهت سرپوش گذاشتن بر مسئله به بازداشت دانشجویان معترض اقدام کرده اند. پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی سه دانشجوی دانشگاه زنجان بازداشت و حسن مددی معاون متخلف دانشگاه آزاد گردیده است.

بازداشت فعالان مدنی آذربایجان

حمید والایی ۲۷ ساله حقوقدان، نویسنده و روزنامه نگار تبریزی روز سه شنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۸۷ پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات تبریز بازداشت شد.

خانواده حمید والایی می گویند که فرزنداشان جهت اعتراف به جرمهای ناکرده تحت شکنجه های شدید قرار می گیرد.

حمید والایی فارغ التحصیل رشته حقوق و از همکاران علمی مرکز تحقیقات آبتام (مرکز تحقیقات مجمع دانشگاهیان آذربایجانی) و مشاور حقوقی "مجمع دانشگاهیان آذربایجانی" است. او مقالات متعددی در نشریات دانشجویی آذربایجانی و همچنین ماهنامه توقیف شده دیلماج به رشته تحریر در آورده است.

مهندس داریوش حاتمی(ائلچین) ۲۹ ساله و افسر وظیفه ارتش در تبریز روز ۲۷ تیرماه در تبریز بازداشت شده است.

دستگیری وی همزمان با دستگیری سجاد رادمهر، آیدین خواجه ای و فراز ذهتابی اتفاق افتاده است.

داریوش حاتمی قبل از این در ۲۱ آذر ۱۳۸۱(سالروز تشکیل حکومت ملی آذربایجان) و مراسم قلعه بابک در تیرماه ۱۳۸۳ نیز بازداشت شده بود.

غلام نجفی فعال هویت طلب آذربایجان روز شنبه ۱۵ تیر، حوالی ظهر، در محل کار خود واقع در بازار تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

احضار فعالان آذربایجانی به دادگاه

دادگاه انقلاب مراغه ۵ تن از فعالان هویت طلب آذربایجانی، به نامهای یاشار حکاک پور، داوود عظیم زاده، حامد یگانه پور، مجید پ‍ژوه فام و علیرضاحقی را برای چندمین بار به این دادگاه احضار کرد. این افراد روز ۵ خرداد ۸۵ توسط اداره اطلاعات استان آذربایجان شرقی دستگیر و پس از ۵۲ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شده بود.


 


 

جمشیدی: لایحه حمایت از خانواده، دقیق، ‌جامع و متناسب است


 

ایسنا: سخنگوی قوه قضاییه اصل لایحه حمایت از خانواده که کلیات آن در مجلس به تصویب رسید را دقیق، ‌جامع و متناسب برشمرد که مورد وفاق جامعه حقوقی است، اما در عین حال نسبت به دو ماده‌ی مورد بحث ۲۳ و ۲۵ ابراز امیدواری کرد که با تشخیص مجلس در صورت ضرورت حذف شود.

علیرضا جمشیدی در نشست خبری این هفته در جمع خبرنگاران در مورد لایحه حمایت از خانواده نیز گفت: لایحه‌ای بسیار خوب در قوه قضاییه تنظیم و از تجمیع قوانین مختلف تشکیل و ارایه شد. حمایت از زن، کیان خانواده و کودکان از نکات برجسته این لایحه است.

امیدواریم با تشخیص مجلس مواد ۲۳و ۲۵ لایحه حمایت از خانواده حذف شود

وی با بیان این‌که وفاق جامعه حقوقی در مورد این لایحه وجود دارد، ادامه داد: عمدتا بحث بر روی دو ماده ۲۳ و ۲۵ این لایحه است که این دو ماده را قوه ارایه نکرد و در دولت اضافه شد که امیدواریم با تشخیص مجلس در صورت ضرورت حذف شود البته اصل لایحه ، جامع ، قوی و متناسب است.


 

چهارده میلیون نفر زیر خط فقر در ایران


 

بی بی سی: نشریه آمارهای اقتصادی ایران وابسته به بانک مرکزی ایران گزارش داده که شمار افراد زیر خط فقر در این کشور به حدود ۱۴ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس گزارش نشریه بانک مرکزی ایران، تعداد افراد زیر خط فقر در دو سال اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بیشتر شده و از ۱۸ درصد به ۱۹ درصد رسیده است.

این نشریه پژوهشی با استفاده از سه روش "میانگین هزینه، میانگین درآمد و مصرف کالری" خط فقر را بررسی کرده و نتایج هر سه روش تقریبا نتایج مشابهی را نشان می دهد.

برای اندازه گیری خط فقر معمولا از روش محاسبه درآمدها استفاده می شود، اما در ایران این روش به تنهایی کافی نیست چون برخی خانواده ها درآمدهای خود را کمتر از رقم واقعی بیان می کنند.

روش دیگر در محاسبه خط فقر، میانگین هزینه سرانه خانوارهاست. محاسبات نشریه آمارهای اقتصادی ایران نشان می دهد که بر اساس این روش خط فقر با افزایش مواجه شده و در سال ۱۳۸۵ به ۱۸ درصد رسیده است.

در روش میانگین درآمد برای تعیین خط فقر، فقیر به شخصی گفته می شود که کمتر از نصف افراد معمولی جامعه درآمد دارد.

اما در روش تعیین خط فقر بر اساس میزان کالری مصرفی، فقیر کسی است که قادر به تامین ۲۳۰۰ کالری حداقل غذای مورد نیاز روزانه خود نیست.

بر اساس پژوهش نشریه بانک مرکزی تعداد افراد زیر خط فقر در فاصله سالهای ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵افزایش یافته است.

گزارش نشریه آمارهای اقتصادی ایران، مربوط به سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ است و وضعیت یک سال و نیم اخیر را در بر نمی گیرد.

در یک سال و نیم اخیر تورم در ایران دو برابر شده و از حدود ۱۲ درصد به مرز ۲۱ درصد رسیده است. برخی کارشناسان می گویند تعداد فقرا در این مدت به دلیل افزایش تورم و کاهش قدرت خرید مردم بیشتر شده است.

وزارت رفاه و تامین اجتماعی تعداد افراد زیر خط فقر را ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برآورد کرده ولی برخی کارشناسان معتقدند که دست کم ۹ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند و دو میلیون نفر نیز در زیر خط فقر خشن و گرسنگی قرار دارند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ خط فقر برای هر فرد در جامعه شهری در سال ۱۳۸۵ حدود ۷۳ هزار تومان بوده که با در نظر گرفتن تورم در یک سال و نیم اخیر این رقم به بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان خواهد رسید.

با این حساب، اگر یک خانواده چهار نفره در ماه کمتر از ۴۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشند زیر خط فقر قرار می گیرد.


 

شیوع دوباره ی وبا در ایران


 

بی بی سی: یک مقام وزارت بهداشت ایران تایید کرده است که به تازگی یک نفر در اثر ابتلا به بیماری وبا درگذشته است با این حال او برای جلوگیری از نگرانی ها گفت آمار وبا در ایران بالا نیست.

به گزارش رسانه های ایران محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت، گفت: "از ۲۴ فرد مبتلا به بیماری وبا که امسال شناسایی شدند، یک نفر فوت کرد و بقیه درمان شدند."

وی گفت که ۲۴ بیمار "آمار بالایی محسوب نمی شود" اما از مردم خواست مراقب باشند.

گویا در مورد قربانی گفت: "فرد فوت شده که یک زن بود و به مشهد مسافرت کرده بود که پس از مراجعت از سفر در کرج و به علت مراجعه دیرهنگام و از دست دادن بیش از حد آب بدن فوت کرد."

وی افزود تاکنون هیچ منبع آب آلوده به میکروب وبا شناسایی نشده است و آبیاری مزارع با آب فاضلاب نیز گزارش نشده است.

پیشتر مقام های ایرانی وجود هفت مورد وبا را در استان قم تایید کرده بودند اما معلوم نیست که این هفت مورد جزو آماری باشد که گویا ارائه کرده است.

بهروز براتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، روز نهم تیر گفته بود: در استان قم به واسطه رفت و آمد زائران از داخل و خارج کشور امکان شیوع این بیماری وجود دارد.

تابستان گذشته نیز مقام های ایرانی پس از شیوع وبا در عراق نسبت به افزایش شمار مبتلایان در ایران هشدار دادند.

در ماه های تابستان ۲۰۰۷ در مجموع ۲۰ مورد وبا در ایران گزارش شد که به گفته مقام ها از عراق وارد شده بودند.

براساس توصیه های سابق وزارت بهداشت، در صورت شیوع این بیماری باید مراقب سلامت منبع آب نوشیدنی بود و در صورت در دسترس نبودن آب سالم، آب را به مدت ده دقیقه جوشاند.

بیماری وبا واکسن ندارد و علامت عمده آن، اسهال آبکی شدید، همراه با درد خفیف در ناحیه شکم اما بدون خونریزی و دل ‌پیچه و تب است.

پژوهشها نشان می دهد که بیماری وبا از سال ۱۳۴۴ در ایران شیوع پیدا کرده و برخی کارشناسان می گویند این بیماری در ایران بومی شده است و هر ساله در ماههای گرم سال در مناطقی از ایران مشاهده می شود.

بر اساس آمارها، در سال ۱۳۷۷ نزدیک به ده هزار نفر در ایران به این بیماری مبتلا شده بودند و نزدیک به یکصد نفر بر اثر این بیماری جان باختند.

یک سال بعد تعداد مبتلایان به این بیماری به ۱۱۶۰ نفر کاهش یافت و در سال ۱۳۷۹ این تعداد به ۳۴۵ نفر رسید.

در سال های بعد به طور متوسط هر ساله تعدادی در حدود ۱۰۰ بیمار مبتلا به وبا در ایران ثبت شده اما در دو سال اخیر تعداد مبتلایان بار دیگر افزایش یافته است.


 

اعتراض بیش از ۱۰۰۰ تن به ادامه بازداشت بهاره هدایت و محبوبه کرمی

برخورد با فعالان زن در ایران با ادامه بازداشت محبوبه کرمی و بهاره هدایت همچان ادامه دارد. حدود یک ماه و نیم است که محبوبه کرمی، از داوطلبان کوشای کمپین یک میلیون امضاء، در بازداشت به سر می برد. نحوه این بازداشت به قدری نامتعارف بود که کسی گمان نمی کرد مدت بازداشت وی تا امروز به طول انجامد. محبوبه کرمی، در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ در حالی بازداشت شد که در اتوبوس راهی منزل بود. اما نیروهای لباس شخصی که معلوم نیست به کدام ارگان قدرت وابسته هستند، به وی حمله کرده، او را مورد ضرب و شتم قرار داده، و بدون هیچ دلیلی به زندان منتقل کردند. وی مدت سه هفته در بند ۲۴۰ زندان اوین بازداشت بود، سپس به همراه نه زن دیگر در یک سلول کوچکِ بند نسوان قرنطینه شد و پس از آن حدود دو هفته است که به بند عمومی نسوان منتقل شده است.

 

 


پس از پیگیری های خانواده و وکلا، با وجود اینکه هنوز هیچ اتهامی به محبوبه کرمی تفهیم نشده، به گفته وکیل ایشان، قرار تامین وثیقه ای به مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای وی تعیین شد. این در حالی است که خانواده وی توان مالی پرداخت چنین مبلغی را نداشته، و محبوبه کرمی همچنان در بازداشت به سر می برد. از دیگر سو، باید توجه داشت که تعیین مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان به عنوان وثیقه، هیچ تناسبی با نحوه بازداشت، و اتهامات ممکن ندارد. در نتیجه باید گفت که چنین مواردی، تخطی آشکار از حقوق شهروندی و زیر پا نهادن قوانین رایج قضایی است.

این در حالی است که مادر محبوبه کرمی از بیماری سرطان رنج می برد و به هنگام غیبت دخترش مجبور به عمل جراحی شد و اکنون تحت درمان شیمی درمانی قرار دارد. او علیرغم وضعیت ناگوار بیماریش در مراجعات مکرر نتوانسته است دلیلی برای ادامه بازداشت دخترش بیابد.

از سوی دیگر باید خاطرنشان کرد که تمامی کسانی که به همراه محبوبه کرمی بازداشت شده بودند آزاد شده اند و هیچ دلیل موجهی برای ادامه بازداشت وی ذکر نشده است.

 


 

از دیگر سو بهاره هدایت از فعالان دانشجویی و جنبش زنان و دبیر کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت، در تاریخ ۲۳ تیرماه در منزل مسکونی اش توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و پس از آن به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال یافت. ماموران پس از بازداشت بهاره هدایت، حدود سه ساعت منزل وی را تفتیش کردند. لازم به ذکر است که محمد هاشمی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت نیز در همین روز و به صورت مشابه بازداشت شد. تاکنون هیچ دلیل مشخصی برای بازداشت وی مطرح نشده است و مسئولان تاکید دارند که باید روند بررسی پرونده ایشان به صورت غیر علنی باشد. در رسانه های وابسته به دولت اتهامات واهی علیه این فعال شناخته شده عرصه دانشجویی و زنان عنوان شده بود که توسط متین راسخ، بازپرس پرونده وی تکذیب شده است.

این در حالی است که کنشگران جنبش زنان و فعالان حقوق برابر از نقش او در نزدیک کردن جنبش زنان و جنبش دانشجویی و تلاش برای همبستگی بین این دو جنبش زنده اجتماعی و مدنی در ایران آگاهند. تلاش وی و دیگر همراهانش برای شکل دهی و پیشبرد مطالبات دختران دانشجو در کمیسیون زنان تحکیم سبب تلنگری به ساختارهای کلیشه ای شده و توانسته خواسته های دختران دانشجو را تا حد زیادی نهادینه کند. شجاعت و شهامت بهاره هدایت در دفاع از حقوق دانشجویان و زنان بر ما پوشیده نیست و سه بار بازداشت شدن وی در طی دو سال گذشته نیز گواهی بر این امر است. ما امضاء کنندگان این بیانیه، خواهان رعایت حقوق انسانی و آزادی بی قید و شرط محبوبه کرمی، بهاره هدایت و دیگر دانشجویان زندانی بوده و بدین سبب اعتراض خود را نسبت به بازداشت غیرقانونی مدافعان حقوق برابر اعلام می داریم.


 

حمایت از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در شهرستان‌ها


بیش از دویست روزنامه‌نگار، وب‌نگار و فعال رسانه‌ای با امضای بیانیه "انجمن خانه ماست" ضمن حمایت از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران تاکید کردند که همچنان انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران ایران تشکل صنفی آنهاست و در همه‌حال به ارتباط صنفی خود در چارچوب این انجمن پایبند بوده و به این تعهد ملتزم خواهند بود.

پیش از این نیز بیش از پانصد روزنامه‌نگار،‌ وب‌نگار و اصحاب رسانه با امضای این بیانیه ضمن اعلام حمایت قاطع خود از فراگیرترین و بزرگترین تشکل روزنامه نگاری کشور در تمام طول تاریخ روزنامه‌‌نگاری در ایران به آنها که تلاش می کنند با مانع‌تراشی بر سر راه فعالیت انجمن اخلال ایجاد کنند، هشدار داده ‌بودند دست از این اقدام برداشته و همگام با دیگراعضای صنف روزنامه نگار، نیروی خود را صرف رفع مشکلات صنف و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران کنند.

این بیانیه پس از آن از سوی بیش از ۷۰۰ روزنامه‌نگار و فعال عرصه رسانه‌ای ایران منتشر شد که وزارت‌کار و اموراجتماعی دولت نهم انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران را واجد شرایط انحلال دانست. دیگر روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای نیز می توانند با ارسال نام خود به آدرس ای‌میل

anjomankhanemast@yahoo.com به امضاکنندگان این بیانیه و حامیان انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران بپیوندند.

تائید نهایی حکم اعدام انورحسین پناهی و ارسلان اولیایی، دو شهروند کرد


مجموعه فعالان حقوق بشر
: صبح سه شنبه، انور حسین پناهی و ارسلان اولیایی از زندان مرکزی سنندج به دادگاه انقلاب منتقل و حکم نهایی اعدام به هر دو متهم ابلاغ گردید.

این دو متهم که از پائیز ۱۳۸۶ در زندان به سر می برند، در تاریخ ۲۲/۴/۸۷ حکم اولیه خود را دریافت کرده بودند که اعتراض خود را به حکم صادره بر پایه فقدان اسناد اعلام کردند، برخلاف عرف دستگاه قضایی در فاصله ای اندک از صدور حکم اولیه، حکم نهایی در روز جاری به این دو متهم ابلاغ گردید.

شایان ذکر است انور حسین پناهی از معلمان و فعالان فرهنگی شهرستان دهگلان می باشد که مدتی را نیز به دلیل بدرفتاری و اعمال شکنجه در بازداشتگاه اطلاعات قروه در بیمارستان به سر برد. مردم دهستان "قوروچای" ضمن امضاء طوماری بالغ بر هزاران امضا در اعتراض به حکم صادره تا کنون اقدام به دو بار تجمع در مقابل دادگستری منطقه مربوطه نموده اند.
 


 

 


 

تلاش مشترک ایران و آمریکا برای نجات یوزپلنگ ایرانی


 

بی بی سی: زمانی بخش های بزرگی از غرب آسیا، آسیای میانه و شبه قاره هند جولانگاه یوزپلنگ آسیایی یا همان یوز ایرانی بود.

اگر امروزه کسی بخواهد یوز آسیایی را ببیند، باید به مناطق صعب العبور کویری در استان های یزد و سمنان ایران سفر کند تا شاید بتواند ردپای این گربه سان زیبا را روی برف های زمستانی مشاهده کند.

شکار بی رویه یوز ایرانی، کشتار جانوران تشکیل دهنده زنجیره غذایی یوزها و تخریب زیستگاه آنها از جمله عوامل انسانی و طبیعی بوده که در کاهش جمعیت این جانور نقش داشته و آن را معرض انقراض قرار داده است.

خوشبینانه ترین برآورد ها تعداد یوزهای ایرانی را در طبیعت بین ۶۰ تا ۱۰۰ قلاده تخمین می زند. این در حالی است که علاوه بر یوزپلنگ، تنها گربه سان بزرگ باقی مانده در ایران، پلنگ ایرانی است و نسل شیر آسیایی و ببر در این کشور سال هاست منقرض شده است.

در سال های اخیر تلاش هایی برای حفظ نسل یوزپلنگ آسیایی در ایران صورت گرفته است.

سازمان حفاظت از محیط زیست ایران در سال ۲۰۰۱ با امضای قراردادی با برنامه عمران سازمان ملل متحد طرحی را برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به اجرا گذاشت.

چندین سازمان غیردولتی خارجی مانند موسسه های آمریکایی انجمن حفاظت از حیات وحش و پنترا و همچنین انجمن جانورشناسی لندن با این طرح همکاری علمی و فنی دارند.

همکاری موسسه های آمریکایی با دولت ایران برای اجرای یک طرح علمی و زیست محیطی در حالی انجام می شود که ایالات متحده نهایت تلاش خود را برای انزوای ایران و جلوگیری از انتقال فناوری های جدید به این کشور به کار بسته است.

با توجه به تحریم های ایالت متحده علیه جمهوری اسلامی، این دو موسسه آمریکایی برای کار در ایران و انتقال تجهیزات به این کشور مجوز ویژه دریافت کرده اند.

به گفته مدیر یکی از این موسسه های آمریکایی، دولت های ایران و ایالات متحده متوجه شده اند که خطر انقراض یوزهای آسیایی جدی تر از اختلافات آنهاست.

یکی از زیستگاه های یوز ایرانی، منطقه حفاظت شده کوه بافق در استان یزد است. تجهیز محققان به آخرین فناوری تحقیقاتی از جمله فعالیت های موسسه های آمریکایی در طرح حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بوده است.


 

دکتر فولادوند درگذشت


 

مهر: دکتر محمد مهدی فولادوند مترجم روز سه شنبه در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

دکتر فولادوند که در چند سال اخیر با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد علاوه بر حوزه ترجمه آثار دینی در ترجمه آثار غربی به زبان پارسی هم کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته است. 

او کتاب معروف "مادام بواری" اثر گوستاو فلوبر را به فارسی ترجمه کرده است و همچنین مؤلف کتابهایی چون "زن در اندیشه خدا"، "خدا را دیدم"، "گل‌هایی از قرآن" است. در کنار تألیف بیش از سی کتاب او همچنین عضو انجمن شعرای فرانسه بود.

دکتر فولادوند متولد ۱۲۹۹ در اراک بود.

 

سفر هوایی ۱۷ هزار تومانی از امارات به ایران!


 

سرمایه: گویا یک شرکت هواپیمایی اماراتی با کاهش بی سابقه بهای بلیت های خود در حال کسب جایگاه شرکت های هواپیمایی ایران در مسیر امارات و بالعکس است. این شرکت در اولین پرواز خود به ایران پروازهای مختلفی در روزهای فرد از مسیر شارجه به شیراز را از اول تیرماه آغاز کرده است که قیمت بلیت آن بسیار پایین است و تمام اقشار می توانند در طول ماه هر هفته در این مسیر مسافرت کنند.

طبق اعلام این شرکت هواپیمایی، قیمت ابتدایی بلیت در مسیر شارجه به شیراز و بالعکس از ۶۹ درهم تا ۲۸۰ درهم (۱۷ هزار و ۲۵۰ تومان تا ۷۰ هزار تومان) است. این شرکت در تبلیغات خود از جمله «با ۶۹ درهم به ایران سفر کنید» استفاده کرده تا مسافران بیشتری به خود جذب کند. قیمت بلیت شرکت های هواپیمایی ایران ایر و آسمان در همین مسیر بیش از ۴۰۰ درهم (یکصد هزار تومان) است.


 

روزنامه نگار تبریزی به ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد


تبریز نیوز: شعبه دوم دادگاه تجدید نظر کیفری استان آذربایجان شرقی ، "علی داداشی" روزنامه نگار در تبریز را به
۵۰ ضربه شلاق تعزیری محکوم کرد.

این حکم در پی شکایت مدیر عامل یک شرکت مرتبط با فعالیت های ساختمانی، مبنی بر نشر اکاذیب علیه "علی داداشی"، سرپرست نشریه ارمغان آذربایجان در تبریز، صادر شده است.

دلیل این شکایت انتشار گزارشی با عنوان "کلاهبرداری از دانشجویان با پوشش شرکت ساختمانی" در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۸۲، در نشریه ارمغان آذربایجان است.


 


بی برقی در دمای حدود ۴۰ درجه سقز


 

شارنیوز: تصور فردی را بکنید که در هوای نزدیک به ۴۰ درجه و خسته از کار روزانه، به سرعت خیابان ها را به سمت منزل می پیماید که خود را از شر گرمای طاقت فرسا و بی سابقه نجات دهد اما دقیقا در گرم ترین لحظات روز که به خانه می رسد برق قطع است و بیرون و درون خانه فرقی با هم ندارند.این شخص اگر در شهر دیگری غیر از سقز باشد به اولین چیزی که فکر میکند نیروگاههای فرسوده تولید برق، سدهای خالی از آب، سخنان رئیس جمهور که مردم ایران را خوشبخت ترین مردم دنیا خواند و … است اما اولین چیزی که به ذهن شهروندان سقزی خطور میکند به یاد آوردن دوران سخت زمستان گذشته در سرمای منفی ۳۰ درجه بدون گاز و وسایل گرمازای کافی است، چه که سقزی ها در این سالها نتوانسته اند با خیال راحت زمستان و تابستان را سر کنند و این سئوال اساسی ذهن آنها را مشغول کرده است که دولت چرا فکری برای اساسی ترین نیازهایشان نمیکند که در زمستان سوخت کافی و در تابستان برق است. خصوصا این سئوال زمانی بیشتر آزارشان میدهد که در رسانه های مستقل میخوانند که خشکسالی دلیل اصلی خاموشی ها نیست.

هواشناسی سقز در چند روز گذشته دمای سقز را در گرمترین حالت ۳۹ درجه سانتیگراد اعلام کرده است و اگر نامی از سقز در این خبر ذکر نشده بود ممکن نبود کسی باور کند این سقز سردسیر است که چنین دمای بالایی را تجربه میکند. شهری که در زمستان اغلب سردترین شهر کشور است و سال گذشته نیز دمای منفی ۳۲ درجه را پشت سر گذاشته بود. این هوای گرم فعالیت های روزانه مردم را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نگرانی از شیوع بیماری های عفونی و مخصوص این شرایط نیز روز به روز در حال افزایش است.

به این شرایط خود به خود سخت، قطع مکرر برق را اضافه کنید که دلیل دیگری برای سلب آسایش شهروندان شده است با این توضیح که این مشکل خاص سقز و منطقه نبوده و مسئله اساسی این روزهای کشور است.

اما خاموشی ها چند روزی است وارد مرحله جدیدی با دامنه گسترده تر شده است بدین ترتیب که قطعی برق در دو مرحله در روز انجام میگیرد و اگر قبلا تنها در ساعاتی از روز شهروندان شاهد قطع برق بودند، اکنون شب ها نیز به برنامه خاموشی ها اضافه شده است.

وضعیت حال حاضر کشور به لحاظ مشکل سوخت و انرژی پایان کار نیست و برخی منابع مطلع خبر از تدوام خاموشی ها حتی در فصل زمستان را نیز می دهند که هنوز دولت در این مورد اظهارنظری نکرده است.


 

بسته شدن جاده چالوس به دلیل سقوط کابل های برق


 

ابتکار: در حالی که فرمانده پلیس راه کشور بارها نسبت به ناایمنی جاده چالوس هشدار داده بود، این بار ریزش کابل و تاسیسات برق تونل ۵ امیرکبیر موجب انسداد ۷ ساعته این محور شد. این در حالیست که بازگشایی این مسیر به دلیل در اختیار نبودن تجهیزات لازم حتی یک بالابر استاندارد ساعت ها به طول انجامید! ریزش حجم وسیعی از کابل های تونل ۵ امیرکبیر در محور کرج چالوس که روز پنجشنبه رخ داد به دلیل عدم وقوع هرگونه حادثه طبیعی، بسیار عجیب به نظر می رسید!

در پی این حادثه به تعدادی از خودروهای عبوری خسارت وارد شد، اما خوشبختانه کشته و مجروحی به دنبال نداشت. ماموران پلیس راه برای جلوگیری از حوادث احتمالی، محور چالوس را مسدود کردند که این انسداد تا ساعت ۲۰ که مشکل تونل برطرف شد، ادامه داشت.

به گزارش ایسنا، محور چالوس بر اساس جدیدترین گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در خصوص ارزیابی شبکه جاده ای کشور، محورهای «کرج- چالوس» به طول ۱۲۴ کیلومتر، «رودهن – آمل» به طول ۱۳۰ کیلومتر و «قزوین- رشت» به طول ۱۲۰ کیلومتر جزو ۱۵ محور بحرانی کشور به لحاظ حجم ترافیک بوده و در پایین ترین سطح سرویس (S.O.L) قرار دارند. سرهنگ علیرضا اسماعیلی، فرمانده پلیس راه کشور در این خصوص با اشاره به این که تاریخ مصرف ایمنی جاده های چالوس و هراز به اتمام رسیده است، گفت: این جاده ها هیچ زمانی ایمنی ندارند؛ ولی مجبوریم علی رغم میل باطنی آنها را باز نگه داریم. وی با اشاره به این که هر ماه، حداقل ۲ بار این مسیرها به دلایل مختلف از جمله رانش کوه در بهار و زمستان، ریزش سنگ در تابستان و کولاک و بهمن در زمستان مسدود است، تاکید کرد: در روزهای اوج تردد، حدود ۷۰ هزار خودرو از هرکدام از این جاده ها عبور می کنند. این در حالیست که بروز حوادث انسانی در کنار حوادث طبیعی مشکل این جاده ها را دوچندان کرده است.

اسماعیلی افزود: قدمت ۷ دهه ای محور چالوس و ریزشهای پی در پی سنگ و بهمن در این مسیر، از سوی دیگر قدمت ۴ دهه ای محور هراز و یک بانده و کم عرض بودن و ریزش پی در پی سنگ و بهمن در آن موجب بروز مشکلات متعدد، بسته شدن های متوالی و ناامنی این محورها برای مسافرت شده است، به شکلی که در ایام نوروز پارسال نیز شاهد مسدود شدن محور هراز و چالوس به دلیل ریزش سنگ بودیم و هم اکنون نیز محور چالوس علی رغم بازگشایی، مسیر امنی برای مسافرت نیست.