عفو بین‌الملل: آیا می‌دانید قلعه تاریخی فلک‌الافلاک در خرم‌آباد روزگاری محل نگهداری زندانیان مخالف سیاسی بوده است و تعدادی از این زندانیان سیاسی طی کشتار تابستان ۱۳۶۷ از آنجا به محل اعدام فرستاده شدند؟ 

غلامحسین گودرزی از بازماندگان کشتار ۱۳۶۷ در خرم‌آباد است. او در سال ۱۳۶۷ در زندان واقع در زیرزمین قلعه‌ی فلک‌الافلاک در حال گذراندن دوره‌ی حبس بلندمدت خود به دلیل هواداری از سازمان مجاهدین خلق بود. او چند سال پیش، به همراه ده‌ها زندانی دیگر، از زندان بروجرد به این مکان منتقل شده بود.

غلامحسین گودرزی می‌گوید که نمی‌تواند برآوردی از این داشته باشد که در جریان کشتار ۶۷، دست کم چند زندانی از زندان‌ فلک‌الافلاک برای اعدام برده‌ شدند، چون او در اتاقی به همراه ۱۲ زندانی دیگر حبس بوده و کمترین دسترسی را به نقاط دیگر زندان داشته است. اکثر زندانیان هم‌اتاقی او هوادار سازمان مجاهدین خلق بوده‌اند، اما دست کم دو نفر از آن‌ها هم خودشان را وابسته به گروه‌های چپ می‌دانستند. 

 او می‌گوید اتاق‌شان در راهرویی بوده که هرطرف آن چهار پنج اتاق داشت. یک طرف زندانیانی بودند که از بروجرد به آن‌جا منتقل شده بودند و طرف دیگر زندانیانی بودند که مدت طولانی‌تری در خرم‌آباد محبوس بودند. او به خاطر دارد که تمام زندانیان محبوس در اتاق‌های این راهرو را مقام‌ها و مسئولان، به لحاظ دیدگاه‌های سیاسی، «سر موضع» تشخیص داده بودند. طبقه‌ی بالای مخصوص زندانیانی بود که «توبه» و ابراز ندامت کرده بودند.

غلامحسین گودرزی به خاطر می‌آورد که در اوایل مرداد، فعالیت‌های معمول در زندان فلک‌الافلاک به حال تعلیق در آمد و ملاقات زندانیان با خانواده‌هایشان لغو شد. به گفته‌ی او، در روزهای بعد، به تعداد زیادی از زندانیان – اول از اتاق‌های آن طرف راهرو و بعداً از اتاق‌های این طرف – گفته شد که وسایل‌شان را جمع کنند و آن‌ها را از آن‌جا بردند. از اکثر آن‌ها دیگر نشانه‌ای دیده نشد.

غلامحسین گودرزی می‌گوید که آن موقع نمی‌دانسته چه اتفاقی دارد می‌افتد: یک حدس‌هایی می‌زدیم که دارند یک کارهایی می‌کنند و یک توطئه‌ا‌‌ی در کار است. ولی  دقیقاً نمی‌دانستیم ماجرا چیست … یادم هست یک بار شنیدیم دو نفر از پاسدار‌ها به هم می‌گویند که زندانیانی که رفته‌اند دیگر بر نمی‌گردند. ما حدس زدیم که ممکن است بعضی را برای اعدام برده باشند ولی مطمئن نبودیم.

اطلاعات بیش‌تر در گزارش عفو بین‌الملل؛ «اسرار به خون آغشته؛ کشتار ۶۷ – جنایتی علیه بشریت که همچنان ادامه دارد.

آخرین قسط سپاه برای آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک تامین شد

خبرگزاری ایرنا شنبه ۱۸ آبان در گزارشی از تأمین آخرین قسط سپاه پاسداران برای آزادسازی قلعه فلک‌الافلاک خبر داده است.

خبرگزاری ایرنا می گوید، قلعه فلک الافلاک به عنوانی یکی از شاهکارهای معماری جهان می‌بایست باید ثبت جهانی می‌شد اما برای چنین اقدامی اول نیاز بود تا مبلغ مورد درخواست سپاه پاسداران برای آزادسازی عرصه قلعه تأمین شود و اکنون قسط آخر از ۶۹ میلیارد تومان مورد درخواست این ارگان نظامی آماده است که در صورت آزادسازی عرصه به آنها پرداخت شود.

این گزارش می افزاید، مسئولان میراث‌فرهنگی سرانجام ۴۸ میلیارد تومان را پرداخت کردند و اکنون مسئولان میراث‌فرهنگی لرستان می‌گویند: قسط آخر این ارگان نظامی هم به صورت اوراق آماده است که در صورت آزادسازی عرصه به آن‌ها پرداخت شود.

پیشتر یک مقام وزارت دفاع ایران در این باره گفته بود: قلعه «فلک الافلاک» دو بخش دارد، یکی ارتش و یکی سپاه، که ارتش کاملا حریم را رهاسازی کرده، در مورد سپاه نیز توافق سه جانبه بین استاندار، سپاه و وزارت دفاع داریم که تا مهر ماه ۹۸ باید رهاسازی شود.

بنای عظیم آجری قلعه باستانی فلک الافلاک مربوط به دوره ساسانی است که روی تپه‌ای باستانی در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد.

این قلعه در دوره قاجار علاوه بر محل استقرار مقر حکومتی، محل نگهداری زندانیان از جمله عشایر مخالف دولت بوده است. و در سال های ۱۳۳۲ و  ۱۳۳۳  در دوران پهلوی نیز صدها نفر از مخالفان در این قلعه محبوس بودند.

 اما در ۱۸ آبان ۱۳۴۹ با دستور مقام‌های آن دوره زندان فلک‌الافلاک در لرستان به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد. این برای اولین بار در ایران بود که زندانی به موزه تبدیل می‌شد. اما دوباره در نظام جمهوری اسلامی به زندان تبدیل شد و  تعدادی از زندانیان سیاسی طی کشتار تابستان ۶۷ در آن جا نگهداری می شدند و از آن جا به محل اعدام فرستاده شده اند.