شهروند ۱۲۲۹  پنجشنبه ۱۴ می  ۲۰۰۹

همانطور که در مقاله های قبلی اشاره شد پس انداز تحصیلی RESP  قراردادی است بین والدین و یا اقوام نزدیک کودک ــ (Subscriber)ــ از یک طرف و از طرف دیگر شخص و یا سازمانی که در سرمایه گذاری مشارکت می کند و این در حالی است که دولت، طبق قانون مالیاتی عمل کرده و همچنین بر این نوع قرارداد و مشارکت در این نوع سرمایه گذاری نظارت دارد.

سازمانهای زیادی در بازار وجود دارند که با این هدف عمل می کنند و در این میان تاریخ عملکرد و مکانیزم و مدیریت سیستم سرمایه گذاری و مدیریت ریسک بسیار مهم است. از آنجا که هر ساله با رشد نرخ تورم روبرو هستیم تنها با یک سرمایه گذاری حساب شده می توان بر حل مشکلات آینده فائق آمد. در کشوری زندگی می کنیم که شاید برعکس ایران بمباران اطلاعات است، اما شاید با کمی بی دقتی همین انبوه اطلاعات هم جالب نباشد. پیشنهاد می شود قبل از هر اقدامی با مشاور و کارشناس آگاه در این زمینه مشورت کنید.

دولت فدرال در آگوست ۲۰۰۵، در طرح و برنامه خود در آن زمان بودجه ای به مبلغ ۲/۲ بیلیون دلار برای تحصیلات دانشگاهی برنامه ریزی کرد. در انتخابات فدرال ۲۰۰۵، آقای هارپر قول ایجاد و انتقال بودجه ای به این منظور را داد ولی متاسفانه بعد از انتخابات وعده ی خود را ندیده گرفت و از انجام این کار خودداری کرد. با توجه به افزایش بدهی دانش آموزان دانشگاه، شهریه دانشگاهها و مراکز آموزشی در کل کشور به طور متوسط بالا رفت. براساس گفته  Amanda Aziz  مدیر   CFS تنبلی و کوتاهی دولت موجب خواهد شد که هزاران دانش آموز مشکل تحصیل داشته باشند و این در حالی است که شهریه دانشگاهی برای اکثر مناطق خارج از کنترل است. در این حال باید توجه کرد نقش پدر و مادری که به هزاران امید فرزندشان را به مرحله دانشگاهی رسانده اند، آیا باید به امید پوشش از طرف دولت بمانند؟ مهم این است که شرکت سرمایه گذاری کننده  RESP را بشناسیم، از طول کارکرد، سرمایه، همچنین گارانتی و ضمانت آن جهت پولهای پرداختی به آن مطلع شویم که باید تحت نظارت دولت و معاف از مالیات  (Tax)باشد.

شما می توانید در کل دوره تا سقف ۵۰ هزار دلار برای فرزندتان سرمایه گذاری کنید. این سقف سرمایه گذاری تا سن ۲۱ سالگی می باشد و لازم به ذکر است این سرمایه گذاری در ۳۱ دسامبر ۲۱ سالگی فرد باطل می شود.

در صندوق پس انداز تحصیلی RESP مشارکت پولهای پرداختی در صندوق مشمول معافیت مالیاتی نیست و از طرفی دیگر در صندوق پس انداز تحصیلی سودهای سرمایه گذاری در طول مدت زمان دوره برداشت، مشمول مالیات آن زمان براساس قوانین مالیاتی خواهد بود. به عبارتی دیگر با توجه به درآمد شخص متفاوت است و در کنار آن باید توجه داشت ضمن اینکه اصل پولهای پرداختی اولیه که در طول زمان کم کم پرداخت شده بود یکجا معاف از مالیات برگشت داده خواهد شد.

از طرفی دیگر زمانی که دانش آموز وارد دانشگاه و یا تحصیلات تکمیلی می شود درآمد سرمایه گذاری صندوق پس انداز تحصیلی به دانش آموز منتقل می شود نه پدر و مادر، و با توجه به اینکه دانش آموزان درآمد ندارند و یا در صورت داشتن درآمد، سقف پایین دارد، پس به طور اتوماتیک مشمول مالیات نخواهند بود. توجه به آمار و ارقام نشان می دهد که حدود ۵۸ درصد دانش آموزان در مقاطع دانشگاهی در انتاریو بدهی دارند و سئوالی که پیش می آید اینکه آیا این دانش آموزان قادر به پرداخت بدهی های خود خواهند بود؟ شاید بهتر است که  امروزه به آینده فرزندان کمی دقیق تر نگاه کرد گاه فردا خیلی دیر است.

برای دریافت کتابچه های اطلاعاتی رایگان با ما تماس بگیرید. دانستن نکات مربوط به بیمه و یا هر نوع پس انداز گاه می تواند از حوادث پیش بینی نشده جلوگیری کند.


 


 

* محمد رحیمیان کارشناس بیمه و سرمایه گذاری

moe@insufin.com