هشت چهره تازه وارد کابینه شدند

جوانگرایی با تکیه بر وزرای کهنه کار

جیسون کنی از وزرات شهروندی و مهاجرت برکنار شد

 

نخست وزیر کانادا به همراه کابینه ی ترمیم شده اش

نخست وزیر کانادا به همراه کابینه ی ترمیم شده اش

شهروند علی شریفیان: بامداد روز دوشنبه این هفته، ۱۵ جولای در مراسمی معمول و رایج در ریدوهال اتاوا، در حضور دیوید جانستون، فرماندار کل کانادا، استفن هارپر، نخست وزیر دولت محافظه کار فدرال کابینه سی و هشت نفره خود را ترمیم کرد. این نهمین کابینه دولت محافظه کاران از سال ۲۰۰۶ تاکنون است. سه وزیر با سابقه و کلیدی کابینه در مقام های خود ابقا شدند. اما وزرای دیگر با جابجایی هایی مسئولیت وزارتخانه های دیگر را به عهده گرفتند. هارپر هشت چهره تازه هم وارد کابینه خود کرد. از جمله وزرای با سابقه کابینه هارپر که همچنان متصدی وزارتخانه هایی می مانند که بوده اند، عبارتند از جیم فلاهرتی، وزیر دارایی و امور مالی، جان بیرد، وزیر امور خارجه و تونی کلمنت، دبیر کل هیئت ناظر بر خزانه داری کشور.

از هشت چهره ای که چهره های تازه کابینه دولت محافظه کار شده اند، سه تن را زنان تشکیل می دهند. کندیس برگن، وزیر کشور، شلی گلوور، وزیر میراث فرهنگی و زبان های رسمی، میشل رمپل، وزیر کشور (مسئول امور اقتصادی غرب کشور) وزیران زنِ تازه ی کابینه ی ترمیم شده هارپر هستند.

از مهمترین جابجایی ها، تغییر جیسون کنی از وزارت شهروندی، امور مهاجرت و چندفرهنگی و انتقال او به وزارتخانه امور استخدامی و توسعه اجتماعی است.

پیتر مک کی هم  که از سال ۲۰۰۶، از زمانی که محافظه کاران به قدرت حکومتی رسیدند، وزیر دفاع بوده است، از این پست مهم و کلیدی جا به جا شده و به مقام وزارت دادگستری و دادستان کل کشور منصوب شده است.

تغییر بسیار مهم دیگر انتصاب کریس الکساندر به جانشینی جیسون کنی به وزارت شهروندی و امور مهاجرت است. در چند سال اخیر بویژه کار جیسون کنی در مقام تصدی این وزارتخانه مهم با انتقادات بسیار نمایندگان احزاب اپوزیسیون و مردم روبرو بوده است. جیسون کنی قوانین و آئین نامه های متعددی مربوط به امور مهاجرت به میان آورده و بویژه متقاضیان مهاجرت به کانادا، پناهجویان و آن دسته را که در تلاش گرفتن ویزای توریستی و یا ویزاهای دیگر برای آمدن به کانادا و دیدار خانواده ها و فرزندانشان بوده اند، سرگردان و بلاتکلیف کرده است. در حال حاضر دیپلمات ها و کارکنان بخش های کنسولی و کارهای مربوط به امور مهاجرت و صدور ویزا در اعتصاب بسر می برند و بسیاری (از جمله ایرانیان) را که چشم انتظار صدور ویزاهای مختلف برای خویشاوندان و خانواده هایشان برای سفر و یا مهاجرت به کانادا هستند، مجبور به انتظارهای بسیار طولانی و در بسیاری موارد هم ناخرسند و حتی عصبانی کرده است.

در میان کانادایی های ایرانی تبار، یا آنها که در کانادا اقامت دارند، شمار زیادی از کار جیسون کندی و وزارت خانه متبوعش بسیار گله مند هستند و حتی گروهی علیه وی شکایت کرده اند. قوانین سخت و وقت انتظار طولانی و نفس بر و تاخیر در صدور ویزا برای فرزندان، والدین، خویشاوندان و همسران این گروه علت گله مندی و شکایت های رسمی علیه جیسون کنی بوده است.

کریس الکساندر، وزیر تازه مهاجرت و شهروندی کیست؟

کریستفر (کریس) الکساندر در نهم سپتامبر ۱۹۶۸ زاده شده است. الکساندر از نمایندگانی است که در انتخابات ۲۰۱۱ از حوزه انتخاباتی ای جکس ـ پیکرینگ Ajax-Pickering انتاریو به مجلس راه یافت. کریس الکساندر دارای مدرک کارشناسی (لیسانس) در رشته تاریخ و علوم سیاسی از دانشگاه مک گیل و مدرک کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) در علوم سیاسی، فلسفه و اقتصاد از کالج Balliol آکسفورد به سال ۱۹۹۱ است. در سال ۱۹۹۱ در سفارت کانادا در روسیه کار سیاسی خود را شروع کرده است. در سال ۱۹۹۶ به اتاوا برگشت و یکی از دستیاران وزارت امور خارجه در بخش امور سیاسی و روابط اقتصادی با روسیه و اروپای شرقی شد. پس از آن در سال ۲۰۰۲ دوباره و این بار در مقامی بالاتر و با مسئولیت های بیشتر به سفارت کانادا در مسکو برگشت. در سال ۲۰۰۳ اولین سفیر کانادا در افغانستان شد. بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ یکی از دو معاون ارشد در ماموریت مهم کمک های سازمان ملل متحد به افغانستان شد. با این کارنامه پربار وی همراه با خانواده اش در سپتامبر ۲۰۰۹ به “ای جکس ـ پیکرینگ” انتاریو نقل مکان کرد و در نهایت در انتخابات فدرال ۲۰۱۱ به عنوان کاندیدای ستاره محافظه کاران از این حوزه به نمایندگی مجلس، برگزیده شد. در دوران نمایندگی اش به عنوان منشی پارلمانی پیتر مک کی، وزیر دفاع مشغول به کار بوده و در مورد مسائل افغانستان و ماموریت نیروهای نظامی ارتش کانادا در افغانستان تحلیل ها و گزارش های مهمی نوشته و کار کرده است.

با توجه به این کارنامه بجز آشنایی کریس الکساندر با روسیه، اروپای شرقی و افغانستان نشانی از فعالیت های ویژه ای در زمینه امور مهاجرت به چشم نمی خورد. باید منتظر باشیم و ببینیم وزیر جدید مهاجرت، شهروندی و چند فرهنگی چگونه مشکلات بر هم تلمبار شده مهاجرت و مهاجران و متقاضیان مهاجرت را حل خواهد کرد.

این کابینه تازه هارپر که روز دوشنبه مراسم تحلیف آنها هم انجام شد، باید برنامه های دولت را در طول تابستان آماده کند تا در پائیز برای کارهای اجرایی در زمینه های مختلف ارائه شود.