بیست و نهمین دوره بزرگترین رویداد ورزشی جهان (المپیک) در حالی در پکن پایتخت چین آغاز گردید که هنرنمایی خیره کننده چینی ها در مراسم گشایش المپیک چشم جهانیان را خیره کرد. از آنجا که چینی ها عدد هشت را خوش اقبال می دانند، بازیهای المپیک پکن به طور دقیق راس ساعت هشت و هشت دقیقه و هشت ثانیه، روز هشتم ماه هشتم سال ۲۰۰۸ میلادی به صورت رسمی در ورزشگاه ملی پین موسوم به آشیانه پرنده، که نمایانگر نقش هایی باشکوه از هنر، تاریخ و تمدن چین است با استفاده از فناوری نوین جهان با هنرنمایی افسونگر چینی ها به نمایش گذاشته شد.



شماره ۱۱۹۰ ـ ۱۴ آگوست ۲۰۰۸


 مهران عالیپور

کاروان رفت و به منزل ها رسید

ما ز هر بیراهه ای راهی هنوز


 

بیست و نهمین دوره بزرگترین رویداد ورزشی جهان (المپیک) در حالی در پکن پایتخت چین آغاز گردید که هنرنمایی خیره کننده چینی ها در مراسم گشایش المپیک چشم جهانیان را خیره کرد. از آنجا که چینی ها عدد هشت را خوش اقبال می دانند، بازیهای المپیک پکن به طور دقیق راس ساعت هشت و هشت دقیقه و هشت ثانیه، روز هشتم ماه هشتم سال ۲۰۰۸ میلادی به صورت رسمی در ورزشگاه ملی پین موسوم به آشیانه پرنده، که نمایانگر نقش هایی باشکوه از هنر، تاریخ و تمدن چین است با استفاده از فناوری نوین جهان با هنرنمایی افسونگر چینی ها به نمایش گذاشته شد.

این مراسم پرشکوه که ریشه در فرهنگ چین و عرف و سنن المپیک داشت و چهار میلیارد نفر در سراسر جهان از طریق رسانه ها پی گیر آن بودند در ورزشگاه آشیانه پرنده در حضور رهبران و دولتمردان ارشد بیش از ۸۰ کشور در میان شور و غوغا صورت پذیرفت.

بازیهای المپیک که همیشه با آرزوی صلح و دوستی انسانها در جهان پیوند دارد اینک با حضور ده هزار و پانصد ورزشکار از ۲۰۵ کشور دنیا به مدت ۱۶ روز در ۲۸ رشته ورزشی انجام می گیرد و اما پرواز ۱۶۰ هزار پرنده در مراسم پرشکوه نمایانگر اشتیاق روزافزون بشر است به صلح و آرامش جهانی.

افتتاحیه المپیک 2008

 

مجموعه آشیانه پرنده که مراسم فوق العاده سنت و تکنیک در آن برپا شد گنجایش ۹۱ هزار تماشاگر را دارد و ۴۵ هزار تن فلز و فولاد در ساخت آن به کار گرفته شده است و در این جشنواره دیدنی ۲ هزار طبال و ۱۵ هزار داوطلب به اجرای نمایش پرداختند و  تاریخ کهن چین را با بهره گیری از فناوری های کامپیوتری و مدرن ترین تکنولوژیها و استفاده ممتاز از عنصرهای موسیقی و نور، هنر و . . . به تصویر کشیدند. کارگردانی هنری مراسم شعف انگیز افتتاحیه بیست و نهمین دوره بازیهای المپیک (۲۰۰۸) با فیلمساز نام دار چینی ژانگ ییمو کارگردان فیلم هایی مانند "فانوس قرمز را بلند کن" و "نفرین گل طلایی" بود که در مراسم افتتاحیه اثری جاودانه از خویش به جای نهاد.

و اما به دلیل اعتقادات خاص مردم چین به عدد ۸ و خوش اقبالی آن و روز افتتاحیه پیکارهای المپیک ۱۷ هزار زوج جوان در این کشور زندگی جدید خود را با ازدواج آغاز کردند. نکته جالب دیگر در روز افتتاحیه رقابتهای المپیک، بالا رفتن درخواست زنان باردار برای انجام عمل سزارین بوده به طوری که بیمارستان این کشور با درصد زیادی متقاضی روبرو بوده تا بچه شان در این روز پا به جهان بگذارد.


 

اعتراض امام جمعه مشهد


 

در حالی که صد و دوازده سال از نخستین دوره رقابتهای المپیک به سبک امروزی که با حضور دویست و پنجاه ورزشکار از سیزده کشور جهان در آتن برگزار شد می گذرد، اعتراض حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد به کاروان ورزشی ایران در مراسم رژه المپیک بیست و نهم خواندنی است!

در برنامه ویژه افتتاحیه، هما حسینی قایقران زن، پرچمدار کاروان ورزشی ایران در این دوره از مسابقه ها بود که مورد اعتراض امام جمعه مشهد قرار گرفت! حجت الاسلام علم الهدی در

مورد پرچمدار ورزشکار زن ایرانی گفت:هما حسینی پرچمدار کاروان ایران در المپیک 2008

 

 

این موضوع جنگ با ارزش هاست و آماده سازی برای فرج امام زمان است!

لازم به ذکر است که در المپیک آتلانتا (۱۹۹۶) نیز لیلا فریمان عضو تیم ملی تیراندازی ایران پرچمدار کاروان ورزشی بوده است.


 

آبتین بدون مربی مسابقه داد!


 

نجمه آبتین نخستین کماندار ایران در بخش بانوان در نخستین روز از  بیست و نهمین دور بازیهای المپیک در رشته تیر و کمان بین شصت و چهار تیرانداز بدون مربی مسابقه داد و در مقام شصتم قرار گرفت. کریم صفائی رئیس فدراسیون تیراندازی با کمان با تاسف گفت: ستاد اجرایی کمیته ملی المپیک سهمیه مربی را در اختیار نیروهای اداری برای سفر به پکن قرار داد، زمانی که مربی نجمه آبتین، خانم لی (اهل کره)، همراه با ورزشکار وارد پکن شد از راه دادن او با توجه به ندادن کارت مجوز حضور در مسابقات به این مربی از سوی کمیته ملی المپیک ایران جلوگیری شد. مربی فدراسیون به دلیل این بی احترامی و ناهماهنگی ایران ترجیح داد سهمیه مربی را در اختیار نیروهای اداری برای سفر به پکن قرار دهد! ستاد اجرایی برای حضور در جلسه توجیه فنی پیش از مسابقات، مترجمی غیرمطلع از تیراندازی را فرستاده است!


 

کشور چین و شهر پکن در حالی میعادگاه رقابتهای المپیک است که چین نخستین مدال المپیک را در بازیهای ۱۹۸۴ لوس آنجلس صید کرد و ایران ۶۰ سال پیش به سال ۱۹۴۸ در لندن اولین مدال المپیک را کسب کرد. ورزشکاران چین در هنگام برگزاری بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ ـ تهران ـ از دیدار مجموعه ورزشی آزادی (آریامهر سابق) زمین چمن فوتبال ـ دریاچه ـ پیست دوچرخه سواری، پنج سالن و استخر شنا حیرت زده بودند و اینک چینی ها در امور اقتصادی ـ تکنولوژی ـ ورزش و پیکار جهان را به مبارزه می طلبند. و ساختار بیمار ورزش ایران در پی شوهای مضحک و دلایل عاری از منطق چون وداع زودهنگام حسین رضازاده قهرمان اسبق وزنه برداری المپیک جهان به بهانه بحث انگیز بیماری قند  خون و . .. و  مریدپروری به جای مدیر پروری همچنان دارد قربانی می گیرد. زمان دادگاه بیدار تاریخ است.


 


 

 تیم ملی فوتبال ایران با ۶ گل قطر را درهم کوبید  

تیم ملی فوتبال ایران  دوشنبه با پیروزی پر گل مقابل تیم ملی قطر به مرحله نیمه پایانی رقابتهای فوتبال غرب آسیا صعود کرد . دراین دیدار که در حضور بیش از یک هزار تماشاگر ورزشگاه تختی تهران برگزار شد، ملی پوشان فوتبال با نتیجه پرگل شش بر یک ، حریف خود را پشت سرگذاشته و به عنوان تیم نخست گروه اول به مرحله بعدی راه یافتند. گلهای تیم ایران را "میلاد میداودی "در دقایق ۱۰ و ۹۰ ،" احمد آ ل نعمه "در دقیقه ۳۳،" هادی عقیلی " در دقیقه ۴۸ از روی نقطه پنالتی ، احسان حاج صفی " در دقیقه ۶۲ و" جلال رافخواهی به ثمر رساندند.
" نشاط عبدالله" در دقیقه ۵۲ ، تنها گل تیم ملی قطر را وارد دروازه ایران کرد.
در پایان این دیدار، احمد آل نعمه به عنوان بهترین بازیکن معرفی شد.
رقابتهای فوتبال غرب آسیا با حضور شش تیم در دو گروه سه تیمی برگزار می شود .
تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود با نتیجه ۳ بر صفر ، تیم ملی فلسطین را شکست داده بود.

سوریان از کسب مدال برنز بازماند

حمید سوریان نماینده وزن ۵۵ کیلوگرم تیم ملی کشتی فرنگی  از کسب مدال برنز این وزن در بیست و نهمین دوره بازیهای المپیک در پکن بازماند.  درادامه پیکارهای کشتی فرنگی المپیک پکن حمید سوریان نماینده وزن ۵۵ کیلوگرم تیم ملی  که در کشتی های اول و دوم خود به ترتیب "ونلین ونکوف" از بلغارستان و "الگین الوایس" از پالائو را شکست داده بود و در مبارزه سوم مغلوب" نظیر مانکیف" از روسیه شد و در گروه بازنده ها  ابتدا موفق شد"کریستین فریس" صربستانی را شکست داده و در شرایطی که در یک قدمی کسب مدال برنز قرار داشت در دیدار رده بندی مقابل پارک اون چول از کره جنوبی شکست خورد و به جایگاه پنجمی این مسابقات بسنده کرد.