شهروند: به گزارش سی بی سی، روز چهارشنبه در جریان بازگشایی مجلس کانادا و خواندن برنامه های دولت توسط آقای دیوید جانستون فرماندار کل کانادا، اعلام شد که دولت کانادا شهروندی افتخاری خود را به ملاله یوسف زی اعطا می کند.

دولت کانادا شهامت ملاله یوسف زی  را که برای حقوق بشر و آزادی در مقابل سرکوب افراطیون طالبان ایستادگی کرده، ستوده است.

نخست وزیر کانادا در ماه سپتامبر در نیویورک با ملاله یوسف‌زی ملاقات و او را برای بازدید از کانادا دعوت کرده بود.

malala-H

یوسف‌زی، که در حال حاضر همراه خانواده خود در انگلستان زندگی می‌کند.

ملاله یوسف‌زی ششمین چهره بین‌المللی‌ خواهد بود که شهروندی افتخاری کانادا را دریافت می‌کند. این شهروندی افتخاری پیش از این ‏به نلسون ماندلا، رائول والنبرگ، دالایی لاما، آنگ‌سان سوچی و آقا خان(رهبر مذهب اسماعیلیه) اعطا شده بود.‏

ملاله ۱۴ ساله بود که در نتیجه اصرار بر تحصیل در منطقه ی سوات پاکستان که طالبان تحصیل دختران را آنجا منع کرده بود، مورد اصابت گلوله طالبان قرار گرفت و از ناحیه سر و گردن زخمی شد.

او در بیمارستانی در انگلستان مورد عمل جراحی قرار گرفت و حال با بهبودی نسبی از آن حادثه در مجامع عمومی حضور پیدا می کند و همچنان بر حق تحصیل خود و دختران دیگر پاکستانی تأکید می کند. او به تازگی زندگی‌نامه اش را با عنوان”من ملاله هستم” منتشر کرده است.

ملاله در ماه گذشته در سفری به آمریکا، در شوی جان استوارت حضور یافت و با سخنانش این طنزپرداز خلاق آمریکایی را به شگفتی واداشت. ملاله همچنین یک دیدار خصوصی با باراک اوباما و اعضای خانواده اش در کاخ سفید داشت. و در همین زمان جایزه صلح ساخاروف را برنده شد.  

ملاله یوسف‌زی ششمین چهره بین ‌المللی‌ خواهد بود که شهروندی افتخاری کانادا را دریافت می‌کند. این شهروندی افتخاری پیش از این ‏به رائول والنبرگ(دیپلمات سوئدی)، نلسون ماندلا(رئیس جمهور پیشین آفریقای جنوبی)، دالایی لاما(رهبر بودائیان)، آنگ‌سان سوچی(رهبر جبهه دمکراسی برمه) و  آقا خان(رهبر مذهب اسماعیلیه) اعطا شده بود.‏