کنگره ایرانیان کانادا روز هشتم می ۲۰۱۲ نامه ای به جیسون کنی وزیر شهروندی، مهاجرت و چندفرهنگی در مورد بسته شدن بخش ویزای سفارت کانادا در تهران نوشت. متن این نامه به شرح زیر است:

جناب وزیر کنی عزیز ،

من این نامه را  از طرف هیئت مدیره کنگره ایرانیان کانادا، سازمانی که به دنبال ترویج منافع کانادایی های ایرانی تبار است به شما می نویسم. شما قبلا در تاریخ اول مارس ۲۰۱۲ لطف کرده و با اعضای قبلی هیئت مدیره  ملاقات کرده بودید.

اخیرا توجه ما به این جلب شده است که بخش ویزا و مهاجرت سفارت کانادا در ایران (“دفتر ویزا”) بسته شده است و خدمات آن  به سفارت کانادا در آنکارا در ترکیه منتقل شده است.

بر اساس رایزنی های ما با اعضای جامعه و سازمان هایی مانند انجمن ایرانی- کانادایی مشاوران مهاجرت، ما می دانیم که اعضای جامعه ایرانی- کانادایی عمیقا نگرانند که این تصمیم ممکن است سختی قابل توجهی را به خانواده ها و دوستانشان که مایل به دیدار آنها در کانادا هستند، تحمیل کند.

در زیر من برخی از نگرانی های جامعه ایرانی- کانادایی را که در هفته های اخیر برای ما بیان کرده اند خلاصه می کنم. ما خوشحال خواهیم شد تا برای پیدا کردن راه حل هایی برای رفع این نگرانی ها و کاهش هرگونه اثرات منفی بر روی جامعه ایرانی- کانادایی با شما و کارکنان شما همکاری کنیم.

(۱) حتی قبل از بسته شدن دفتر ویزا، ایرانیان متقاضی ویزای موقت به کانادا، مجبور به تحمل تاخیرهای قابل توجه و کلافه کننده ای در پردازش درخواست های ویزای خود می شدند. اعضای جامعه ما نگران آن هستند که بسته شدن دفتر صدور ویزا و انتقال مسئولیت آن به دفتر آنکارا (دفتری که در حال حاضر مسئول تقاضاها از ترکیه، آذربایجان، گرجستان، و ترکمنستان است) این تاخیرها را به طور قابل ملاحظه ای بازهم بیشتر خواهد کرد.

(۲) تا آنجا که ما می دانیم، ویزای ده ساله  معروف به  “سوپر ویزا” که به تازگی جهت استفاده پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ  ها معرفی شده ویزای موقت محسوب می شود. معرفی چنین سوپر ویزایی، به تعداد متقاضیان ویزای موقت که باید به دفتر آنکارا مراجعه کنند باز هم بیشتر می افزاید. آنچه مشکل را بدتر می کند اینست که تا آنجا که ما می دانیم،  سوپر ویزاها فقط برای مدت اعتبار گذرنامه متقاضی اعطا می شوند. از آنجا که ایرانیان باید گذرنامه هایشان را هر پنج سال یکبار تمدید یا تجدید کنند، بنابراین لازم می شود که برای دریافت هر سوپر ویزا دو بار درخواست ویزا به عمل آید. بسیاری از اعضای جامعه این نگرانی را ابراز کرده اند که افزایش در تعداد متقاضیان ویزای موقت به غیر قابل مدیریت شدن زمان انتظار ویزا برای پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ شان  منجر شود.

(۳) بسیاری از ایرانی- کانادایی ها نگران این هستند که برای گروه های خاصی از متقاضیان ویزای موقت، ممکن است لازم باشد که  برای مصاحبه و دریافت ویزا به آنکارا سفر کنند. این امر هزینه ها و زحمت های قابل توجهی را برای متقاضیان ایرانی ویزا خواهد بار خواهد آورد.

(۴) بسیاری از اعضای جامعه ما ابراز کرده اند که تردید دارند که فرایند مشاوره ی درستی برای اتخاذ یک چنین تصمیم مهمی که تاثیر قابل توجهی بر خانواده و دوستان آنها در ایران دارد، به کار گرفته شده باشد.

(۵) با توجه به محدودیت های اعمال شده توسط “قانون اقدامات ویژه اقتصادی”، نوعی عدم شفافیت در مورد راه کار ها برای اطمینان از یک روش امن تحویل دادن و گرفتن گذرنامه، مدارک و یا پرداخت هزینه های پردازش تقاضانامه ها وجود دارد.

جامعه ایرانی ـ کانادایی قطعا  نسبت به نیاز به صرفه جویی در هزینه ها و بهره وری در دولت، که دلایل اعلام شده برای این تعطیلی است، حساس است. با این حال، در سایه عدم وجود اطلاعات کافی و اطمینان های لازم، جامعه عمیقا نگران است که هرگونه صرفه جویی در هزینه از رهگذر این اقدام، در مقایسه با درد و رنجی که به خانواده ها و دوستان شان در ایران تحمیل شده است،  ناچیز خواهد بود.

جامعه همچنان نگران آن است که هر بار اضافی که  بر دوش  مردم ایران قرار داده شود ممکن است به سیاست اعلام شده از سوی کانادا مبنی بر حمایت از خواسته های مردم ایران برای دموکراسی، حقوق بشر، آزادی و حکومت قانون، آسیب برساند.

من مشتاقانه منتظر دریافت پاسخ شما در اولین فرصت مناسب هستم. اعضای کنگره ایرانیان کانادا خوشحال خواهند بود تا با شما و یا کارکنانتان در مورد یافتن راه حل ها نسبت به نگرانی های جامعه ایرانی – کانادایی که به اجمال در بالا آمده است، بیشتر صحبت کنند.

با احترام، دکتر فرخ زندی/ رئیس کنگره ایرانیان کانادا

رونوشت به: جناب جان بیرد، وزیر امور خارجه