هیات انتخاب فیلم های ایرانی، فیلم "آواز گنجشکها" ساخته مجید مجیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب و معرفی کرده است…

 شهروند ۱۱۹۷ ـ پنج شنبه ۲ اکتبر ۲۰۰۸

هیات انتخاب فیلم های ایرانی، فیلم "آواز گنجشکها" ساخته مجید مجیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار انتخاب و معرفی کرده است.

به گزارش بی بی سی، این فیلم از میان چهار فیلمی انتخاب شده که از سوی این هیات برای شرکت در هشتاد و یکمین دوره نامزد شده بود.

به غیر از" آواز گنجشکها"، فیلم های سینمایی " اتوبوس شب" به کارگردانی کیومرث پوراحمد، "به همین سادگی" ساخته رضا میرکریمی و "فرش ایرانی" به کارگردانی ۱۵ فیلمساز ایرانی از نامزدهای هیات انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار بودند.

امیر اسفندیاری سخنگوی هیات انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار در بیانیه ای نظر اعضا را شرح داده و نوشته است: "مجموعه سینمای ایران درسال گذشته فیلم های تامل برانگیز کم نداشت. نزدیکی ارزش های سینمایی این فیلم ها، انتخاب را دشوار کرده بود. انتخاب واقعا سخت بود."

در این بیانیه تاکید شده که "هیات انتخاب جز به حیثیت ملی نمی اندیشد و امیدوار است که آواز گنجشکها نماینده شایسته ایران در گزینش بهترین فیلم خارجی جایزه اسکار باشد."

 

آواز گنجشکها

هیات انتخاب فیلم ایرانی نامزد اسکار پس از بررسی ۴۸ فیلمی که در فاصله یک ساله تا دهم مهر سال جاری اکران شده اند، چهار فیلم را واجد شرایط شرکت در اسکار تشخیص داد و پس از آن فیلم "آواز گنجشکها" را به عنوان نماینده نهایی سینمای ایران انتخاب کرد.

امیر اسفندیاری (مدیر امور بین الملل بنیاد فارابی)، محمد بزرگ نیا (کارگردان)، فرهاد توحیدی (فیلمنام نویس)، عزیز الله حاجی مشهدی (مدرس و منتقد سینما)، محمد داودی (مدیر فیلمبرداری)، محمد سریر(آهنگساز)، علیرضا شجاع نوری (تهیه کننده)، رسول صدر عاملی (کارگردان) و فاطمه معتمد آریا (بازیگر)، اعضای هیات انتخاب فیلمهای واجد شرایط برای حضور در اسکار بودند.

در میان سینماگران ایرانی پرافتخارترین فیلم ایرانی در اسکار در کارنامه مجید مجیدی است. او تنها کارگردان ایرانی است که سابقه نامزدی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را در اسکار دارد.

فیلم های مجیدی تاکنون چند بار به عنوان نماینده ایران به اسکار معرفی شده است، اما تنها فیلم "بچه های آسمان" این کارگردان در سال ۱۳۷۷جزو نامزدهای فیلم غیرانگلیسی قرار گرفت.

فیلم های "رنگ خدا" و "باران" نیز دیگر فیلم های مجیدی است که به ترتیب در سالهای ۱۳۷۸ و ۱۳۸۰ به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شده بود.

فیلم "آواز گنجشکها" در جشنوارهای مختلف حضور داشته و در جشنواره ونیز برنده خرس نقره ای شده است.

رضا ناجی بازیگر این فیلم در جشنواره فیلم برلین توانست جایزه خرس نقره ای را از آن خود کند.

رضا ناجی در فیلم "آواز گنجشکها"، نقش یک کارگر مزرعه پرورش شترمرغ را در یکی از روستاهای نزدیک به تهران ایفا می کند که به خاطر فرار کردن یک شترمرغ از کار بیکار می شود و دست تقدیر او را برای مسافرکشی با موتور به تهران می کشاند.

نامزدهای هشتاد و یکمین دوره‌ جوایز اسکار روز ۲۲ ژانویه ۲۰۰۹ اعلام می‌شوند و مراسم اعطای جوایز نیز روز ۲۲ فوریه در سالن کداک در لس‌آنجلس برگزار می‌شود.

سال گذشته فیلم "م مثل مادر" رسول ملاقلی پور نماینده ایران در اسکار بود.

نخستین حضور ایران در اسکار به قبل از انقلاب بر می گردد. در سال ۱۳۵۶ فیلم "دایره مینا" ساخته داریوش مهرجویی به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شد و یک سال بعد نیز فیلم "باد صبا" ساخته البر لاموریس نماینده ایران در اسکار بود.

بعد از یک وقفه طولانی، ایران از سال ۱۳۷۳ تقریبا به طور مرتب، نمایندگانی را به اسکار معرفی کرده است که به جز نامزدی فیلم "بچه های آسمان" به کارگردانی مجید مجیدی حاصلی نداشته است.