دنیای امروز جهانی است پرتنش، پر از فشارهای روحی و عصبی، اندوه و افسردگی و دلهره و تشویش. میلیون ها نفر مبتلا به استرس هستند، اما دل نگرانی 

 

شهروند ۱۲۶۸ ـ ۱۱ فوریه ۲۰۱۰


 

دنیای امروز جهانی است پرتنش، پر از فشارهای روحی و عصبی، اندوه و افسردگی و دلهره و تشویش. میلیون ها نفر مبتلا به استرس هستند، اما دل نگرانی ( استرس) همیشه مخرب و زیانبار نیست! در واقع گاهی اوقات بهتر است که ما نگران باشیم. در یک کلام می توان گفت استرس واکنش لازم و حیاتی است، اما با گذشت زمان ویرانگر می شود. استرس یا فشار روانی فراگیرترین عارضه در مردم جهان و ریشه ی اکثر بیماری های جسمی و روانی است. می گویند از بسیاری جهات استرس مانند عشق است. خودش را از راه های عجیب نشان می دهد، و یک نیروی قوی است که قادر است خوبی ها و بدی های بسیاری را سبب شود و هر کس آن را به گونه ای درک می کند. از نظر علمی، استرس عبارت است از عدم تناسب بین تقاضاها در زندگی ما و منابعی که برای برآوردن آنها داریم. در حقیقت استرس یک واقعه نیست، بلکه واکنش فرد نسبت به یک واقعه است.

بیماری های قلبی، زخم های گوارشی، احساس فرسودگی و خستگی مداوم، از دست دادن حافظه، گرفتگی عضلات گردن، افسردگی و سردرد، تعدادی از نشانه های عمومی استرس می باشند. استرس مزمن در بسیاری از افراد سبب چاقی می شود که همین امر به نوبه خود از طول عمر می کاهد. حتی بیماری های خطرناکی مانند سرطان ها با استرس در ارتباط هستند. تحقیقات نشان داده است که بدن زنان و مردان به گونه ی متفاوتی به تنش های روانی پاسخ می دهد. مغز مردان و زنان به گونه های متفاوتی با استرس برخورد می کند و این امر باعث ایجاد تفاوت در نحوه واکنش بدن آنان در مقابل بیماری های مزمن مانند افسردگی، بیماری های قلبی و اختلالات سیستم ایمنی خودکار بدن می گردد. دانشمندان برای کنترل چگونگی فعالیت مغز مردان و زنان سالم در هنگام تماشای تصاویری که ایجاد استرس می کنند از MRI استفاده کرده اند. در مورد زنان اسکن مغز ۲ بار انجام شد، یکبار در هنگام شروع پریود و بار دیگر در زمان تخمک گذاری. در زمان شروع پریود، فعالیت مغز زنان در پاسخ به استرس شبیه به مردان بود، اما عکس العمل مغز مردان در برابر استرس بسیار شدیدتر از واکنش مغز زنان به آن در دوره تخمک گذاری بود. پژوهش ها نشان می دهد که زنان دارای ظرفیت هورمونی خاصی برای تنظیم واکنش  به استرس در مغز می باشند که این نحوه واکنش در مردان متفاوت است. پاسخ به استرس در زنان و مردان اختلافات فاحشی دارد. فشارخون زنان در این شرایط کمتر از مردان افزایش می یابد، هر چند پس از یائسگی یا برداشتن رحم، این تفاوت کمتر خواهد شد. این امر مطرح کننده ی اثر حمایتی استروژن است، اما واکنش زنان نسبت به استرس زاهای بیرونی طیف وسیعتری را نشان می دهد. به عبارت دیگر، زنان بیشتر تنش های خارجی را احساس می کنند و این به دلیل طرز نگاه خاص آنان به جنبه های مختلف زندگی است. در حقیقت مردان در یک زمان تنها مراقب یک چیز هستند، اما زنان مراقب همه چیز هستند.

به راستی چه چیزهایی سبب استرس در شما می شوند؟ اولین چیزهایی که معمولاً به نظر ما می رسند وقایعی هستند که ما را عصبانی یا دگرگون می سازند، اما راجع به مسائلی که شما را متأثر می کنند، می ترسانند، هیجان زده یا خوشحال می کنند، چه می گویید؟ شما حتی ممکن است با افکار، احساسات و انتظاراتتان موجب پیدایش استرس در خود شوید. هر رویداد یا فکری که سبب ایجاد احساسات قوی، منفی یا مثبت گردد، می تواند باعث پیدایش استرس شود که حتی گاهی ناشی از جمع شدن وقایع کوچک است. سئوالی که ما در پس این مبحث داریم اینکه در چنین شرایطی چگونه می توان زندگی را به روال عادی آن حفظ نمود. از واقعیت های زندگی گریزی نیست چرا که مشکلات مالی می تواند در عدم بهبودی ما نقش مهمی را ایفاء کند. از آنجا که هر یک از ما در معرض فشارهای روحی و استرس و به دنبال آن عدم توانایی کار می باشیم منطقی این است که به دنبال راهی برای کسب در آمد در زمان های عدم توانایی  انجام کار باشیم.(www.insufin.com/disability.asp).  به یاد داشته باشیم بدن ما در سنین گوناگون واکنش های پیش بینی نشده ای را نشان می دهد. هرگز نمی دانیم در لحظه بعد واکنش ما در برابر حوادث چگونه خواهد بود. اما می دانیم که در هر شرایط تعهدات ما پا برجا هستند. برای بررسی راههای کمک های مالی در شرایط عدم توانایی انجام کار و یا رویارویی با بیماریهای سخت، همچون سکته های ناشی از استرس با ما تماس بگیرید .

 روز سلامت هر یک از ما می تواند فقط امروز باشد.


 

* محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو انجمن رسمی مشاورین امور مالی و سرمایه گذاری کانادا است.   

moe@insufin.com