سعید سلطانپور: هارپر نخست وزیر روز دوشنبه اعلام کرد که وزیر امور خارجه اش ماکسیم برنیه از سمت خود استعفا کرده است، ولی همچنان بر این نکته  که لازم نیست در مورد روابط برنیه و جولی کویلارد دوست دختر وزیر امور خارجه تحقیق شود، پافشاری می کند. رسانه های جمعی در هفته گذشته از ارتباط جولی کویلارد که زمانی دو شریک زندگیش در ارتباط با تبهکاران "هلز انجلز" (فرشتگان جهنم) بوده اند، جزئیات بیشتری را منتشر کردند. شرکتی که برنده نظارت امنیت فرودگاه مونترال شده شرکتی است


شهروند ۱۱۷۹ـ ۲۹ می ۲۰۰۸

 

آقای نخست وزیر دیدید به ما مربوط بود!


 

سعید سلطانپور: هارپر نخست وزیر روز دوشنبه اعلام کرد که وزیر امور خارجه اش ماکسیم برنیه از سمت خود استعفا کرده است، ولی همچنان بر این نکته  که لازم نیست در مورد روابط برنیه و جولی کویلارد دوست دختر وزیر امور خارجه تحقیق شود، پافشاری می کند. 

رسانه های جمعی در هفته گذشته از ارتباط جولی کویلارد که زمانی دو شریک زندگیش در ارتباط با تبهکاران "هلز انجلز" (فرشتگان جهنم) بوده اند، جزئیات بیشتری را منتشر کردند. شرکتی که برنده نظارت امنیت فرودگاه مونترال شده شرکتی است که با باند تبهکاران که سالانه کنترل مواد مخدر و فحشا را که رقم آن به چند میلیارد دلار در سال می رسد و جولی کویلارد ارتباط داشته است. کویلارد تا سال ۲۰۰۵ به نوعی در ارتباط با این باند بوده است.

هارپر در حالی از برنیه دفاع می کند که وی در ملاقاتی در یک کافی شاپ مدرک محرمانه ای را که گفته می شود در ارتباط با جلسه اپریل ناتو در اروپا بوده است، به جا می گذارد.

شب گذشته جولی کویلارد در تلویزیون ظاهر شد و گفت که در کنار تخت خواب وی میکروفن برای شنود کارگذاشته شده بوده است. هارپر که در پاریس بسر می برد گفت که اعضای ناتو در مورد عدم رعایت مسائل امنیتی شکایتی به کانادا نکرده اند.

دفاع هارپر از رابطه خصوصی وزیرش اعتبار سیاسی کانادا را در بین دیپلماتها زیر سئوال خواهد برد. طبق قوانین کانادا کسانی می توانند به یک مدرک امنیتی دسترسی داشته و یا از مفاد آن مطلع باشند که اعتبار آنان توسط مقامات امنیتی بررسی و تایید شود.

هارپر در حالی در این مورد گشاده دستی می کند که چند تن از  مسلمانانی که  سالهاست به اتهام تروریستی در سلول انفرادی بسر می برند، بدون اینکه محاکمه شوند حق دسترسی به مدارک موجود در پرونده شان را ندارند. آخرین مورد آن هم تلاش چند ساله وکلای  "خدر" نوجوان کانادائی است که در افغانستان دستگیر و توسط نیروهای آمریکائی درگوانتانامو بی  شکنجه شده است. دادگاه سرانجام پس از چند سال حق  دستیابی به بخشی  از بازجوئی افراد سازمان امنیت کانادا و آر.سی .ام .پی از خدر را جزو حقوق بشر متهم دانست.

به آقای هارپر باید گفت، قانون در مورد همه باید یکسان باشد از سفید پوستهای انگلوساکسون مسیحی تا زردپوستان بودائی و سیاه پوستان و مسلمانان. سیاست یک بام و دو هوا ادامه تبعیض علیه شهروندان  کاناداست.


 

بازدید گروه فرزانگان از باغ گل و گیاه


 

شهروند ـ سعید فرح آبادی: گروه فرزانگان در سال ۲۰۰۲ توسط خانم نسرین صفری تشکیل شد و از سال ۲۰۰۶ تاکنون مدیریت این گروه را خانم اکرم بسیجی به عهده دارد. این گروه در حال حاضر ۶۰ عضو دارد و عضویت در آن محدودیت سنی ندارد.

گروه فرزانگان هر پنجشنبه از ساعت ۷ صبح تا ۳ بعدازظهر برنامه های متنوعی در پریا دارند که با صرف صبحانه مختصری شروع و با برنامه های متنوع ورزشی و آموزشی توسط اساتید مجرب ادامه می یابد.

"فرزانگان" در فصل بهار و تابستان، هر ماه یک برنامه تفریحی دارد که این یکشنبه ۲۵ می۲۰۰۸ با بازدید از باغ گل و گیاه رویال آغاز شد.

۴۰ نفر از اعضای این گروه که قبلا برای بازدید نام نویسی کرده بودند روز یکشنبه ساعت ۱۰ صبح عازم باغ گل و گیاه رویال شدند.

پس از ورود به باغ رویال، مهندس عبدالله حمیدی کارشناس گل و گیاه به توضیح باغ پرداخت.

رویال گاردن از ۵ باغ بزرگ به وسعت ۱۰۰۰ هکتار تشکیل شده و در منطقه ای در همیلتون واقع شده است.

باغ مدیترانه ای، باغ رز، باغ سنگی (گلهای لاله)، باغ درختان میوه زینتی (یاسمن) و باغ زنبق، باغ های مجموعه ی رویال بودند که به دلیل وسعت زیاد آن، تنها سه باغ مورد بازدید قرار گرفت.

در این فضا حدود ۳۰ کیلومتر راه پیاده روی وجود دارد که علاقمندان بتوانند از باغ ها دیدن کنند.

پس از صرف ناهار در باغ یاسمن، دکتر رسته با نواختن ویلون و مهندس علی جهانگیری با صدای گرم خود محفل فرزانگان را شاد و مترنم کردند.

ساعت ۶ بعدازظهر، پس از بازدید از باغ سنگی (گلهای لاله)، وقت بازگشت به تورنتو بود و این در حالی بود که حضور در طبیعت و دیدن گل های رنگین و شاداب روحیه ی همراهان این سفر سیاحتی را دگرگون کرده و طراوت بخشیده بود.

برای اطلاعات بیشتر درباره باغ رویال Royal Botanical Gardens می توانید به وب سایت آن مراجعه کنید:

www.rbg.ca


 


 

استعفای وزیرخارجه کانادا


 

در پی افشای این مساله که وزیر امور خارجه کانادا یک سری اسناد طبقه‌بندی شده را در آپارتمان دوست دختر سابقش که با مجرمان سازمان یافته در ارتباط بوده، جا گذاشته، وی از سمت خود استعفا داد.

به گزارش خبرگزاری رویتر، استفن هارپر، نخست وزیر کانادا گفت: ماکسیم برنیه، وزیرخارجه کانادا متوجه شد که یک سری اسناد دولتی طبقه بندی شده را در یک مکان نامطمئن جا گذاشته و این مساله را به اطلاع من رساند. این یک اشتباه فاحش است. او مسئولیت‌های این اشتباه را پذیرفته و استعفا داده است.

برنیه در استعفانامه ‌اش به هارپر نوشت: آقای نخست وزیر، نقض امنیتی رخ داده تنها و تنها اشتباه من بوده و من مسئولیت کامل اقدامات خود را می‌پذیرم.

پس از افشای مسائل خصوصی ماکسیم برنیه و روابطش با جولی کویلارد، دوست دختر سابقش، وی تحت فشار روزافزون برای استعفا قرار گرفته بود.

کویلارد نیز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فرانسوی زبان TVA اظهار داشت که برنیه در ماه اپریل یک سند را در آپارتمان وی جا گذاشته است.

دیوید امرسون، وزیر بازرگانی کانادا به طور موقت جایگزین برنیه ۴۵ ساله خواهد شد.

برنیه که اگوست گذشته سمت وزارت امور خارجه را در دست گرفت اخیرا به خاطر یک سری اشتباهات تحت انتقادات شدید بوده است.

بارزترین اشتباه برنیه این بود که وی در ماه اپریل علنا پیشنهاد کرد فرماندار استان قندهار افغانستان، جایگزین حامد کرزای، رییس‌جمهور این کشور شود.

کانادا ۲۵۰۰ سرباز را در شهر قندهار مستقر کرده است.

پس از به قدرت رسیدن محافظه‌کاران کانادا در ژانویه‌ی ۲۰۰۶ با شعار پاکسازی سیاست‌های فدرال، برنیه اولین وزیری است که از کابینه‌ی استفن هارپر کنار گذاشته می‌شود.

هارپر چند ساعت قبل از عزیمت به سمت اروپا با چهره‌ای عبوس و گرفته تاکید کرد که کنار رفتن برنیه هیچ ارتباطی با روابط وی با جولی کویلارد ندارد.

وی گفت: این مساله تنها یک دلیل دارد و آن ناتوانی برنیه در حفظ استانداردها در خصوص اسناد دولتی است. صرف نظر از اینکه چه کسی وزیر است و صرف نظر از زندگی خصوصی برنیه، وی یک اشتباه بسیار جدی مرتکب شده است.

جولی کویلارد، دوست دختر سابق ماکسیم برنیه تاکید داشته که هیچ اقدامی علیه کشورش انجام نداده است.

زمانی که استفن هارپر از برنیه خواست وزیر امور خارجه کانادا شود، وی عهده‌دار وزارت صنایع بود.


 

کانادا از صدور روادید برای فعالان کارگری خاورمیانه و آفریقا برای حضور در همایش کارگری خودداری کرد


 

شهروند ـ همایش کنگره کار کانادا روز دوشنبه ۲۶ می ۲۰۰۸ در تورنتو در حالی آغاز به کار کرد که میهمانان دعوت شده از خاور میانه و نیجریه از دریافت روادید ورود به کانادا از سوی سفارت های این کشور محروم ماندند.

کنگره کار کانادا طی بیانیه ای نوشت: سفارت خانه های ما در تهران (ایران)، امان(اردن)، تل آویو(اسرائیل) و کمیسیون عالی کانادا در لاگوس(نیجریه) از اعطای روادید موقت به همکاران ما بدون هیچگونه توضیحی خودداری کردند.

کن گئورگتی، رئیس کنگره کار کانادا، می پرسد: چرا نمایندگان حاضر در این همایش، می بایستی از بخت شنیدن اظهارات رهبران کارگری این کشورها از وضعیت حقوق کارگران و چالش هایی که با آن در کشور خود مواجه هستند، محروم شوند؟ این وضعیت کاملا بی معنی ست.

او افزود: علیرغم تلاش هایی برای تجدیدنظر در این تصمیم طی هفته ی گذشته، تمام آن چیزی که ما دریافت کردیم ایمیلی بود که میگفت"وقتی اعطای ویزا رد میشود، درنظر گرفتن خصوصی بودن موضوع، آنها را از اعلام جزئیات بیشتر درخصوص تصمیمات اخذ شده، منع میکند."

رئیس کنگره کار کانادا ادامه میدهد: زنان و مردانی که در همایش کنگره کار کانادا حضور به هم رسانیده اند، خواستار توضیح قانع کننده تری هستند.

کنگره کار کانادا از ۵۰ کشور جهان نمایندگانی را برای شرکت در همایش دعوت کرده بود که روادید ورود برای برخی از آنان صادر نشد.

کنگره کار کانادا، صدای جنبش کارگری کانادا در سطح ملی و نماینده ی سه میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر است.

در این همایش، اتحادیه های کارگری ملی و جهانی همراه با فدراسیون های استانی و حوزه ای و مشاوران کارگری ۱۳۰ بخش شرکت داشتند.


 

پیام رهبران کارگری ایران به همایش کنگره کار کانادا


 

با گرم ترین درودها به نمایندگان کنگره کار کانادا و با سپاس از دعوت از جنبش مستقل کارگری ایران

متاسفانه، به دلیل خودداری سفارت کانادا در تهران از صدور روادید، ما از حضور در کنگره بازماندیم. این عمل ماهیت تبعیض آمیز دولت محافظه کار کانادا و اینکه آنها تحمل حضور نمایندگان جنبش مستقل کارگری را در کانادا ندارند، به ذهن متبادر می سازد. فراموش نکنیم که نمایندگان سرمایه داری ارتجاعی ایران مکررا برای مناسبت های مختلف به دریافت روادید ورود به کانادا نائل آمده اند و رژیم سرمایه داری محافظه کار کانادا همواره از مهاجران متخصص ایرانی سود برده و هرگز مانعی بر سر راه ورود سرمایه ی ایرانیان به کشورش ایجاد نکرده، اما از صدور روادید برای نمایندگان جنبش مستقل کارگری با بهانه های واهی و غیرمعقول خودداری کرده است. 

با اعتراض به این عمل غیرقابل قبول دولت کانادا، مصرا تقاضا داریم کنگره این موضوع را مورد پیگیری قرار دهد و خواستار توضیحی در این خصوص شود و ماهیت این امر را به اطلاع عموم برساند.

چنین اعمالی به ما ثابت میکند که کارگران جهان هیچ راهی جز تقویت اتحاد و همبستگی خود ندارند زیرا سرمایه داری و رژیم های حامی آن، علیرغم تفاوت ها در مسائلی چون حقوق بشر، سلاح های کشتار جمعی و مجامع بین المللی، در مواردی چون استثمار کارگران اشتراک منافع دارند و حامی یکدیگر هستند.


 

گفتنی ست هفته ی آینده پیامی که نمایندگان ایرانی میخواستند در این همایش قرائت کنند از نظرتان خواهد گذشت و همچنین در این خصوص اطلاعات بیشتری در اختیار خوانندگان شهروند قرار خواهیم داد.

 


 

شهروند ۱۱۷۹ـ ۲۹ می ۲۰۰۸