دادگاه عالی کانادا حکم داد

شهروند آرش عزیزی: حکم تاریخی دادگاه عالی کانادا شرایط حقوقی بیماران مبتلا به ویروس اچ.آی.وی، که می‌تواند منجر به بیماری مخوف «ایدز» شود، را عمیقا دگرگون کرده است.

بالاترین مرجع قضایی کانادا اعلام کرد کسانی که سطح اچ.آی.وی پایینی دارند در صورت استفاده از کاندوم نیازی به افشای ویروس خود به همراه جنسی‌شان ندارند. پیش از این عدم افشای ابتلا به این ویروس می‌توانست منجر به حبس ابد شود.

دادگاه در تصمیم خود، که با رای ۹ به هیچ به دست‌آمد، گفت این تصمیم را با بررسی آخرین پیشرفت‌های پزشکی در زمینه‌ی اچ آی وی/ ایدز گرفته است. داروهای جدید هنوز نمی‌توانند اچ آی وی را به کلی از بین ببرند اما می‌توانند سطح آن  را در خون بسیار پایین بیاورند.

تصمیم قبلی دادگاه در این مورد در سال ۱۹۹۸ که گفته بود مبتلایان به اچ آی وی در صورت عدم اطلاع به همراهان جنسی خود با اتهام «تجاوز جنسی به عنف» روبرو می‌شوند که می‌تواند منجر به حبس ابد شود.

با این حساب رای جدید دادگاه پیروزی مهمی برای فعالان اچ آی وی/ایدز محسوب می‌شوند. این فعالان گفته بودند قوانین کنونی می‌تواند باعث گیجی شود و به طور ناهمگون به کار گرفته شود. آن‌ها خواهان از میان رفتن کل قانون یا حداقل رقیق‌تر شدن آن بودند که تنها به این دومی دست پیدا کردند.

شبکه‌ی حقوقی اچ آی وی/ایدزِ کانادا جمعه‌ی هفته‌ی گذشته با انتشار بیانیه‌ای گفت با گذشت ۱۴ سال و «علیرغم پیشرفت‌های چشمگیر در دانش عملی» معلوم نیست چرا دادگاه عالی کانادا، کاندوم را برای تمام انواع اچ آی وی کافی ندانسته و تنها برای انواع پایین آن.