سپهر یک جوان ۲۸ ساله و ورزشکار است که در سال ۲۰۰۹ به کانادا پناهنده می شود. او بعد از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در سال ١٣٨٨ در جریان حمله مامورین حکومت به یک زن باردار و دفاع سپهر از او و ایستادگی در مقابل سرکوبگران رژیم اسلامی، بعد از مدتی مجبور به فرار از ایران می شود و به کانادا پناهنده می شود. سپهر اما بعد از سه سال اقامت و انتظار بررسی پرونده پناهندگی اش، با سد ردی روبرو می شود و توسط پلیس مهاجرت دستگیر و روانه زندان می شود.

فعالین فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی- شرق کانادا به محض اطلاع از ردی پرونده پناهندگی سپهر و زندانی شدن او، با هماهنگی با خانواده سپهر و جریان “نه به اخراج به ایران” کمپینی دو هفته ای برای اعتراض و مقابله با دیپورت سپهر را اعلام کرده و به پیش بردند. اداره مهاجرت علیرغم استحقاق قبولی پرونده سپهر درخواست پناهندگی او را رد کرده بود و دستور بازگشت او را به ایران در ۶ دسامبر ۲۰۱۲ صادر کرده بود. شروع کار کمپین دفاع از حق پناهندگی سپهر، با علنی کردن وضعیت پرونده سپهر و به رسانه ها کشاندن این پرونده آغاز گردید.

تظاهرات در اعتراض به حکم اخراج سپهر در تورنتو

طومار اعتراضی به حکم اخراج سپهر جهت ارسال به وزیر مهاجرت و شهروندی کانادا، آقای جیسون کنی، در سایت ها و رسانه های اجتماعی منتشر شد. خانم روح انگیز نصیرزاده، خاله سپهر طی مصاحبه ای با مطبوعات محلی، جامعه ایرانی و غیرایرانی شهر تورنتو و سایر شهرهای کانادا را در جریان این برخورد غیرعادلانه اداره مهاجرت با پرونده سپهر و زندانی کردن وی در زندان عادی قرار داد. کمپین با فشار خانم پانته آ جعفری، وکیل سپهر، به اداره مهاجرت به علت بی دقتی در رسیدگی به مسئله وضعیت روحی و فکری سپهر در موقع مصاحبه اش ادامه یافت. فدراسیون سراسری پناهندگان ایرانی- شرق کانادا و دیگر فعالان عرصه پناهندگی چهار آکسیون فراخوان دادند که در جلوی زندانی که سپهر در آن زندانی بود، در مقابل اداره مهاجرت و مراکز مهم شهر، این آکسیونها انجام گرفت. فیلم‌های این اعتراضات و مصاحبه های فعالان و مدافعان حق پناهندگی سپهر در رسانه های اجتماعی مثل فیسبوک و توئیتر و روزنامه های محلی به چاپ رسید. بالاخره با تلاش مدافعان حقوق پناهندگی، خانواده و دوستان و وکیل مدافع سپهر، حکم اخراج سپهر که قرار بود روز جمعه ۸ فوریه اجرا شود، موقتا متوقف شد.

قدم بعدی برای مدافعان حقوق پناهندگی و وکیل سپهر این است که سپهر را هر چه زودتر از زندان بیرون آورده و خواهان به رسمیت شناخته شدن حق پناهندگی او شوند. این کار اما بدون فشاری همه جانبه از طرف تمام کسانی که می دانند در ایران زیر سیطره جمهوری اسلامی چه بلایی بر سر آدم هایی آورده می شود که این رژیم را نمی خواهند و قوانین اسلامی آن را به چالش می کشند امکان پذیر نمی باشد. این کار بر دوش همه انسان های آزادیخواهی است که زندگی انسانی و انتخاب محل زیست و اقامت فرد را حق طبیعی او می دانند.

فدراسیون پناهندگان ایرانی- شرق کانادا همه مدافعان حق پناهندگی و تمام مردم آزادیخواه گریخته از جهنم جمهوری اسلامی را فرامی خواند که برای اعتراض به  تصمیم اداره مهاجرت کانادا مبنی بر اخراج سپهر به ایران و نگه داشتن او در زندانی همراه مجرمان جنایی با پتانسیل توسل به خشونت فیزیکی، به کمپین ما بپیوندند تا با اعتراضی متحد و قدرتمند به برخورد غیرعادلانه اداره مهاجرت کانادا، خواهان آزادی فوری سپهر و به رسمیت شناختن حق پناهندگی او شویم.

به ما بپیوندید تا با صدای بلند اعلام داریم که در ایران به علت عدم وجود آزادی اندیشه و عقیده، ترور و شکنجه و اعدام، عدم تامین اجتماعی و رفاه برای اکثریت مردم توسط دولت، به فحشا و اعتیاد کشاندن جوانان ایران توسط باندهای مافیایی دولتی، سنگسار و سرکوب مردم، برای اعتراض به وضع موجود و نقض حقوق ابتدایی مردم، ایران کشوری امن برای هیچ ایرانی نمی باشد و باید بدون قید و شرط به تمام پناهندگان گریخته از جهنم جمهوری اسلامی اقامت دائم داده شود.

ایرج رضایی

دبیر فدراسیون پناهندگان ایرانی – شرق کانادا

۴۱۶-۸۵۸-۹۸۳۱

فدراسیون در فیس بوک :

Federation of Iranian Refugees Toronto