خانواده ‌های گروهی از زندانیان سیاسی کرد در شهر سنندج می‌گویند، نیروهای امنیتی و لباس شخصی تجمع اعتراضی آنها را با خشونت برهم زده ‌اند.


شماره ۱۱۹۳ ـ ۴ سپتامبر ۲۰۰۸


 

رادیو آلمان: خانواده ‌های گروهی از زندانیان سیاسی کرد در شهر سنندج می‌گویند، نیروهای امنیتی و لباس شخصی تجمع اعتراضی آنها را با خشونت برهم زده ‌اند. هتاو کردپور، فعال کرد مقیم سنندج از دستگیری چند تن از خانواده‌های زندانیان خبر می‌دهد. به گفته‌ خانم کردپور این تجمع در روز جهانی صلح و آشتی به منظور حمایت از زندانیان سیاسی برگزار شده یود. خانواده‌های برخی زندانیان سیاسی کرد می‌گویند این زندانیان ۹ روز است که در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

تظاهرات در سنندج  

هتاو کردپور در این خصوص به رادیو دویچه وله گفت: تجمع قرار بود ساعت یازده صبح در مقابل دادگاه انقلاب سنندج برگزار ‌شود. روز دوشنبه (۱۱ شهریور / اول سپتامبر) که روز جهانی آشتی بود انتخاب شده بود، که حرکت بیشتر مدنی باشد و نگاه مدنی و مسالمت ‌آمیزی به این حرکت بشود. یعنی به دور از هر خشونتی. فقط مادران و خانواده‌ های زندانیان سیاسی می‌خواستند در این روز اعتراض خودشان را نسبت به جو وحشت و ارعابی که الان در کردستان وجود دارد، بخصوص نسبت به زندانیان سیاسی و‌ مدنی، نشان بدهند و بتوانند به هر شیوه ‌ای که شده است دولتمردان جمهوری اسلامی را اقناع کنند که ملایم‌تر و تا حدودی منصفانه ‌تر و حقوقی ‌تر با مسایل فرزندانشان برخورد کنند. اما متاسفانه به محض شروع تجمع با این که مادران در صف اول تجمع بودند و ما این تصور را داشتیم که اینها مادر هستند و امروز هم روز جهانی آشتی ‌است، بنابراین تعرضی به این مادران هرگز نخواهد شد (…) اینها حتا به مادران هم رحم نکردند و حرمت مادر بودن این مادران را نگاه نداشتند و با باتوم و چوب و بدوبیراه و توهین حمله کردند. و به خاطر این که بتوانند برخورد فیزیکی هم با خانواده ‌ها داشته باشند، یک مینی‌بوس از "خواهران بسیجی" هم با خودشان آورده بودند که بتوانند حتا نسبت به زنان دست‌درازی و کتک‌کاری و توهین کنند.

خانم کردپور افزود: حدود  دویست سیصد نفر از خانواده‌های زندانی آنجا آمده بودند ولی در مقابل هر یک نفر، سه چهار نفر نیروی انتظامی آنجا ریخته بودند. روز شنبه  در مهاباد هم چنین تجمعی بود و با همان جو خشونت و ارعاب با مردم برخورد شده بود. ولی مردم می‌خواستند هرجوری شده بتوانند برای ربع ساعت هم که شده، آنجا تجمع تشکیل بدهند. در پیاده ‌روها و اطراف آن میدان خیلی‌ها ایستاده بودند که شاید اگر اجازه می‌دادند در همان لحظات اول هزارها نفر از مردم جمع می‌شدند.

کردپور درخصوص حضور خانواده های زندانیان گفت: خانواده‌ی آقای فرهاد وکیلی، مادرشان همراه خواهرشان و همسر آقای فرهاد وکیلی آنجا حضور داشتند. خانواده‌ی آقای حبیب‌الله لطیفی هم آنجا حضور داشتند. اینها زندانیانی هستند که حکم اعدام دارند. خانواده‌ ی آقای حسین پناهی حضور داشتند و خانواده‌های زندانیان دیگر از جمله خانم هانا عبدی و خانواده‌ی روناک صفازاده هم آنجا حضور داشتند.

در مورد دستگیری افراد خانم کردپور گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم دو سه نفر از خانواده‌هایی که آنجا خیلی واکنش نشان داده بودند و خیلی سخت‌گیری کرده بودند که حتما اعتراض خودشان را داشته باشند دستگیر شدند. … خواهران آقای حبیب‌الله لطیفی خیابان را برای مدت چند دقیقه بسته بودند و شعار داده بودند و خواستار  آزادی برادرشان که زیر حکم اعدام است، شدند که با آنها هم برخورد شدید شد. مادر آقای فرهاد وکیلی که ایشان هم حکم اعدام دارند، به علت خشونتی که با ایشان انجام شد، حالشان بد شد و به بیمارستان اعزام شدند. در هر صورت اجازه ندادند حتا برای ده دقیقه هم که شده تجمع برگزار بشود. در همان دقیقه‌های اول نیروهای ضد شورش و نیروهای انتظامی و امنیتی که آنجا ریخته بودند، تجمع را بهم ریختند.

 خانم کردپور در خصوص اعتصاب غذای زندانیان گفت: اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و مدنی کرد امروز وارد نهمین روز شد  و این تاثیر بسیاری داشته و می‌توانیم بگوییم تمام اقشار، حتا روحانیون نسبت به این قضیه واکنش نشان داده‌اند، یعنی حتا در خطبه‌های نماز جمعه، این قرائت شده که فرزندان کردستان الان در خطر هستند. ما آمار دقیقی نداریم، ولی آن چیزی که به ما رسیده این است که بسیاری از بچه‌ها در زندان در اعتصاب هستند و الان در نهمین روز است، بالاخره در روزهای آتی حتما تاثیرات ناخوشایند خودش را نشان خواهد داد. از اصناف و خیلی از اقشار مختلف جامعه نسبت به این قضیه آشکارا عکس‌العمل نشان دادند. روحانیون هم به این مسئله در خطبه‌های نماز جمعه اشاره کرده ‌اند.