شهروند ـ فرح طاهری: شنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۱۴  بنیاد پریا یک میهمانی شام در محل بنیاد ترتیب داده بود تا بدینوسیله از یاری دهندگان این بنیاد در طی این ۱۲ سالی که از تأسیس آن می گذرد، قدردانی کند.

میهمانان دعوت شده به جشن حامیان مالی، تعدادی از اعضاء سابق هیات مدیره، هیات مدیره فعلی، داوطلبان و تعدادی از اعضای بنیاد پریا بودند.

جلسه با نوای زیبای پیانو و اجرای هنرمندانه ی نادر نادری از آهنگ های خاطره انگیز قدیمی آغاز شد. امید علائی معاونت بنیاد پریا ، ضمن خوشامدگویی، سخنرانان را معرفی کرد.

احمد تبریزی بنیان‌گزار و پرزیدنت بنیاد پریا گزارش کاملی درباره فعالیت‌ها و اهداف بنیاد همراه با اسلاید‌های مربوطه ارائه کرد. همچنین خلاصه‌ای از فعالیت مالی بنیاد از ابتدا تاکنون برشمرد و از برخی یاریگران مالی بنیاد نام برد. پریا از آغاز بیش از سه میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کرده، حدود یک میلیون و دویست هزار دلار کمک های دولتی دریافت داشته، و برای خرید محل دائمی بنیاد مبلغ

اعضای هیئت مدیره پریا را مهندس احمد تبریزی رئیس بنیاد معرفی می کند: از راست علی محتشمی، امیر مزینانی، ماندانا معتمدی، محمد ابهری، بابک سرشار، شادی ادب، امید علائی

اعضای هیئت مدیره پریا را مهندس احمد تبریزی رئیس بنیاد معرفی می کند: از راست علی محتشمی، امیر مزینانی، ماندانا معتمدی، محمد ابهری، بابک سرشار، شادی ادب، امید علائی

یک میلیون و ۳۵۰ هزار دلار وام گرفته است. (مشروح گزارش مالی و اسامی یاریگران مالی بنیاد پریا با میزان پرداخت هایشان در جداولی جداگانه در همین شماره

شهروند منتشر شده است) لیست حامیان مالی از یک هزار دلار به بالا نیز در دسترس میهمانان قرار داشت.

آقای تبریزی، با افتخار از رشد و تداوم پریا گفت و افزود: حضور پرشمار وزرای دولت کانادا و استانی در پریا،  تا به حال در هیچیک از کامیونیتی سنترهای جوامع دیگر دیده نشده. برنامه های موفقی که در پریا به اجرا درآمده، از کنسرت تا اجرای تئاتر و جشن های مختلف با استقبال بی نظیر روبرو شده. چنین موفقیت عظیمی تنها و تنها با مشارکت مالی بیش از ۵۰۰ نفر از جامعه ایرانی تورنتو امکان پذیر گشته و در سر تا سر دنیا بی سابقه و یکتا می باشد. حتی ایرانیان آمریکا که از لحاظ تعداد و ثروت بسیار بالاتر از ما قرار دارند، هنوز نتوانسته اند چنین بنیادی برای خود بنا کنند.

آقای تبریزی خبر خوبی هم به اطلاع جمع رساند و آن اینکه بنیاد پریا موفق به دریافت مجوز از اداره مالیات کانادا برای اهدای بورس های تحصیلی به دانشجویان رشته های مختلف دانشگاهی شده است. براساس این مجوز، علاقمندان می توانند مبلغی را به نام خودشان به عنوان بورس تحصیلی برای هر یک از رشته های تحصیلی دانشگاهی که انتخاب می کنند، اهدا کنند و معادل مبلغ بورس تحصیلی از بنیاد پریا رسید مالیاتی رسمی دریافت کنند.

او توضیح داد که کمیته ی ویژه ای در بنیاد پریا از استادان دانشگاه های مختلف در حال شکل گیری است که امر گزینش دانشجویان واجد شرایط دریافت بورسی تحصیلی را بررسی کنند.

پرزیدنت بنیاد پریا به اظهارنظر آقای جیسون کنی (وزیر سابق مهاجرت کانادا) اشاره کرد که بنیاد پریا را یک مدل نمونه در کانادا خوانده بود و تاکید کرد که این افتخار متعلق به ایرانیان مقیم تورنتو می باشد. او حمایت صدها نفر داوطلب طی این ۱۲ سال را عامل اصلی موفقیت بنیاد پریا در ادامه و اجرای برنامه‌های خدماتی به جامعه ایرانی در انتاریو خواند.

در ادامه برنامه، نغمه افشین جاه، گرافیست هنرمند که با طرح های زیبایش همواره در کنار پریا بوده، از برنامه ی جدیدی گفت که قرار است در پریا برگزار شود و آن گردهمایی خانواده هایی ست که فردی از اعضای خانواده شان مبتلا به آتیسمAutism است برای تبادل اطلاعات با یکدیگر. تا قبل از اینکه خانم افشین جاه از اتیسم بگوید، من و شاید بسیاری دیگر، گمان می کردیم که این نوعی بیماری ست. حتی بعضی تصور داشتند که شاید عقب افتادگی ذهنی باشد، ولی او به عنوان مادر یک فرزند اتیستیک، حدود دو سال است که دارد در این باره تحقیق می کند، می خواند، با مادران این بچه ها صحبت می کند و متوجه شده که حتی پزشکان نیز از آتیسم چیز زیادی نمی دانند.

نغمه افشین جاه، منیره قاجار، حکمت راجی، کریستین بولزا، کیاوش بهروان

نغمه افشین جاه، منیره قاجار، حکمت راجی، کریستین بولزا، کیاوش بهروان

آتیسم، بیماری نیست بلکه تفاوت است. مغز یک فرد اتیستیک، عملکردی متفاوت از انسان های به اصطلاح عادی دارد. آنقدر موضوعی که خانم افشین جاه گفت قابل توجه بود که در بیرون سالن با او گفت وگو را ادامه دادم. به او گفتم که مصاحبه ی مادری را در رادیو شنیدم که از پسر اتیستیک اش می گفت و اینکه پزشک به او گفته بود”زیاد زحمت نکش، نهایتا پسرت بتواند در ۱۵ سالگی بند کفش اش را ببندد”… این مادر اما به تلاش اش برای شناخت و رفتار درست با فرزندش ادامه داد و امروزه این پسر در ۱۵ سالگی در واترلوی انتاریو در رشته فیزیک کوانتوم کار می کند. نغمه می گفت که با این زن در تماس است و پسر او کاندیدای نوبل فیزیک شده است.

پس از آن منیره قاجار در مورد برنامه سالمندان بنیاد پریا گفت. او با کلاس های انگلیسی و بعد کلاس های کامپیوتر به بنیاد پریا راه یافت و امروزه او و دیگر سالمندان، بنیاد را چون خانه ی خود می دانند. آنها حتی زمانی که برای مدتی بنیاد تا پیدا کردن ساختمان جدید، محلی برای گردهمایی نداشت، خودشان در سنترپوینت جمع می شدند تا جمع بنیاد پریا از هم نپاشد.

در ادامه، دکتر حکمت راجی در مورد برنامه بهداشت و همکاری با  Board of Education منطقه یورک و آموزش جوانان و والدین آنها در مورد تغذیه و بهداشت مطالب جامعی گفت. او چاقی را یکی از معضلات امروزی جوانان در آمریکای شمالی خواند و گفت که قرار دارند تا به کلیه مدارس ناحیه یورک بروند و کلاس به کلاس در مورد Body Mass Index به جوانان آموزش دهند و آنها را به وضعیت جسمی خودشان حساس و متوجه کنند.

در زمینه برنامه جوانان که با کمک دولت فدرال ـ وزارت مهاجرت انجام می شود آقای Christian Bulza  صحبت کرد و در مورد ورزش، کیاوش بهروان کاپیتان تیم فوتبال بنیاد پریا گزارش داد. او از مربیان و بنیاد پریا که این امکانات را در اختیار جوانان قرار داده اند، تشکر کرد و محیط ورزشی را یکی از مکان های مناسب برای جوانان خواند که ضمن دوستی با یکدیگر به پرورش جسم و جانشان می پردازند. او از زحمات آقای مزینانی (از اعضای هیئت مدیره بنیاد پریا) برای تیم فوتبال سپاسگزاری کرد.

در کنار اعضاء سابق هیات مدیره زرین محی‌الدین، مهرداد آرین‌نژاد، بهروز پارسا، مهدی رضائی و آرشیا تبریزی، اعضای فعلی هیئت مدیره در سالن حضور داشتند که با دعوت پرزیدنت بنیاد، احمد تبریزی به روی سن رفتند تا حاضران با چهره ی آنها آشنا شوند: ماندانا معتمدی، شادی ادب، علی محتشمی، امیر مزینانی، بابک سرشار، محمد ابهری، امید علائی.

از حامیان عمده بنیاد پریا آقایان ابهری، دکتر هادیان، احمد فاتحی، سهیل پارسا، آرش کمالی، احمد سخاورز، بهروز پارسا، مهدی رضائی، سعید گودرزی، منوچهریان، و خانم معتمدی را نام بردند. همچنین از رسانه های فارسی زبان تورنتو، از رادیو صدای ایران، هفته نامه شهر ما و هفته نامه شهروند نمایندگانی در این جشن حضور داشتند.