بخش خسارت شرکت های بیمه اخیرا طی گزارشی به مرکز مطالعات بیمه ای انتاریو مطالب جالبی را اعلام کردند که اطلاع از آن برای همه بسیار ضروری و مفید است؛ اول از این جهت که درمی یابیم که در شهر چه خبر است و برای موارد مشابه خود را آماده می کنیم، دوم اینکه با چه مواردی می توان جلوی تبهکاران و سارقان را گرفت.

 

سرقت از منازل مسکونی: در چهارشنبه دو هفته گذشته در تورنتو گروهی از جوانان بین ۱۴ تا ۱۶ سال در یک اقدام از پیش تعیین شده و به سرپرستی یک سارق سابقه دار که فقط ۲۱ سال داشت شروع به سرقت مسلحانه با استفاده از سلاح سرد کردند. آنها با استفاده از ظاهر گول زننده خود به در منازل مسکونی مراجعه و با طرح این مساله که برای یک مرکز خیریه در حال جمع آوری کمک هستند از کم و کیف منزل درمی یافتند که چه مقدار اشیاء قیمتی در محل موجود است. سپس با استفاده از غفلت لحظه ای صاحب خانه دسته جمعی وارد شده و بعد از بستن دست و پای قربانیان از ایشان اخاذی کرده و نسبت به جمع آوری اشیاء قیمتی اقدام و سپس از محل می گریختند.

بعد از تحقیقات گسترده پلیس موفق شد این باند را شناسایی و دستگیر کند. در اولین روز دادگاه که به صورت ویژه و سریع تشکیل شده بود همه این جوانان به مرکز تربیت و اشتغال زایی که همان زندان جوانان است منتقل شدند و این باند منهدم شد، فقط از اشیاء دزدیده شده خبری نبود و شرکت بیمه نتوانست بازیافتی داشته باشد.

مورد دیگری که در چند منزل در منطقه دانشگاه یورک تحقق یافته بود نیز خبر از تشکیلات چند نفره سارقانی را می داد که به صورت بسیار طبیعی به در منازل نزدیک می شدند و یکی از آنها با ادعای اینکه به دنبال آدرس دوستش در حوالی همان کوچه است اقدام به در زدن منزل مورد نظر را می کرد سپس با استفاده از غفلت صاحب خانه همگی با زور و ارعاب وارد شده و دست و پای ساکنان را بسته و سپس همه چیز را به سرقت می بردند. در این نوع سرقت که یک ماه از تحقق آن نمی گذرد هنوز پلیس سرنخی نیافته فقط از نشانی هایی که از قربانیان گرفتند دریافتند که سارقین ۴ نفر بودند و همگی رنگین پوست و با لهجه هایی از کشورهای آفریقایی بودند. در این خصوص باز کردن در و پاسخ به کسی که او را نمی شناسید کاملا اشتباه است. کارشناسان ایمنی و حفاظت شرکت های بیمه به این نکته اشاره می کنند که در منزل برای باز کردن اتوماتیک نیست هیچ موقع بدون اطمینان از اینکه چه کسی پشت آن است اقدام به باز کردن آن نکنید تا بعد غافلگیر شوید. کلا به همه در خانه بیاموزید که اگر در هدفش باز شدن به روی همه بود اصلا ساخته نمی شد.

 

بسته های پستی مسموم و آلوده: اگر چه که سیستم پستی کانادا بسیار مطمئن و امن می باشد ولی بایستی به این نکته اشاره کرد که در چندین مورد گزارش شده چند نفر بسته های پستی مسموم و آلوده به ویروس های خطرناک دریافت کردند که تعجب همه را برانگیخته است. شرکت های بیمه در بخش های مختلف غرامتی و خسارتی از این نکته بیشتر متحیر هستند که دریافت کنندگان نه از نخبگان سیاسی هستند و نه در زمره ثروتمندان می باشند.

حال اگر با بسته مشکوکی روبرو شدید و یا از بسته پستی شما بو یا رنگ خاصی متصاعد می شود، سریعاً آن را به داخل صندوق عقب ماشین یا محل دربسته ای منتقل و خود را به مرکز پزشکی برای امدادرسانی برسانید. بعد از این که از وضعیت جسمی خود مطمئن شدید با نزدیک ترین مرکز پلیس تماس گرفته و موضوع را با ایشان در میان بگذارید.

از مواردی که کارشناسان بهداشت بیمه ای به آن اشاره کردند آن است که به هیچ عنوان سعی نکنید که اقدام به پاکسازی بسته یا محل نمایید هر چه سریع تر بسته مشکوک را از خود دور کنید و آن را در یک فضای بسته بدون تهویه هوا قرار دهید چرا که تهویه هوا خود باعث انتقال آلودگی در این حالت خاص می شود.

هدف از انتقال گزارشات ایمنی شرکت های بیمه قطعا نگران کردن شما خوانندگان محترم نیست بلکه توجه به این نکته مهم است که با پیروی از روش های جلوگیری از خطر می توانید جان و مال خود را امن و ایمن نمایید.

فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها

farsadi@insurefar.com