شماره ۱۲۱۴ ـ پنجشنبه  ۲۹ ژانویه ۲۰۰۹

شامل  عمر / حادثه / از کار افتادگی / درمان و بیماریهای سخت

                               
ساختار بازار بیمه  عمر از آن جهت منحصر به فرد است چون بعد از انعقاد بیمه از طرف شرکت بیمه قابل فسخ نیست و فقط حق فسخ با خریدار بیمه است به همین دلیل این نوع بیمه از مطلوبیت و اهمیت بالایی برخوردار است.

دلیل دیگری که این بیمه را منحصر به فرد میکند بخش سرمایه گذاری آن است که در بیمه های بلندمدت با عامل سرمایه نقش مهمی را در بخش پولی و مالی کانادا ایفا میکند.

در هر کجای دنیا این وضعیت متناسب با الگوهای تجاری/ اقتصادی و اجتماعی در حال تغییر است. مهمترین رکن این تغییر را میتوان در نیاز جامعه مورد نظر جستجو کرد.

کانادا با جمعیت۳۱ میلیون نفری خود که همواره رو به رشد است،  از نظر بیمه های اشخاص جزو ۱۰ کشور اول جهان است و آمار نشان میدهد که ۸۰ درصد خانوارهای کانادایی از حداقل از یک پوشش بیمه عمر بهره مند هستند.

با اتکاء به آمار در می یابیم که هر ساله بالغ بر ۲۶۰ بیلیارد دلار حق بیمه در این بخش تولید میشود. با توجه به نزدیکی بانکها با این صنعت میتوان این گروه را با درآمدی  حدود ۱۰۰۰ بیلیارد دلار و شرکتهای میوچیال فوند را با ۴۰۰ بیلیارد دلار در رتبه های بالاتری  طبقه بندی کرد.

حدود ۱۷۰ شرکت بیمه و شعبه دفاتر خارجی در کانادا مشغول به کار هستند که از این تعداد ۵۵ در صد سهم بازار داخلی نزد فقط ۵ شرکت بیمه بزرگ میباشد.

حدود ۱۱۰ هزار  نفر در این بخش اقتصادی مشغول به فعالیت هستند.

ازکل این تعداد حدود نیمی کارمند و بقیه نماینده بیمه و نماینده شرکتهای سرمایه گذاری میباشند. نمایندگان بیمه و سرمایه گذاری به صورت انفرادی اقدام به اخذ لایسینس نموده و مستقلا یا تحت نظارت دفاتر بیمه ای  به کار مشغول هستند.

اگر رکود و ورشکستگی بازار بیمه و سرمایه گذاری که در سال اخیر شاهدش بودیم به وقوع نمی پیوست، بایستی اذعان کرد که سودهای هنگفت شرکتهای بیمه که از محل سرمایه گذاریهای حاصله به دست می آمد بسیار بالا بود، ولی همانطور که اشاره شد آن ضرر و زیان همه چیز را زیر سئوال برد  و شرکتهای بیمه میبایستی برای جبران سالها تلاش کرده و به دنبال راه حلهای دیگری هم باشند.

دولت کانادا مهمترین اصل در این بخش را نظارت بر عملکرد شرکتهای بیمه میداند، چرا که در سایه نظارت است که حسن نیت مهیا شده و این بازار(بیمه و سرمایه گذاری) بر این اصل مهم بنا شده است.

از این رو سازمانی از جانب دولت مامور شده است تا ضمن نظارت دقیق روی شرکتهای بیمه، تا سطوح خاصی از خریداران بیمه در صورت ورشکستگی یا عوامل مشابه حمایت کند. این حمایت و تامین مالی برای رشته های مختلف به قرار ذیل است:

برای بیمه های عمر ۲۵۰ هزار دلار

برای سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار دلار

برای مقرری های ماهیانه ۲۵۰۰ دلار

اسم این سازمان عبارت است از:


  Life & Health Insurance Compensation Corporation (Comp Corp)

جالب است بدانید که همه شرکتهای خارجی که در کانادا شعبه دارند و یا اقدام به تاسیس دفتر بیمه ای مینمایند، بایستی عینا از این مقرارت تبعیت کنند.


 

سهم هر رشته بیمه ای در ساختار بازار بیمه کانادا


در خاتمه این گزارش لازم است اسامی معروفترین و بزرگترین شرکتهای بیمه در کانادا را به قرار ذیل به استحضار رساند:


 

Manulife Financial

Sun Life

AIG

Great West Life & Canada Life

Empire Life

Industrial

Alliance

AXA

Equitable Life


 

فرهاد فرسادی ـ کارشناس ارشد بیمه


 

ایمیل نویسنده:

farsadi@cirmco.com