Quebec-debate

شهروند- علی شریفیان: روز دوشنبه هفتم آوریل مردم استان کبک پای صندوق های رای می روند تا ۱۲۵ نماینده مجلس این استان و دولت تازه خود را انتخاب کنند. پنجشنبه گذشته دومین و آخرین مناظره بین رهبران احزاب عمده، حزب کبکی ها، حزب لیبرال، حزب ائتلاف برای آینده کبک و حزب همبستگی کبک در شبکه تلویزیونیTVA انجام شد.

تا به اینجا آنچه نظرسنجی ها نشان داده، این است که حزب لیبرال به رهبری فیلیپ کویارد، شانس زیادی برای انتخاب شدن دارد و حتی احتمال داده می شود این حزب بتواند با به دست آوردن حدود ۶۵ کرسی از مجموع کرسی های مجلس ملی کبک به دولت اکثریت دست یابد. این در حالی  است که در چهارم سپتامبر سال ۲۰۱۲ دولت حزب لیبرال به رهبری ژان شاره که به علت اتهامات فساد مجبور به برگزاری انتخابات شد، با به دست آوردن ۵۰ کرسی توانست اپوزیسیون دولت حزب کبکی ها شود که درآن انتخابات ۵۴ کرسی بدست آورد و به یک دولت اقلیت دست یافت.

خانم پولین ماروآ و حزب کبکی ها امیدوار بودند در انتخابات پیش رو بتوانند تعداد کرسی های بیشتری به دست آورده و دولت اکثریت بشوند. عمده مباحث مطرح شده در این مبارزات انتخاباتی  مسئله همیشگی و قدیمی استقلال کبک و انجام رفراندم برای آن، موضوع زبان فرانسه به عنوان زبان رسمی و اصلی کبک و همینطور منشور ارزش های کبک که به وسیله خانم ماروآ دراوایل تابستان ارائه شده، بوده اند. در کنار این موضوعات دو حزب اصلی همدیگر را در مناظره دوم متهم به فساد مالی کردند.

انتقاد عمده حزب لیبرال به حزب کبکی ها و خانم ماروآ این است که در ۱۸ ماهی که بر سر کار بوده اند به جای حل مشکلات اقتصادی کبک و ایجاد فرصت های شغلی با به میان آوردن منشور جنجال بپا کرده، مسئله ساز شده و باعث تفرقه در میان مردم کبک شده اند. ناظران و تحلیل گران سیاسی می گویند به نظر نمی رسد در پشتیبانی مردم از حزب لیبرال در چند روزی که تا روز رای گیری باقی مانده تغییر عمده ای بشود اما نتیجه نهایی غروب روز هفتم آوریل معلوم خواهد شد.