شهروند ۱۲۳۵
تظاهرات عظیم مردم ایران علیه نتیجه انتخابات و بزن بزن و بکش بکشی که آغاز شده، باعث شده است تا هرکجا که ما ایرانی ها پا می گذاریم، خارجی های تشنه خبر دورمان جمع شوند تا به خیال خود خبرها و تفسیرهای صحیح تری را بشنوند

چند روز پیش رفته بودم به ساندویچ فروشی شهرمان که چیزکی بخورم و زودتر به کارم برسم که خارجی ها دوره ام کردند. ده بیست سالی هست که ساکن این شهرک هستم واکثراً می دانند که ایرانی ام.


عیب این خارجی ها در این است که همه چیز را با هم مخلوط می کنند. یکی از آنها که می گفت مطالعات زیادی در تاریخ ایران دارد، با تماشای فیلم های تظاهرات مردم که به خاک و خون کشیده شده، تصورکرده بود همه اینهائی که کتک می خورند و کشته و مجروح می شوند هنرپیشه هستند و جمهوری اسلامی دارد وقایع کربلا را به صورت زنده بازسازی می کند تا تعداد بیشتری را به دین اسلام و آئین شیعه جلب کند!

او می گفت چه کارخوبی کردید که تصمیم به بازسازی وقایع کربلا گرفتید. حیف است در قرن بیست و یکم با اینهمه امکانات، جنایات یزید و شمر به صورت قصه و بالای منبر تعریف شود. یک صحنه از این فیلم هائی که الان دارید می سازید و در یوتیوب و تلویزیون به نمایش می گذارید، بهتر از هزار تا قصه و بهتر از هر روضه خوان کارکشته ای نشان می دهد که درکربلا چه فجایعی روی داده است.

این آقا که ظاهراً با فیلم و فیلم سازی هم بیگانه نبود می گفت ولی در برخی از صحنه های این فیلم، خیلی اغراق کرده اید. یعنی شمر و یزید اینقدر ناجوانمرد و بی رحم بوده اند یا کارگردان فیلم مخصوصاً پیازداغش را زیاد کرده است؟!

یکی دیگر از کسانی که مرا دوره کرده بودند با حسرت می گفت خوش به حالتان که چنین کارگردان ها و چنین هنرپیشه های خوبی دارید. اینهائی که تیر می خورند و به زمین می افتند آنقدر نقش شان را خوب بازی می کنند که آدم خیال می کند راستی راستی تیر خورده اند!


خدا را شکر که موبایل ها قطع است!


طرح از احمد سخاورز

مجلس نمایندگان آمریکا در قطعنامه ای که علیه دولت ایران و به طرفداری از مردم تصویب کرده است، از سانسور و توقیف و فیلتر کردن وسائل ارتباط جمعی مثل تلفن همراه و اس ام اس و اینترنت و و و انتقاد کرده و اینگونه اقدامات دولت ایران را محکوم کرده است.

نمایندگان آمریکا که هرگز مزه دموکراسی واقعی را نچشیده اند نمی دانند هدف رهبران و دولتمردان کشور ما از این اقدامات فقط و فقط ایجاد آرامش و راحتی برای مردم است.

فرض می کنیم که تلفنهای همراه قطع نیست و جنابعالی توی صف نانوائی در شهرآرا منتظر نوبت ایستاده اید. ناگهان موبایلتان زنگ می زند و برادرتان که ساکن امیرآباد است از آن طرف خط می گوید: داداش فرار کن، فرارکن، لباس شخصی ها دارن میان طرف شهرآرا . شما به ناچار صف و مف و نوبت و موبت را فراموش می کنید و پا به فرار می گذارید. نتیجه چه می شود؟ وقتی حمله تمام شد و برگشتید می بینید ای داد بیداد، نانوائی ویران شده و به قول معروف نه ازتاک نشان هست و نه از تاک نشان…

اگر موبایل ها قطع نباشد، یکی زنگ می زند که در خوابگاه دانشجویان عده ای کشته شده اند و دیگری زنگ می زند که چماق به دستان فلان کوی را با خاک یکسان کرده اند. این خبرها جز اینکه اعصاب آدم را ناراحت کند چه خاصیتی دارد؟ و آیا دولتی که همه وسایل ارتباط جمعی را قطع می کند، هدفی جز تامین آرامش روحی مردم دارد؟!

اگر موبایل ها قطع باشد و برادرآدم نتواند تلفن کند، شاید قبل از آنکه چماقدارها به شهرآرا برسند، نوبت به آدم برسد و بتواند چند تا نان بربری برای زن و بچه اش تهیه کند…


صدای منو دزدیده ….


در هفته پر هیجان و پرخبری که گذشت، محمد رضا شجریان خواننده مشهور ایران، به عنوان اعتراض به گفته رئیس جمهور که مردم تظاهرکننده را خس و خاشاک نامیده بود از سازمان صدا و سیما خواست که صدای او را دیگر پخش نکنند و اضافه کرد من یکی از همان خس و خاشاک هستم و حیف است صدای یک خس و خاشاک از تلویزیون پخش شود.

به دنبال اقدام استاد شجریان، آقای احمدی نژاد رئیس جمهور محبوب ایران، در تماسی با خبرنگار ما گفت به مردم ایران بگوئید غصه نخورند. اگر شجریان نخواند، خودم برایشان می خوانم. آقای احمدی نژاد با پوزخند اضافه فرمودند: به قول تظاهرکنندگان، صدای منو دزدیده، داره باهاش پز میده!


کی خوابیده کی بیدار…


این روزها بسیاری از هموطنانمان می پرسند چرا روسا و مسئولان کشورهای خارجی آنچنان که باید و شاید کشتار مردم ایران در یک تظاهرات آرام را محکوم نکرده اند و درحمایت ملت ایران قدمی جدی و شایسته برنداشته اند؟

برای اطلاع ایندسته از هموطنانمان باید بگویم به این دلیل دولتهای خارجی حمایت چشمگیری از مردم ایران نکرده اند که وقتی در ایران روز است و تظاهرات می شود، در بیشترکشورهای خارجی شب است و روسای این کشورها خوابند!


این خبرجعلی نیست


مسافری که از ایران آمده بود می گفت از بس صدا و سیمای جمهوری اسلامی این روزها شایعات دروغ و خبر ناصحیح پخش کرده، برخی از گویندگان تلویزیون اگر اتفاقاً خبر صحیحی به دستشان برسد قبل از پخش اخبار صد جور قسم می خورند و آخرش هم می گویند آهای مردم، به جان بچه ام این خبر دیگه جعلی نیست و راستی راستی اتفاق افتاده…


ایمیل نویسنده :

mirzataghikhan@yahoo.ca