شماره ۱۲۱۹ ـ پنجشنبه  ۵ مارچ  ۲۰۰۹

۱۳ تا ۲۸ مارچ با حضور دهها هنرمند ایرانی

دفتر اروپائی شهروند: در فاصله روزهای سیزدهم تا بیست و نهم ماه مارچ امسال، شهر کارلسروهه آلمان محل برگزاری دهمین فستیوال فرهنگی “چشم انداز زنان” است. جشنواره امسال، با عنوان “هزار و یک ایران” به ارائه آثار و فعالیت های هنرمندان ایرانی اختصاص دارد که یا زن هستند و یا کارشان به زنان مربوط می شود.


جشنواره، ساعت ۶ بعد از ظهر روز جمعه سیزدهم مارچ با سخنرانی “هاینس فنریش” شهردار کارلسروهه و خانم دکتر” سوزانه آشه” رئیس اداره فرهنگ کارلسروهه آغاز می شود. شعله مصطفوی مسئول بنیاد میرمحمدی نیز جزو چهره هائی است که به حاضران خوشامد خواهند گفت. کتایون امیرپور، روزنامه نگار ایرانی و همکار روزنامه های آلمانی، پس از اجرای یک برنامه موسیقی زیر عنوان “قدرت زنان در ایرن” سخن خواهد گفت. هاله انواری و ترنگ عابدیان نیز، از سخنرانان این شب هستند. هزینه های این فستیوال را، که یکی از بزرگترین فستیوال های فرهنگی آلمان است، شهرداری کارلسروهه و اتاق بازرگانی این شهر مشترکا به عهده دارند. فستیوال چشم انداز زنان، در سال ۱۹۹۱ آغاز به کار کرد و هر دو سال یکبار برگزار می شود.


نمایشگاه ها، برنامه های نمایش فیلم، سخنرانی، قصه خوانی و موسیقی جشنواره، در گالری ها و سالن های نمایش متعدد کارلسروهه برپا خواهد شد و با توجه به کثرت برنامه ها، پیش بینی می شود که تعداد زیادی از شهرهای مختلف آلمان و احتمالا فرانسه و هلند به کارلسروهه سفر کنند.


فهرست بلند هنرمندان


هنرمندان ایرانی که در برنامه های این جشنواره حضور دارند عبارتند از: فری تبریزی ( نمایشگاه خطاطی)، آسو خان محمدی و نیوشا توکلیان (نمایش عکس هائی از ایران)، مامک آذرمگین، اولا کیمیگ (نمایشگاه عکس)، دلفین مینوئی (سخنرانی با عنوان دختران خمینی، ۳۰ سال پس از انقلاب همراه با آواز سیمین خاکپور مهانی)، منیره برادران (قصه خوانی با عنوان بیدار شدن از کابوس)، افسانه طائبی (خوشنویسی معاصر)، کریستیانه هوفمن، روزنامه نگار (سخنرانی با عنوان پشت حجاب ایران)، شارلوته ویدمن (سخنرانی با عنوان شعر روزگار سربی)، وحیده عبدالواهب (گرافیک معاصر)، شیوا دولت آبادی (سخنرانی درباره حقوق زنان و کودکان در ایران)، الیزابت کیدرلن (سخنرانی)، پروانه حمیدی (کابارت: همه آنچه می خواستید درباره ایران بدانید و….)، رضا مشایخی و کارولا لودرز (اجرای مشترک شعرهای مولانا و فروغ فرخزاد به دو زبان فارسی و آلمانی)، ترنگ عابدیان (نمایش فیلم مستند)، طناز اشراقیان (نمایش فیلم)،  سودابه محافظ (قصه خوانی)، شهرزاد رحمانی (سخنرانی با عنوان کلانشهر تهران)، ایرج صهبائی (موزیک).


علاوه بر این برنامه ها، جشن چهارشنبه سوری، نوروز و چند برنامه دیدار، صرف صبحانه و گپ و گفت با حضور زنان ایرانی، آلمانی و فرانسوی برگزار می شود و تعدادی از فیلم های ساخته زنان ایرانی به نمایش در می آید. در برنامه نمایش فیلم، کارهای زیر گنجانده شده است:


سیمرا و بازیگران غیر حرفه ای از حنا مخملباف

سنبل، مسابقه اتومبیل رانی در ایران از نیکو اپل

آخرین دیوانگی از حنا مخملباف

پنج بعد از ظهر، تخته سیاه و یازده سپتامبر از سمیرا مخملباف

قدرت کلیشه (ویدئو) از هاله انواری

پرسپولیس از مرجان ساتراپی

فوتبال زیر پوشش (مستند) از آیت نجفی و داوید آسمن


کار تازه نیلوفر بیضائی


در کنار نمایش فیلم و آثار هنری دیگر، جشنواره هزار و یک ایران، بخشی از برنامه های خود را به نمایش تئاتر و موسیقی اختصاص داده است. نیلوفر بیضائی نمایش ناکجا آباد یا Niemandsland را برای نخستین بار روزهای ۲۷ و ۲۸ مارچ بر صحنه می برد. در این نمایش سلو پروانه حمیدی ایفای نقش می کند و میترا زاهدی به عنوان مترجم و دستیار کارگردان و رضا نوروزباقی با موزیک نیلوفر بیضائی را همراهی می کنند.


ساعت هشت و نیم آخرین شب فستیوال، مریم آخوندی همراه با گروه کر بانو قطعاتی از موسیقی سنتی و محلی را در سالن اشتفن زال کارلسروهه برگزار می کند.


فهرست کامل برنامه های جشنواره “چشم انداز زنان، هزار و یک ایران”، محل و زمان برگزاری آن ها در پایگاه اینترنتی فستیوال به نشانی زیر آمده است:

WWW.Karlsruhe.de/Kultur/festivals/Frauenperspektiven


چرا هزار و یک ایران؟


عنوانی که مسئولان برگزاری جشنواره چشم انداز زنان برای برنامه امسال برگزیده اند، خود جالب و پرسش برانگیز است: هزار و یک ایران!

خانم الیزابت شراوت مدیر فستیوال در یادداشتی توضیح داده است: با این کار، طراحان فستیوال از یک سو خاطره شهرزاد و هزار و یک شب را زنده می کنند و از سوی دیگر می خواهند بگویند که ایران دارای چشم اندازهای امکان پذیر بی شمار و جنبه های فرهنگی بسیار متنوع است.


و برای این که یکی از مهمترین جنبه های تنوع فرهنگی ایران فراموش نشده باشد، یک نمایشگاه مد هم ساعت ۵ بعد ازظهر روز بیست و پنجم مارچ در خانه مد “کارل شوپف” مرکز شهر کارلسروهه برگزار می شود. در این نمایشگاه، تازه ترین کارهای طراحان لباس نغمه کیومرثی، شادی پرند، و نازنین سیدالدین عرضه می شود. این سه طراح، همه از تهران به جشنواره دعوت شده اند و با طرح های خود نشان خواهند داد که تلاش های سی ساله جمهوری اسلامی برای دورکردن زنان از مد و زیبائی چه نتایجی در بر داشته است.