بنا به اطلاعات موجود در رسانه های اروپایی و آمریکایی، هواپیمای مسافربری که از بیشکک واقع در قرقیزستان به مقصد مشهد در حال پرواز بود و پس از برخاستن در نزدیکی فرودگاه این شهر سقوط کرد، حدود دو ماه قبل از سوی اتحادیه اروپا برای ورود به حریم هوایی این منطقه منع شده بود و شرکت آسمان ایران نیز در این حادثه تقصیری نداشته است.



شماره ۱۱۹۲ ـ ۲۸ آگوست ۲۰۰۸


 

سقوط هواپیمای مسافری عازم ایران


 

عصرایران: بنا به اطلاعات موجود در رسانه های اروپایی و آمریکایی، هواپیمای مسافربری که از بیشکک واقع در قرقیزستان به مقصد مشهد در حال پرواز بود و پس از برخاستن در نزدیکی فرودگاه این شهر سقوط کرد، حدود دو ماه قبل از سوی اتحادیه اروپا برای ورود به حریم هوایی این منطقه منع شده بود و شرکت آسمان ایران نیز در این حادثه تقصیری نداشته است.

نشریه "دی ولت" چاپ آلمان در این مورد نوشت: هواپیماهای شرکت خطوط هوایی آتیک قرقیزستان به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی بین المللی از تاریخ چهارم جولای سال ۲۰۰۸ میلادی از ورود به حریم هوایی اروپا منع شده بودند و بالاخره این مشکل حادثه ساز شد.

روزنامه دیترویت نیوز چاپ آمریکا نیز نوشت: هر چند آمار مختلفی از تعداد کشته شدگان حادثه سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی شرکت آیتک منتشر شد، اما آخرین اخبار حاکی از آن است که ۲۵ نفر از مجموع ۹۰ مسافر جان سالم به در برده اند.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سرنشینان هواپیمای سقوط کرده، ۲۴ قرقیزستانی، ۵۲ ایرانی، سه قزاقستانی، دو کانادایی و دو نفر از اتباع چین و ترکیه بوده اند که ملیت هفت نفر باقی مانده و جان باختگان هنوز مشخص نشده است.

بنا به گزارش رسانه های خارجی، این پرواز شرکت هواپیمایی آتیک قرقیزستان تحت نظر شرکت هواپیمایی آسمان ایران کار می کرد.

در عین حال، مامیتوف مشاور رییس شرکت آتیک به آسوشیتدپرس گفت: خبر مدیریت هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت ما توسط شرکت آسمان شایعه است و این هواپیما متعلق به خودمان بود هم اینکه خودمان آن را مدیریت و هدایت می کردیم.

 

اعتصاب غذای ۸۰ زندانی سیاسی و مدنی کرد


شبکه حقوق بشر کرد: بیش از ٨۰ نفر از زندانیان سیاسی و مدنی کرد به اعتصاب غذای سراسری پیوستند.

فرزاد کمانگر

بنابر گزارشات رسیده از سوی خانواده های زندانیان سیاسی و مدنی کرد، هم چنین اطلاعاتی که از درون زندانهای سراسر کشور به دست آمده، بیش از٨۰ نفر از زندانیان سیاسی و مدنی کرد در روز نخست ـ در زندانهای اوین و تهران و ارومیه و سنندج و مهاباد ـ به اعتصاب غذای سراسری پیوسته اند.

بر اساس این گزارشات؛ ۴۰ نفر اززندانیان سیاسی و مدنی کرد در زندان ارومیه، ۱٣ نفر در زندان مرکزی سنندج،٨ نفر در زندان اوین و ۱۵ نفر در زندان مهاباد و دیگر شهرها، اعتصاب غذای نامحدودی را آغاز کرده اند.

انتظار می رود طی روزهای آینده شمار بیشتری از زندانیان به اعتصاب غذای سراسری بپیوندند.

این اعتصاب غذا از روز دوشنبه و با امضای بیانیه ای از سوی زندانیان سیاسی و مدنی کرد در تمام زندانهای کشور، آغاز شد و هدف از آن اعتراف حاکمیت به هویت سیاسی و مدنی این زندانیان و در پیش گرفتن رفتاری شرافتمندانه با آنان، تجدید نظر در اعدام دسته جمعی زندانیان و توقف فوری اجرای احکام اعدام کلیه زندانیان سیاسی و مدنی و پایان دادن به شکنجه و نقض های مکرر حقوق بشر در کردستان عنوان شده است.


انتقال منصور اسانلو به زندان رجایی شهر


 

ادوارنیوز: طبق اخبار رسیده به سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهرامنصور اسانلون و حومه؛ منصور اسانلو رئیس هیئت مدیره سندیکا که قرار بود روز دوشنبه جهت معاینات چشم به بیمارستان شهید لبافی نژاد منتقل شود به جای انتقال به بیمارستان به زندان رجائی شهر کرج منتقل شد.

 

 

به گفته خانواده منصور اسانلو، نامبرده طی تماس تلفنی از زندان رجائی شهر اعلام کرد روز گذشته با نامه دادسرای ویژه امنیت به زندان رجائی شهر کرج منتقل شده و هم اکنون در قرنطینه این زندان به سر می برد.


 

بازنشستگی اجباری دکتر محمدی گرگانی استاد دانشگاه علامه


 

ادوارنیوز: به دنبال اجرای انقلاب فرهنگی دولت احمدی نژاد در دانشگاه ها، دکتر محمد محمدی گرگانی نیز بازنشسته ‏شد. طرح بازنشسته شدن استادان دانشگاه ها که در دولت احمدی نژاد آغاز شد اکنون وارد مرحله ای تازه شده ‏و قرار است تا پاکسازی تمامی استادهای قدیمی ادامه یابد. گزارش ها حاکی از آن است که ادامه همکاری ‏دکتر محمد محمدی گرگانی با دانشگاه به صورت حق التدریس ، تنها با موافقت وزیر علوم امکان پذیر است.

براساس قانون، استادان دانشگاه تنها پس از ۳۰ سال تدریس یا با عبور از سن ۶۵ سالگی با درخواست ‏ریاست دانشگاه بازنشسته می شوند. با این همه استادان دانشگاه می توانند تا سن ۷۰ سالگی به تدریس و ‏تحقیق در دانشگاه مشغول باشند. دکتر محمدی تنها استاد در دانشگاه حقوق علامه طباطبایی است که بدون ‏درخواست خود بازنشسته شده است.

دکتر محمد محمدی گرگانی مدیر گروه حقوق بشر و حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشکده علامه طباطبایی ‏بوده است که در تاسیس این دو گروه نقش اساسی داشته است. وی در این دانشکده در دوره های کارشناسی، ‏کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می کرد.

دکتر محمد محمدی گرگانی، دکترای حقوق عمومی خود را از دانشگاه برادفورد انگلستان گرفت. موضوع ‏رساله دکتر محمدی گرگانی درباره "مشروعیت نظام سیاسی در قانون اساسی ایران با ملاک دمکراسی" بوده ‏است. در رساله دکتر محمدی گرگانی سئوال اصلی این بوده که آیا نظام سیاسی ایران با قانون اساسی موجود ‏می تواند دمکراتیک باشد؟ نخستین موضوعی که دکتر محمدی برای تز دکترای خود انتخاب کرده بود "بررسی ‏نظریه شورای نگهبان در قانون اساسی ایران و قانون اساسی در فرانسه"‏‎ ‎بود که مورد تایید ایران قرار ‏نگرفت.

به گفته برخی منابع در وزارت علوم به محض اینکه دکتر محمدی برای تحصیل به خارج از کشور اعزام شد ‏یک هیات از مجلس شورای اسلامی به وزارت علوم فرستاده شد تا بررسی کنند نامبرده به چه مجوزی به ‏خارج از کشور اعزام شده است. این گزارش حاکی است که هدف از اعزام هیات مذکور تهیه گزارش و ‏برخورد با دکتر معین وزیر علوم وقت و در نهایت برگرداندن دکتر محمدی از انگلیس بوده است.‏

دکتر محمد محمدی گرگانی، نماینده مردم گرگان در مجلس ‏شورای اسلامی اول، به همراه ۲۱ نفر از دوستان ‏خود در ۲۱ اسفند سال ۱۳۷۹ تحت عنوان گروه ملی ـ ‏مذهبی ها به حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی ‏دستگیر و زندانی شد. او پس از دو روز با قید التزام آزاد شد، ‏ولی در تاریخ ۲۷ آذر۱۳۸۰ شعبه مذکور مجددا ‏محمدی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی مورد بازجویی ‏قرار داد. او به دنبال اتهام عضویت در تشکیلات ملی ـ مذهبی ها با اتهامات دیگری نظیر تبلیغ علیه نظام و امضای بیانیه‌های مختلف در موضوعاتی از جمله ‏حوادث کوی دانشگاه ۱۳۸۷، قتل های زنجیره ای و. .. در سال ۱۳۷۹ به دادگاه احضار شد و دادگاه به خاطر ‏تبلیغ علیه نظام او را ابتدا به ۱۰ ماه و با تجدید نظر به ۴ ماه زندان محکوم کرد که به دستور هاشمی ‏شاهرودی حکم وی هنوز اجرا نشده است. ‏


 

دومین اعدام نوجوانان در مدت یک هفته

 

۵ کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران: روز سه شنبه مقامات ایرانی بهنام زارع را به دار آویختند؛ نوجوانی که به خاطر قتل در سن ۱۵ سالگی محکوم شده بود. درست یک هفته پیش، رضا حجازی که در سن ۱۵ سالگی مرتکب جرم شده بود در تاریخ ۲۹ مرداد ماه ۱۳۸۷ اعدام شد.

ایران پیشگام جهانی اعدام نوجوانانی است که در سن زیر ۱۸ سالگی مرتکب جرم شده ‌اند. هیچ کشور دیگری در سال جاری میلادی هیچ نوجوانی را اعدام نکرده است. ایران به عنوان یکی از اعضای امضا کننده میثاق بین المللی حقوق سیاسی مدنی و پیمان حقوق کودک موظف است که به چنین اعدامهایی پایان دهد.

 هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:"تعداد به شدت رو به افزایش اعدام نوجوانان، گواه وحشتناک و نگران کننده بی‌توجهی کامل دولت ایران به حقوق شهروندان و قانون بین‌المللی است." وی تاکید کرد که "لازم است که شرکای تجاری ایران الزامات اخلاقی تجارت با یک چنین دولتی را مورد بازنگری قرار دهند."

بهنام زارع متولد ۱۳۶۸، بر اتفاقی بودن جرمش در یک درگیری کودکانه تاکید کرده بود. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران نسخه ‌ای از حرفهای بهنام زارع را که از درون زندان قبل از اعدامش ضبط شده بود دریافت کرده است. او گفته بود:"من زندانی بهنام زارع هستم. من به مدت سه سال است که در زندان عادل آباد شیراز محبوس هستم. من قاتل هستم. من در سن ۱۵ سالگی مرتکب قتلی شدم. من از کردار خودم الان پشیمان هستم. شما ای مدافعان حقوق بشر، شما ای انسانهای آزاد منو نجات بدهید. اون یک اتفاق تصادفی بود. خواهش می کنم منو نجات بدهید. من میخواهم زنده بمانم. من می خواهم آزاد باشم. من دارم آخرین روزهای زندگی ام را طی می کنم. ممکن است هر لحظه منو به پای چوبه دار ببرند. آیا خدا راضی است که من در ۱۵ سالگی چشم از جهان ببندم. ای کسانی که صدای منو می شنوید، آیا کسی هست که به من کمک کند؟ من از شما می خوام که صدای منو به گوش همه مسئولین برسانید. می خوام که منو نجات بدهید. من می خوام زنده بمونم."

خانواده و وکیل بهنام زارع از زمان و مکان اعدام او مطلع نبودند و این نقض قوانین بین المللی است.

با این دو اعدام اخیر، تعداد نوجوانان اعدام شده در ایران در سال جاری میلادی به ۶ نفر رسید. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و سایر سازمان های حقوق بشر از احکام ۱۳۲ نوجوان دیگری که در صف اعدام هستند، خبر می دهند.

 کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از مقامات قضایی ایران می خواهد که فورا اعدام نوجوانانی را که در صف اعدام هستند متوقف کرده و مجازاتهای دیگری را جایگزین حکم اعدام آنها بکند.

هادی قائمی می گوید: "اصرار هولناک مقامات قضایی ایران در اجرای چنین اعدامهای ظالمانه ای، علیرغم فریادهای اعتراضی در داخل و خارج کشور، با سرعت و پشت سر هم فقط از تشنه به خون بودن مقامات حکایت می کند. هیچ نشانه ای از حل ریشه ای مسائل اقتصادی و اجتماعی ای که منجر به چنین جرایمی می شود در ایران مشاهده نمی شود."

۲۴ سازمان مهم حقوق بشر منطقه ای و بین المللی در یک ائتلافی در تاریخ ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۷ از دولت ایران خواستند که به اعدام نوجوانان پایان بدهد. نمایندگان سازمان ملل متحد بارها از دولت ایران خواستار رعایت تعهدات بین المللی اش شده اند. بهنام زارع درست یک روز بعد از اینکه اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعدام رضا حجازی را محکوم کرد، اعدام شد. اتحادیه اروپا در این بیانیه تاکید کرده بود که این اعدام نقض فاحش الزامات بین المللی حقوق بشر ایران است.

 

نامه سرگشاده درباره ۵ سال حکم زندان

یوسف عزیزی بنی طرف


 

صدور حکم پنج سال زندان تعزیری برای آقای "یوسف عزیزی بنی طرف" نویسنده، مترجم و روزنامه نگار نامدار عرب ایرانی و عضو هئیت دبیران کانون نویسندگان ایران از طرف شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، ما را بر آن داشت تا از شما بانوان و مردان آزاده یاری بخواهیم.

 

یوسف عزیزی بنی طرف

اتهام دادگاه علیه ایشان که بر اساس گزارشهای ماموران وزارت اطلاعات تنظیم شده، عبارتست از: " اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران". در شرح این اتهام برمواردی همچون "دامن زدن به تظاهرات مردم عرب اهواز در ۱۵ اپریل ۲۰۰۵ (۲۶ فروردین ۱۳۸۴)، درخواست برای تدریس زبان عربی در مرحله ابتدایی، مصاحبه با رسانه های فارسی و عربی در خارج" و نظایر آن هم تاکید شده است.

دلایل واقعی این اتهامات ناوارد و حکم ظالمانه عبارتند از:

الف ـ آقای یوسف عزیزی بنی طرف مثل همه روشنفکران و آزادیخواهان ایرانی همواره خواستار اجرای اصل ۱۵ و۱۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده که اجرای آنها به مدت ۳۰ سال از سوی حاکمیت نادیده گرفته شده است.

ب ـ پایداری در مطالبه منطقی و منظم ایشان در مورد نخستین حق انسانی یعنی خواندن و نوشتن به زبان مادری برای فرزندان و نوباوگان همه مردمان غیر فارسی زبان و نیز دفاع از دیگر حقوق آنان که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و ضمائم و لوایح آن مندرج است و دولت ایران نیز از امضا کنندگان آن به شمار می رود.

ج ـ اعتراض صریح و علنی ایشان به سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مردم عرب اهواز در تاریخ ۱۵ اپریل ۲۰۰۵ (۲۶ فروردین ۱۳۸۴)

د ـ آقای یوسف عزیزی بنی طرف میان مردم عرب خوزستان و سایر مردمان آزادیخواه ایران، شخصیت ممتازی محسوب می شود. لذا زندانی کردن ایشان در واقع نوعی زهرچشم گرفتن و حق السکوت خواستن از سایر روشنفکران معترض و شجاع در ایران است.

محاکمه یوسف عزیزی بنی طرف همانا محاکمه افکار ایشان است؛ ازاین رو ما امضاکنندگان این نامه خواستار لغو فوری این حکم ظالمانه هستیم و از همه نهادها و شخصیتهای آزادیخواه می خواهیم تا برای لغو این حکم کوشش نمایند و همگان می دانیم که امروزه رفتن به زندانهای جمهوری اسلامی مترادف با روبرو شدن با بسیاری خطرهای غیرقابل پیش بینی است. دیگر از زنان و مردان آزاده خواستاریم تا از حمایت مستقیم و غیر مستقیم خود در این زمینه دریغ نورزند.

 


 

 

 
از وضعیت عضو کانون نویسندگان ایران اطلاعی در دست نیست


 

بنا به گزارشی که از طریق ایمیل به شهروند ارسال شده، آقای علیرضا ثقفی خراسانی، عضو کانون نویسندگان ایران و عضو کانون مدافعان حقوق کارگران، به دنبال یک احضار تلفنی در روز دوشنبه، ساعت ۱۱ صبح روز سه شنبه ۵ شهریور ماه به دفتر پیگیری (اطلاعات) واقع در خیابان صبا مراجعه و از آن زمان به بعد به منزل بازنگشته است و تا ساعت ۱۲ نیمه شب سه شنبه از او هیچ گونه اطلاعی در دست نیست. این درحالی است که در مراجعه به دفتر پیگیری، آن دفتر اظهار می دارند که ظهر روز سه شنبه تحقیق از ایشان خاتمه یافته و از آن محل خارج شده اند.


 

محبوبه کرمی آزاد شد

 

تغییر برای برابری: محبوبه کرمی، از اعضای کمپین یک میلیون امضا، بعد از گذراندن ۷۰ روز زندان اوین، با تودیع وثیقه ۱۰۰میلیون تومانی آزاد شد.

محبوبه کرمی که یک روز پس از آزادی خود با سایت تغییر برای برابری گفت وگو می کرد با شرح مختصری از زندان اوین، شرایط خود و زنان زندانی را بسیار بد توصیف کرد و تاکید کرد با دیدن زنان زندانی و چشم امیدی که آنان به جنبش زنان دوخته اند بیش از پیش برای ادامه راه خود مصمم شده است.


 

کرمی که همزمان با دومین سالگرد کمپین از زندان آزاد شده است با تبریک این روز گفت: «امیدوارم روزی پنجم شهریور ماه را در سراسر جهان جشن بگیریم. من این روز به همه دوستانم در کمپین و به همه زنان ایران تبریک می گویم».

این عضو کمپین یک میلیون امضا در ادامه با توصیف شرایط زندان زنان گفت: «برداشت من این است که با زندانی کردن اعضای جنبش زنان، تنها کاری که می کنند، این است که محل زندگی ما را تغییر می دهند. چون لحظه ای که وارد بند عمومی زندان شدم، دسته دسته زنان زندانی به استقبال ام می آمدند. همه شان اهداف کمپین را می دانستند و چشم امید به آن دوخته بودند. احساس من این بود که پا به خانه دومم گذاشته ام. آنها به خاطر دو سال تمام ایستادگی جنبش زنان در مقابل همه این فشارها به من تبریک می گفتند».

وی در ادامه تاکید کرد که بیش از پیش برای برداشتن قدم هایی محکم تر در راه برابری زنان و مردان گام خواهد برداشت.

محبوبه وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی خود را عاملی می داند برای اینکه مزه شیرین آزادی را برای او تلخ کرده است. او درباره شرایط بازداشت اش می گوید: « همراه با من ده ها زن، از هر رده سنی بازداشت شدند. برخوردها در بازداشتگاه وزرا خوب بود، اما بازجویی ها در زندان اوین بسیار خشن و توهین آمیز بود. همه زنان بعد از بازجویی از شدت اهانتی که به آنها شده بود گریه می کردند. من هم بعد از بازجویی تمام شب را تا صبح گریه کردم که چرا باید در سرزمین ما با زنان چنین وقاحت بار و بی شرمانه صحبت کنند».

محبوبه کرمی در تاریخ ۲۴ خرداد ماه سال جاری در میدان ونک تهران بازداشت شد. اتهام وی اقدام علیه امنیت داخلی کشور عنوان شده است. دادگاه وی آبان ماه سال جاری در دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد. هوشنگ پوربابایی و شیرین عبادی وکالت این پرونده را به عهده خواهند داشت.


 

۴سال حبس و تبعید برای فعال حقوق زنان ایران


 

کانون زنان ایرانی: به گزارش منابع خبری در ایران، دادگاه تجدید نظری در استان آذربایجان غربی حکم ۴ سال زندان و تبعید به زنجان زینب بایزیدی، فعال حقوق زنان، را تایید کرده است.

زینب بایزیدی، ۲۶ ساله، یکی از فعالان "کمپین یک میلیون امضا" است.

زینب بایزیدی در تیرماه امسال در شهرستان مهاباد پس از بازجویی توسط اداره اطلاعات این شهر، بازداشت شد.

زینب بایزیدی

مقام های قضایی ایران زینب بایزیدی را به اقدام علیه امنیت ملی کشور متهم کرده اند.

خانواده خانم بایزیدی به کانون زنان ایرانی گفته است که مقام های اطلاعاتی- انتظامی مهاباد به وی درباره نام کردی "زیلان" فروشگاه لباس زنانه اش هشدار داده بودند، چرا که این اسم را یکی از اسامی مورد استفاده گروه پژاک می دانند.

گروه کرد پژاک هدف خود را استقرار نظام دموکراتیک فدرال در ایران اعلام کرده و با نیروهای ایرانی درگیر است. دولت ایران پژاک را یک گروه تروریستی می داند و آمریکا را به حمایت از این گروه متهم کرده است.

مهدی حجتی، وکیل دادگستری، که دفاع از زینب بایزیدی را به عهده دارد می گوید، زیلان یک نام کردی است که در اداره ثبت احوال ایران نیز ثبت شده است.

او از تایید سریع حکم حبس و تبعید موکل خود ابراز تعجب کرده و آن را نامتعارف دانسته است.


 

حمایت اوباما از فشار علیه برنامه اتمی ایران


 

بی بی سی: باراک اوباما، نامزد بالقوه ریاست جمهوری حزب دموکرات آمریکا خواستار افزایش فشار جهانی در مورد برنامه هسته ای ایران و جلوگیری از افزایش نگرانی اسرائیل شده است.

اوباما که در شهر داونپورت در ایالت آیوا صحبت می کرد، وظیفه خود را در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری افزایش فشار دیپلماتیک بر ایران، بسیج جامعه جهانی برای پیگیری جدی مقابله با برنامه هسته ای و اعمال تحریم های بین المللی علیه این کشور توصیف کرد.

اوباما در این سخنرانی که در آستانه برگزاری گردهمایی ملی حزب دموکرات در شهر دنور در ایالت کلورادو ایراد کرد، گفت: "قبل از این که اسرائیل فکر کند در تنگنا قرار گرفته، باید اقدام کنیم."

سناتور اوباما در پاسخ به سئوالی درباره "چراغ سبز" آمریکا به اسرائیل برای حمله به ایران گفت: "نمی خواهم درباره اینکه اسرائیل احساس می کند که برای حمله به ایران چراغ سبز دریافت کرده یا نه، به حدس و گمان بپردازم، زیرا هر سخنی در این زمینه، صرفا حدس و گمان خواهد بود."

او ادامه داد: "آن چه حدس و گمان نیست این است که باید در عرصه جهانی با قدرت بیشتری حضور داشته باشیم تا توانایی های هسته ای ایران را محدود کنیم."

باراک اوباما علت قدرت گرفتن ایران را تصمیم جورج بوش برای حمله به عراق و سرنگونی صدام حسین دانست، ولی در این حال از تلاش های دولت کنونی آمریکا برای گسترش تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی حمایت کرد.

ایالات متحده و کشورهای غربی ایران را متهم می کنند در حال تلاش برای تولید سلاح هسته ای است، اما ایران این اتهام را رد کرده و بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید ورزیده است.

دولت جورج بوش در تلاش است تا قطعنامه چهارمی را در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه اتمی ایران به تصویب برساند.

اظهارات اوباما درباره برنامه اتمی ایران در حالی منتشر می شود که جان مک کین، رقیب جمهوری خواه او با به زیر سئوال بردن توانایی اوباما در زمینه سیاست خارجی، او را فاقد تجربه کافی برای مقابله با چالش های جهانی قلمداد کرده است.


 

بازداشت مهدی ذاکریان استاد دانشگاه و مدیر مسئول فصلنامه مطالعات منطقه ای


 

ادوارنیوز:خانواده دکتر مهدی ذاکریان استاد دانشگاه و مدیرمسئول فصلنامه مطالعات منطقه ای  از دستگیری وی و انتقالش به مکان نامعلومی خبر دادند.

طبق گفته خانواده او، مهدی ذاکریان، استاد دانشگاه و از محققان حقوق بشر در ایران بیش از ۱۵ روز است که توسط نیروهای ناشناس دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است. در این مدت هیچگونه اطلاعی از وضعیت نامبرده در دست نیست و نوع اتهام وارد به وی نیز نامشخص است.

دکتر ذاکریان رئیس انجمن ایرانی روابط بین الملل، سردبیر و مدیر مسئول نشریه مطالعات بین‌المللی (به دو زبان فارسی و انگلیسی) و مدیر مسئول فصلنامه مطالعات منطقه‌ای است.


 

اعتراض استاد شجریان در اجرای کنسرت گروه "دستان"

هیچ کس نمی تواند جلوی زبان و موسیقی ما را بگیرد


 

مهر: آخرین شب از کنسرت گروه دستان و همایون شجریان به دلیل قطع برق و نارسایی در به کار انداختن سیستم اضطراری برق با اعتراض شدید استاد شجریان مواجه شد.

خاموشی تالار بزرگ کشور دقایقی پس از استقرار حاضرین در سالن صورت گرفت و تماشاگران یک ساعت و نیم در سالن گرم و نیمه تاریک و بدون تهویه برای شروع کنسرت به انتظار نشستند.

 

محمدرضا شجریان

با آمدن برق و قبل از ورود گروه به سالن استاد محمدرضا شجریان با چهره ای برافروخته به روی صحنه آمد و خطاب به حاضرین در سالن چنین گفت: دست همه شما را می بوسم. ما هم مانند شما میهمان تالار کشور هستیم و نمی دانم که با اوضاعی که پیش آمد چطور می شود میزبان از حال مهمان خود خبر نداشته باشد و نداند که این همه نارسایی از کجاست. متاسفانه باید بگویم قطع برق و نارسایی از جانب برخی دوستان بوده که همه ما را شرمنده کرد.

شجریان در میان انبوه جمعیت و تشویق بی امان آنها با اشاره به آمادگی اعضای گروه دستان گفت: اعضای گروه دستان از این اتفاق خیلی عصبی و دچار آشفتگی روحی شدند، اما صبر و حوصله شما باعث روحیه دادن به آنها شد، ولی تمام دوستانی که می خواستند این برنامه را خراب کنند باید بدانند که جلوی رشد موسیقی را نمی توان گرفت. تا زمانی که زبان فارسی هست موسیقی اصیل ایرانی هم زنده خواهد ماند.

پس از پایان بخش دوم کنسرت و در پی تشویق های بی امان و تقاضای حاضرین برای اجرای تصنیف" مرغ سحر" اعضای گروه موسیقی "دستان" به روی صحنه آمدند و دوباره بر جای خود نشستند؛ همایون شجریان در حرکتی غیر قابل پیش بینی از سکو پایین آمد و از پدرش خواست تا در اجرای "مرغ سحر" او را همراهی کند و آنگاه هر دو به روی صحنه آمدند و پدر و پسر تصنیف خاطره انگیز "مرغ سحر" را همراه با جمعیت یکصدا خواندند.

 روزنامه اعتماد هم در این مورد نوشت: شامگاه دوشنبه درحالی که تماشاگران وارد تالار بزرگ کشور می شدند تا به تماشای آخرین و چهارمین اجرای همایون شجریان با گروه دستان بنشینند برق تالار به مانند روز سوم اجرا قطع شد، اما این بار سیستم برق اضطراری هم دچار مشکل شده بود و در نتیجه تالار بزرگ کشور در تاریکی کامل فرو رفت.

در این لحظات تنها منبع روشنایی تالار نور گوشی های همراه مردم بود. تداوم قطع برق باعث شد فضای عجیبی در تالار ایجاد شود. عده یی از تماشاگران شروع به خواندن تصنیف های مورد علاقه شان کردند.

گروهی «مرغ سحر» می خواندند و گروهی دیگر تصنیف «ای ایران» و البته زمزمه های اعتراض به برگزارکنندگان نیز از سوی بعضی از تماشاگران آغاز شد که اتفاقات پیش آمده را نتیجه ناهماهنگی های برگزارکنندگان می دانستند. این در حالی است که به گفته مدیر روابط عمومی این کنسرت «موسسه دل آواز بعد از قطع برق در روز سوم کنسرت از مدیران تالار خواسته بود هماهنگی های لازم را با مسئولان برق منطقه برای عدم قطع برق در زمان اجرا انجام دهند. گویا نامه نگاری هایی هم انجام شد و به طور شفاهی به مدیران تالار قول داده شده بود که در ساعت برگزاری برنامه برق منطقه قطع نخواهد شد.»

 تمامی این اتفاقات مصادف شد با روزی که همایون شجریان و گروه دستان میزبان میهمانان ویژه خود بودند. محمدرضا شجریان برای بار دوم شامگاه دوشنبه به تماشای کار فرزند خود نشست. علاوه بر او حسین علیزاده، محمدرضا درویشی، بیژن کامکار، سالار عقیلی، محمد سریر و مجید درخشانی از دیگر میهمانان ویژه همایون شجریان و گروه دستان محسوب می شدند.

 با تاخیری یک ساعته برق اضطراری تالار وصل شد اما پیش از روی صحنه رفتن گروه، این محمدرضا شجریان بود که با چهره یی برافروخته روی صحنه رفت و با زبانی تند و صریح نسبت به شرایط موجود اعتراض کرد. مرد آواز ایران گفت؛« دست یکایک شما را می بوسم. شما مردمی که این گونه رفتارها را تحمل می کنید، رفتارهایی که به نظرم جز شیطنت چیزی نیست.» او ادامه داد؛ «باید از وزارت کشور که صاحبخانه است پرسید چرا برق چنین تالاری در چنین شرایطی قطع می شود؟، اما مشکل اینجاست که هیچ کس پاسخگوی ما نیست.»

 اعتراض محمدرضا شجریان که به بهانه قطع برق آغاز شده بود در ادامه سیاست های فرهنگی را هم در بر گرفت. او سخنان خود را با خواندن یک بیت از سعدی ادامه داد؛ «از دشمنان برند شکایت به دوستان، چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم.» شجریان خاطرنشان کرد؛ «کسانی که فکر می کنند می توانند جلوی این برنامه ها و این جمع شدن ها را بگیرند، سخت در اشتباهند. تا زمانی که زبان فارسی هست، موسیقی فارسی هم هست و هیچ کس نمی تواند جلوی زبان و موسیقی ما را بگیرد.»

استاد آواز ایران در پایان سخنانش گفت؛ «اعصاب بچه های ما را خرد کردند، اما باید تحمل مان بیش از اینها باشد تا بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم.»

بعد از سخنان محمدرضا شجریان گروه روی صحنه آمد. پیش از شروع اجرا حمید متبسم نوازنده و آهنگساز گروه از حمایت های محمدرضا شجریان تشکر کرد و توضیح داد چون در روز سوم اجرا به دلیل قطع برق و شرایط نور اضطراری نتوانسته اند از بخش اول کنسرت تصویربرداری کنند امروز تصمیم دارند ابتدا بخش دوم را اجرا کنند تا اجرای بخش اول بماند برای بعد از وصل برق. اینچنین بود که در آخرین روز اجرا گروه دستان برنامه خود را با ساخته های سعید فرج پوری آغاز کرد. در میانه های اجرای بخش اول بود که برق منطقه وصل شد و باز هم به مانند روز سوم در این هنگام به خاطر جایگزین شدن برق عادی به جای برق اضطراری برای چند لحظه وسایل و ابزار صدا از کار افتاد و بعد از یک وقفه گروه با بازگشت به چند میزان قبل، کار خود را ادامه داد.

بعد از اتفاقات دوشنبه شب، دیروز همایون شجریان و گروه دستان با انتشار بیانیه یی از تماشاگرانی که در اجرا های سوم و چهارم گروه حضور داشتند عذرخواهی کردند.

عمده کنسرت های بزرگ که در این روزها برگزار شد به دلیل عدم وجود تالار های حرفه یی و تخصصی در حوزه موسیقی با مشکلات زیادی در حوزه صدابرداری، دید و آسایش تماشاگران و گروه اجرایی روبه رو بودند. برای تکمیل شدن مجموعه ضعف ها پدیده قطع برق کم بود که آن هم اضافه شد.


 

۱۵۰ متهم به قتل در دشتستان در انتظار اجرای حکم اعدام

 

رادیو فردا: سرهنگ اردشیر غلامی در گفت و و با روزنامه «پیام عسلویه» ضمن دفاع از اجرای حکم اعدام چهار نفر در یکی از میادین شهر برازجان که  ۲۰ تیر ماه گذشته اجرا شد، گفت: «مردم این شهرستان نزدیک به ۱۵۰ نفر قاتل در زندان دارند، که منتظر حکمشان هستند. بحث هم روی علنی اعدام کردن است، مردم می بینند که حساب و کتاب در کشور وجود دارد و اگر کسی قتل انجام دهد قانون هم او را مجازات می کند.»

در حالی که خبرگزاری ها از نقض بخشنامه رییس قوه قضاییه مبنی بر ممنوعیت اعدام در ملاء عام در شهرستان دشتستان خبر داده بودند، فرماندار دشتستان در روزهای اخیر فاش کرد که این اعدام ها با کسب اجازه از محمود هاشمی شاهرودی در ملاء عام اجرا شده است.

 غلامرضا کشتکار، فرماندار دشتستان به روزنامه «پیام عسلویه» گفته است: «اعدام در ملاء عام ممنوع شده مگر با اجازه رییس قوه قضاییه و در موارد خاص. در شهرستان دشتستان نیز مسئولین استان درخواست کردند که اعدام در ملاء عام انجام شود، رییس قوه قضاییه نیز موافقت کردند، خوشبختانه بازخوردش هم مثبت بود.»

به گفته فرمانده نیروی انتظامی دشتستان، تنها در تیرماه سال جاری ۱۲ تن در شهر برازجان مرکز شهرستان ۲۵۰ هزار نفری دشتستان اعدام شده اند.

هفته نامه «اتحاد جنوب» نیز گزارش داد که مقام های قضایی در استان بوشهر به رسانه های محلی گفته اند: «اعدام این افراد در ملاء عام در راستای اخطار به افراد شرور این شهرستان است که اخیرا دست به جرائم فراوانی از جمله قتل های متعدد زده اند.»

با وجود نزدیکی دشتستان به بزرگترین میدان گازی دنیا در عسلویه، «بیکاری» و «فقر» در این شهرستان به یک بحران تبدیل شده است.

فرمانده نیروی انتظامی دشتستان گفته است: «این شهرستان تفریحگاه ندارد، سینما ندارد. چقدر نیروی انتظامی توی سر مردم بزند که آقا نکن این کارو، موتور سواری نکن، این جا نرو، اون کارو نکن.»

اردشیر غلامی به روزنامه «پیام عسلویه» گفته است که بخشی از ناامنی های این شهر ناشی از «اخراج کارگران و بیکاری»، «فقدان امکانات و حتی فقدان پارک»، «عدم برنامه ریزی شهرداری و وزارت آموزش و پرورش» است، و بخشی دیگر از« ناامنی ها، درگیری ها و قتل ها، نشأت گرفته از اختلافات ریشه ای و قبیله ای است.»

به نوشته نشریات محلی، «اسلحه» یکی از مهمترین معضلات شهرستان دشتستان است. بنا بر گزارش ها، اسلحه با قیمتی بین  ۶۰ تا ۳۰۰ هزار تومان در منطقه خرید و فروش می شود.

اکبر صابری، مدیر مسئول هفته نامه «اتحاد جنوب» نیز در شماره اخیر این هفته نامه، آمار قتل ها در شهرستان دشتستان را «نگران کننده» ارزیابی و اعلام کرد: «آمار قتل در این شهرستان طی سال گذشته با حدود ۴۰ مورد قتل عمد به نسبت جمعیت، بیش از۳۷۰ برابر شهر تهران بوده است.»

در چنین موقعیتی پس از پیروزی جوانشیر کدخداپور، کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان در انتخابات زمستان ۸۶ مجلس از دشتستان، شورای نگهبان انتخابات این شهرستان را باطل اعلام کرد.

بدین ترتیب این شهر با داشتن  ۱۵۰ محکوم به اعدام تا انتخابات میاندوره ای مجلس که یک سال دیگر برگزاری می شود از داشتن نماینده در مجلس نیز محروم شد.

استاندار بوشهر، گفته است: «انتخابات دشتستان به هر علت باطل شده است و مردم دشتستان اکنون نماینده ای در مجلس ندارند. تا موقع انتخابات من به عنوان نماینده آنها خواهم بود.»

 

کروبی رسما کاندیدای ریاست جمهوری شد


حزب اعتماد ملی با اعلام پیش رس کاندیداتوری مهدی کروبی، اصلاح طلبان را در برابر عمل انجام شده قرار داد.

به گزارش پایگاه رسمی حزب اعتماد ملی، پس از انجام بیش از ۱۰ ساعت بحث و تبادل نظر در ٣ جلسه شورای مرکزی و اتاق فکر حزب اعتماد ملی روز گذشته، به اتفاق آرا، کروبی به عنوان کاندیدای حزب اعتماد ملی در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب و از وی دعوت به عمل آمد در این عرصه حضور یابد.

تحلیل گران سیاسی این کاندیداتوری زود هنگام را تاکتیکی برای کاهش فشار سایر جریانات اصلاح طلب که می کوشند توافقی بر روی کاندیداتوری خاتمی به وجود آورند، ارزیابی کرده اند. هفته ی گذشته آیت الله طاهری از قول خاتمی نقل کرده بود که او گفته است اگر مردم او را بخواهند وی برای شرکت در رقابت های انتخاباتی سال آینده ی ریاست جمهوری آمادگی دارد.

در همین حال مهدی کروبی در آخرین اظهارنظر خود تاکید کرده بود که حزب اعتماد ملی در انتخابات ریاست جمهوری مستقلانه عمل می کند و او حاضر به ائتلاف با جبهه ی مشارکت اسلامی نیست.


 

۲۲۰۰ امضاء علیه «لایحه حمایت از خانواده»


 

بیش از ۲۲۰۰ نفر، فراخوان ائتلاف گروهها و فعالان جنبش زنان علیه لایحه «حمایت از خانواده» را امضا کردند.

در میان امضا کنندگان، نام شخصیت هایی از گروه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با گرایش های مختلف فکری و سیاسی به چشم می خورد.

در بیانیه ای که روز پنج شنبه منتشر شد، با اشاره به اینکه مجلس هشتم، تصمیم دارد تا لایحه ای را به نام «لایحه حمایت از خانواده» در مجلس شورای اسلامی به تصویب برساند، گفته شده است:« امروز سرنوشت خانواده های ایرانی، وارد مرحله حساس و تعیین کننده ای شده است و هر روز بیم آن می رود که در صحن علنی مجلس به تصویب قطعی برسد.»

این لایحه که در شهریورماه سال گذشته از سوی دولت محمود احمدی نژاد به مجلس ارائه شد، در ۱۸ تیرماه امسال به تصویب کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس رسیده است.

امضا کنندگان در ادامه بیانیه، از لایحه حمایت از حقوق خانواده به عنوان «لایحه ضد خانواده» نام برده و نوشته اند: در لایحه «ضدخانواده» بر «بی حقوقی» زن ایرانی در قوانین موجود صحه گذاشته شده است و نه تنها به لغو کامل قانون تعدد زوجات و تاکید بر «تک همسری» صحه نگذاشته، بلکه ازدواج مجدد مردان را صرفا به شرط تمکن مالی (و تعهدی بدون ضمانت اجرایی) تشویق می کند.

در این بیانیه آمده است: در لایحه مذکور نه تنها ازدواج موقت (صیغه) برای مردان متاهل منع نشده، بلکه حتی لزوم ثبت این ازدواج نیز منتفی دانسته شده است.

نویسندگان بیانیه از اینکه در این لایحه «ضدیت» با زندگی انسانی بین زن و مرد در خانواده ها موج می زند، ابراز تاسف کرده اند.

برخی از کارشناسان مسایل اجتماعی می گویند که لایحه حمایت از حقوق خانواده را می توان برآورد نگاه حکومت به مسائل زنان دانست.

با این همه، به دلیل مخالفت های بسیاری که با این لایحه شده است، طراحان و اصلاح کنندگان آن در حال تبیین مجدد مواضع خود هستند.

در همین ارتباط، علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه، چندی پیش از تلاش برای حذف دو ماده الحاقی دولت به لایحه حمایت از خانواده خبر داد.

وی گفت: «لایحه خوبی در قوه قضائیه تنظیم شد و باید گفت حمایت از کیان خانواده و حمایت از کودکان از نکات برجسته این لایحه محسوب می شود و در کل، اصل لایحه بسیار جامع است، اما دولت دو ماده به این لایحه اضافه کرده است که امیدواریم با تشخیص مجلس شورای اسلامی، اگر ضرورت دارد، این دو ماده حذف شود.»

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران، نیز که آقای جمشیدی مسئولیت تغییر لایحه را بر دوش دولت او گذاشت، در پاسخ به انتقاد روزنامه اعتماد که گفته بود این ماده، ازدواج مجدد مردان را تسهیل می کند، گفت: «ما (در دو ماده الحاقی) سه شرط برای ازدواج مجدد گذاشتیم؛ اجرای عدالت، تمکن مالی و اجازه دادگاه، تا ازدواج مجدد محدود شود.»

به عقیده وی، با تصویب این قانون به شکلی که در قوه قضاییه تدوین شده بود «دیگر هیچ منعی برای ازدواج مجدد وجود نداشت.»

احمدی نژاد در عین حال گفت: «ما حق نداریم در لایحه قوه قضائیه تغییر بدهیم، ولی این کار را برای محدود کردن ازدواج مجدد مردان انجام دادیم.»

بر اساس ماده ۲۳ لایحه حمایت از حقوق خانواده که جنجال زیادی به پا کرده است، «اختیار همسر دائم بعدی، منوط به اجازه دادگاه پس از احراز توانایی مالی مرد و تعهد اجراء عدالت بین همسران می باشد.»

در تبصره این ماده آمده است:« در صورت تعدد ازدواج چنانچه مهریه حال باشد و همسر اول آن را مطالبه نماید، اجازه ثبت ازدواج مجدد منوط به پرداخت مهریه زن اول است.»

ماده بحث برانگیز دیگر، ماده ۲۵ است که براساس آن وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است از «مهریه های بالاتر از حد متعارف و غیر منطقی» با توجه به وضعیت زوجین و مسایل اقتصادی کشور متناسب با افزایش میزان مهریه به صورت تصاعدی در هنگام ثبت ازدواج مالیات وصول کند.

براساس این ماده، میزان مهریه متعارف و میزان مالیات با توجه به «وضعیت عمومی اقتصادی کشور» به موجب آیین نامه ای خواهد بود که به وسیله وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد و به تصویب هیات وزیران می رسد.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل اعلام کرده است در صورتی که مجلس شورای اسلامی این طرح را تصویب کند، در برابر مجلس تحصن خواهد کرد.

گروه های مختلف زنان نیز با شیرین عبادی اعلام همبستگی کرده و آمادگی خود را برای تحصن در برابر مجلس اعلام کرده اند.


 

حمله یک گروه افراطی به دفتر "نستله" در تهران


 

عصرایران  یک گروه افراطی یکشنبه شب به دفتر مرکزی شرکت نستله در تهران حمله کرد.

به گزارش خبرنگار عصرایران، این گروه که با نام "اخوان الرضوان" اعلام موجودیت کرده است، به بهانه اینکه شرکت نستله وابسته به اسراییل است با چند عدد کوکتل مولوتف به دفتر مرکزی نستله حمله کرده است و به ساختمان آن و نیز برخی تجهیزات این شرکت خساراتی وارد کرده است.

این گروه بر ضرورت قطع فعالیت شرکت نستله در ایران و نیز دقت مسئولان در فعالیت شرکت های مرتبط با رژیم صهیونیستی در ایران تاکید دارند.

پیشتر نیز برخی گروه های خودسر در اقدامی غیرقانونی، اقدام به برچیدن غرفه نستله در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب کرده بودند.


 

مرگ عکاس جوان ایرانی در سقوط هواپیما


 

مهر: محسن رسول‌اف، عکاس و کاریکاتوریست جوان ایرانی، در سانحه سقوط هواپیمای مسافربری قرقیزستان روز یکشنبه سوم شهریور در بیشکک درگذشت.

به گزارش مهر، رسول‌اف متولد ۱۳۶۲ شیراز و دانش‌آموخته مهندسی سیستم‌های ارتباطی از انگلیس بود و عکاسی چند پروژه سینمایی چون "آتش سبز" محمدرضا اصلانی و "لالایی‌ها" منیژه حکمت را در کارنامه خود داشت.

محسن رسول اف

این هنرمند جوان که برای بازدید از لوکیشن‌های یک پروژه مستند راهی قرقیزستان شده بود، روز یکشنبه سوم شهریورماه در سانحه سقوط هواپیمای مسافربری این کشور در بیشکک همراه با بیش از ۵۰ ایرانی دیگر از دنیا رفت.

رسول‌اف چند نمایشگاه عکس گروهی در شهرهای شیراز، آبادان، گرگان، تهران، نیشابور، اصفهان و… برپا کرده که یکی از آنها نمایشگاه عکس انبوه در خانه هنرمندان بود. وی قرار بود در آینده نزدیک یک نمایشگاه عکس در نیویورک برپا کند.

خبرگزاری مهر درگذشت این عکاس جوان سینما را به خانواده رسول‌اف به ویژه محمد رسول‌اف کارگردان فیلم سینمایی "جزیره آهنی" و همکاران و دوستان وی تسلیت می‌گوید.


 

قاتل زنان کرجی به چهار قتل دیگر اعتراف کرد


 

اعتماد: قاتل سریالی کرج که ۸ زن را در این شهر به قتل رسانده است در بازجویی های تکمیلی به قتل چهار زن دیگر در لنگرود اعتراف کرد. جنایتکار ۲۳ ساله که امید نام دارد از بهمن ماه سال گذشته قتل های سریالی خود را در کرج آغاز کرد.

او سوار بر یک پیکان قهوه یی رنگ در شهر پرسه می زد و زنان تنها را به عنوان مسافر سوار اتومبیلش می کرد. وی سپس برخی از زنان را برای برقراری رابطه نامشروع به خانه می کشاند و به قتل می رساند. همچنین در روزهایی که همسر امید در خانه بود در همان خودروی خود قربانیانش را به کام مرگ می کشاند. پس از پیدا شدن جسد سه زن که به شیوه های مشابه کشته شده بودند پلیس به سریالی بودن قتل ها پی برد و سرانجام تیرماه امسال امید که بعد از ۸ قتل به شهرستان رامسر گریخته و در آنجا به عنوان سرایدار یک پلاژ مشغول به کار شده بود، دستگیر شد.

قاتل سریالی هر ۸ قتل را پذیرفت و گفت به دلیل نفرت از زنان آنها را می کشته است. شکایت واهی یک زن از وی به اتهام آدم ربایی و پاسخ منفی دختری دیگر به او برای ازدواج سبب کینه وی از زنان شده بود.

از آنجا که احتمال داشت قاتل سریالی زنان دیگری را نیز کشته باشد تحقیقات پلیس کرج ادامه یافت. امید پیش از ازدواج و مهاجرت به کرج در چند شهر شمالی زندگی می کرد و چون به گفته خودش قصد داشت پس از فرار از کرج در رامسر به قتل ها ادامه دهد این فرضیه که وی قبل از ازدواج نیز زنانی را در شمال کشور کشته باشد قوت گرفت.

پس از استعلام از پلیس آگاهی شهرهای استان گیلان و مازندران مشخص شد طی سال ۸۵ و زمانی که امید در لنگرود اقامت داشته پنج زن به شیوه یی مشابه با قتل زنان کرجی از پای درآمده و قاتلان آنها هنوز شناسایی نشده اند. با روشن شدن این موضوع دور تازه یی از بازجویی ها از امید آغاز شد و وی به کشتن چهار تن از آن زنان اعتراف کرد.

توضیحات امید درباره اینکه چگونه قربانیانش را شکار و اجسادشان را رها کرده کاملاً با مندرجات این پرونده های جنایی مطابقت داشت به همین سبب نقش وی در این چهار جنایت قطعی شد، اما از آنجا که شکایت واهی زن مسافر از امید پس از وقوع این قتل ها صورت گرفته اکنون انگیزه اصلی قاتل سریالی درباره کشتن زنان جوان با تردید مواجه شده است و دیگر نمی توان آن شکایت دروغین را جرقه یی برای آغاز قتل های سریالی دانست.

 

ایران رکورددار خصوصی سازی در جهان


 

سرمایه: یک سوم دارایی های کشور از سال ٨۴ تاکنون به میزان ٣۶۶ هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال واگذار شده است که نشان می دهد ایران در سال گذشته بالاترین حجم واگذاری را در بین کشورها داشته است. غلامرضا حیدری کردزنگنه با بیان این مطلب در نشست مطبوعاتی گفت: «ارزش واگذاری ها در سال ٨۴ بالغ بر ۷۶۴ میلیارد ریال، در سال ٨۵ میزان ۲۷ هزار میلیارد ریال و در سال ٨۶ مبلغ ۲٣۲ هزار و ٨٣ میلیارد ریال و در پنج ماهه ابتدای امسال ۱۰۶ هزار و ۹۲۱ میلیارد ریال بوده است.»

وی با بیان اینکه بیشترین حجم واگذاری ها مربوط به سال ٨۶ است گفت: «در این سال ٣٨ هزار و ٣۴ میلیارد ریال به بخش خصوصی، ۲۷ هزار و ۶۲۷ میلیارد ریال به بخش عمومی غیردولتی و ۱۶۶ هزار و ۴۲۲ میلیارد ریال از طریق سهام عدالت واگذار شده است.»

رئیس سازمان خصوصی سازی تعداد شرکت های واگذارشده طی سال های ٨۴ تاکنون را ٣٣٣ شرکت عنوان کرد و افزود: «بیشترین تعداد واگذاری با ۱۶۷ شرکت مربوط به سال ٨۶ است همچنین در سال ٨۴ تعداد ۴۹ شرکت، در سال ٨۵ تعداد ۶۶ شرکت و در پنج ماهه نخست امسال تعداد ۵۱ شرکت از طریق بورس، مزایده و سهام عدالت واگذار شده است.

وی با بیان اینکه آمارها حکایت از آن دارد که میزان واگذاری ها روند سریعی داشته است، گفت: «فرانسه در سال ۲۰۰۷ تنها ۱۷ میلیارد یورو واگذار کرده است و میزان واگذاری ایران از این کشور بیشتر بوده است.»

این در حالی است که پیش از این آمار رکورد های جدید در شرایطی اعلام می شود که رئیس سازمان خصوصی سازی درخصوص تاخیرات واگذاری ها گفته بود تاخیر در واگذاری ها ناشی از نبود شفافیت لازم در حساب شرکت های دولتی بوده و آماده سازی شرکت ها برای واگذاری زمانبر است.

وی همچنین در خصوص واگذاری بانک رفاه گفت: «از آنجا که سازمان تامین اجتماعی مالک ۹۴ درصد این بانک است تنها شش درصد آن برای کشف قیمت عرضه می شود.» رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین با اشاره به پذیرش ذوب آهن اصفهان در بورس گفت: «در صورتی که عرضه بلوکی سهام این شرکت مصوب شود، محدودیتی برای سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد و خارجی ها می توانند از سازمان سرمایه گذاری خارجی مجوز گرفته و با دریافت کد معاملاتی اقدام به خرید این سهم کنند.»

کردزنگنه همچنین با اشاره به واگذاری سهام پالایشگاه اصفهان گفت: «٣۰ درصد از سهام این پالایشگاه برای عرضه مجوز دارد.»

 

 

تورج نگهبان، ترانه سرای ایرانی درگذشت


 

بی بی سی: تورج نگهبان ترانه سرای بسیاری از تصنیف‌های مشهور ایرانی، روز چهارشنبه ۲۰ اگوست در بیمارستانی لس آنجلس درگذشت.

او که هنگام مرگ ۷۶ سال داشت، مدتی بود که از بیماری ریوی و کیسه صفرا رنج می برد.

تورج نگهبان در کنار ترانه سراهایی چون بیژن ترقی، اسماعیل نواب صفا و رحیم معینی کرمانشاهی به نسلی تعلق داشت که آثارشان موج جدیدی در موسیقی و تصنیف ایرانی به راه انداخت.

این نسل آثاری خلق کرد که همراه با آهنگهای کسانی چون همایون خرم، علی تجویدی، مهدی خالدی و پرویز یاحقی، تبدیل به ماندگارترین تصنیفهای ایرانی در دهه های ۳۰ و ۴۰ خورشیدی شد.

ترانه بسیاری از این تصنیفها را که بهترین خوانندگان آن زمان اجرا کردند، تورج نگهبان سروده بود. از جمله این خوانندگان می توان به دلکش، مرضیه، بنان، داریوش رفیعی، محمد نوری و پوران و در میان نسل پس از آنها به هایده، مهستی داریوش، گوگوش و ستار اشاره کرد.

تورج نگهبان در سال ۱۳۱۱ در اهواز به دنیا آمد و تحصیلات متوسطه را در خرمشهر و تحصیلات عالی خود را در رشته های ادبیات انگلیسی و حقوق در دانشگاه تهران به پایان برد.

آشنایی او با همایون خرم، نوازنده ویلن و آهنگساز پای او را به عرصه ترانه سرایی باز کرد.

تورج نگهبان از همکاران اصلی برنامه موسیقی گلها بود که از رادیو ایران پخش می شد. او پیش از انقلاب علاوه بر ترانه سرایی، معاون اداره مطبوعات رادیو و سپس سرپرست انتشارات سازمان صنایع دستی ایران نیز بود.

از دیگر فعالیتهای او در پیش از انقلاب می توان انتشار مجله دستاورد (در زمینه هنرهای دستی) و صدا ( در زمینه موسیقی) اشاره کرد.

او پس از انقلاب نیز کار ترانه سرایی را دنبال کرد، به طوری که بر روی بسیاری از تصنیفهای ایرانی که در این سالها – چه در لس آنجلس و چه در ایران- ساخته شد، اشعار او شنیده می شود.

تورج نگهبان در سالهای گذشته که در لس آنجلس زندگی می کرد، اجرای چندین برنامه مرتبط با موسیقی را در تلویزیونهای فارسی زبان این شهر بر عهده داشت.

او بیش از ۷۰۰ ترانه بر روی آهنگهای ایرانی سروده است.