علی کردان وزیر کشور دولت نهم به دنبال مشخص شدن جعلی بودن مدرکش استعفا داده است، حسن کامران نماینده مردم اصفهان تایید کرد…

 

شهروند ۱۱۹۸ ـ پنجشنبه ۹ اکتبر ۲۰۰۸

 

 

 در حالی که بنا بر اخبار منابع آگاه، علی کردان وزیر کشور دولت نهم به دنبال مشخص شدن جعلی بودن مدرکش استعفا داده است، حسن کامران نماینده مردم اصفهان تایید کرد مبلغ یکصد میلیون تومان به هر یک از نمایندگان مجلس هشتم پرداخت شده است. از این مقدار، ۵۰ میلیون تومان وام بلاعوض بوده است.

به گزارش فارس کامران گفته است: ۸۰ میلیون از این مقدار بابت اجاره مسکن است، البته ۵۰ میلیون تومان از این مقدار بلاعوض بوده و ۳۰میلیون تومان آن نیز به صورت وام قرض‌الحسنه است. همچنین مجلس ۲۰ میلیون تومان بابت خرید ماشین در اختیار نمایندگان گذاشته است.

وی این مبلغ را پول اضافی دانست که در اختیار نمایندگان قرار گرفته و اظهار داشت: در حالی مجلس به نمایندگان ۳۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه می‌دهد که مردمی که با رای خود ما را به مجلس فرستادند، از گرفتن یک میلیون تومان آن عاجز هستند. همچنین نمایندگان در حالی ۲۰ میلیون بابت خرید اتومبیل از مجلس پول گرفتند که مجلس خود دارای سیستم حمل و نقل و اتومبیل‌های مجلس در اختیار نمایندگان است.

 

حسن کامران

عضو فراکسیون اکثریت مجلس تاکید کرد: وقتی مجلس سیستم حمل و نقل دارد، لزومی ندارد تا پولی در اختیار نمایندگان در این زمینه قرار گیرد. این امکانات در حالی در اختیار نمایندگان مجلس قرار می‌گیرد که مردم محروم و متوسط و اصولا کارمندان از گرفتن چنین امکاناتی محروم هستند.

کامران گفت: یک نماینده چهار سال در مجلس می‌ماند و اگر کسی دور بعد هم انتخاب شود، هر دوره مجلس به وی ماشین می‌دهد و این قوز بالا قوز است که نماینده‌ای در هر دوره‌ای که در مجلس می‌ماند از مجلس اتومبیل بگیرد.

به گزارش بی بی سی، برخی از نمایندگان مجلس به گفته های حسن کامران اعتراض کردند و سپس علی لاریجانی، رئیس مجلس در صحن علنی به انتقادهای کامران از مجلس واکنش نشان داد.

لاریجانی گفت: خیلی از نمایندگان محترمی که اینجا حضور دارند از این وجوه استفاده نکردند، چرا این را نگفتید.

آقای لاریجانی اضافه کرد: "من ۳۰ سال در بخش‌های اجرایی کشور کار کردم، نمایندگان مجلس جزو فقیرترین دستگاه‌هایی هستند که در کشور زندگی می‌کنند، اما بقیه دستگاه‌ها دیده نمی‌شود ولی نمایندگان مجلس زیر ذره‌بین هستند."

نماینده اصفهان همچنین از باب شدن مصرف میوه در میان نمایندگان مجلس نیز انتقاد کرده بود و گفته بود:"ممکن است عده‌ای بگویند میوه چیزی نیست اما ما باید توجه داشته باشیم که بسیاری از کارمندان در همین مجلس هم نمی‌توانند میوه مصرف کنند."

علی لاریجانی از پشت تریبون مجلس در پاسخ به این موضوع گفت: "من تاسف می‌خورم سر اینکه یک خیار یا یک سیب به نماینده‌ای در حین جلسه کمیسیون داده شده، وقت مجلس گرفته می‌شود. آیا این حیثیت می‌گذارد برای کشور؟ این حرف‌زدن‌ها درست است؟ شما در منزلتان خیار و اینها میل نمی‌کنید؟"

کامران همچنین گفته بود: "هنگام انتخابات سعی می‌کنیم که آش چغندر هم بخوریم تا رای بیاوریم یا اینکه در تاریکی شمع روشن می‌کنیم تا برای مردم سخنرانی کنیم، اما وقتی وارد مجلس شدیم از خاموش کردن چراغ‌های اضافی در مجلس عاجز هستیم و الان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس ۸۰ چراغ روشن است."

گفته های لاریجانی در صحن مجلس درباره اینکه "این (۱۰۰میلیون) در حد یک وامی برای زندگی حداقلی نمایندگان بوده و اگر کسی می‌خواست واقعا استفاده نکند، سر و صدا نداشت، استفاده نمی‌کرد" با تشویق نمایندگان که "احسنت" می گفتند، رو به رو شده است.

از سوی دیگر یک منبع آگاه گفت سرانجام علی کردان وزیر کشور دوشنبه شب استعفای خود را تقدیم هیات دولت کرد و به این ترتیب به موج مخالفت‌ها با حضور وی در کابینه پایان داد. خبر استعفای علی کردان در حالی در سایت‌های خبری منتشر شد که از صبح دیروز شایعه‌ کناره‌گیری وی از وزارت نه‌تنها از سوی شماری از نمایندگان منتقد در مجلس، بلکه به صورت پیام‌های تلفنی به صورت گسترده منتشر شده بود. علی کردان که تا پیش از این خود را صاحب مدرک دکترا از دانشگاه آکسفورد معرفی کرده و با همین عنوان به مجلس به‌ عنوان وزیر کشور معرفی شد، بلافاصله از سوی منتقدان دولت مورد افشاگری قرار گرفت و اعتبار مدرک تحصیلی او نامعتبر و جعلی خوانده شد.کردان که در دوران پافشاری منتقدان بر مخالفت با او مورد حمایت رئیس‌جمهور قرار داشت، افشاگران را به شکایت در دادگاه تهدید و در این حال بر اعتبار مدرک تحصیلی خود پافشاری می‌کرد. اما سرانجام اصرار به‌ اعتبار مدرک تحصیلی کردان نه‌تنها از سوی رئیس‌جمهور بلکه خود وی نیز کاهش یافت و معلوم شد حداقل می‌توان مدرک فوق‌دیپلم کردان را مورد شناسایی قرار داد. نمایندگان منتقد دولت در مقابل حمایت رئیس‌جمهوری از کردان تهدید به استیضاح او در مجلس کرده بودند.