برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، درباره حمله شبه نظامیان مورد حمایت ایران به سفارت آمریکا در بغداد گفت که هدف از این اقدام «ایجاد شکاف میان آمریکا و مردم عراق» بوده است.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا

برایان هوک روز پنجشنبه ۱۲ دی در گفت‌وگو با رادیو ۴ انگلیسی زبان بی بی سی، گفت: «نخست باید ماهیت این اقدام روشن شود.» آنها مردم معترض نبودند، بلکه تروریست بودند. دست کم سه تن از آنها رهبران تروریست‌ها بودند و توسط ایالات متحده به خاطر اقدامات تروریستی به عنوان [تروریست‌های بین‌المللی] شناسایی و تعیین شده بودند.»

آقای هوک در ادامه گفت: «به نظر من، رژیم ایران، در تلاشی مذبوحانه، این معترضان را سازماندهی کرد تا بین ایالات متحده و مردم عراق شکاف ایجاد کند.»

او با اشاره به اعتراضات مردمی عراق در هفته های گذشته، گفت: «در واقع، این تظاهرات در برابر سفارت ما دقیقا همان چیزی است که مردم عراق از آن خسته شده‌ اند. آنها از مداخله ایران در عراق و تلاش آن برای تسلط یافتن در عراق – همانند تلاشش برای تسلط یافتن در لبنان – به تنگ آمده اند.»

آقای هوک همچنین واکنش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به حمله به سفارت این کشور در بغداد را «اقدامی صحیح» توصیف کرد و گفت که شرایط در آن جا اکنون آرام است و آمریکا با نیروهای امنیتی عراق برای متفرق کردن تروریست ها و برخی از این شبه‌ نظامیان همکاری کرده است.

کتائب حزب‌الله روابط تنگاتنگی با نیروی قدس ایران دارد و بارها کمک‌های تسلیحاتی مرگبار و پشتیبانی‌های دیگری از ایران دریافت کرده و از آن برای حمله به نیروهای ائتلاف عزم راسخ استفاده کرده است.​