شماره ۱۲۲۳ ـ پنجشنبه  ۲ اپریل  ۲۰۰۹

دومین سال چهارشنبه سوری امسال، منسجم تر و با شکل متفاوت و برنامه های  متنوع تر با شرکت بیش از ۵ هزار نفر از دور و نزدیک (از دان تان تورنتو تا شهر بری ۱۲۰کیلومتری شمال تورنتو) در سالن سرپوشیده  فوتبال در پارک ریچموند گرین در ریچموند هیل انتاریو به همت بنیاد فرهنگی فروردین برگزار شد.


با تجربه سال گذشته روز چهارشنبه سوری که با سرمای شدید و  باران یخ  همراه بود،  سالن از سال گذشته اجاره شده بود که هم  در صورت بدی هوا، محلی برای جمع شدن باشد و هم با برگزاری بازار نوروزی جمع و جور، برای ایرانیان و غیر ایرانیان هم فال باشد و هم تماشا. از سوی دیگر با حمایت فروشندگان محلی ریچموند هیل، ما می توانستیم بخشی از هزینه های مراسم را تامین کنیم. همچنین در این مکان میزهایی برای  نهادهای غیر انتفاعی ایرانی در منطقه یورک  به صورت رایگان اختصاص دادیم که هم فرصتی برای جامعه ایرانی و هم نهادها برای آشنائی بیشتر و ارتباط نزدیک تر باشد که دو نهاد خیریه پردیس و مهر کوثر در این مراسم شرکت کردند.

 

هوای بسیار خوب آفتابی ۱۵ درجه بالای صفر خانواده های بسیاری را به پارک کشانده بود . سه نسل گذشته، حال و آینده ما حضور چشمگیری در این مراسم داشتند که نشانگر عمیق بودن ریشه دو آئین باستانی چهارشنبه سوری و نوروز در بین ایرانی تبارها بود و این موجب تعجب مقامات شهرداری تورنتو و سیاستمدارانی که در مراسم شرکت کرده بودند، شد.


بازار نوروزی از ساعت ۱۰ صبح با چیدن میزها و غرفه های مختلف با دی جی سیامک آغاز شد. البته داوطلبان که همگی نسل جوان ما بودند از ساعت ۹ صبح کارهای مقدماتی مانند چیدن میز و صحنه و نصب پوسترها را به عهده داشتند. این نسل که  کمتر علاقه ای به شرکت در مراسم ایرانی دارند در آخر خوشحال با تجربه جدیدی مراسم را در ساعت ۱۱ شب  ترک کردند. 


بهار دائی  هنرمند نقاش با دوستان گروه  مهرآوران بوم نقاشی آورده بود که با قلم  دسته جمعی  ما شروع شد و بعدا کودکان با نقاشی روی آن یک اثر هنری به وجود آوردند. 


مجری های برنامه دو تن از نسل جوان ما، حمید کاشانی دانشجوی یورک و راحله فراهانی بودند که مراسم را در ساعت ۱۷:۳۰با معرفی  مانلی هنرمند گیتاریست آغاز کردند. مانلی سه قطعه از ساخته های خود را اجرا کرد. در ادامه دی جی سیامک به همراه حمید کندازی و آریا  برنامه را تا ساعت۱۶:۳۰ به عهده داشتند. جمشید باقرزاده از شهردار خواست که به روی صحنه بیاید و با آهنگ شاد ایرانی برقصد که او هم انجام داد.


 در این زمان دکتر هلنا جکز نماینده منطقه (اوک ریج و مارکهام) از حزب لیبرال به همراه دیو بارو شهردار ریچموند هیل و چهار تن از اعضا ی انجمن شهر به روی صحنه رفتند و به ایرانیان نوروز را به فارسی  تبریک گفتند که با تشویق جمعیت حاضر که به تعداد آنان هر لحظه افزوده می شد، روبرو شدند.  سپس پل کلاندرا نماینده فدرال از منطقه (اوک ریج – مارکهام ) از حزب محافظه کار در اهمیت فرهنگ ها و نوروز مطالب کوتاهی بیان کرد.

پس از آن عمو نوروز، اسماعیل خنجه خانی به اتفاق دو همراه زن و دو کودک (خاله سوسکه و اقا موشه) برنامه هائی اجرا کردند.  گریم عمو نوروز را پری فارسی هنرمندانه انجام داده بود.

ساعت ۱۹ بر طبق برنامه تعیین شده و مجوز اداره آتش نشانی منقل های آتش توسط دکتر مریدی، پل کلاندرا، لا بارژ (رئیس پلیس منطقه یورک) و شهردار ریچموند هیل روشن کردند و به تقاضای ما، دکتر مریدی اولین نفری بود که از روی آتش پرید که سپس شهردار، ویتو (عضو انجمن شهر) رئیس پلیس و معاون وی از روی آتش پریدند و با استقبال ایرانیان بیرون از سالن منتظر پریدن روی آتش بودند ، بدرقه شدند. همزمان با صف بستن و از روی آتش پریدن، ابتدا گروه آذری آراز چند آهنگ شاد آذری اجرا کردند. سپس  حمید کندازی با  تنبک به همراه  حمید آریا با کی بورد و آواز جمعیت را به رقص و پایکوبی درآوردند. در ادامه گروه رقص آراز چندین برنامه رقص زیبای دسته جمعی اجرا کردند. گروه رقص دختران گیلان، گیله کر، رقص قاسم آبادی اجرا کردند. گروه هنری نیما با آواز محمد کمالی چند ترانه شاد گیلانی اجرا کردند. بعد از پریدن از روی آتش دکتر مریدی به روی سن رفت و سپس پلیس یورک شامل رئیس، معاون و دو تن از مسئولان بخش قومی به روی صحنه رفتند و نوروز را تبریک گفتند.

مراسم حدود ساعت ۱۰ شب تمام شد. بسیاری از غیر ایرانیان هم در این مراسم شرکت داشتند و از روی آتش پریدند و همراه با آهنگهای ایرانی رقصیدند.

در مجموع برنامه یک موفقیت برای جامعه ایرانی بود زیرا به خوبی و بدون حادثه پایان یافت و خاطره خوبی از فرهنگ ایرانی و سنت های زیبای ما را به نمایش گذاشت. برگزاری هرگونه مراسم فرهنگی و هنری که با برنامه ریزی همراه باشد، هم برای نسل جوان ما جذابیت دارد و هم آنان را با گوشه های مثبت فرهنگ مان آشنا می کند. از سوی دیگر فرهنگ غنی ما، فرهنگ چند ملیتی کانادا را غنی تر و رنگی تر می سازد.

البته لازم به تاکید مجدد است که برگزاری چنین مراسمی که نیاز به کار داوطبانه و  برنامه ریزی چندین ماهه  دارد، نشان از باور داشتن به  کار تیمی و دسته جمعی بدون منفعت مالی با  تمرکز بر هدف مثبت، که  همانا ارتقای جامعه ایرانی از طریق عرضه فرهنگ و هنر سرزمین متنوع و غنی ایران است، دارد.


البته مراسم چهارشنبه سوری مل لستمن هم از این قاعده کار داوطلبانه و با برنامه ریزی مستثنا نیست و جذابیت خاص خود را دارد.

ما  با تجربه سازماندهی کردن چهارشنبه سوری که تا ۵ سال قبل در پارک سانی بروک معروف به پارک ملت برگزار می شد و باعث نارضایتی مقامات شهری از شهرداری تا پلیس و پارک و آتش نشانی و خود ایرانی های شرکت کننده می شد، توانستیم چهارشنبه سوری را در ریچموندهیل و مل لستمن نهادینه کنیم.

الان هر ایرانی در هر کجای استان انتاریو که باشد قانونا می تواند با کمک شهرداری، چهارشنبه سوری را به طور سازمان یافته برگزار کند.  و ما همانگونه که قبلا هم اعلام کرده ایم حاضریم که کمکهای تجربی و قانونی و سیاسی خود را در صورت درخواست در اختیار دیگر هموطنان بگذاریم. 


تشکر از رسانه ها


امکان رسیدن به جامعه ایرانی تقریبا از طریق معدودی از رسانه های ما که اعتقاد به کار فرهنگی و کار اجتماعی دارند ممکن است. سه نشریه از ما با چاپ پوسترهایمان  حمایت کردند. در این میان شهروند همواره از حمایت ما کوتاهی نکرده است. یعنی  از سال ۲۰۰۵ که من با  نوشتن در مورد مسائل چهارشنبه سوری در پارک سانی بروک و تقاضای تشکیل گروهی برای اقدام در جهت  به رسمیت شناخته شدن چهارشنبه سوری در تورنتو از سوی مقامات، این حرکت را در شهروند شروع کردم، تا امروز که این مراسم سر و سامان پیدا کرده و از سوی شهرداری ها و سیاستمداران  به رسمیت شناخته می شود، این حمایت ادامه داشته است.


حامیان مالی


همینطور تشکر از کسانی که حمایت مالی و معنوی می کنند و  بی شک به اعتبار جامعه ایرانی در نزد سیاستمداران و شخصیتهای اجتماعی کانادا، کمک می رسانند و  مسلما خود نیز بهره مند خواهند شد. صاحبان کسب و کارهای کوچک که میز اجاره می کنند، همینطور کسانی که پوستر تبلیغاتی می دهند خود عامل مهمی در برگزاری بهتر  این مراسم هستند  و البته  کسانی که بدون چشمداشتی کمک مالی می کنند و یا هنر خود را بدون چشمداشتی برای سرگرم کردن مردم عرضه می کنند، و داوطلبانی که ساعتها وقت خود را می گذارند تا دیگران شاد باشند،  خود جایگاه ویژه ای دارد. این کمک ها هرچند کم ولی ارزش زیادی دارد زیرا به اعتماد به نفس جامعه ایرانی و همه نسل های ما کمک می کند و به راستی نمی توان روی آن ارزش مادی گذاشت.


در اینجا جا دارد از تمامی کسانی که به هر نحوی این برنامه ها را کمک کردند از برگزارکنندگان و از شرکت کنندگان در این مراسم از خرد و کلان ، پیر و جوان که با نظم و همکاری ما را در  بهتر و بدون حادثه برگزار شدن  این مراسم  یاری کردند، تشکر کنم. بسیاری در مراسم و بعدا تلفنی از برگزاری خوب  مراسم  تشکر کردند که نشان از درک آنان دارد که خستگی را از تن به در می کند و انگیزه کافی برای مقابله با چالشهای بیشتر را به  تک تک ما می دهد. لازم می دانم اسامی برخی از این عزیزان را که برای جامعه ایرانی  تلاش می کنند، ذکر کنم تا شاید به نوعی سپاسگزاری شده باشد.


گروه رقص و موسیقی آراز

گروه رقص دختران گیلان

گروه موسیقی گیلانی نیما و آقای محمد کمالی

خانم سیمین مهرپرور و حسین نمکی رقص بجنوردی، پری فارسی، فیلم برداری و گریم

اسماعیل خنجه خانی و گروه همراه  – مجریان برنامه – حمید کاشانی و راحله فراهانی

خانم فراهانی سفره هفت سین، مهدی پوریان طراحی پوستر، ریتا از پارس پرینت، خانم عقل آرا کار راه اندازی سایت فروردین

دکتر بابک مهدی، دکتر شجاعی، دکتر بوذری، دکتر پزشکی، هادی کفشداران، بهمن نجفی، افشین نجبا، علی ظهوری،  فرهمند، فیاض،

اعضای کمیته برگزاری چهارشنبه سوری بنیاد فروردین

جمشید باقرزاده، مهدیه حاجی قاضی، سعید فتوت، دکتر محمد ظهوری و من (سعید سلطانپور)


با تجارب  بیشتر و همیاری و همکاری جامعه ایرانی سال بعد، برنامه های متنوع تر و سازنده تری را برگزار خواهیم کرد.




Volunteers


Sahar & Samira Aghlara-Fotovat
Danny & Nikki Bagher zadeh

Matin Eslaminazary

Daniel Ghassemi

Ashkan Hobian
Roham Hobian

Farshad Kashani

Omid Moineddin

Sahra Nematy
Saba Nematy

Simone Schwardz
 Bobak Sobhani
 Sarvenaz Torabi
Eilia Taykandi
Sameen Yazdi
 Mariam Zohouri


Special thanks to Guard and Staff at Richmond Green, Richmond Hill Fire Dep., Town of Richmond Hill.



pr@galssceiling.ca