شهروند آرش عزیزی: کشیش جنجالی اهل فلوریدا که به اقدامات افراطی ضداسلام خود معروف است به دلیل سابقه‌ی درگیری‌اش با قانون در آلمان و آمریکا از ورود به کانادا منع شد تا نتواند در مناظره‌ای که برای شرکت در آن دعوت شده بود شرکت کند.

تری جونز رهبر کلیسای کوچکی به نام «مرکز ارتباط جهانِ داو» (Dove World Outreach Centre) واقع در گینزویلِ‌ فلوریدا پنجشنبه‌ی هفته‌ی گذشته چهار ساعت بر سر مرز ویندزر معطل شد و نهایتا اجازه‌ی ورود به کانادا را نیافت. قرار بود او در گردهمایی که آن شب جلوی مجلس انتاریو برگزار شد، شرکت کند.

جونز در این سفر به همراه کشیش دیگری به نام وین سپ بود. ماشین آن‌ها،‌ تلفن‌هایشان و کامپیوترهایشان مورد جستجوی آژانس خدمات مرزی کانادا قرار گرفت. مقامات در جستجوی خود به پلاکاردهایی رسیده بودند که رویشان نوشته بود «مکان آتش‌زدن قرآن» و «اسلام، نازیسم جدید است.»

تری جونز از مرز کانادا بازگردانده شد

فران اینگرام، سخنگوی جونز در فلوریدا،‌ از این واقعه ابراز تاسف کرد و گفت «مساله او نیست. مساله آزادی بیان در غرب است.»

مقامات علت عدم ورود جونز به کشور را جریمه‌ای دانستند که در سال ۱۹۹۳ در آلمان علیه او اعمال شده بود چرا که از لقب «دکتر» برای خودش استفاده کرده بود و در ضمن متهم شدنش به برهم زدن آرامش در تظاهراتی در دیترویت در سال گذشته.

اینگرام تاکید کرد جونز در هر دو مورد در دادگاه تبرئه شده است، اما مقامات مرزی گفتند بدون ارائه‌ی برگه‌ای که این تبرئه را نشان دهد به او اجازه‌ی ورود نمی‌دهند.

این اولین بار نیست که کانادا ورود افراد جنجالی به کشور را سد می‌کند.

معظم بیگ، فعال بریتانیایی که قبلا زندانی گوانتانامو بود، اما در نهایت بدون اتهام آزاد شد، دو بار از ورود به کانادا منع شده است. بیگ در توری جهانی شرکت می‌کرد تا از تجربه‌های خود در زندان مخوف آمریکا بگوید. دولت کانادا او را متهم کرد که عضو سازمان القاعده است.

در سال ۲۰۱۰، ذاکر نائیک، موعظه‌خوان تلویزیونی مسلمان مقیم مومبای، اجازه‌ی حضور در کنفرانسِ «سفر ایمان» در تورنتو را نیافت چرا که قبلا حرف‌هایی تاییدآمیز راجع به بن لادن زده بود.

جنجالی‌تر از همه در سال ۲۰۰۹ بود که جورج گالووی، نماینده‌ی چپ‌گرای مجلس بریتانیا (که در آن هنگام نماینده نبود اما پیش از آن سابقه‌ی نمایندگی مجلس را داشت و اکنون نیز به وست‌مینیستر بازگشته است)، به جرم ادعای حمایت از حماس (که کانادا گروهی تروریستی می‌نامد) از ورود به کشور منع شد.

تری جونز را گروهی به نام «کانادایی‌های متحد علیه تروریسم» دعوت کرده بود و قرار بود ساعت ۶ عصرِ پنجشنبه در تورنتو در مناظره‌ای در مورد آزادی بیان شرکت کند.

الن اینستاس، برگزار‌کننده‌ی کنفرانس فوق، به رسانه‌ها گفت حرکت دولت نشان از «بزدلی بسیار» می‌دهد و گفت جلسه بدون حضور جونز برگزار خواهد شد.

تری جونز در سال ۲۰۱۰ وقتی معروف شد که اعلام کرد در نهمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر می‌خواهد روز بین‌المللی قرآن‌سوزان راه بیاندازد. در پی آن ماجرا شورش‌هایی خونین در افغانستان درگرفت. مقامات محلی فلوریدا با استناد به قوانین آتش‌نشانی جلوی اقدام جونز را گرفتند.