۱۹اپریل تا ۲۵اپریل ۲۰۱۳

 

برگزاری دادگاه شهروند آمریکایی ‌ایرانی به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران

تلویزیون من و تو: یک شهروند ایرانی- آمریکایی که در ایالت مریلند آمریکا زندگی می کند و پیش تر به اتهام نقض تحریم‌ها علیه ایران و کمک به این کشور در ساخت و پرتاب ماهواره دستگیر شده بود، به دادگاه رفت.

دولت آمریکا خرداد ماه سال ١٣٨٩، پنج شهروند ایرانی و یک آمریکایی ایرانی تبار را متهم به نقض تحریم تجاری ایران و توطئه برای تامین فناوری ماهواره‌ای برای این کشور کرده بود.

به گزارش روزنامه “واشنگتن پست”، دادستان‌های دادگاه فدرال آمریکا در همین زمینه اعلام کرده بودند که فن آوری و سخت افزاری که توسط این شش نفر به ایران فروخته شده، این کشور را قادر کرده است که ماهواره مخابراتی‌اش را در سال ۲۰۰۵ از روسیه به فضا بفرستد.

نادر مدانلو متهم است که با نقض تحریم‌های ایران، با شرکتی روسی و یک مشتری در ایران، برای ساخت و راه اندازی این ماهواره توافق کرده بود. انتظار می رود دادگاه این شهروند آمریکایی ایرانی تبار هفته‌ها به طول بیانجامد.

 

رئیس جامعه متخصصین داخلی ایران:

پنی سیلین چینی تاکنون جان ۵ نفر را گرفته است

کلمه ـ نتایج بررسی پرونده ای در پزشکی قانونی نشان داد که پنجمین نفری که به دلیل چرک کردن گلو به پزشک مراجعه کرده، تزریق پنی سیلین چینی به مرگ وی منجر شده است. از سویی آمار مرگ و میر به دلیل استفاده از دیگر داروهای چینی بالاست.

ایرج خسرو نیا، رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با اعلام این خبر گفته است: فردی ۴۰ ساله با بیماری چرک کردن گلو به پزشک مراجعه می کند و پزشک برای وی پنی سیلین تجویز می کند. این بیمار  پنی سیلین تجویز شده توسط پزشک را تزریق کرده و بعد از تزریق به تب و لرز و پایین آمدن فشار خون دچار شده و  راه تنفسی وی بسته می شود که با انجام عملیات احیا به هوش نیامده و متاسفانه بعد از ۱۵ دقیقه بیمار فوت می کند.

باشگاه خبرنگاران  به نقل از وی اظهار کرد: نتایج رسیدگی به این پرونده نشان داد که این بیمار به دلیل استفاده از پنی سیلین وارداتی از چین، جان خود را از دست داده است.

وی افزود: این فرد بیماری خاصی نداشته  و تنها به دلیل چرک کردن گلو به پزشک مراجعه کرده بوده و مشکل اصلی به این دلیل بوده که این پنی سیلین ها به صورت قاچاق وارد شده که هیچ نشانه ای برای مشخص شدن تقلبی بودن آنها ندارد.

وی گفت: تاکنون این پنجمین نفری بود که تزریق پنی سیلین منجر به مرگ  شده است.

رئیس جامعه متخصصان داخلی ایران با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر به دلیل استفاده از داروهای چینی بالاست تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما نبود آمار در همه عرصه ها از جمله مشکلات است.

بازداشت یک ایرانی با گذرنامه جعلی اسرائیلی در نپال

رادیو آلمان: منابع خبری از بازداشت یک تبعه‌ ایران که با گذرنامه جعلی اسرائیلی به نپال سفر کرده بود، خبر دادند. پلیس نپال با تایید این خبر اعلام کرد که این مرد ایرانی در برابر سفارت اسرائیل در کاتماندو، پایتخت نپال، بازداشت شد.

روزنامه‌ی انگلیسی زبان “هیمالیا تایمز” در نپال که نام این ایرانی را افشا کرده است، گزارش داد، پلیس نپال احتمال می‌دهد که محسن خسرویان با گذرنامه جعلی اسرائیلی قصد ورود به ساختمان‌های اداری و دیپلماتیک اسرائیل و اعمال خرابکارانه در نپال را داشته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز روز ۱۴ آوریل به نقل از سخنگوی اداره مرکزی تحقیقات پلیس نپال با تایید هویت ایرانی بازداشت‌شده گفت که وی در حال حاضر در یکی از مراکز پلیس نپال در شهر کاتماندو در بازداشت به سر می‌برد.

بنا به گزارش “تایمز” اسرائیل، مقامات سفارت اسرائیل در نپال بعد از آن‌که رفتار خسرویان در نزدیکی ساختمان سفارت به نظرشان “مشکوک” آمده است با پلیس نپال تماس گرفته و بعد از بازداشت مشخص شد که گذرنامه‌ی اسرائیلی او جعلی است. خسرویان در ابتدا مدعی شده است که به دنبال یک مغازه‌ فروش تجهیزات کامپیوتری در آن محله است.

نشریات نپال گزارش دادند که محسن خسرویان از سال ۲۰۰۴ میلادی در شهر بانکوک تایلند سکونت دارد و در هنگام حضور در سفارت اسرائیل، پاسپورت ایرانی خود را به همراه داشته و در لباس‌های خود پنهان کرده بود.

بنا به گزارش “تایمز” اسرائیل خسرویان پاسپورت جعلی اسرائیلی خود را در کوالالامپور مالزی تهیه کرده است. او در تاریخ ۳۱ مارس سال جاری وارد مالزی شده و بعد از آن نیز به سریلانکا سفر کرده است.

در سال‌های اخیر حملات تروریستی متعددی در کشورهای آسیایی علیه شهروندان و ساختمان‌های دیپلماتیک اسرائیل صورت گرفته است. مقامات اسرائیل ایران را متهم کردند که طراح اصلی این حملات است و با کمک حزب‌الله لبنان این حملات را اجرایی کرده است. ایران این اتهام اسرائیل را رد می‌کند.

در عین‌حال ایران نیز اسرائیل را مسئول قتل متخصصان شاغل در برنامه‌ی اتمی ایران و انفجار سال ۲۰۰۸ خودرویی در سوریه که موجب قتل یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان شد، معرفی می‌کند.

 

ایران دیگر برای واردات دارو ارز دولتی تخصیص نمی‌دهد

بی بی سی: دارو از این پس به جای ارز مرجع با ارز مبادله ای وارد خواهد شد که حدودا دو برابر گرانتر است

با حذف ارز مرجع دارو و مجموعه ای از اقلام دیگر توسط دولت ایران، از این پس تنها برای واردات گندم، جو، ذرت و سویا ارز ۱۲۲۶ تومانی اختصاص داده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطابق بخشنامه بانک مرکزی به بانک های کشور، علاوه بر دارو، کالاهایی مانند شکر، برنج، گوشت و برخی تجهیزات پزشکی از فهرست دریافت ارز مرجع خارج شده اند.

علی پورکاوه، مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، که روز ۲۶ فروردین ابلاغ شده، به غیر از گندم، جو، ذرت و سویا، بقیه کالاهای اساسی برای واردات، ارز مبادله‌ای دریافت خواهند کرد.

نرخ ارز مبادله ای در ایران، حدود دو برابر نرخ ارز مرجع است و به این ترتیب، واردات کالاهایی مانند دارو و گوشت با ارز مبادله ای، ممکن است به افزایش قیمت این کالاها بینجامد.

دولت ایران در سال گذشته کالاهای وارداتی را به ۱۰ اولویت تقسیم کرد. مطابق تصمیم دولت، قرار شد که اولویت‌های ۱ و ۲ (شامل اقلام اساسی و دارو) ارز مرجع و اولویت‌های ۳ تا ۹ ارز مبادله‌ای بگیرند و ثبت سفارش اولویت ۱۰ نیز متوقف شود.

خبرگزاری ایسنا در خبری جداگانه، دیروز به نقل از مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشته بود که “اگر قرار باشد ارز مرجع گندم نیز حذف شود نیاز به بخشنامه جدید است ولی فعلا بخشنامه‌ای صادر نشده‌ است.”

وی با اشاره به گران‌ شدن اخیر قیمت گندم و نان، این تحول را بی ارتباط با حذف ارز مرجع این کالا دانسته و افزوده بود:”ممکن است گران‌ شدن گندم به دلیل اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باشد”.

ایسنا در گزارش روز گذشته خود، با اشاره به افزایش قیمت نان در ایران، به “بحث‌هایی که مبنی بر حذف ارز مرجع گندم مطرح است” اشاره کرده بود.

تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران، باعث کاهش شدید درآمدهای ارزی و دشوار شدن انتقال پول به این کشور شده است.

مظنون انفجار بوستون رسما تفهیم اتهام شد

بی بی سی: جوهر سارنایف، جوان ۱۹ ساله‌ای که پلیس و مقامات امنیتی آمریکا می گویند به همراه برادرش عامل انفجارهای هفته گذشته بوستون بوده است، رسما به استفاده از سلاح کشتار جمعی متهم شد.

وزارت دادگستری آمریکا با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که او در صورت محکوم شدن به این اتهام، ممکن است به اعدام یا حبس ابد محکوم شود.

یک سخنگوی دفتر رئیس جمهور آمریکا گفته است که بر خلاف پیشنهاد بعضی اعضای جمهوریخواه کنگره، با آقای سارنایف به عنوان “عامل دشمن” رفتار نخواهد شد.

این سخن به این معنا است که آقای سارنایف با قوانین کیفری عادی و در دادگاه غیرنظامی محاکمه خواهد شد.

انفجار دو بمب در نزدیکی خط پایان ماراتن بوستون در روز دوشنبه گذشته به کشته شدن ۳ نفر و مجروح شدن ۱۸۰ نفر منجر شد.

جوهر سارنایف روز جمعه و پس از یک عملیات تعقیب و گریزی طولانی در نزدیکی بوستون دستگیر شد.

برادر بزرگتر او که مظنون اصلی انفجارها بود در جریان درگیری با پلیس کشته و خود او به شدت مجروح شده بود.

او از ناحیه گلو مجروح است و نمی تواند سخن بگوید، اما به صورت کتبی به چند سئوال پاسخ داده است.

مجازات اعدام در ایالت ماساچوست که بوستون در آن واقع است وجود ندارد، اما اتهام استفاده از سلاح کشتار جمعی یک اتهام فدرال است.

دادستانی ایالت ماساچوست هم اتهامات دیگری علیه آقای سارنایف وارد کرده است.

قانون حق ازدواج همجنسگرایان در فرانسه تصویب شد

بی بی سی: فرانسه با تصویب قانون حق ازدواج همجنسگرایان به چهاردهمین کشوری بدل شده است که چنین تصمیمی می گیرد.

این لایحه که همچنین حق پذیرش فرزندخوانده توسط زوج های همجنس را به رسمیت می شناسد با ۳۲۱ رای در مقابل ۲۲۵ رای در پارلمان به تصویب رسید.

این تصمیم در پی مباحثاتی تفرقه انگیز که با بعضی از بزرگترین تظاهرات ها در سال های اخیر در فرانسه همراه بود گرفته می شود.

صدها نفر از مخالفان این قانون روز سه شنبه در برابر ساختمان پارلمان در مرکز پاریس تجمع کردند.

رهبر شناخته شده ترین گروه مخالف ازدواج همجنسگرایان قول داد با این تصمیم مبارزه کند.

فریجی بارژو یک کمدین که از نام مستعار خود استفاده می کند به هوادارانش گفت: “به آنها نشان خواهیم داد که مساله تمام نشده. من جداً از رئیس جمهور می خواهم مساله را به همه پرسی بگذارد.”

در داخل پارلمان هم دو مخالف سعی کردند پارچه نوشته ای را باز کنند اما پلیس آنها را از ساختمان بیرون راند.

هزاران مامور مسلح پلیس مجهز به آب پاش های قوی در نزدیکی پارلمان مستقر شده بودند تا با خشونت های احتمالی – از نوعی که در تظاهرات های قبلی روی داده بود – مقابله کند.

هرچند تظاهرات مخالفان در گذشته عمدتا مسالمت آمیز بوده است، اما درگیری هایی روی داده که به عناصر راست افراطی نسبت داده می شود.

نظرسنجی ها حاکیست که اکثریت کوچکی از مردم فرانسه از ازدواج همجنسگرایان حمایت می کنند اما بررسی ها حاکیست که شمار حامیان حق پذیرش فرزندخواندگی برای این گروه کمتر است.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه این قانون را در راس برنامه اصلاحات اجتماعی خود قرار داده بود.

این قانون اکنون باید از سد چالش های احتمالی در شورای قانون اساسی بگذرد و بعد به امضای آقای اولاند خواهد رسید.

نسیم شادی

مخالفان این قانون از جمله حزب “یو ام پی” سعی خواهند کرد این شورا را قانع کنند که ازدواج همجنسگرایان با قانون اساسی در تغایر است.

با این حال تحلیلگران می گویند که بعید است این شورا قانون تازه را لغو کند.

کریستیان تابیرا وزیر دادگستری فرانسه گفت که اولین ازدواج ها در ماه ژوئن انجام خواهد شد.

او در پارلمان گفت:”ما معتقدیم که اولین ازدواج ها قشنگ خواهد بود و نسیم شادی می آورد و کسانی که امروز با آن مخالفند مسلما تحت تاثیر شادی زوج های تازه و خانواده های آنها قرار خواهند گرفت.”

کریستیان فریزر خبرنگار بی بی سی در پاریس می گوید برخی استدلال می کنند که این مهم ترین اصلاح اجتماعی در فرانسه از زمان لغو مجازات اعدام در سال ۱۹۸۱ است.

در پی تصویب قانون مشابهی در هفته گذشته در نیوزلاند، اکنون فرانسه چهاردهمین کشوری است که آن را آزاد می کند.

هم اکنون نه کشور در اروپا ـ به احتساب فرانسه ـ اجازه ازدواج همجنسگرایان را می دهند. کشورهای اسکاندیناوی، هلند، پرتغال و اسپانیا پیش از این به این جمع پیوسته بودند.

فرآیند قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان همچنین در پارلمان بریتانیا در جریان است.

اما این قانون بیش از حد انتظار در فرانسه با مخالفت روبرو شده؛ کشوری که تصور می شد کلیسای کاتولیک تا حدود زیادی نفوذ خود را در آن از دست داده است.

به گفته پلیس در ماه ژانویه ۳۴۰ هزار نفر در تظاهراتی در پاریس علیه این طرح شرکت کردند که یکی از بزرگترین تجمع ها طی چند دهه در فرانسه بود. سازمان دهندگان شمار آنها را ۸۰۰ هزار نفر رقم زدند.

از آن زمان هر دو طرف بارها تظاهرات کرده اند.

مخالفان که مورد حمایت کلیسای کاتولیک و احزاب محافظه کار مخالف هستند می گویند که فرانسه قوانینی برای “پیوند مدنی” همجنسگرایان دارد و تعمیم حق ازدواج به آنها به این نهاد مهم اجتماعی لطمه می زند.