میرزاتقی خان ـ شعرهائی وجود دارد که می توان کلمات آنها را جابجا یا پشت و رو کرد و خواند بدون آنکه معنی آن تغییر چندانی بکند

 شهروند ۱۲۶۲ ـ پنجشنبه ۳۱ دسامبر ۲۰۰۹ 


 

شعرهائی وجود دارد که می توان کلمات آنها را جابجا یا پشت و رو کرد و خواند بدون آنکه معنی آن تغییر چندانی بکند. 

معروف ترین نمونه اش هم شعر معروف حافظ است که چه بخوانی:

دلبرجانان من، برده دل و جان من. یا بخوانی:

برده دل و جان من، دلبر جانان من.

مفهومی یکسان دارد.

اخیراً مردم خوش ذوق ایران، شعارهایی نیز اختراع کرده اند که آنها را هم می توان پشت و رو کرد و فریاد زد چون هر دو رویش کاربرد یکسانی دارد.

در زدوخوردهای بعد از انتخابات، مردم برای جرأت بخشیدن به یکدیگر، شعار می دادند: نترسیم، نترسیم، ما همه با هم هستیم.

حالا که نارضایتی های مردم بیخ پیدا کرده، شعارها رادیکال تر و تند و تیزتر شده، و ضمناً ترس مردم ریخته است، همان شعار را وارونه کرده اند و خطاب به هیئت حاکمه و نیروهای سرکوبگر شعار می دهند:

بترسید، بترسید، ما همه با هم هستیم!

عکس بالا نشان می دهد که این شعار بی تاثیر هم  نبوده است چون در روز عاشورا، نیروهای مسلح و سرکوبگر تهران، با آنهمه تجهیزات، از یک مشت مردم با دست خالی ترسیده اند و حالت تدافعی به خود گرفته اند.


 

اینجا کربلا نیست!

 






















شاید تصور می کنید این صحنه ای از یک فیلم سینمائی، یا بازسازی صحنه ای از حوادث کربلا و ظهر عاشوراست؟ خیر جانم، اینطور نیست.درست است که تهران است و روز عاشوراست، اما فیلم سینمائی نیست.جوانی است که ظاهراً جان به لبش رسیده و دیگر از مقابله دست خالی با یک لشکر مجهز هم باکی ندارد.


 

در حسرت دوران ستمشاهی!


 

مهدی کروبی در پیام تسلیتی که به مناسبت حوادث خونین عاشورا وکشته و زخمی شدن عده ای از مردم ایران داد گفت حتی شاه هم حرمت عاشورا را نگاه می داشت. 

با این حساب مقصر خود مردم هستند، چون اگر آقای خامنه ای را  به پادشاهی انتخاب کرده بودند لااقل روز عاشورا را جان سالم به در می بردند!


 

ایرانی ها جوش آورده اند


 

شرکت در تظاهرات و شعار دادن علیه دولت، دیگر کار گروه خاصی نیست، همه حرفه ای شده اند، همه جوش آورده اند. 

طرف اگر دارد همسرش را برای وضع حمل به بیمارستان می برد هم، وقتی می بیند تظاهرات است، به راننده آمبولانس می گوید داداش قربون دستت، یک دقیقه نیگردار من پیاده شم چند تا داد بزنم جیگرم خنک شه!


 


 

اغتشاشگران تغییر نام دادند


 

آقا یک خبر. اغتشاشگران به فتنه گران تغییر نام دادند! حالا چرا مقامات دولتی توی این هیرو ویر و شلوغ پلوغی به فکر این تغییر نام افتاده اند، خدا می داند. شاید برای رفع تنوع؟!

آنچه مهم است این است که این صدها هزار اغتشاشگر و فتنه گر ازکجا می آیند؟ و چرا هرچه از آنها می کشند و زندانی شان  می کنند، تمام نمی شوند؟

اگر این جماعت شبیه چینی ها بودند می گفتیم آنها را از چین وارد می کنند، و اگر روسی حرف می زدند، می گفتیم این فتنه گران را به جای موشک های اس ۳۰۰ که از روسیه خریده ایم تحویلمان داده اند. بدبختی اینجاست که هم به فارسی شعار می دهند و هم وقتی باتوم می خورند به فارسی می گویند نزن برادر، نزن بی انصاف.


 

احمدی نژاد فراموش شده است


 

 با اوج گرفتن تظاهرات مردم و حمله مستقیم شعاردهندگان به آقای خامنه ای، نام آقای احمدی نژاد رئیس جمهور محبوب ایشان، از صدر اخبارحذف شده است و دیگرکسی به او محل نمی گذارد.

آقای احمدی نژاد به همین مناسبت به خبرنگار ما تلفن کرد وگفت ترا به خدا به مردم بگوئید چهار تا بد و بیراه هم به ما بگویند، ما هم دل داریم و حیف است که از یاد برویم!


 

* میرزاتقی خان یکی از روزنامه نگاران و طنزنویسان پیشکسوت ایران و از همکاران تحریریه ی شهروند است. 

mirzataghikhan@yahoo.ca