شهروند۱۱۹۰ ـ ۱۴ آگوست ۲۰۰۸
تالاب شورگل در شمال استان آذربایجان غربی و در ۶۰ کیلومتری شهر ارومیه و ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده و در مجاورت جاده آسفالته ارومیه، نقده واقع شده است.
مساحت این تالاب ۱۱۰۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۲۹۰ متر می باشد. شورگل به عنوان یک تالاب بین المللی در سال ۱۳۵۴ در فهرست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
شورگل دریاچه ای است شور که در حوضه جنوبی دریاچه ارومیه و در اراضی مرتفع شمال غربی ایران واقع شده است. از نظر مهاجرت، جوجه آوری، زمستان گذرانی پرندگان آبزی و کنار آبزی دارای اهمیت بالایی است .
از لحاظ خصوصیات فیزیکی تالاب شورگل دریاچه ای کم عمق، لب شور تا شور می باشد. آب تالاب توسط بارانهای محلی، چشمه ها و زهکشی اراضی کشاورزی تامین می شود. قسمت عمده تشکیلات زمین شناسی تالاب، عموماً به دوران دوم و چهارم زمین شناسی مربوط می شود. عمق آب تالاب از ۵% تا ۱ متر متغیر است. میزان بارش باران ۳۵۰ میلی متر در سال می باشد.
اطراف این تالاب پوشیده از گیاهان علفی و در برخی از نواحی تالاب پوشش بسیار تنک گیاهان آبزی وجود دارد. دامنه های شمالی این تالاب مزارع وسیع گندم و نواحی مجاور روستاها نیز مزارع کشاورزی وجود دارد.
شورگل به عنوان یک زیستگاه مهم برای پرندگان در خاورمیانه توسط سازمان بین المللی حیات وحش شناسایی شده است.
اخیراً با احداث سد انحرافی بر روی تالاب به منظور بهره برداری از آب آن برای فعالیتهای کشاورزی از مهمترین مخاطرات این تالاب است که باعث تغییر عمق و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آب تالاب می شود. همچنین وجود ماشین آلات سنگین در منطقه جهت حیات وحش بسیار غم انگیز است.
از مهمترین فواید تالاب و حفظ آن برای محیط زیست می توان به ذخیره آب و جلوگیری از جاری شدن سیل در منطقه اشاره کرد.
همچنین تالاب جدای از منافع آن برای انسانها برای حفظ حیات وحش نیز محل مناسبی برای جوجه آوری پرندگان آبزی و کنار آبزی بخصوص اردک سر بلوطی، چنگر معمولی، تنجه، لک لک سفید و شماری از اردکهای مهاجر است. گونه های گیاهی این تالاب از نوع ین و جگن می باشد.
در صورتی که بازدیدی از این منطقه داشتید، شما را به دیدن تالاب زیبای شورگل فرا می خوانیم.