آرش عزیزی: دار و دسته‌ی سازندگان فیلم «جکِ خندان: داستان جک لیتون»، محصولی تلویزیونی که سی بی سی در مورد زندگی رهبر فقید ان دی پی، جک لیتون، تهیه می‌کند، هفته‌ی گذشته به وینیپگ، پایتخت مانیتوبا، رفتند.

یکشنبه‌ی گذشته، فیلمبرداری در ساختمان پارلمان مانیتوبا انجام شد. از گزارش‌های تلویزیونی به نظر می‌رسد از صحن این ساختمان برای تصویر کردن پارلمان کانادا استفاده شده است (گرچه در این مورد مطمئن نیستیم.)

ساختن این فیلم تقریبا بلافاصله پس از مرگ غم‌انگیز لیتون در اوت سال گذشته آغاز شد. حدود سه هفته پس از این واقعه‌ی ناگوار بود که پروژه حامی بسیار مهمی پیدا کرد. این الیویا چاو، نماینده‌ی تورنتو، یارِ سیاسی و همسر جک لیتون، بود که قبول کرد با پروژه همراهی کند.

ریک رابرتز نقش جک لیتون را بازی خواهد کرد

چاو که مشاور پروژه است یکشنبه‌ی هفته‌ی گذشته در صحنه‌ی فیلمبرداری حاضر شد. او بیشترین همکاری را با سازندگان فیلم کرده است و حتی لباس‌ها و وسایل شخصی لیتون را به پروژه قرض داده است.

چاو در ضمن با سوک-یین لی، بازیگر چینی-کانادایی، که قرار است نقش خودش را بازی کند دیدار کرد و از او ابراز رضایت کرد. در حالی که چاو متولد هنگ کنگ است و در اوایل نوجوانی به کانادا آمده، سوک-یین متولد ونکوور است، اما پدرش هنگ کنگی بوده و مادرش از فراری‌های چینِ پس از انقلاب.

در کنار سوک-یین، ریک رابرتز نقش جک لیتون را بازی خواهد کرد. تشابه او با لیتون، پس از گریم، به قدری است که حتی چاو نیز با دیدن آن خشکش ‌زد.

لازلو بارنا، مدیر تولید فیلم، به سی تی ویِ وینیپگ گفت در زندگی خود هرگز رابطه‌ای به این نزدیکی بین مردم و یک سیاستمدار ندیده است. بارنا افزود‌: «به نظرم ما به عنوان یک ملت خداحافظی‌مان را نکرده‌ایم. اول حالش خوب بود، بعد ناگهان مریض شد و بعد ناگهان خاکش کردند. کلی احساس بود که باید بیرون ریخته می‌شد.»

سوک-یین لی، بازیگر چینی-کانادایی، نقش اولیویا چاو را بازی می کند

 

لیتون در انتخابات ماه مه گذشته به نتیجه‌ای تاریخی دست یافت. او موفق شد نه تنها برای اولین بار در تاریخ، اکثریت عظیم کرسی‌های کبک را به دست آورد که توانست حزبش را، باز هم برای اولین بار، به مقام اپوزیسیون رسمی برساند. اما مدت کوتاهی پس از انتخابات، سرطان لیتون بازگشت و کمتر از چهار ماه پس از آن پیروزی تاریخی، درگذشت. مرگ لیتون به ابراز احساسات وسیع صدها هزار نفر در سراسر کانادا انجامید.

فیلمبرداری در وینیپگ احتمالا تا روز ۲۸ اوت پیش خواهد رفت.