این مجموعه گزارش گزیده خبری با استفاده از آرشیو شخصی نویسنده، آرشیو خبری شهروند و رسانه های انگلیسی و فرانسه زبان کانادا تهیه دیده شده است.

 

راب فورد، شهردار تورنتو متهم به سوءاستفاده از مقامش شد

 Ford

سال ۲۰۱۳ با مشکل برای فورد آغاز شد، مشکلاتی که هنوز هم ادامه دارد. فورد متهم  به استفاده از مقام خود در جمع آوری پول برای تیم فوتبال مورد علاقه اش شد. روز ۷ ژانویه دادگاهی به این اتهام رسیدگی کرد. فورد در نهایت توانست با کمکش وکیلش در مقامش باقی بماند.

 

Cirque-Du-Soleiاعتصاب کارکنان سیرک دو سولیه مونترال

 

۶۰۰ تن از هنرمندان و کارکنان Cirque Du Soliel مونترال که شهرت جهانی دارد بر سر اختلاف نظرشان با مدیران این سیرک دست به اعتصاب زدند. به دنبال این اعتصاب اعلام شد که مدیر ارشد این سیرک قرار است به زودی با اعتصابیون ملاقات و اختلافات فی مابین را حل کند.

پزشک متخصص بیهوشی، به اتهام تجاوز به بیماران محاکمه شد

George Doodnaught

دکتر George Doodnught متخصص بیهوشی بیمارستان York North تورنتو در دادگاهی که برای رسیدگی به ۲۰ مورد تجاوز جنسی توسط او، تشکیل شده بود حضور یافت و خود را بیگناه خواند. این پزشک متهم شده در حالیکه زنان بیمار بیهوش بوده اند به آنها تجاوز کرده است.

برگزاری اولین مناظره کاندیداهای رهبری حزب لیبرال در ونکوور

Librals

 

۹ کاندیدای به دست گیری رهبری حزب لیبرال اولین مناظره خود را با شرکت گروه زیادی از اعضاء و حامیان این حزب در ونکوور برگزار کردند.

مارک گارنو، جویس موری و جاستین توردو نمایندگان کنونی حزب لیبرال در پارلمان، مارتین کوشون، خانم مارتا هال فیندلی، نمایندگان پیشین این حزب درمجلس کانادا، وکیل امور حقوقی دیوید Bertschi، خانم دبورا کوین و جرج تاکاش و همینطور سرهنگ بازنشسته کارن مک کریمون کاندیداهایی بودند که در این مناظره شرکت داشتند.

 

جیسون کنی: کانادا ۵ هزار پناهنده ایرانی و عراقی می پذیرد

jason-kenney

وزیر امور مهاجرت و شهروندی دولت فدرال در سفر خود به ترکیه، پس از بازدید از دفتر مهاجرت کانادا در این کشور اعلام کرد که دولت کانادا در پنج سال آینده پنج هزار نفر از متقاضیان پناهندگی ایرانی وعراقی ساکن ترکیه را به عنوان پناهنده خواهد پذیرفت.

 

یک درصد کانادایی ها صاحب ۱۰ درصد درآمد کل کشور هستند

Rich-People

اداره آمار کانادا اعلام کرد براساس آمار و ارقام به دست آمده در سال ۲۰۱۰ یک درصد کانادایی ها استعلام های مالیاتی که پر کرده اند شامل ۱۰ و ۶ دهم درصد درآمدهای کل کشور شده است. این میزان در سال ۲۰۰۶، ۱۲ و یک دهم درصد کل درآمدهای کشور بوده است.

 

تصادف ۷۰ خودرو با هم، بزرگراه ۴۰۱ انتاریو را مسدود کرد

7---401_collision

در ماه فوریه ۲۰۱۳براثر بارش برف سنگین در بیشترین قسمت های شرق کشور و بویژه مناطق زیادی از انتاریو ۷۰ خودرو در بزرگراه ۴۰۱ یکی از پر رفت و آمدترین بزرگراه های کانادا با هم تصادم کردند بر اثر برخورد این خودروها با هم این جاده پر رفت و آمد بکلی برای ساعت ها مسدود شد.

رئیس ترزا اسپنس بعد از شش هفته اعتصاب غذایش را شکست

Tersa-spence

خانم اسپنس رئیس قوم بومی اتاوا پیسکات در اعتراض به سیاست های استفن هارپر و دولت فدرال درباره امور مربوط به اقوام بومی کانادا دست به این اعتصاب غذای طولانی  شش هفته ای زد.

جاسوس روس ها به ۲۰ سال زندان محکوم شد

Jeffrey-Paul-Delisle

جفری پل دلیسل، افسر ۴۱ ساله نیروی دریایی کانادا به جرم جاسوسی برای روسیه و دادن اطلاعات محرمانه و فوق سری کانادا و متحدینش به آن کشور به ۲۰ سال زندان محکوم کرد.

این افسر حدود ۷۲ هزار دلار اطلاعات محرمانه بسیار مهمی مربوط به ارتش کانادا و متحدان آن و از جمله ایالات متحده آمریکا را به روس ها داده است.

فروش چشمگیر و رکورد شکن بلک بری

بلک بری در روز اول فروش محصول جدید خود BB10)  ( تمام رکوردهای قبلی خود را شکست. مدیر عامل بلک بری،  در اولین روز فروش رکورد خود را ۵۰ درصد شکستیم.

 

کاتلین وین به نخست وزیری انتاریو رسید

Kathleen-Wynne

روز ۲۶ ژانویه خانم کاتلین وین به عنوان اولین زن در رقابت های فشرده برای جانشینی دالتون مک گینتی، پیروز شد و روز ۱۱ فوریه به عنوان اولین زن و نخستین همجنسگرا، پنجمین نخست وزیر انتاریو شد.

 

دکتر رضا مریدی به مقام وزارت دولت انتاریو منصوب شد

خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو، دکتر رضا مریدی وزیر تحقیقات و نوآوری و آقای دیوید اونلی فرماندار کل انتاریو در مراسم رسمی ایراد سوگند

خانم کاتلین وین نخست وزیر انتاریو، دکتر رضا مریدی وزیر تحقیقات و نوآوری و آقای دیوید اونلی فرماندار کل انتاریو در مراسم رسمی ایراد سوگند

دکتر رضا مریدی، سیاستمدار ۶۸ ساله ایرانی تبار که دو دوره نمایندگی حوزه انتخاباتی ریچموند هیل از توابع تورنتو را بر عهده دارد از سوی خانم وین به وزارت پژوهش و نوآوری ها منصوب شد. این نخستین بار است که یک ایرانی در کانادا به مقام وزارت می رسد.

افزایش سالمندانی که مجبور به ادامه کار بعد از بازنشستگی هستند

Salmandan

براساس نظرسنجی شرکت بیمه Sun life تنها ۲۷ درصد از سالمندان کانادایی امیدوارند که در سن ۶۵ سالگی بازنشسته شوند. این درصد به میزان ۵۰ درصد نسبت به سال پیش کاهش چشم گیری یافته است. ۳۲ درصد گفته اند بعد از ۶۵ سالگی برای تامین هزینه های زندگی خود مجبورند به کار نیمه وقت بپردازند.

وضعیت بحرانی پناهگاهها برای  خانه بدوشان در تورنتو

Shelter-wall

فعالان ضد فقر از کارکرد و سیستم پناهگاه ها برای خانه به دوشان ابراز نگرانی کردند و با تشکیل کمپینی از شورای شهر تورنتو خواستند به فوریت یک تصمیم اضطراری درباره پناهگاه ها و خانه های امن تورنتو اتخاذ کنند.

کاهش قیمت املاک در ماه ژانویه

Houses

قیمت متوسط املاک مسکونی برای پنجمین ماه متوالی  بطور متوسط  در ماه ژانویه در کل کانادا کاهش یافت. براساس تحقیقات انجام شده در یازده بازار املاک قیمت ها حدود ۲.۷ درصد نسبت به ماه ژانویه سال قبل کاهش یافت.

شکایت ۲۰ متقاضی مهاجرت ایرانی تبار از جیسون کنی

Jason-kenny

۲۰ متقاضی ایرانی که پرونده خود را از طریق برنامه سرمایه گذاری و یا نیروی متخصص برنامه های مهاجرتی کبک برای مهاجرت به جریان انداخته و ازسوی وزارت مهاجرت این استان انتخاب شده و قبولی گرفته بودند، دولت فدرال را متهم به تاخیر طولانی و غیر قابل قبول بیش از دو سال در رسیدگی به پرونده های خود کردند. این اقدام کم سابقه، در روزنامه لاپرس قدیمی ترین و پر تیراژترین روزنامه فرانسه زبان مونترال و کانادا بازتاب یافت.

کندی عبور و مرور مرزی بین کانادا و آمریکا به علت کاهش پرسنل

Border

 دولت آمریکا برای کاهش کسری بودجه خود، ۸۵ میلیون دلار از بودجه مرزداری کشور را کم کرد. این کاهش کلان دست کم سبب اخراج پنج هزار تن از کارکنان گمرکات و مرزبانی آمریکا شد. با توجه به این کاهش بودجه، کارشناسان اعلام کردند عبور و مرور مرزی را بین کانادا و آمریکا به علت کاهش پرسنل، کند خواهد شد.

انتقاد تیلور، سفیر وقت کانادا در تهران در دوران گروگان گیری از فیلم «آرگو»

ken-taylor

فیلم آرگو علاوه بر فروش کلان در سینماها سه جایزه اسکار هم به دست آورد. اما کن تیلور، سفیر کانادا در تهران در دورانی که سفارت آمریکا اشغال شد و ۵۲ آمریکایی به گروگان گرفته شدند در مصاحبه ای به انتقاد از این فیلم پرداخت.تیلور گفت:«در فیلم آرگو، نقش ما کانادایی ها در محافظت از شش گروگان آمریکایی و فرار دادن آنها از ایران بی اهمیت و حاشیه ای نمایش داده شده است.»

کارمند ستاد انتخاباتی محافظه کاران در گلف انتاریو متهم پرونده «روباکالز» شناخته شد

RObocall

در جریان انتخابات فدرال ماه مه ۲۰۱۱ بنا به ادعای کاندیداهای احزاب مختلف مخالف محافظه کاران در ۲۴۷ حوزه انتخاباتی با استفاده از سیستم های اتوماتیک تماس تلفنی RoboCalls یک تقلب گسترده انجام شده بوده است. بجز کاندیداهای احزاب، شمار زیادی از مردم هم هزاران شکایت خود را در همین ارتباط به سازمان انتخابات کانادا ارائه کردند. «مایکل سونا» کارمند ستاد انتخاباتی محافظه کاران به تقلب و تخلف متهم شد و از کار خود کناره گرفت.

 

درگذشت رالف کلاین

Ralph-klein

رالف کلاین، سیاستمدار محبوب آلبرتا که به مدت ۱۴ سال نخست وزیر این استان نفت خیز بود در سن ۷۰ سالگی درگذشت. رالف کلاین با الکل مشکلات جدی داشت و بعد از یک دوره بیماری درگذشت. استفن هارپر و بسیاری از شخصیت های برجسته و سیاستمداران فقدان کلاین را تاسف بار خوانده و به خانواده و دوستداران او تسلیت گفتند.

همایش بزرگداشت باب ری

Bob Rae

لیبرال ها در تورنتو همایشی برای بزرگداشت باب ری سیاستمدار برجسته و پرسابقه حزب لیبرال و کانادا که از ۲۵ ماه مه ۲۰۱۱ رهبر موقت این حزب بعد از استعفای مایکل ایگناتیف بود، برگزار کردند. این مجلس که با استقبال فراوان و با شرکت اعضاء، مقامات و رهبران حزب لیبرال برگزار شد، از این جهت اهمیت مضاعف داشت که آخرین فرصتی بود که شش کاندیدای مقام رهبری حزب لیبرال پیش از رای گیری درباره برنامه ها و ایده های خود برای حل مشکلات حزب و بهبود جایگاه آن سخن بگویند.

کانادا در زمینه رفاه زندگی کودکان هفدهم شد

40--canada---Copy

 

براساس گزارشی که به وسیله UNICEF سازمان فعال در زمینه رفاه کودکان وابسته به سازمان ملل منتشر شد، مطالعات انجام شده نشان داد کانادا در میان ۲۹ کشور مرفه جهان در زمینه کیفیت زندگی و رفاه برای کودکان در جایگاه هفدهم قرار دارد. نروژ، آیسلند، فنلاند و سوئد کشورهای صدر این جدول در گزارش سازمان ملل و رومانی در رده آخر قرار گرفته اند.

اعتصاب در فروشگاه های فروش مشروبات الکلی انتاریو

LCBO

۷۰۰۰ تن از کارکنان فروشگاه های رنجیره ای دولتی فروش مشروبات الکی، موافقت کردند در صورتی که مذاکراتشان با مدیران LCBO  در مورد قرارداد تازه شان به نتیجه نرسد، دست به اعتصاب بزنند.

کشف ۵۰۰ کیلو هروئین توسط ناو جنگی کانادا

Afghanestan

ناو جنگی کانادایی موفق شد در اقیانوس هند یک محموله حاوی ۵۰۰ کیلو هروئین را کشف و ضبط کند. دیوید پاچل فرمانده این کشتی نظامی کشف و ضبط این محموله را موفقیت بزرگی در مبارزه با مواد مخدر خواند. این کشتی کانادایی متعلق به نیروی دریایی و وظیفه اش ایجاد امنیت در اقیانوس هند و دریای عرب است.

جاستین ترودو به رهبری حزب لیبرال رسید

justin-trudeau

 

یکشنبه ۱۴ آوریل در مراسمی با شرکت حدود هزار نفر، جاستین ترودو۴۱ ساله، نماینده لیبرال مجلس، با به دست آوردن ۸۱ هزار و ۳۸۹ رای، یا ۸۰ و یک دهم درصد آرا از ۱۰۴ هزار و ۵۵۲ نفری که در این انتخابات شرکت کرده بودند، به یک پیروزی کم نظیر تاریخی دست یافت. نزدیک به ۱۰۵ هزار نفر در این انتخابات که از روز هفتم تا بعدازظه

ر روز چهاردهم آوریل از طریق تلفن، یا با استفاده از اینترنت صورت گرفت، شرکت کردند. این بالاترین تعداد شرکت کنندگان برای انتخاب رهبری یک حزب در تاریخ کانادا بود. خانم موریس موری، نماینده لیبرال مجلس کانادا از ونکوور که نزدیک ترین رقیب ترودو بود توانست تنها با ۱۲ هزار و ۱۴۸ رای و با اختلاف زیاد در اولین رای گیری، به مقام دوم برسد.

 

مبارزات انتخاباتی بریتیش کلمبیا

Christy Clark

روز سه شنبه ۱۷ آوریل خانم کریستی کلارک، نخست وزیر دولت لیبرال بریتیش کلمبیا در ویکتوریا در ملاقاتی با فرماندار کل بی سی خانم Judith Guichon درخواست کرد که مجلس قانونگذاری تعطیل و اعلام شود که انتخابات این استان روز چهاردهم ماه مه برای انتخابات ۸۵ نماینده این مجلس و دولت جدید برگزار می شود.

تعطیلی قسمت صدور ویزای سفارت کانادا در تهران

sefarat

روز ۲۹ آوریل وزارت امور خارجه کانادا با صدور بیانیه ای اعلام کرد قسمت صدور ویزای سفارت این کشور در تهران تعطیل شده و متقاضیان دریافت

ویزای توریستی باید به سفارت کانادا در آنکارا، پایتخت ترکیه مراجعه کنند.

 

شرکت استفن هارپر در تشییع جنازه مارگارت تاچر

 

Harper

نخست وزیر دولت فدرال کانادا به لندن سفر کرد و در مراسم تشییع جنازه رسمی خانم مارگارت تاچر نخست وزیر اسبق بریتانیا شرکت کرد. این مراسم رسمی دولتی با شرکت بیش از ۲۰۰۰ نفر از شخصیت های مهم جهانی در لندن برگزار شد.

دستگیری دو نفر به اتهام تروریسم و ارتباط با القاعده

 Chiheb

مقامات امنیتی کانادا شهاب الصغیر ۳۰ ساله ساکن مونترال و رائد جاسر ۳۵ ساله اهل تورنتو را بازداشت کردند. این دو، متهم شدند که قصد داشته یک قطار را در اطراف تورنتو از ریل خارج کنند. اعلام شد این دو با عناصر و رهبران القاعده در جمهوری اسلامی در ارتباط بوده و باکمک آنها قصد انجام چنین عملیات تروریستی را داشته اند.

علی اکبرصالحی، وزیر امورخارجه ایران ادعای کانادا مبنی بر بازداشت دو نفر مرتبط با «عناصر القاعده در ایران» را مورد تمسخر قرار داد و گفت: «این خنده دارترین خبری است که طی ۶۴ سال زندگی ام، شنیده ام»

زنان مسلمان باید بدون نقاب در دادگاه حاضر شده و شهادت بدهند

 Burqa

 قاضی دادگاهی در انتاریو رای داد یک زن مسلمان برای دادن شهادت در مورد یک پرونده مزاحمت جنسی باید بدون نقاب در دادگاه حاضر شود. قاضی نوریس وایزمن این رای را در تورنتو به عنوان به کارگیری شیوه ای که دادگاه های کانادا مبنی برحضور زنان بدون نقاب برای شهادت در دادگاه، صادر کرد.

 

ممنوعیت بازی فوتبال با عمامه و سربند در کبک

pesar-mazhabi

در حالیکه فدراسیون فوتبال کانادا شرکت در مسابقات و بازی فوتبال را در دیگر مناطق آمریکا با عمامه یاسرپوش مذهبی آزاد می داند، فدراسیون فوتبال کبک بازی فوتبال با عمامه را در این استان ممنوع اعلام کرد.

استعفای ژرالد ترامبلی، شهردار مونترال

Gerald-Tremblay

ژرالد ترامبلی، شهردار پیشین مونترال با وجود اینکه در مقابل کمیسیون ضد فساد شاربانو خود را از هر نوع گناهی مبرا دانست، از مقام خود استعفاء داد. ترامبلی پس از حدود نه سال که شهردار مونترال بود،  تحت فشار افکار عمومی به خاطر فساد مالی در دستگاه شهرداری از مقام خود کناره گیری کرد.

کلارک، لیبرال ها را در بریتیش کلمبیا به دولت اکثریت رساند

Christy Clark

لیبرال ها توانستند با به دست آوردن ۴۴.۴ درصد آرا به ۵۰ کرسی از ۸۵ کرسی مجلس قانونگذاری استان برسند و برای چهارمین بار به دولت اکثریت دست یافتند. در تاریخ معاصر این نخستین بار است که یک حزب موفق می شود چهار دوره متوالی به حکومت اکثریت برسد. ان دی پی برخلاف پیش بینی ها ۳۹.۵ درصد آرا را کسب کرد و ۳۳ کرسی مجلس را به دست آورد. خانم کریستی کلارک با وجود پیروزی بزرگ حزبش، کرسی خود را از دست داد.

YJonse

پیروزی لیبرال ها در انتخابات میان دوره ای نیو فاوند لند –  لابرادور

 

خانم یوان جونز موفق شد با به دست آوردن ۱۲ هزار و ۵۴ رای، ۴۸.۲ درصد آرا در حوزه Happy Valley-Goose Bay  رقیب محافظه کار خود پیتر پناشوو Penashue را به راحتی شکست دهد. گروهی از تحلیلگران انتخاب جاستین ترودو به رهبری حزب لیبرال را در این پیروزی موثر خواندند. محافظه کاران از زمانی که در سال ۲۰۰۲ به قدرت رسیده اند برای نخستین بار در یک انتخابات میان دوره ای شکست خوردند.

بازگشت کریس هتفیلد فضانورد کانادایی به زمین

35--

دوشنبه ۱۳ ماه مه کریس هتفیلد فضانورد کانادایی پس از پنج ماه سفر فضایی با سفینه روسی Soyuz به زمین برگشت و در قزاقستان به زمین ن

شست. هتفیلد ۵۳ ساله همراه با همکاران فضانورد خود Tom Marsburn آمریکایی و Roman Romanenko روس تبار با تمام شدن ماموریت خود به زمین برگشتند. کریس هتفیلد فرماندهی فضانورد Soyuz را که ساخت روس هاست، بر عهده داشت.

 

جنجال آبروریزی مالی بزرگ برای محافظه کاران

39--Mike-duffy---Copy

رابرت فایف، خبرنگار سی تی وی پرده از روی ماجرای سناتور محافظه کار مایک دافی برداشت. دافی اعلام کرده بود خانه اصلی اش در پرنس ادوارد آیلند است و ۹۰ هزار دلار کمک مالی ویژه برای اقامتش در اتاوا از خزانه داری سنا گرفته بود. دفتر امور مالی سنا از این سناتور خواست که ۹۰ هزار دلار دریافتی را برگرداند و نایجل رایت، رئیس دفتر نخست وزیر یک چک ۹۰ هزار دلاری از حساب شخصی اش به مایک دافی داد تا مشکلات خود را حل کند.

این موضوع از مهمترین رویدادهای خبری سال گذشته بود و در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشته است، و به استعفای نایجل رایت منجر شد.

دردسر تازه شهردار تورنتو: راب فورد و اتهام مصرف هروئین

Rob Ford

خبرنگاران تورنتو استار در چند گزارش پر سرو صدا اعلام کردند  ویدئویی  را دیده اند  که راب فورد در آن مشغول مصرف مواد مخدر است. راب فورد این موضوع را تکذیب کرد. شهردار تورنتو در طول سال گذشته مرتب با جنجال های خبری روبرو بود، از جمله سوء استفاده از مقام خود، مصرف مواد مخدر است و…

 

 

کانادا یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی

Best-Country

 

براساس بررسی هایی که بوسیله یک موسسه بین المللی بر اساس ۲۴ نمودار زندگی انجام شده، کانادا به عنوان یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی انتخاب شده است. کانادا در فهرست کشورهای برتر در جایگاه سوم قرار گرفته است. استرالیا و سوئد اول و دوم هستند.

 

تحریم های گسترده و شدیدتر کانادا علیه جمهوری اسلامی

41--baird

جان برد، وزیر امور خارجه دولت فدرال روز ۲۹ ماه مه در یک کنفرانس از تشدید تحریم ها علیه ایران و قراردادن نام سی مقام جمهوری اسلامی و هشتاد و دو نهاد فعال در زمینه فعالیت های اتمی خبر داد.

کاهش دو زبانه ها در کانادا

Langueage

براساس اطلاعات آماری تعداد کسانی که در کانادا دو زبانه هستند و به دو زبان رسمی کشور، فرانسه و انگلیسی سخن می گویند به کمترین میزان آن در پنجاه سال اخیر رسیده است. تفسیر آمارها می گوید دلیل این امر مهاجران و افزایش مهاجرت به کانادا است.

 

 

کناره گیری باب ری

43---BOB-RAE

باب ری،  از سیاستمداران پر سابقه کانادا از نمایندگی مجلس کناره گیری کرد. او که سالها سابقه نمایندگی مجلس را داشت در سال ۲۰۱۱ پس از استعفای مایکل ایگناتیف، رهبر وقت حزب لیبرال، رهبری موقت حزب لیبرال را به عهده گرفت. باب ری به عنوان رهبر ان دی پی انتاریو بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ نخست وزیر دولت نیو دموکرات بزرگترین استان کشور هم بود.

 

وقوع سیل در آلبرتا

44--flooding

در اواسط تابستان ۲۰۱۳ کالگری بیش از یک هفته با فاجعه سیل بزرگ و بی سابقه روبرو شد. این سیل عظیم بر اثر بارندگی های شدید و بالا آمدن ناگهانی رودخانه High  River میلیونها دلار خسارت به بار آورد و هزاران نفر از ساکنان کالگری را مجبور به ترک خانه های خود کرد. ناهید ننشی شهردار کالگری اعلام کرد که جبران خسارات سیل ممکن است ده سال طول بکشد.