تا کمتر از یک ماه دیگر اجرایی می‌شود

 

شهروند آرش عزیزی: متقاضیان شهروندی در کانادا اکنون باید مهارت خود در انگلیسی یا فرانسوی را خیلی جدی‌تر از گذشته ثابت کنند. مقررات جدید در این زمینه که جیسون کنی، وزیر مهاجرت، چند سالی ازشان صحبت می‌کرد و بالاخره سال گذشته از آن ها پرده‌برداری کرد از ماه نوامبر، یعنی کمتر از یک ماه دیگر، اجرایی می‌شوند.

به گزارش کندین پرس از اتاوا، طبق این مقررات جدید متقاضیان شهروندی سه راه برای اثبات مهارت زبانی خود دارند.

ارائه نتایج آزمون زبان تحت نظر طرف سومی که مورد تایید دولت باشد، نشان دادن مدرک پایان دبیرستان یا دانشگاه به انگلیسی یا فرانسوی یا اثبات این‌که درس کافی زبان در برنامه‌های مربوطه‌ی دولتی خوانده‌اند.

دانستن فرانسوی یا انگلیسی از سال ۱۹۷۷ از پیش‌نیازهای دریافت شهروندی بوده است، اما این کنی بود که برای اولین بار سعی کرد آن‌را از حالت عمومی خارج کند و مقرراتی مشخص برای آن وضع کند.

این تغییرات از ۱ نوامبر اجرایی می‌شوند.

تحلیلی که در ماه آوریل امسال منتشر شده است نشان می‌دهد مقررات جدید می‌تواند به کاهش درخواست‌های شهروندی بیانجامد چرا که متقاضیان پیش از اقدام به ثبت نام در کلاس‌های زبان می‌پردازند.

در این تحلیل دولتی در ضمن خواندیم که تغییرات پرهزینه خواهند بود: بیش از ۷۰ میلیون دلار خرج برای متقاضیان و نزدیک به ۴۰ میلیون دلار خرج برای دولت‌ها که باید کلاس‌های رایگان آموزش زبان را افزایش دهند.

اما این تحلیل در ضمن گفت این حرکت عموما برای جامعه مفید است چرا که به تقویت مهارت‌های زبانی می‌انجامد.

مدافعان حقوق مهاجران اما معمولا با هر اقدامی که اعطای حقوق شهروندی به مهاجران را دشوارتر کند مخالفت کرده‌اند و این مورد نیز مستثنا از قاعده نیست.