شهروند آرش عزیزی: سیاست‌های متغیر، متلاطم و غیر قابل پیش‌بینی که جیسون کنی، وزیر مهاجرت، هر روز معرفی می‌کند باعث شده محبوبیت کانادا نزد علاقمندان مهاجرت به این کشور کاسته شود. این لب کلام گزارش جدیدی است که یکی از معتبرترین بنیادهای پژوهشی کشور منتشر کرده است.

گزارشِ «بنیاد می‌تری» (Maytree Foundation) می‌گوید تغییرات چشمگیری که اتاوا در نظام مهاجرت وارد کرده شاید کار را سریع‌تر کند و حتی به نیازهای کوتاه‌مدت بازار کار پاسخ بگوید اما آینده‌ی کانادا به عنوان کشوری برای مهاجران را جوری تغییر می‌دهد که از محبوبیت و جایگاه جهانی آن کاسته شود.

در این گزارش، که قرار است پنجشنبه‌ی این هفته منتشر شود، اما بخشی از مفاد آن‌ را تورنتو استار منتشر کرده است، می‌خوانیم که در صورت ادامه‌ی این سیاست‌ها کانادا در آینده کشور مورد انتخاب مهاجران «بخصوص برای افراد با مهارت بالا که تمام کشورهای صنعتی و بعضی کشورهای در حال توسعه به آن‌ها علاقمندند» نخواهد بود.

این گزارش که نوشته‌ی نائومی البوئیم، استاد سیاست‌گذاری عمومی دانشگاه کوئینز به همراه کارن کوهل، دستیار سابق معاون وزیر شهروندی انتاریو، است، تک تک تغییرات دولت هارپر در نظام مهاجرت و پناهجویی بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ را بررسی می‌کند.

گزارش ابوئیم و کوهل که ۹۶ صفحه طول و «شکل دادن به آینده» نام دارد با نگاه کاملا منفی به اقدامات کنی نمی‌نگرد. بعضی اقدامات او بالقوه مثبت دانسته شده‌اند. از آن جمله: تغییر تمرکز برنامه‌ی کارگر ماهر فدرال، ابتکار جهت آوردن صنعتکاران ماهر به کانادا، روند تجدید نظر برای پناهجویان منتخب، افزایش حفاظت از پرستاران مهاجر و اعطای اقامت دائم به دانشجویان ویزایی واجد شرایط.

اما بسیاری از اقدامات نیز «مشکل‌آفرین» دانسته شده‌اند از جمله تصمیم برای حذف تمامی درخواست‌های مهاجرت به ضرب تصویب پارلمان؛ قطع پذیرش درخواست‌های مهاجرت اعضای خانواده؛ اتکا به کارگران خارجی موقت برای رسیدگی به نیازهای بازار کار؛ دشوارتر کردن پیش‌نیازهای شهروندی؛ فهرست کشورهای امن برای پناهجویانی که به خواسته‌هایشان سریع‌تر رسیدگی خواهد شد و حبس اجباری پناهجویانی که دسته‌جمعی به کانادا می‌آیند.

گزارش در ضمن از دولت محافظه‌کار انتقاد می‌کند که با شیوه‌های غیردموکراتیک تغییرات مورد نظر خود را به کرسی می‌نشاند. از جمله این‌که آن‌ها را درون لایحه‌های بزرگ و لایحه‌های بودجه می‌نشاند و امکان بحث تک تک موارد را فراهم نمی‌کند و قدرت هایی به وزیر مهاجرت داده که می‌تواند بدون نظارت پارلمان و مردم تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند.

البوئیم در گفتگو با تورنتو استار گفته تصمیم اتاوا برای حذف سرشماری اجباری با فرم طولانی که می‌تواند منبع مفیدی برای کسب آمار در مورد تاثیر سیاست های مهاجرت باشد نیز باید مورد انتقاد قرار بگیرد.