شماره ۱۲۱۳ ـ پنجشنبه  ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹

تعاریف، مزایا و تفاوت ها در:

پس انداز بازنشستگی RRSP

پس انداز RSP

پس انداز معاف از مالیاتTFSA


 


 

بی شک یکی از راههای انتقال مالیات برای افراد مشمول پرداخت مالیات در کانادا حضور و مشارکت در صندوق پس انداز بازنشستگی (RRSP) است.

همانطور که می دانید اگر شما  واجد شرایط باشید و مشمول پرداخت مالیات باشید، می توانید بخشی از این مالیات را به صندوق پس انداز بازنشستگی (RRSP) پرداخت کنید و تا سن ۷۱ سالگی نیز می توانید از این فرصت استفاده کنید.

اگر به خاطر داشته باشید قبلا تا سن ۶۹ سالگی این امکان وجود داشت. مشارکت و سرمایه گذاری در این طرح بازنشستگی (RRSP) می بایست حداکثر تا ۶۰ روز اول هر سال انجام شود. به عبارتی دیگر جهت سال ۲۰۰۹، حداکثر تا ۲۸ فوریه سال ۲۰۰۹ مهلت دارید اقدام بفرمایید.


 

مزایای پس انداز بازنشستگی  (RRSP)


 

پس انداز بازنشستگی تاثیر مستقیم در کاهش میزان مالیات (Tax) مشمولان پرداخت مالیاتدارد. به عبارت دیگر انتقال مالیات به آینده انجام خواهد شد که البته با توجه به سطح درآمد و مشمول بودن مالیاتی در زمان برداشت (بازنشستگی) بستگی دارد. و از آنجا که عموما افراد به هنگام بازنشستگی مشمول مالیات کمتر به لحاظ سطح درآمد می شوند می تواند طرح بسیار مناسبی باشند.

از آنجا که در حساب پس انداز بازنشستگی (RRSP)  محدودیت پس انداز وجود دارد، لذا مقدار حداکثر مجاز سرمایه گذاری هر ساله از طرف اداره مالیات بر درآمد Canada Revenue Agency (CRA)  برای هر فرد مقیم و شهروند کانادایی ارسال می شود.

مشمولان و افراد علاقمند به سرمایه گذاری پس انداز بازنشستگی (RRSP) می توانند به خرید و تهیه آن مبادرت کنند.

افراد می توانند در بانک ها، موسسات مالی و شرکتهای سرمایه گذاری بیمه مبادرت به خرید کنند.

برحسب علاقه مردم در استوک   Segregated Funds, Mutual Funds (Stock) می توانند این سهم سرمایه گذاری را انجام دهند.

آنچه که بالطبع پیشنهاد می شود شناخت و بررسی و همچنین نقطه ریسک پذیری است که بی شک در افراد می تواند متفاوت باشد.

و اما مقدار مجاز مشارکت در صندوق پس انداز بازنشستگی (RRSP)   مقدار مجاز قابل استفاده در هر سال به علاوه سهم مقدار مشارکت استفاده نشده ی سالهای گذشته است. مقدار مجازی که اصطلاحا به آن   (RRSPContribution Room) (RRSP Room) گفته می شود از ابتدای سال ۱۹۹۱ بر مبنای قانون جدید و به عبارتی براساس ۱۸ درصد از درآمد دریافتی محاسبه می شود. ضمن اینکه طبق جدول زیر قابل توجه است. به عبارتی دقیقتر ۱۸ درصد درآمد سال قبل و یا طبق جدول ذیل (البته هر کدام که کمتر باشد) قابل محاسبه است. مشارکت در صندوق پس انداز بازنشستگی (RRSP)تا مبلغ مجاز و حداکثر بیش از ۲۰۰۰ دلار از سقف تعیین شده امکان پذیر است و پرداخت بیشتر موجب جریمه (پنالتی) یک درصد ماهانه از مازاد مقدار مجاز خواهد شد.

۱۹۹۱   ۱۱۵۰۰دلار

۱۹۹۲   ۱۲۵۰۰ دلار

۱۹۹۳   ۱۲۵۰۰ دلار

۱۹۹۴   ۱۳۵۰۰ دلار

۱۹۹۵   ۱۴۵۰۰ دلار

۹۶ـ۲۰۰۲ ۱۳۵۰۰ دلار

۲۰۰۳   ۱۴۵۰۰ دلار

۲۰۰۴   ۱۵۵۰۰ دلار

۲۰۰۵   ۱۶۵۰۰ دلار

۲۰۰۶   ۱۸۰۰۰ دلار

۲۰۰۷   ۱۹۰۰۰ دلار

۲۰۰۸   ۲۰۰۰۰ دلار

۲۰۰۹   ۲۱۰۰۰ دلار


 

از نکات بسیار مهم، دقت در انتخاب و نحوه عملکرد و برگشت سرمایه گذاری است. به بیانی دیگر تنها صرف سرمایه گذاری و خرید سهم RRSP کافی نیست و یا اینکه خرید RRSP  از بانک کافی نیست و نبایستی به آن بسنده کرد. نوع انتخاب سرمایه گذاری و یا سبد سرمایه گذاری (تقسیم ریسک) و مدیریت ریسک از دیگر موارد مهم است که مشاوران مالی و متخصصان مربوط به سرمایه گذاری با توجه به قدرت ریسک پذیری فرد متقاضی، مقدار پول و سابقه (برگشت سود) سبد سرمایه گذاری مورد نظر قابل بررسی و توجه است.


 

مشارکت با خرید وام(RRSP Line of Credit)


 

در صورت نداشتن پول برای خرید RRSP میتوان وام گرفت.

مقدار وام، کاملا بستگی به فرد متقاضی و شرایط اعتباری او دارد. گاهی در صورت مقدار کم تقاضا، بدون  کنترل کردیتی انجام می شود.

البته شرکتها و موسسات مختلف قوانین خاص خود را دارند.

بعضی از شرکتها در این خصوص تخفیفاتی را هم ارائه می نمایند.

علیرغم اینکه پیشنهاد می شود RRSP زوجین به صورت جداگانه باشد و مجزا افتتاح شود، با این همه RRSP زوجین طرح و روش دیگری است برای مشارکت در صندوق بازنشستگی و همچنین راهکار مناسبی است برای آن دسته از افرادی که بتوانند از این طریق مشمول مالیات نشوند.

و اما از دیگر مزایای RRSP می توان به وام برای خرید خانه و همچنین وام جهت تحصیل از حساب RRSP  اشاره کرد.

۱-Home Buyer’s Plan (HBP)

۲- Lifelong Learning Plan (LLP)


 

طرح خریداران خانه

Home Buyer’s Plan (HBP)


 

از دیگر مزایای  RRSP برای خرید خانه (البته در اولین خرید خانه) به شرط واجد شرایط بودن و داشتن موجودی است که می توان حداکثر تا سقف ۲۰۰۰۰ دلار از این حساب قرض کرد، البته مبلغ  ۲۰۰۰۰ دلار می تواند برای هر یک از زوجین باشد. گفتنی است که (وام) مبلغ فوق می بایست در مدت ۱۵ سال بازپرداخت شود. مبلغ دریافتی مشمول مالیات نخواهد شد، مگر اینکه در زمان بازپرداخت به موقع پرداخت نشود.

این طرح و برنامه با نام  Home Buyer’s Plan که به اختصار به آن  HBPمی گویند، فرصتی است برای پیش پرداخت خرید خانه.


 

طرح هزینه های تحصیلی

Lifelong Learning Plan (LLP)


 

از دیگر طرح و مزایای RRSP  می توان هزینه تحصیل را نام برد .

در برنامه ریزی  Lifelong Learning  به شرط تحصیل تمام وقت می توان از حساب RRSP کمک گرفت و پول برداشت کرد که معاف از مالیات است. قابل  ذکر است که این طرح در سال ۱۹۹۸ قانونی شد. مبلغ برداشتی در این طرح نبایستی بیش از۱۰ هزار دلار در  سال و یا همچنین در طی ۴ سال هم نبایستی بیش از ۲۰ هزار دلار باشد.


 

زمان برداشت از حساب (Maturity) RRSP


 

افرادی که به سن بازنشستگی رسیده و در صندوق RRSP  موجودی دارند حق انتخاب های ذیل را دارند:

۱ـ انتقال حساب  RRSP و افتتاح و انتقال آن به حساب RRIF

۲ـ خرید به صورت مستمری (Annuity) 

۳ـ برداشت یکجای پول از حساب (Lump Sum Payment) RRSP

حالت سوم منطقاً و معمولاً پیشنهاد نمی شود چرا که به طور معمول مشمول پرداخت مالیات قابل توجه خواهد شد.

حالت اول و انتقال آن به حساب  RRIF ، برای اغلب سرمایه گذاری ها، راه و انتخاب عاقلانه ای است و انعطاف پذیری بیشتری برای صاحب سرمایه دارد.

و اما برای اطلاعات بیشتر از وضعیت مالیاتی (Tax)  خودتان می توانید با تلفن رایگان ۶۹۹۹ـ۲۶۷ـ۸۰۰ـ۱ تماس بگیرید. در این صورت از شما درخواست شماره SIN خواهد شد. سپس شما می توانید اطلاعات فردی مربوط به خود را در این خصوص دریافت کنید.

اطلاعات داده شده جنبه عمومی دارد. توصیه می شود با متخصصان مالیاتی (Tax) و حسابدار جهت وضعیت مالیاتی خود مشورت و سپس با مشاوران و متخصصان مالی در خصوص سرمایه گذاری مشورت بفرمایید.

در مقالات آینده به RSP و TFSAخواهیم پرداخت.


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری است.

ایمیل نویسنده:

moe@insufin.com