از بین رفتن و زوال شنوایی به کاهش ناگهانی یا تدریجی قدرت شنوایی گفته می شود. برحسب دلیل آن، این مشکل می تواند خفیف تا حاد و همچنین برگشت پذیر، موقتی یا دائمی باشد. از این مشکل به نام اختلال شنوایی نیز یاد می شود که عدم شنوایی مادرزادی نیز از جمله آن است. کاهش تدریجی شنوایی ممکن است همه سنین را تحت تاثیر قرار دهد.

در بررسی که در مرکز بهداشت حرفه ای دانشگاه دانیو اسکاتلند در سال ۱۹۷۸ بر روی یکصد کارگر مرد تحت عنوان تاثیر حساسیت‌های فردی بر روی اثرات صدا از نظر کاهش قدرت شنوایی انجام گرفت، تاثیر عواملی چون سن، سابقه تماس با صدا، اختلالات قلبی و عروقی، دیابت و اعتیاد به سیگار بر روی افراد تحت مطالعه ارزشیابی گردید. نتایج حاصله از این مطالعه نشان داد که: ۱ـ علاوه بر تاثیر مستقیم سن و سابقه کار، اعتیاد به سیگار نیز با کاهش شنوایی ارتباط مستقیم دارد و ۲ ـ  هیچگونه ارتباطی بین کاهش شنوایی و اختلالات قلبی و عروقی، دیابت به دست نیامد.

در گزارش دیگری از دکتر اریک فرانس، از سرپرستان گروه تحقیقاتی توانایی گوش میانی، افراد سیگاری و چاق در دریافت فرکانس های صوتی بالا آسیب می بینند. در مقاله دیگری از سایت علمی دانشجویان متوجه شدیم که تعدادی از قرص های لاغری، علت ضعف شنوایی بیماران معرفی شده و سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA) از تولید کنندگان این داروها خواسته تا نسبت به تغییر دادن این داروها، تصمیمی اتخاذ کنند تا مصرف کنندگان با عوارض در ابتدا سرگیجه و صدای زنگ و بعد کاهش شنوایی ناگهانی و یا از دست دادن شنوایی روبرو نشوند.

براساس گزارش های منتشر شده از سازمان بهداشت جهانی، عوامل مستعد کننده‌ای نیز در کاهش شنوایی دخالت دارند که می توان به آلرژی، سن بیمار، تغییرات فشار اتمسفر و حالات هیجانی اشاره کرد که با توجه به نقش استرس در ایجاد بیماری ‌های مختلف مشخص شده است بین سطح استرس با بروز کم شنوایی ناگهانی ارتباط وجود دارد.

صرف نظر از عواملی که می تواند به کم شنوایی یا ناشنوایی کمک کند، کم شنوایی یک معلولیت پنهان است که در ظاهر کسی متوجه آن نمی‌شود. این در حالی است که کم شنوایی بسیار دست و پاگیر است و با هیچ معلولیت دیگری قابل مقایسه نیست چون این اختلال باعث ناتوانی فرد در برقراری ارتباط با دیگران می‌شود. طبعا کاهش قدرت شنوایی می تواند بر عملکرد شخص در محل کار و خانه تاثیر بگذارد، همچنین امنیت فردی شخص را نیز در مخاطره بیندازد. کاهش قدرت شنوایی چون باعث کاهش ارتباطات اجتماعی فرد می شود، می تواند منجر به تنهایی، افسردگی، و فقدان استقلال شخصی شود، اما ابزارهایی هستند که می توانند به شما در این زمینه کمک کنند. عده زیادی در چنین مرحله ای به خاطر قیمت بالای سمعک دیرتر به سراغ آن می روند، در حالی که استفاده از سمعک می تواند مشکلات روحی و روانی افرادی که دچار ضعف شنوایی هستند را کاهش دهد. بیمه راهکار مناسبی در این زمینه ارائه داده و ضمن برخورداری از پوشش های متفاوت و متنوع، امکان استفاده از سمعک در زمان نیاز را می دهد. بیمه را در زمان مناسب اخذ کنیم تا در روز نیاز، به مشکلات مالی برخورد نکنیم.

 

* محمد رحیمیان، کارشناس بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbime