مسعود مرادی گفت: از جام جهانی انصراف دادم تا نشان دهم برای حضور در این رویداد مهم هر برخوردی را نمی‌پذیرم. مسعود مرادی پس از اعلام …


شماره ۱۱۹۶ ـ ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸


 

مسعود مرادی گفت: از جام جهانی انصراف دادم تا نشان دهم برای حضور در این رویداد مهم هر برخوردی را نمی‌پذیرم. مسعود مرادی پس از اعلام انصراف از کاندیداتوری رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیش از سفر به کویت نیز اعلام کرده بودم که از جام جهانی انصراف خواهم داد. اما، شاید در آن زمان عده‌ای حرف من را شوخی گرفته بودند. در هر صورت با ارسال نمابری از کاندیداتوری حضور در جام جهانی انصراف دادم و با آنکه حضور در این رقابت‌ها بزرگترین آرزوی هر فردی است، اما من حاضر نشدم هر مساله‌ای را برای این کار تحمل کنم.

 

مسعود مرادی

وی افزود: امشب عازم سوئیس می‌شوم تا به صورت کتبی نیز این موضوع را اعلام کنم.

مرادی با اشاره به اعتراض‌ها و رفتارهایی که پس از دیدار پرسپولیس و مس کرمان صورت گرفت، خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم سازمان تربیت بدنی به عنوان متولی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس علاوه بر موضوعات ورزشی باید مسایل فرهنگی این دو باشگاه را نیز پیگیری کند. مصطفوی به عنوان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در یک رسانه‌ی عمومی من را به عنوان یک داور مستحق توهین و فحاشی دانسته است. من به کار خود اعتقاد دارم و هنوز می‌گویم که در بازی پرسپولیس و مس اشتباه نکرده‌ام، اما حتی اگر داوری اشتباه نیز انجام دهد، باید با سخنان نسنجیده و بازی با احساسات مردم زندگی و وضعیت کاری او را به خطر انداخت؟ سئوال من از "علی‌آبادی" این است که بر روی صحبت‌های مدیرعامل باشگاه پرسپولیس نظارت کرده است یا نه؟

وی افزود: در این مدت من و خانواده‌ام بسیار تهدید شدیم. از تهدیدات تلفنی گرفته تا برخوردهای فیزیکی در خیابان. البته بیشتر مردم به داوران لطف دارند اما، برخی نیز هستند که تحت تاثیر القائات قرار گرفته و واکنش نشان می‌دهند.

مرادی افزود: تهدیدات بسیاری وجود داشت اما، من داور ضعیفی نیستم که بخواهم به خاطر این تهدیدات کناره‌گیری کنم. کار نیمه تمامی داشتم و آن حضور در جام جهانی بود. اما، اکنون که می‌بینم عده‌ای برای رسیدن به اهداف خودحاضر به دست زدن به هر کاری هستند، من از حضور در جام جهانی انصراف می‌دهم تا نشان دهم چنین شخصیتی ندارم. ای کاش برای قضاوت در جام جهانی کاندیدا نمی‌شدم، چرا که از همان زمان عده‌ای انتقادات خود را شروع کردند و با تفسیر به رای شخصیت یک داور را زیر سئوال بردند.

وی افزود: جام جهانی از لیگ برتر ایران بسیار مهمتر است و اکنون که از رقابت‌های جام جهانی کناره‌گیری کرده‌ام، طبیعی است که در لیگ برتر ایران نیز قضاوت نخواهم کرد.

مرادی خاطرنشان کرد: با این حال مسعود مرادی باید به وظیفه‌اش در مقابل جامعه‌ی بین‌المللی داوری عمل می‌کرد و همین طور وظیفه‌ای که نسبت به کشورش داشت. به همین دلیل بود که به کویت رفتم و آخرین قضاوت خود را به عنوان یک داور ایرانی در بازی القادسیه کویت و اوراواردز ژاپن انجام داده‌ام که خوشبختانه در پایان بازی مسئولان دو تیم و ناظر لبنانی بازی نیز راضی بودند. در این بازی برای القادسیه یک پنالتی گرفتم و یک بازیکن اوراوا را اخراج کردم. با این حال نه از توهین و فحاشی خبری بود و نه از اعتراض. در هر صورت من وظیفه‌ام را انجام دادم و سعی کردم در آخرین قضاوتم چهره‌ی مثبتی از یک داور ایرانی نشان دهم. همان طور که در بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ نیز همین کار را انجام دادم.

مسعود مرادی تصریح کرد: همانند جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان به محض آنکه کاندیداتوری خود را برای حضور در جام جهانی اعلام کردم، انتقادات کارشناسان و پیشکسوتان اوج گرفت و در این دوره هم شروع به تخریب من کردند، البته من می‌توانم هر فشاری را تحمل کنم اما، حاضر نیستم برای حضور در جام جهانی خانواده‌ام زیر فشار روحی و روانی قرار گرفته و امنیت آنها به خطر بیفتد. جام جهانی تا این اندازه ارزش ندارد. من وظیفه‌ام را در قبال نظام و ورزش انجام داده‌ام. اما، دلم از این همه جفاکاری و ناملایمات شکست.

وی افزود: از هیچ کس گله‌ای ندارم، همه را می‌بخشم و به خدا واگذار می‌کنم. اما، اطمینان دارم اگر حتی من در رقابت‌های المپیک که بسیار مهمتر از لیگ برتر ایران است یک پنالتی اشتباه می‌گرفتم، تا این اندازه بازخواست نمی‌شدم.

مرادی درباره‌ی اشتباهات داوری در لیگ هشتم نیز به ایسنا گفت: می‌پذیرم که اشتباهاتی وجود داشته است. اما، حاضرم رقابت‌های هفته‌های نخست لیگ هشتم را با فصل گذشته مقایسه کنم. شاید در فصل گذشته اشتباهات بیشتر هم بوده است. اما، امسال این اشتباهات بسیار بزرگنمایی شد.

وی درباره‌ی عملکرد کمیته‌ی داوران نیز گفت: مسعود عنایت از مدرسین کنفدراسیون فوتبال آسیاست و در آخرین کلاس مدرسین در اسپانیا حضور داشته است. اما، گویا صحبت‌های او یا جلال مرادی و حسین عسگری از داوران بین‌المللی کشورمان به دلیل آنکه تنها از من حمایت کرده و هم نظر با من بوده‌اند، ارزشی ندارد، بلکه رسانه‌ها تنها به مخالفان من توجه می‌کنند. چگونه است که یک کارشناس به داوری که در رقابت‌های المپیک حضور داشته، در لیگ قهرمانان آسیا داوری می‌کند و کاندیدای حضور در جام جهانی است، می‌گوید ژن داوری ندارد. این خنده‌دارترین حرفی بود که من در این مدت شنیدم.

مرادی در پایان به ایسنا گفت: من داوری هستم که با شرافت و صداقت قضاوت می‌کنم، تابع قوانین بوده و حاضر نیستم حتی در مقابل هفتاد هزار تماشاگر حق تیمی را ضایع کنم. در هر صورت برای داوران جوان کشورمان، نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا و همچنین تیم ملی ایران آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم از "کامرانی‌فر" کمک داور خوب ایرانی حمایت کنیم تا او به جام جهانی ۲۰۱۰ برود.