گزارشی به شما مردم مهربان! 

ما فراخوان دهندگان کمپین نجات ریحانه، بسیار مفتخریم اعلام کنیم که کمپین نجات ریحانه، یکی از مهمترین حرکت های اعتراضی علیه اعدام ها در ایران بود. متاسفانه در ایران روزانه حداقل دو نفر اعدام می شوند و صدها نفر در سلول مرگ نشسته اند وهر لحظه ممکنست اعدام شوند.

کمپین نجات ریحانه، توانست توجه میلیونها نفر از مردم دنیا را به پدیده وحشتناک اعدام یعنی قتل عمد دولتی جلب کند و در عین حال توجه ها را به یک سیستم قضایی ناعادلانه و قرون وسطایی جلب کند که در آن نشانه ای از عدالت و کشف حقیقت نمی توان دید.

ریحانه دختر دانشجویی بود که در جریان یک واقعه عادی و برای انجام یک کار طراحی دکوراسیون که شغل او بود، وارد یک خانه شد و در معرض تجاوز جنسی قرار گرفت. او از خود دفاع کرد و با چاقو  یک ضربه، به مردی زد که قصد تجاوز داشت. ریحانه فرار کرد و سپس دستگیر شد و به اعدام محکوم شد. دادگاه به هیچ سند و مدرکی توجه  نکرد و نه فقط این، بلکه، طبق اظهارات وکیل قبلی ریحانه “محمد مصطفایی” بازپرس پرونده محمد حسین شاملو همه آثار جرم و اسناد را از بین برد و ریحانه را به اتهام “قتل عمد” به اعدام محکوم کردند. موضوع دفاع از خود و مقاومت در مقابل تجاوز را از او نپذیرفتند.

ریحانه هفت سال را با کابوس و ترس اعدام در زندان بسر برد. اواخر ماه مارس ۲۰۱۴ اعلام شد که حکم اعدام ریحانه توسط آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی امضا شده و این حکم برای بخش اجرای احکام، یعنی بخش انجام دادن حکم اعدام، ارسال شده است. ما با شنیدن خطر اجرای فوری حکم اعدام ریحانه، کمپینی فراخوان دادیم که توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

reyhaneh

طومار اعتراضی را بیش از ۱۵۰۰۰۰نفر امضا کردند، به فراخوان مادر ریحانه که هنرمند است، هنرمندان زیادی پاسخ داده و با انتشار بیانیه هایی از ریحانه دفاع کردند. اصغر فرهادی برنده اسکار نامه ای نوشت و از خانواده مقتول خواست که مانع اجرای حکم اعدام ریحانه شوند. و در چندین شهر دنیا فراخوان به اعتراض و میتینگ داده شد و  چند تظاهرات  در سوئد، کانادا، آلمان، نروژ، امریکا، کردستان عراق و غیره سازمان داده شد.

با تماس های فعالین این کمپین با نهادهای بین المللی، تاکنون سازمان عفو بین الملل، احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران و همچنین اتحادیه اروپا به حکم اعدام ریحانه اعتراض کرده اند.

سرنوشت ریحانه و نحوه کار سیستم قضایی جمهوری اسلامی و موضوع تجاوز به زنان و غیره در مدیای اجتماعی وسیعا مورد بحث قرار گرفت و رسانه های بین المللی به تدریج در این مورد گزارش پخش کرده و نوشتند.

در مورد پرونده تاکنون به دلیل افشاگری های محمد مصطفایی وکیل قبلی پرونده، روشن شده است که به این پرونده رسیدگی درست نشده، آثار جرم را از بین برده اند و در مجموع هنوز دادگاه و مقامات حکومت اسلامی که حکم اعدام را امضا کرده اند، به قتل توسط ریحانه اطمینان ندارند و یا این که بهتر است بگوییم سعی می کنند این قتل را به گردن ریحانه بیاندازند.

در مورد پرونده صحبت های غیرکارشناسی و نادرست از سوی بازپرس پرونده، وکیل خانواده سربندی و همچنین جلال سربندی فرزند مرتضی سربندی مطرح شده که به تفصیل پاسخش را از مصطفایی و افراد دیگر گرفته اند. مثلا در مورد چاقویی که ریحانه به همراه داشته که هرچه کمپین پیشرفت کرده، اندازه این چاقو را نیز بزرگتر کرده اند و اکنون سخن از یک چاقو نیم متری می زنند، یا اینکه در مورد شربتی که در محل وقوع قتل روی میز بوده و حاوی داروی خواب آور بوده، اکنون می گویند این دارو مسهل بوده است، یا این که در مورد محل وقوع قتل اکنون می گویند سربندی در حال انجام نماز توسط ریحانه به قتل رسیده ، و….

ما یک بار دیگر اعلام می کنیم که مخالف اعدام در همه جای دنیا هستیم. ما خواهان لغو حکم اعدام ریحانه هستیم. ما خواهان رسیدگی به موضوع قتل مرتضی سربندی در یک دادگاه صالحه با حضور وکلای مبرز و … از سوی نهادهای بین المللی بی طرف هستیم.

کمپین نجات ریحانه با قدرت ادامه می یابد در این راه از همه دعوت می کنیم که با ما همراه شوند.

اکنون خبردار شده ایم که حال ریحانه خوب است و او کماکان در ندامتگاه شهرری است،  اما هنوز جمهوری اسلامی ایران اعلام نکرده است که حکم اعدام لغو شده است. کمپین ما برای اعلام قطعی لغو حکم اعدام ریحانه ادامه خواهد یافت.

این یک کمپین انسانی و عدالت طلبانه برای نجات یک دختر جوان است که در جریان دفاع از خود یک ضربه، به یک فرد زده است. ما از همگان دعوت می کنیم هر آنچه در توان دارند به کار ببرند تا جان ریحانه را نجات دهیم.

نازنین افشین جم
شادی پاوه
شبنم اسداللهی
مینا احدی
۲۱ آوریل ۲۰۱۴

Minaahadi26@gmail.com
hamseda@gmail.com