حسن روحانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه با مرور آنچه "از دست دادن فرصت های طلایی توسط دولت محمود احمدی نژاد" خوانده، انتقادهای کم سابقه ای از رئیس جمهور ایران کرده است.


شماره ۱۱۹۴ ـ ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۸


 

 بی بی سی: حسن روحانی، دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه با مرور آنچه "از دست دادن فرصت های طلایی توسط دولت محمود احمدی نژاد" خوانده، انتقادهای کم سابقه ای از رئیس جمهور ایران کرده است.

روحانی که در جمع اعضای حزب اعتدال و توسعه سخن می گفت، سه "فرصت طلایی" را افزایش بی سابقه قیمت نفت، ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ برای خصوصی سازی و درگیر شدن ایالات متحده آمریکا در افغانستان و عراق و لبنان خوانده است.

روحانی که نماینده آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در شورای عالی امنیت ملی نیز هست، گفت: "در این سه سال فرصت‌هایی برای نظام ایجاد شد که تقریبا بی‌سابقه یا کم‌سابقه بود چنان که در سه سال گذشته قیمت نفت به مرزی رسید که شاید برخی حتی تصور ‌آن را نیز نمی ‌کردند، آیا این فرصت برای ما استثنایی نبود؟ درآمد عظیم نفت برای ایران استثنایی نبود؟ این درآمد به چه مصرفی رسید و به کجا رفت؟"

حسن روحانی با یادآوری قیمت نفت در سال های گذشته، گفت: " پیش از این دولت‌ها آرزو داشتند که نفت ایران به ۲۰ دلار برسد، در اواخر عمر دولت صدام که نفت در مقطع کوتاهی به ۲۵ دلار رسیده بود، دولتمردان می ‌گفتند که اگر همین قیمت ثابت بماند همه اهداف تحقق پیدا می‌کند."

وی گفت: "ظاهرا عده‌ای مکلفند هر ماه به سراغ حساب ذخیره ارزی بروند و هرچه در آن است را جارو کنند. اینان مسئول جارو زدن حساب ذخیره ارزی شده‌اند . . . سه سال گذشته چه اقدام مثبتی برای استفاده از درآمد سرشار نفت در کشور انجام شده است؟ در این مدت به جز خرید پرتقال، سیب و انگور و موز از خارج و واردات آن به داخل چه پروژه بزرگ و چه کار سرنوشت‌سازی انجام شد؟"

به گفته روحانی سخنان و شعار‌های محاسبه نشده و بدون مطالعه و دقت برای ملت و کشور هزینه فراوانی داشته و در این سه سال فاتحه کار کارشناسی خوانده شده و ظاهراً دیگر نیازی به کارشناس وجود ندارد.

حسن روحانی درباره ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی درباره خصوصی سازی نیز گفته است که "اقتصاد دولتی را به اقتصاد شبه دولتی تبدیل کردیم در حالی که قرار بود به مردم واگذار شود."

"آیا تبدیل اقتصاد به اقتصاد شبه دولتی و تبدیل دوباره آن به اقتصاد دولتی دور باطل نیست؟ آیا دولت در مدت مسئولیت خود از فرصت طلایی اصل ۴۴ استفاده کرده است؟"

آقای روحانی همچنین گفت از ابتدای انقلاب که اواخر دوران ریاست جمهوری کارتر بود تا ریگان، بوش پدر، کلینتون و بوش پسر، هیچ‌گاه آمریکا تا این حد گرفتار نبوده است.

"ما می‌توانستیم از فرصت طلایی ضعف دشمن در صحنه بین‌المللی و منطقه استفاده کنیم؛ اما چه استفاده‌ای شد؟ به جای تثبیت منافع ‌ملی و تحکیم امنیت‌ ملی به جلسه‌ای رفتیم با تابلوی "خلیج دول عربیه" و سپس مثل همیشه قطعنامه‌ علیه جزایر سه‌گانه ایرانی دریافت کردیم."

از حسن روحانی به عنوان یکی از کاندیدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ایران که ۲۲ خرداد ماه سال آینده برگزار خواهد شد، یاد می شود.

وی روز سه شنبه در مورد انتخابات ریاست جمهوری گفت که "در شرایط فعلی این وظیفه ملی ما است که فردی را انتخاب کنیم که تجربه، دانش، تدبیر و توان تلاش بیشتری را داشته باشد."

انتقاد های روحانی از دولت ایران در حالی صورت گرفته که آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران به تازگی منتقدان دولت را مخاطب قرار داده بود و آنها را تخریب کننده دولت توصیف کرده بود.

خامنه ای گفته بود:"انکار امتیازات و نقاط مثبت، برجسته کردن ضعفها و بدگویی مستمر، تخریب است نه انتقاد."