ایراد وزارت کار برطرف شد. مجمع عمومی انجمن صنفی در نوبت دوم به حد نصاب رسید. با حضور ۹۳۰ عضو پیوسته انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران مجمع عمومی عادی نوبت دوم این نهاد صنفی به نصاب لازم رسید و انتخابات هیئت مدیره و بازرسان برگزار شد.



شماره ۱۱۹۲ ـ ۲۸ آگوست ۲۰۰۸


 

سایت انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران: ایراد وزارت کار برطرف شد. مجمع عمومی انجمن صنفی در نوبت دوم به حد نصاب رسید.

انتخابات انجمن صنفی روزنامه نگاران

 

با حضور ۹۳۰ عضو پیوسته انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران مجمع عمومی عادی نوبت دوم این نهاد صنفی به نصاب لازم رسید و انتخابات هیئت مدیره و بازرسان برگزار شد.

به گزارش سایت انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در این مجمع که صبح پنج شنبه ۳۱ مرداد در تالار اصلی حسینیه ارشاد برگزار شد، ابتدا هیئت رئیسه مجمع عمومی عادی انتخاب شد و آقایان علیرضا رجایی و فیض الله عرب سرخی به عنوان رئیس و نائب رئیس و مسعود هوشمند رضوی به عنوان منشی و خانمها فرهادپور و آموسی به عنوان ناظر انتخاب شدند و پس از آن مجمع وارد دستور کار خود شد. ابتدا گزارش هیئت مدیره خوانده شد و مورد تایید اکثریت اعضا قرار گرفت، سپس بازرسان گزارش خود را ارائه دادند و در نهایت انتخاب هیئت مدیره و بازرسین از میان نامزدهای اعلام شده به عمل آمد.

پس از آن رای گیری و شمارش آراء‌ که تا ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه عصر پنج شنبه به طول انجامید، از میان ۹۲۵ رای ماخوذه نتایج زیر به دست آمد:

انتخابات انجمن صنفی روزنامه نگاران

 

اعضای هیئت مدیره به ترتیب آراء کریم ارغنده پور با ۷۴۶ ، ماشاءالله شمس الواعظین با ۶۸۱، بهروز گرانپایه با ۶۷۲، علی مزروعی با ۶۳۲، عذرا فراهانی با ۶۱۷، سیدابوالحسن مختاباد با ۵۷۷ و ایرج جمشیدی با ۴۸۲ رای به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انتخاب شدند.

محمد رضا مقیسه با ۳۷۷، اسماعیل آزادی با ۳۶۱ و شهریار شمس مستوفی با ۲۹۳ رای به عنوان اعضای علی البدل هیئت مدیره برای مدت سه سال انتخاب شدند.

برای بازرسان هم دلبر توکلی با ۷۰۹ رای، مهرداد خدیر با ۶۳۵ و فرزام شیرزادی با ۴۹۰ رای به عنوان بازرسان اصلی و محمد رضا فهمیزی و قنبر حاجی وند به عنوان بازرسان علی البدل انتخاب شدند.

انتخابات انجمن صنفی روزنامه نگاران 

در صورتی که تعداد حاضران در مجمع،‌ اعم از حضوری و وکالتی به عدد ۱۰۸۵(نصف + ۱) می‌رسید مجمع عمومی فوق العاده انجمن صنفی برای اصلاح بندهایی از اساسنامه برگزار می‌شد که به دلیل به نصاب نرسیدن مجمع عمومی فوق العاده برای اصلاح اساسنامه برگزار نشد.


 

بدین ترتیب ایراد قانونی وزارت کار و تایید آن توسط دیوان عدالت اداری با برگزاری انتخابات در نوبت دوم برطرف شد.

برابر اساسنامه انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران تنها دو نوبت برای برگزاری مجمع عمومی پیش بینی شده و اساسنامه درباره برگزاری نوبت سوم سکوت کرده بود، اما انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران در سال ۸۵ با استناد به عرف مجامع عمومی و استعلامی که از وزارت کار دولت هشتم اخذ کرده بود، نوبت سوم انتخابات را هم برگزار کرد که با اشکال وزارت کار و نپذیرفتن دلایل انجمن، کار به شکایت از وزارت کار به دیوان عدالت اداری موکول شد. دیوان عدالت در ابتدای فروردین شکایت انجمن صنفی روزنامه نگاران را وارد ندانست و بنا براین هیئت مدیره انجمن در دو نوبت اقدام به برگزاری مجمع عمومی برای برطرف ساختن ایراد وارده وزارت کار کرد که در نوبت دوم توانست با بسیج اعضاء این نهاد شاخص حوزه روزنامه نگاری را از خطر انحلال نجات دهد.

در این نشست ناظر وزارت کار حضور نداشت، اما اسناد برگزاری انتخابات هفته آینده برای تایید وزارت کار به این وزارتخانه ارسال خواهد شد.

 

انتخابات انجمن صنفی روزنامه نگاران

بدرالسادات مفیدی دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در گفت‌وگویی حضور اعضای انجمن را در این دوره مجمع عمومی چشمگیر توصیف کرده و افزود: این حضور سرنوشت انجمن را به نحوی دیگر رقم زد و لذا امیدوار هستیم چالشی که میان وزارت کار و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران طی دو سال گذشته به وجود آمده بود، رفع شده و از این به بعد دیگر خللی برای ادامه فعالیت انجمن ایجاد نشود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا باز هم امکان دارد که وزارت کار صحت این انتخابات را تایید نکند، گفت: بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد، زیرا مورد اختلافی میان وزارت کار و انجمن برگزاری انتخابات سال ۸۵ هیات‌مدیره در نوبت سوم مجمع عمومی بود. استدلال وزارت کار این بود که چون اساسنامه انجمن درخصوص برگزاری مجمع عمومی نوبت سوم مسکوت است و تنها به حدنصاب نوبت اول و دوم مجمع عمومی در آن اشاره شده است، ما نمی‌توانیم در نوبت سوم مجمع عمومی داشته باشیم، اما اکنون که توانستیم به همت اعضا در این دوره انتخابات را در مجمع عمومی نوبت دوم برگزار کنیم، دیگر جای هیچ ایراد و اشکالی از سوی وزارت کار وجود ندارد.

دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران در عین حال اصلاح اساسنامه را در اولویت همه کارهای این انجمن دانست و اظهار امیدواری کرد که در زمانی مناسب‌تر مقدمات برگزاری اصلاح اساسنامه فراهم آید.