بی بی سی: سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، خواهان بازداشت کسانی شده است که اخیرا خانه های شماری از مهاجران افغان را در شهر یزد در مرکز ایران آتش زده اند.

خانم سمر در گفتگویی که روز یکشنبه از تلویزیون طلوع پخش شد، دولت ایران را مسئول تامین امنیت مهاجران افغان در این کشور دانست و تاکید کرد که باید عاملان این حمله، به عنوان مجرم شناسایی و بازداشت شوند.

در هفته گذشته، جسد یک دختر ۱۸ ساله ایرانی که به نوشته رسانه ها مورد تجاوز قرار گرفته بود، از چاهی در اطراف شهر یزد کشف شد. به نوشته روزنامه دولتی ایران، متهم این حادثه، یک فرد افغان بوده است.

اوباش و اراذل به مهاجران و پناهندگان افغان در شهر یزد حمله کردند

پس از انتشار خبر کشف این جسد، تعدادی از شهروندان ایرانی در شهر یزد، با حمله به محل سکونت افغان‌ها، در محله “کشتارگاه” این شهر، عده ای از افغان ها را لت و کوب (ضرب و جرح) کردند و خانه های آنها را آتش زدند.

سیما سمر می گوید دولت ایران بر اساس تعهدات بین المللی، مسئول حفظ جان و مال افغان های مقیم این کشور است.

در عین حال، فرامرز تمنا، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفته که هنوز مقام های جمهوری اسلامی، هیچ‌گونه اسناد و شواهدی برای اثبات هویت (افغان بودن) متهم ارائه نکرده اند.

تمنا در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی، همچنین خبرهای حاکی از احضار کاردار سفارت افغانستان از سوی وزارت خارجه ایران را رد کرد.

معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان تاکید کرد که جنبه های حقوقی این قضیه باید از سوی مراجع ذی‌صلاح پیگیری می شد. او گفت چنین رفتاری از گروهی از مردم ایران، که سه دهه میزبان مهاجران افغان بوده اند، انتظار نمی رفت.

تصاویری که از شبکه تلویزیون خصوصی طلوع در افغانستان پخش شده، خانه های سوخته و افرادی را نشان می دهد که با لهجه فارسی دری سخن می گویند.

هنوز جزئیات این حادثه، میزان خسارات وارد شده و شمار حمله کنندگان به خانه های مهاجران افغان مشخص نشده است.

مقام های ایرانی، پیشتر رسانه های افغانستان را متهم به جوسازی علیه جمهوری اسلامی در زمینه حوادث اخیر کرده بودند.